Pagina 1 van 1
Onbekend lampje op dashboard
Geplaatst: 27 nov 2009 13:04
door Megano
Ik heb sinds vandaag een lampje branden op m'n dashboard van m'n megane.
Nu heb ik het vermoeden dat het ruitenwisservloeistofniveau laag is alleen verwart het icoontje me vanwege het "verlichtingsicoontje" dat ermee gepaard gaat. Het is wel één icoon met daarin een soort sproeier en een lampje. Zelf heb ik deze nooit gezien en begrijp ook niet wat verlichting ermee te maken heeft.
Ik heb 'm snel even nagetekend en ik hoop dat iemand hem herkent. Hij is niet te vinden op het internet en een boekje heb ik niet
Heeft iemand enig idee wat het betekend?

Geplaatst: 27 nov 2009 16:11
door WillemS
Zou het een waarschuwing kunnen zijn voor het reservoir van de koplampsproeiers ?
Geplaatst: 27 nov 2009 16:20
door Megano
Maar die heb ik toch helemaal niet ?

(het betreft een megane 1.4 uit 1996)
Ik dacht namelijk ook zoiets, maar dat kan haast niet.
Weet je het zeker Willem ?
Ik gooi zometeen maar even wat zeepsop in die ruitenwisservloeistof-tank. Eens kijken of dat helpt
'k Zal ook meteen even een foto maken nu het nog licht buiten is

Geplaatst: 27 nov 2009 16:26
door WillemS
Het kan ook een gecombineerd instrument zijn, 1 lampje voor verschillende zaken. Brand je mistachterlicht gewoon?
Geplaatst: 27 nov 2009 16:46
door Megano
Geen idee. Ik zal kijken. Ook zal ik meteen kijken of mijn auto wel een mistachterlicht heeft

. 'k heb 'm nooit gebruikt i.i.g.
Hier is het lampje trouwens ...

--> ingezoomd -->

Geplaatst: 27 nov 2009 16:59
door DexterXL
Het is absoluut een vloeistoflamp, alleen is hij idd dubbel.
Zonder het lampje erin is het een verklikker voor het minimum ruitensproeiervloeistof.
Het andere symbool staat voor grootlicht.
Ik hoop dat je er wat mee kan

Geplaatst: 27 nov 2009 17:02
door Megano
Dankje, zover was ik eigenlijk al
Dat lampje erin maakt het zo verwarrend. Ruitenwisservloeistof heeft naar mijn weten niets te maken met groot licht.

Geplaatst: 27 nov 2009 18:20
door mechanic
Heb dat lampje nog nooit zien branden. Als alle verlichting goed werkt, zou ik deze lamp demonteren.
Even tellerbak eruit halen, en lampje eruit draaien.
Geplaatst: 27 nov 2009 18:23
door Megano
Hmm, vreemd dat niemand dit lampje herkent
De verlichting werkt verder naar behoren, waaronder het mistachterlicht. Ook heb ik de ruitenwisservloeistof aangevuld.
Mijn buurman wist ook niet wat het was.....Ik begrijp er niks van

.
Ik heb dit lichtje vandaag voor het eerst zien branden
Ik kan er gewoon mee doorrijden toch ?
Geplaatst: 27 nov 2009 19:13
door Rossy
Het lijkt inderdaad een lampje voor het koplampsproeiervloeistofnivo te zijn.
Iets wat deze auto helemaal niet heeft.
Even de teller bak demonteren en het lampje eruit prutsen.
Kijk dan ook gelijk of er geen aanslag of onderbreking te zien is op de banen van de print achterop de tellerbak.
Het kan geen kwaad om zonder dit lampje rond te rijden.
Ik heb in NL nog geen Megane 1 gezien met koplampsproeiers, dat is meer iets voor de scandinavische landen.
Antonio.
Geplaatst: 27 nov 2009 19:15
door Megano
Ok, en hoe demonteert men de tellerbak ?
Is dat een moeilijke ingreep? Dingen waar ik op moet letten tijdens het demonteren...etc ...etc
Maar waarom moet ik het lampje eruit halen ? hij maakt toch niks stuk ? Dus demonteren sla ik maar even over. Ik vind dat eerlijk gezegd een beetje zinloos
Ondertussen heb ik een poolse handleiding kunnen scoren. Iemand die pools kan, mag dit vertalen
Wat ik al heb kunnen vertalen is dat het om een tank met vloeistof gaat, meer niet

Geplaatst: 27 nov 2009 22:43
door WillemS
Toch echt voor de koplampsproeiers ! Wellicht heeft de vorige eigenaar er een ander tellerblok ingezet (uit Polen).
Zal het laten vertalen door een poolse vriend. Je hoort nog.!
Geplaatst: 27 nov 2009 22:48
door Megano
Dat zou kunnen, maar waarom ie ineens aanspringt blijft een vreemd verhaal ....
Bedankt Willem !
Geplaatst: 28 nov 2009 01:07
door wesley015
Gewoon alle vloeistof reservoirs nakijken.
Misschien een floter kapot.
Geplaatst: 28 nov 2009 01:22
door Megano
ik denk ook eerder aan een kapotte vlotter ...
Geplaatst: 29 nov 2009 10:09
door mechanic
In een megane 1 zit geen niveau sensor in je rw sproeier tank! Alleen een pompje.
Je haalt de bovenplaat van het dashbord los, onder de speaker kappen zitten enkele torx schroefjes. Hierna kan je de bovenkap zo loshalen.
De tellerbak zit zelf gewoon vastgeschroeft, als je deze los hebt kan je met een punttang de juiste lamp er zo uitdraaien.
Geplaatst: 29 nov 2009 22:49
door Megano
Nou, het lampje komt en gaat sinds vandaag. Wellicht is de oorzaak van het lichtje ook bekend. Ik heb gemerkt dat het lampje van het mistachterlicht lichtelijk aanspringt bij het intrappen van de rem. Dit duidt op kortsluiting, niet?
Geplaatst: 29 nov 2009 23:36
door Mathijs
Nee, dat is een slecht massa contact in je lamp unit.
Geplaatst: 30 nov 2009 13:50
door WillemS
Zie je wel toch een dubbelfunktie! Check inderdaad de massa en ook je stoplichtschakelaar bij het rempedaal. SUC6
Geplaatst: 30 nov 2009 15:36
door Megano
Die dubbelfunctie is dan wel een dag later ontstaan. Daarvoor was alleen het eerst beschreven icoontje.
Ik neem aan dat met massa, de minpool van de accu bedoeld wordt ?
En wat valt er te checken aan de remschakelaar ? Er is sluiting of het is er niet. Ik snap dus niet wat daaraan te checken valt.
Geplaatst: 30 nov 2009 16:28
door WillemS
De minpool van de akku is inderdaad een min, maar veel elektrische gebruikers hebben nog apart een massadraad naar de carrossie, zo ook de schakelaar op het rempedaal, de schakelaar kan inwendig een kleine sluiting hebben en geeft dan ook soortgelijke problemen, je zult her en der in de auto wel massa-verbindingen vinden, na verloop van jaren gaan deze door roestvorming een slechtkontakt krijgen en dan zoekt stroom een andere weg om toch ergens een massa te krijgen. Bekend voorbeeld is een auto die voor je staat met de richtingaanwijzer aan waarbij je dan ook de remlichten en stadslichten ziet meeknipperen. Leuk zoekplaatje dus SUC6.
Geplaatst: 30 nov 2009 16:32
door Megano
Ok, bedankt. Zeer nuttige info.

Maar je adviseert dus eerst bij het rempedaal te kijken en daarna verder ?
Geplaatst: 30 nov 2009 16:45
door WillemS
Ik adviseer niks, maar je hebt de meeste kans op die plekken die vaak gebruikt worden(slijtage) en waar veel kans op vocht is.
Het kan zelfs zijn dat je zekeringkast ergens vocht heeft opgelopen en een slecht massakontakt heeft. SUC6
Geplaatst: 02 dec 2009 13:31
door martmarbus
Volgens mij id de auto "klaar voor onder water"

Geplaatst: 08 dec 2009 14:39
door WillemS
@ Megano, Heb die Poolse vriend gevraagd om een vertaling, het is inderdaad het lampje van het ruitensproeierniveau. Oorzaken kunnen verschillend zijn, lekke vlotter, kabel doorgesleten in kombi met een slechte massa van een ander apparaat dat via dezelfde leiding loopt. SUC6
Geplaatst: 17 dec 2009 11:01
door Megano
Het lampje is weg
Hoe dat kan?
- Het resevoir helemaal leeg gepompt en het resevoir helemaal weer tot de nok toe gevuld.
Nieuw probleem: ruitenwisservloeistofpomp werkt niet meer

. Zal wel vastgevroren zijn. 'k Had er geen antivries in gedaan....
Een klein beetje zout in het resevoir gooien om de boel te ontdooien is misschien niet zo heel handig of wel ?

Geplaatst: 17 dec 2009 19:36
door DexterXL
nee, gewoon de antivries erin zou voldoende moeten zijn
