Renault Clio II lekstroom of ruststroom?
Geplaatst: 05 aug 2012 15:29
Model/uitvoering : Renault Clio II
Bouwjaar : 2005
Brandstof : Benzine
Goedendag,
Sinds een jaar of 5 hebben wij een Clio die geregeld electronica problemen heeft.
Toen we hem net hadden begon het al in Frankrijk, accu vervangen want deze was stuk. Nieuwe accu stopte er ook mee met een paar dagen. Daarna de dynamo vervangen en weer de accu (deze was al stuk getrokken doordat de dynamo niet goed bijlaadde) Daarna ging het weer een tijdje goed totdat we weer met een lege accu stonden, dus naar de dealer.
Daar bestond het vermoeden dat de radio kortsluiting veroorzaakte dus een nieuwe radio erin laten zetten...paar maanden later was het alweer raak, weer een lege accu...en ook deze was stuk dus weer een nieuwe accu laten plaatsen, maar de daadwerkelijke oorzaak van het leegtrekken is nog steeds niet gevonden. Het lastige is dan ook dat dit niet continue gebeurd maar eens in de paar maanden terug lijkt te komen. Zo ook weer vorige week, accu leeg...dus naar de dealer.
Wat hebben zij gedaan:
Computer uitgelezen (niet gevonden)
Accu opgeladen (deze was nog goed)
en de auto startte weer...probleem opgelost, wij hadden "de accu leeggestart". Toen begonnen we al te twijfelen of het opgelost was want we hadden duidelijk vermeld dat de accu leeg was toen we bij de auto aankwamen, de deuren gingen zelfs niet meer open. leuke rekening gehad hiervoor...
Vervolgens een dag later is de accu dus weer leeg...gestart met de andere auto en weer naar de garage terug. Die bellen vrij snel op dat de accu stuk is. Hier zijn we niet mee akkoord gegaan en hebben de auto weer opgehaald, helaas blijft het probleem nu wel hardnekkig bestaan, elke keer weer de accu leeg. Dus we hebben een auto waar we niet veel mee kunnen en de garage weet het ook niet.
Zelf aan de slag gegaan, accu weer geladen met de andere auto. Dynamo laadt de accu keurig op en de accu zelf is ook goed, is nu twee keer bevestigd, oa door Kwikfit.
Dus lekstroom gemeten, is 0,6a. Wanneer je de portiervergrendeling zekering eruit trekt valt verbruik terug naar 0,00.
Is deze 0,6a gewoon verbruik voor een Clio als de auto helemaal uitstaat? (ik heb ook na het uitzetten van de auto half uur gewacht omdat ik hier ook al had gelezen dat sommige systemen pas na 20 minuten niet meer actief zijn).
Ik had hier al gelezen dat bij een Laguna 0,5a normaal is, maar geldt dat ook voor een Clio?
Sorry voor het lange verhaal, zijn de frustraties denk ik
Bouwjaar : 2005
Brandstof : Benzine
Goedendag,
Sinds een jaar of 5 hebben wij een Clio die geregeld electronica problemen heeft.
Toen we hem net hadden begon het al in Frankrijk, accu vervangen want deze was stuk. Nieuwe accu stopte er ook mee met een paar dagen. Daarna de dynamo vervangen en weer de accu (deze was al stuk getrokken doordat de dynamo niet goed bijlaadde) Daarna ging het weer een tijdje goed totdat we weer met een lege accu stonden, dus naar de dealer.
Daar bestond het vermoeden dat de radio kortsluiting veroorzaakte dus een nieuwe radio erin laten zetten...paar maanden later was het alweer raak, weer een lege accu...en ook deze was stuk dus weer een nieuwe accu laten plaatsen, maar de daadwerkelijke oorzaak van het leegtrekken is nog steeds niet gevonden. Het lastige is dan ook dat dit niet continue gebeurd maar eens in de paar maanden terug lijkt te komen. Zo ook weer vorige week, accu leeg...dus naar de dealer.
Wat hebben zij gedaan:
Computer uitgelezen (niet gevonden)
Accu opgeladen (deze was nog goed)
en de auto startte weer...probleem opgelost, wij hadden "de accu leeggestart". Toen begonnen we al te twijfelen of het opgelost was want we hadden duidelijk vermeld dat de accu leeg was toen we bij de auto aankwamen, de deuren gingen zelfs niet meer open. leuke rekening gehad hiervoor...
Vervolgens een dag later is de accu dus weer leeg...gestart met de andere auto en weer naar de garage terug. Die bellen vrij snel op dat de accu stuk is. Hier zijn we niet mee akkoord gegaan en hebben de auto weer opgehaald, helaas blijft het probleem nu wel hardnekkig bestaan, elke keer weer de accu leeg. Dus we hebben een auto waar we niet veel mee kunnen en de garage weet het ook niet.
Zelf aan de slag gegaan, accu weer geladen met de andere auto. Dynamo laadt de accu keurig op en de accu zelf is ook goed, is nu twee keer bevestigd, oa door Kwikfit.
Dus lekstroom gemeten, is 0,6a. Wanneer je de portiervergrendeling zekering eruit trekt valt verbruik terug naar 0,00.
Is deze 0,6a gewoon verbruik voor een Clio als de auto helemaal uitstaat? (ik heb ook na het uitzetten van de auto half uur gewacht omdat ik hier ook al had gelezen dat sommige systemen pas na 20 minuten niet meer actief zijn).
Ik had hier al gelezen dat bij een Laguna 0,5a normaal is, maar geldt dat ook voor een Clio?
Sorry voor het lange verhaal, zijn de frustraties denk ik