Pagina 1 van 10

dashboard (boordcomputer) problemen

Geplaatst: 10 apr 2009 19:49
door williammast
Hallo,

Wie heeft er ook wel eens het probleem gehad van het constant op "nul" springen van de klok, en het zelfde voor de dagteller etc die ook allemaal op nul springen (de gegevens van de boordcomputer zeg maar) van een Scenic II 1.6 16V dyn de luxe modeljaar 2004 .
En weet iemand hoe dit redelijk goedkoop opgelost kan worden?
Op het forum is wel iets van dit probleem bekend echter de oplossing is meestal HEEL ERG DUUR,
er was wel iemand die een adresje had, maar ja, dit staat niet op het forum.

Voor wie antwoord heeft, heb ik een mooie brochure van deze Scenic II.


Alvast bedankt.

Oja, wie heeft er een goedkope oplossing voor de afbladeren kapjes van de zilvergrijze deurgrepen ?

gr
William

zwart gat (dashboard probleem)

Geplaatst: 12 apr 2009 18:50
door williammast
Eerst het nul springen van de klok en dagteller, nu hele maal geen dashboard meer, dus 1 groot zwart gat,
niet iets om vrolijk van te worden dus..

gr
William

Geplaatst: 12 apr 2009 21:15
door ericon
Hoi William

Waarschijnlijk is je KM tellerbak kapot.
Dit komt meer voor bij deze auto (recent ook bij de mijne).
Dit is een dure reparatie, er zijn hier al meer topics over.

Het ellendige is dat je elke dag daarna geconfronteerd word omdat men de huidige stand niet overneemt en dus weer opnieuw begint te tellen :?

Wat betreft het afbladeren van je klinken, er was destijds een ass om RVS klinken te kopen.
Raar genoeg zijn deze niet meer te koop, tenminste ik kan ze niet vinden.
Wat ik zou doen is de klinken verwijderen en zelf spuiten, met een paar lagen blanke lak.

We horen graag hoe het afloopt met je tellerbak. S6

Geplaatst: 12 apr 2009 23:41
door Meganieker
ligt het niet aan een los contact in de electronica ?????

teller

Geplaatst: 13 apr 2009 13:22
door williammast
Laat morgen de auto uitlezen, eens kijken wat daar uitkomt, de accu is net vervangen.
maar ben nog steeds op zoek naar goede ideeen, tips, adviezen etc voor het teller probleem.

tot zover bedankt voor de antwoorden,
jullie horen nog hoe het afloopt.

gr
Willaim

Geplaatst: 13 apr 2009 18:45
door ericon
Tja wat ook zou kunnen......tellerbak van een sloper en deze op dezelfde stand laten zetten als hij stond.
Dit moet meestal bij zo'n dibieus adres, maar goed het lijkt me een heel stuk voordeliger.
Ik kan overigens niet met zekerheid zeggen of zo'n tellerbak plug and play over te zetten is(..........)iemand??..
Holtrop heeft overigens genoeg schade scenics staan, op ebay zie ik ze ook wel eens voorbij komen.

Geplaatst: 15 apr 2009 19:05
door BeVe
Tellerbakken zijn allemaal verschillend. Op de achterkant staat een typenummer, dat moet overeenkomen.

Geplaatst: 16 apr 2009 21:59
door ericon
Leg eens uit SVP, WAT is er verschillend?

Geplaatst: 17 apr 2009 19:03
door BeVe
Omdat niet alle auto's dezelfde optie's hebben zijn de tellerbakken verschillend. Ik ben daar ook op gewezen door een autodemontagebedrijf dat mij verzekerde dat ik perse een bak moest hebben met hetzelfde typenummer. Ik liep toevallig tegen een sloper aan met dezefde tellerbak hoewel die bak voorzien was van bandenspanningscontrole en mijn auto niet. Dat heeft men bij de dealer uit kunnen schakelen. Aanpassen van de km/stand bij de dealer is niet mogelijk, althans men heeft mij dit verteld.

Geplaatst: 17 apr 2009 21:57
door ericon
Oke, dat lijkt me logisch dat je rekening moet houden met optie´s maar dan is de bak toch uitwisselbaar :?:
De km stand zijn adressen voor.
Wat vroeg men voor zo´n bak :?:

Geplaatst: 19 apr 2009 18:48
door BeVe
Ik meen dat ik daar 175 euro voor heb betaald. Dat je evengoed de tellerbakken uit kunt wisselen ondanks een verschillend typenummer zou kunnen. Je loopt denk ik de kans dat er een optie in de tellerbak "oplicht " die niet op je auto zit en mogelijk niet gewist kan worden. Ik had dat bij het bandenspanningscontrole systeem. Elke keer bij het starten kreeg ik het serviceteken in het dashboard en een Franse tekst. Gelukkig kon dat worden uitgeschakeld. Gr. BV.

Geplaatst: 19 apr 2009 19:49
door ericon
Dit lijkt me toch aardige info voor mensen die een tellerbak probleem hebben!

dashboard

Geplaatst: 20 apr 2009 03:12
door williammast
De 24e laat ik de teller repareren bij een bedrijf in Apeldoorn,
kosten 250 ex btw.
Ik zal via deze topic laten weten hoe het verder is gegaan.

tot zover iedereen bedankt voor de antwoorden,
ze hebben mij goed geholpen

vr gr
William
www.freewebs.com/williammast
Daar is mijn Renault te zien

Geplaatst: 20 apr 2009 19:07
door ericon
Graag gedaan Wiliam, we horen graag hoe het is afgelopen EN of dat de bak gerepareed is of hij is vervangen.

S6 :D

dashboard

Geplaatst: 25 apr 2009 12:06
door williammast
Vervolg,

Ik ben de 24e met het dashboard naar KMS te Apeldoorn geweest, zij hebben het dashboard gerepareerd,
mijn auto was van duitse afkomst en moest alleen nog even bij de off dealer weer op "nederlands" gezet worden.
Alles doet het weer prima en niet onbelangrijk, met 2 jaar garantie (dat de Renault dealer zelf niet eens)

gr
William
en nogmaals bedankt voor antwoorden en tips

Geplaatst: 25 apr 2009 20:07
door ericon
Hoi William, goed dat het is opgelost!
Zou je het adres hier nog neer willen zetten, ter info voor meerdere gedupeerden? :)

oplossing uitvallend dashboard van 7,50 euro

Geplaatst: 08 jan 2010 07:27
door tietsje
Voor een ieder die die leest: ook bij mij werd de dashboard verlichting eerst minder, toen viel de klok en alle dagtellers uit en vervolgens viel het gehele dashboard uit. Ik weiderde echter 250 euro ec BTW te betalen voor "made in china" electronica (de fabricant van mijn instrumentenpaneel is Johnson Controls). Na een weekje zoeken hier de oplossing:
In de meeste gevallen zijn de 1ro (weerstandjes) soldeervebindingen gebroken, waardoor er simpelweg een stroompje meer kan lopen door het cirquit). Deze breukjes zijn (denk ik) ontstaan omdat onder de printplaat een dotje rubberachtige lijm is geplaatst. Hierdoor is tijdens het vastzetten van de elektronica wat buiging gekomen op de printplaat waardoor (icm trillingen vand e auto) deze ieniemienie soldeerverbindinkjes loslaten. Op mijn printplaat zitten deze 1r0 in een groepje van ongeveer 10 stuks in de linker bovenhoek van de printplaats (in de buurt van de dot lijm, maar dan aan de voorkant). Dan hier het stappenplan (kost je ongeveer 1 uur)
1) verwijder de hard plastic bovenkap van je dashboard door deze naar beneden te klikken
2) verwijder de hard plastic onderkap van je daskboard door deze naar beneden te klikken
3) draai beide hefbomen van de 2 stekkers naar rechts, opdat je ze uit beide socket kunt trekken (de grijze stekker gaat best zwaar, de rode gaat een stuk lichter)
4) nu heb je een tork schroevendraaier nodig om de twee buitenste schroeven links en rechts los te draaien, waardoor je je intrumentenpaneel als 1 unit uit je dashboard kunt tillen
5) met een kleinere tork kun je nu de 8 andere schroeven verwijderen, waardoor de twee plastic kappen kunnen worden verwijderd --> nu zie je de printplaat en alle overige electronica
6) in de linker bovenhoek zitten de 1r0's. Kijk anders met een loop als de breukjes al niet meteen zichtbaar zijn.
7) soldeer ze opnieuw of laat in ieder geval het soldeersel weer even "vloeien". (LET WEL: je hebt echt een klein soldeerboetje nodig!)
8) probeer het even uit door de stekekrs terug te plaatsen, als alees het doet ga dan van stap 5 naar stap 1

Oja, de 7,50 was voor het gebak dat ik heb gekocht voor de collega die heeft gesoldeerd.

Theo

Geplaatst: 08 jan 2010 09:14
door RichTrip
Lachen hoor! Ik heb mijn Scenic II net een maandje, maar er is in juni dit jaar een nieuw display ingezet door de Renault dealer voor maar liefst 756 euro....... Helaas is wel de kilometerteller wel weer op nul begonnen.
Ik vond 250 euro al heel schappelijk klinken in plaats van bijna 800 euro.

Lang leve het forum! Ik ben handig en ik heb een soldeerbout.......als dat ding weer kuren krijgt, dan weet ik in ieder geval al dat ik waarschijnlijk 0 euro kwijt ben.
Ik heb al heel wat televisies op deze manier gerepareerd, is vrijwel altijd de hoogspanningstrafo, waar de solderingen van loslieten.

Geplaatst: 08 jan 2010 18:59
door marc-o
:D Geweldig deze oplossing!
Niet klakkeloos naar de dealer gaan en de flappen neertellen, maar eerst zelf eens rustig op zoek gaan naar de oorzaak!
Respect :!:
Hoop dat de meganeII dit probleem niet heeft, maar indien wel :arrow: knutselen/freubelen...

Geplaatst: 08 jan 2010 22:04
door ericon
Dit is top!!!

Afbeelding

Geplaatst: 08 jan 2010 22:19
door wesley015
Over de handgreep die afbladert.
Welke kleur heeft de handgreep?

Re: oplossing uitvallend dashboard van 7,50 euro

Geplaatst: 16 feb 2010 20:59
door PompiersR4F4
Hoi Theo,

voor mij is sleutelen aan electra en dan met name aan een moderne Scenic nieuwe kost.
Ik heb de tellerklok gedemonteerd en zie wel de nodige 1r0's zitten, maar naar welke moet ik precies kijken.
Ik kan zo snel geen breuken ontdekken en ook niet met een loep.
Wel zie ik een hoop drab, zo zal ik het maar noemen, een soort vloeisel rondom de 1r0's.
Heeft dat er niks mee te maken?
In mijn R4 spuit ik regelmatig met WD40, zou dat hier ook helpen, of hebben de contactpunten daar last van?
Graag een passend antwoord, ik zal zo direkt een foto maken voor andere forumleden.

Groet, Rudi

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: 17 feb 2010 12:18
door PompiersR4F4
Ik heb mijn garage gebeld, Bram Tangeman in Etten-Leur en zij hebben goede ervaringen met een bedrijf in Almelo. Voor 190 euro ex. btw en een week wachten zou mijn boordcomputer gemaakt zijn.
In en uitbouwen doe ik zelf.
Wel het advies zo min mogelijk te rijden daar ik geen snelheidsmeter heb en dat mag niet van de Nederlandse wet.

Geplaatst: 17 feb 2010 12:20
door Verwijderde gebruiker 25
je hebt altijd wel snelheidsindicatie op tomtom navigatie systemen

Geplaatst: 17 feb 2010 13:16
door RichTrip
In de cirkel zijn de juiste weerstanden aangegeven, op de voorkant van de print (displayzijde) en linksbovenin:

Geplaatst: 18 feb 2010 22:32
door PompiersR4F4
Ik heb het display reeds aangeboden voor reparatie.
Als ik het laat maken door een beun heb ik geen garantie, misschien moet ik dan achteraf wel een heel nieuw display aanschaffen.
Ik betaal de reparatiekosten wel, binnenkort een grote beurt met z'n 2e distributieriem, dat zal ook wel in de papieren lopen. :?

Ach ik kan nog terugvallen op mijn Renaultje 4, start altijd, geen gekke displays, gewoon puur natuur rijplezier :D

dashboarddisplay zwart

Geplaatst: 08 apr 2010 19:46
door knakker
Ook ik een zwart display, maar wacht vooralsnog met reparatie buiten Renault om. Wellicht tegen beter weten in hoop ik nog steeds dat er in de hogere echalons van het concern fatsoenlijke mensen te vinden moeten zijn.
Ik zal daarom komende week een brief sturen naar het hoofdkantoor in Frankrijk, om een redelijk voorstel te krijgen zoals klanten in Engeland dat wel kregen. Naast dit forum stuur ik ook een berichtje naar diverse andere forums in Nederland/Frankrijk/Duitsland/Roumenie. Niet geschoten is altijd mis :)

zwart dashboard Scenic II

Geplaatst: 21 apr 2010 13:40
door karamba
Beste Tietsje,

ik heb me helemaal suf gezocht naar haarscheurtjes maar kan niets vinden.
Heb je misschien nog andere tips?

Groet,
Karamba.

Re: oplossing uitvallend dashboard van 7,50 euro

Geplaatst: 21 apr 2010 21:41
door karamba
Beste Tietsje,

ik heb me helemaal suf gezocht naar haarscheurtjes maar kan niets vinden.
Heb je misschien nog andere tips?

Groet,
Karamba.

Geplaatst: 26 apr 2010 12:45
door knakker
Er lijkt beweging binnen Renault, waarbij ik eraan toevoeg dat ik een Roemeens kenteken heb. Nadat ik zoals aangekondigd een brief geschreven heb naar Parijs, kwam de Roemeense importeur vandaag met het aanbod 50% van de kosten op zich te nemen van een nieuw exemplaar (waarbij duidelijk werd dat ze van mijn brief afwisten). Ik heb hem een beetje afgepoeierd , al is het maar omdat ik natuurlijk op een reaktie van het hoofdconcern zelf wacht. Eens kijken of er verder te onderhandelen valt (want dit aanbod is nog te mager), maar een brief naar het hoofdkantoor moet je dus niet bij voorbaat als vergeefse moeite beschouwen.

Re:

Geplaatst: 17 aug 2010 09:44
door lecroix
RichTrip schreef:In de cirkel zijn de juiste weerstanden aangegeven, op de voorkant van de print (displayzijde) en linksbovenin:

hoi rich trip heb inmiddels mijn klok ook zelf gerepareerd volgens jullie beschrijving en duidelijke foto's.

alleen is mijn km stand nu 15.000 verder gesprongen , hebben jullie ook enig idee hoe ik dit weer op de juiste stand kan zetten, ik heb ergens wel eens iets gelezen dat deze namelijk op meer plaatsten in het geheugen wordt vastgehouden.

mvrgt lecroix
:) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Re: dashboard (boordcomputer) problemen

Geplaatst: 17 aug 2010 09:49
door lecroix
ik heb inmiddels mijn klok zelf gerepareerd volgens de methode op dit forum mede dankzij de goede uitleg en de juiste foto's.

alleen nu is mijn km stand 15.000 km verdergesprongen. Is dit op een of andere manier weer op de juiste te zetten.

Ik heb eens ergens gelezen dat deze stand namelijk op meerdere plaatsen in het geheugen wordt opgeslagen??

lecroix

Re: oplossing uitvallend dashboard van 7,50 euro

Geplaatst: 10 nov 2010 09:28
door Alwin
PompiersR4F4 schreef:
tietsje schreef:Voor een ieder die die leest: ook bij mij werd de dashboard verlichting eerst minder, toen viel de klok en alle dagtellers uit en vervolgens viel het gehele dashboard uit. Ik weiderde echter 250 euro ec BTW te betalen voor "made in china" electronica (de fabricant van mijn instrumentenpaneel is Johnson Controls). Na een weekje zoeken hier de oplossing:
In de meeste gevallen zijn de 1ro (weerstandjes) soldeervebindingen gebroken, waardoor er simpelweg een stroompje meer kan lopen door het cirquit). Deze breukjes zijn (denk ik) ontstaan omdat onder de printplaat een dotje rubberachtige lijm is geplaatst. Hierdoor is tijdens het vastzetten van de elektronica wat buiging gekomen op de printplaat waardoor (icm trillingen vand e auto) deze ieniemienie soldeerverbindinkjes loslaten. Op mijn printplaat zitten deze 1r0 in een groepje van ongeveer 10 stuks in de linker bovenhoek van de printplaats (in de buurt van de dot lijm, maar dan aan de voorkant). Dan hier het stappenplan (kost je ongeveer 1 uur)
1) verwijder de hard plastic bovenkap van je dashboard door deze naar beneden te klikken
2) verwijder de hard plastic onderkap van je daskboard door deze naar beneden te klikken
3) draai beide hefbomen van de 2 stekkers naar rechts, opdat je ze uit beide socket kunt trekken (de grijze stekker gaat best zwaar, de rode gaat een stuk lichter)
4) nu heb je een tork schroevendraaier nodig om de twee buitenste schroeven links en rechts los te draaien, waardoor je je intrumentenpaneel als 1 unit uit je dashboard kunt tillen
5) met een kleinere tork kun je nu de 8 andere schroeven verwijderen, waardoor de twee plastic kappen kunnen worden verwijderd --> nu zie je de printplaat en alle overige electronica
6) in de linker bovenhoek zitten de 1r0's. Kijk anders met een loop als de breukjes al niet meteen zichtbaar zijn.
7) soldeer ze opnieuw of laat in ieder geval het soldeersel weer even "vloeien". (LET WEL: je hebt echt een klein soldeerboetje nodig!)
8) probeer het even uit door de stekekrs terug te plaatsen, als alees het doet ga dan van stap 5 naar stap 1

Oja, de 7,50 was voor het gebak dat ik heb gekocht voor de collega die heeft gesoldeerd.

Theo
Hoi Theo,

voor mij is sleutelen aan electra en dan met name aan een moderne Scenic nieuwe kost.
Ik heb de tellerklok gedemonteerd en zie wel de nodige 1r0's zitten, maar naar welke moet ik precies kijken.
Ik kan zo snel geen breuken ontdekken en ook niet met een loep.
Wel zie ik een hoop drab, zo zal ik het maar noemen, een soort vloeisel rondom de 1r0's.
Heeft dat er niks mee te maken?
In mijn R4 spuit ik regelmatig met WD40, zou dat hier ook helpen, of hebben de contactpunten daar last van?
Graag een passend antwoord, ik zal zo direkt een foto maken voor andere forumleden.

Groet, Rudi

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
We hebben met volle tevredenheid ongeveer een jaar een Scenic || privilege 1.9 dci uit 2005.
Wij hebben dus hetzelfde probleem, net na een grote beurt. Dat schijnt er dus niets mee te maken te hebben.
Opties vlgs. de dealer € 400 reparatie zonder garantie of nieuw € 755
Ik kijk dus eerst zelf maar naar de soldeerseltjes. Mocht het mis gaan, dan kan er altijd nog gerepareerd worden.
Bedankt voor de tip

Groetjes Alwin

Re: dashboard (boordcomputer) problemen

Geplaatst: 10 nov 2010 09:43
door WillemS
In Almelo zit een bedrijf, http://www.actronics.nl , die reviseert en repareert deze displays. Je kunt er alleen via een garage terecht (de Dealer zal je niet zo graag helpen, die heeft verplichtingen bij Renault Nederland). Actronics geeft 2 jaar garantie op de revisie/reparatie. Ik ken, ze uitstekend bedrijf.
Kijk ook maar eens op hun site.
SUC6

Re: dashboard (boordcomputer) problemen

Geplaatst: 21 nov 2010 09:42
door ingvar
Hallo,

Ik heb het zelfde probleem gehad bij mijn scenic 1.5dci uit 2005. Bij mij begon het met iedere keer een reset. Dit werd alsmaar erger totdat het scherm helemaal zwart werd. In September naar KMS in Apeldoorn geweest. Even een afspraak gemaakt en binnen 1.5 uur reed ik weer naar huis met een gerepareerd scherm.

Volgens KMS vervangen ze alle elektronica die los of kapot kunnen gaan. Ze geven dan ook 2 jaar garantie. de kosten waren inclusief BTW een kleine €300,-

Omdat ik zelf geen verstand heb elektronica leek me dit de beste en "goedkoopste" oplossing.

De reparateur vertelde ook dat ze dagelijks voor Renault dealers de schermpjes maken.

Mvrgr

I Blij