Pagina 1 van 1
Super (gelood) of euro?
Geplaatst: 25 okt 2004 19:08
door §teven
Hoi,
Vorige week heb ik een R5 TR uit 88 gekocht. De tank was leeg en heb um volgegooid met euro en heb hier al 150 km probleemloos mee gereden. Nu heb ik vandaag een instructieboekje gekeregen (zat er niet bij, dus gezocht op i-net) en daar staat in dat er super bezine in moet. Hier maak ik uit op dat er dus super inmoet, maar voorin het boekje hebben ze het over 'normale benzine met octaangehalte van 89 tot 92, loodvrije eurosuper 95 en loodhoudende super benzine 97 tot 99'. Het gaat me om het woord eurosuper, is dat nu de super benzine die ze bedoelen achterin die erin moet of is dat toch de loodhoudende super benzine?
Als er toch super in moet, is dat dan met loodvervanger of zonder? Als het met is, kan ik er dan niet gewoon euro ingooien en dan een flesje loodvervanger erbij kopen? Weet iemand hier iets meer van? Wat gooien jullie erin?
Geplaatst: 25 okt 2004 20:24
door Verwijderde gebruiker 25
eurossuper is gewoon euro95. in 88 werden er bijna alleen nog motoren voor loodvrij gemaakt.
Geplaatst: 25 okt 2004 22:08
door renault15.17
Hoi §teven
In de folder van 1988 staat dat er 'loodvrij normaal' in een R5 TR (S6) moet. Dat wil zeggen dat Euro95 ruim voldoende van kwaliteit is voor jou auto.
Dave
Geplaatst: 26 okt 2004 08:42
door §teven
Gelukkig, Super is een beetje duur. Bedankt mensen!
Geplaatst: 26 okt 2004 22:56
door Jan
Eelco schreef:eurossuper is gewoon euro95. in 88 werden er bijna alleen nog motoren voor loodvrij gemaakt.
Behalve dan voor Mijn R25 waar nog wel degelijk super in moet.
En R25's van latere jaren schijnen toch beter te lopen op euro98 dan op euro95
Geplaatst: 26 okt 2004 23:03
door merijn
super is per liter wel wat duurder ja, er zitten darentegen nog wel wat andere kanten aan.
over het algemeen is super iets schonere brandstof en beter voor de motor, plus op super rij je zuiniger
ikzelf heb een gasauto, en tank dan meestal super omdat ik het niet zo vaak hoef te doen, maar ik heb ook van een aantal bevriende monteurs gehoord dat hun altijd super tanken omdat de kosten ongeveer evenveel zijn als dat je zuiniger rijd, nu weet ik dit zelf niet zeker, vooral omdat ik nooit veel op benzine rij
misschien heb je wat aan deze informatie
mvg, merijn
Geplaatst: 27 okt 2004 09:28
door §teven
Mmm, misschien eens een keer testen dan. Nu eerst de tank leegrijden met de euro en ff uitrekenen hoe zuinig is was. Maar kan je super met euro wel gewoon mengen of moet de tank echt hélemaal leeg zijn?
Geplaatst: 27 okt 2004 10:09
door Jan
Het hangt natuurlijk ook vanaf of je wel of geen katalysator hebt......Heb je er wel een en tank je super met lood(vervanger) dan heb je kans dat je een nieuwe kat. mag gaan zoeken.
Lood+kat gaan nou eenmaal niet samen. Ik heb met die R25 geen kat eronder zitten bv.
(Ook al gaat Super MLV er wel steeds meer uit, bij BP hebben ze het nog in ieder geval hier)
Ik tank met de andere R25 wisselend euro98 (loodvrij) en euro95
Geplaatst: 27 okt 2004 12:52
door §teven
Ik heb er dus gewoon euro 95 ingegooid, dat kan toch wel? Of moet ik er 98 ingooien? Want dat is toch super? Zonder loodvervanger?
Geplaatst: 27 okt 2004 21:45
door Jan
Je hebt euro95 en euro 98:beide zonder lood Euro 98 heet ook wel eens superplus geloof ik.
En je het super met loodvervanger(mlv) (ook octaangehalte 98)
Ik zou met mijn R25 ook wel euro98 kunnen tanken, maar ik wil niet het risico lopen dat ik motorschade krijg met 3 ton op de teller, dus tank ik super mlv.
Als je een katalysator heb kan je er euro95 ingooien, maar misschien loopt ie wel beter op euro98.
Geplaatst: 28 okt 2004 21:52
door Rossy
Hierover is al eens een topic geweest op Club Cinq.
Die kan je hier vinden:
http://www.clubcinq.nl/forum/viewtopic.php?t=484.
Geplaatst: 31 okt 2004 21:54
door renaultjoe
Vond persoonlijk deze lijst die roelof had geplaatst wel handig.
Geplaatst: 31 okt 2004 22:34
door jasper11turbo
jammie jammie info dit !!
