Pagina 1 van 1

beste electronische ontsteking voor phase 1 1647cc van 1983

Geplaatst: 24 dec 2011 13:10
door giddyupgoman54
]trafic phase 1 1983 1647cc bezine 5 bak nl500
[
maarssen,24-12-2011,
beste mensen ,ben op zoek naar electronische ontsteking voor trafic phase 1 van 1983 1647cc,ik heb verschillende merken vervanging gevonden,(accel,hotspark,sparcon,bosch 009,dynaspark,msd,jacobsen,mallory,zie door het bos de bomen niet ,is erbij jullie een bekende dei ook nog eens werkt en lang mee gaat?
of is het misschien beter om iets uit een andere trafic of andere renault tehalen,en dit aan die van mij aante passen?
ik hoor graag van jullie,?hartelijk egroeten en vredig kerstfeest ,gezond en voorspoedig 2012. :dance:

Re: beste electronische ontsteking voor phase 1 1647cc van 1

Geplaatst: 24 dec 2011 14:19
door Rossy
Als ik het goed begrijp wil je de bobine/rotor/verdeelkap/kabels vervangen voor penbobines of iets dergelijks?

Antonio.

Re: beste electronische ontsteking voor phase 1 1647cc van 1

Geplaatst: 24 dec 2011 15:33
door giddyupgoman54
:?: hallo antonio,ik wil af van 4 keer per jaar contactpunten vernieuwen,en stellen,rijd ongeveer 8000 km per jaar,na 2000 km voel je alweer dat er puntjes gesteld moeten worden,,dus punten eruit,en iets met hall sensor erin zodat de vonk sterker wordt,en iedere zuiger/bougie apart krijgt wat ie moet hebben,en dan zal er ook wel een nieuwe bobine in moeten die 30.000 volt kan geven,alvast hartelijk bedankt cornell maarssen :dance:

Re: beste electronische ontsteking voor phase 1 1647cc van 1

Geplaatst: 24 dec 2011 15:47
door G12
giddyupgoman54 schreef:ik wil af van 4 keer per jaar contactpunten vernieuwen,en stellen,rijd ongeveer 8000 km per jaar,na 2000 km voel je alweer dat er puntjes gesteld moeten worden
als je om de 2000km de punten verbrand hebt, is er iets anders mis, ik doe zeker 20000km met een setje contactpunten.
Er zijn ook 1647cc motoren met af fabriek elektronische ontsteking is dit er niet op te bouwen?

Re: beste electronische ontsteking voor phase 1 1647cc van 1

Geplaatst: 24 dec 2011 16:58
door jans01
De 1647 cc motor had ik destijds ook in mijn 18 TS. Inderdaad had deze een contactpuntloze ontsteking.

Deze heb ik, nog bijna nieuw, liggen. De rotor en verdeler kap ontbreken helaas. Als je er iets mee kunt, mag je 'm voor weinig hebben.

Re: beste electronische ontsteking voor phase 1 1647cc van 1

Geplaatst: 24 dec 2011 17:14
door giddyupgoman54
hallo jans01,de rotor en verdeler kap heb ik natuurlijk nog wel maar wat kan ik met jouw gedeelte is dat eenlos kastje wat ik er tussen moet bouwen?

Re: beste electronische ontsteking voor phase 1 1647cc van 1

Geplaatst: 24 dec 2011 20:44
door jans01
Nee, dat is een rotor zonder contactpunten. Andere elektronische delen heb ik niet meer.

Re: beste electronische ontsteking voor phase 1 1647cc van 1

Geplaatst: 24 dec 2011 21:28
door giddyupgoman54
maarssen,24-12-2011,
:?: moet ik er dan ook een andere bobine bij plaatsen was deze ontsteking ook voor een a1m motor,de mijne is van 1983,met solex carb.sae 35,en 5 bak nl500,als ik mijn torretje zo kan verbeteren,zou dat mooi zijn,meer power kan ie zo en zo wel gebruiken ,en ook nog zuiniger lopen,heel mooi,wat wil je hebben voor de ontsteking?
hartelijk bedankt alvast,cornell maarssen :lol:

Re: beste electronische ontsteking voor phase 1 1647cc van 1

Geplaatst: 25 dec 2011 12:28
door jans01
Ik heb de vraagbaak Kluwer Renault 18 vanaf 1982 erbij gezocht: De 18 TS Modellen met een 1647 motor hebben een nieuwe cilinderkop gekregen met een verhoogd vermogen van 96 pk en 124 nM koppel. Carburateur was een dubbele Weber 32DIR 98 of 32 DARA. Motortype is A2M.
Dus andere opbouw als de A1M.
Vanaf 1983 is de klassieke ontsteking met contactpunten vervangen door een electronische (AEI).
Hiervoor was het nodig een ander vliegwiel te monteren met een starterkrans die in principe 44 tussenruimten tussen de tanden heeft. Per halve slag zijn er daarvan 2 weggelaten om een signaal te geven aan de magnetische opneemsensor 'P' boven het vliegwiel etc.............

Kortom even simpel de ontsteking erop zetten, zal niet gaan, helaas!

Re: beste electronische ontsteking voor phase 1 1647cc van 1

Geplaatst: 25 dec 2011 19:22
door giddyupgoman54
beste jans01,bedankt voor het uitzoeken ,nee dan kan ik betr dehele motor van die 18 vinden en hopen dat dan desteekassen en de motorophanging,wel passen,zal dan wel een bosch009 of een sparcom worden,weet jij evt mensen die al zo iets geprobeerd hebben? hartelijke groet cornell maarssen

Re: beste electronische ontsteking voor phase 1 1647cc van 1

Geplaatst: 26 dec 2011 11:35
door WillemS
Als je punten zo snel inbranden is het meestal verholpen door vervanging van de condensator door een frisse nieuwe.
SUC6
maar kijk ;
http://www.123ignition.nl/brand/Renault.html

Re: beste electronische ontsteking voor phase 1 1647cc van 1

Geplaatst: 26 dec 2011 15:08
door giddyupgoman54
maarssen,26-12-2011,
:D beste willem ,heb ik als eerste gedaan,condensator,samen met punten,bougies,rotor en rotorkap en bougiekabels,en nieuwe blauwe bosch bobine,bij het afstellen gaat ie fijn, daarna na 1500 km,weer stellen en ingebrande punten,o.k hij moet ook wel werken,gekocht in 2008 met 135.000 op de teller ,eerste rit een vastloper op drie pootjes van doetinchem naar maarssen,opengemaakt en,2e zuigervastgelopen, door verstopte olie opvoer van deze zuiger ,ander blok erin,en nu staat ie op 158.000,rijdt vaakmet paradiso en vol met camper zaken,door veld ,gras,zand,b wegen,dus hij moet wel zijn werk doen,wel eerder auto,s gehad met punten maar deze toch na 10,000 km pas vervangen,nu weer na 2000 km,ingebrand,dus daarom zoek ik naar een electronische ontsteking.
alvast bedankt en nog een mooie jaarwisseling, willem,groeten gisela en cornell maarssen :thumb:

Re: beste electronische ontsteking voor phase 1 1647cc van 1

Geplaatst: 26 dec 2011 15:37
door ericon
Hoi Willem,

Zelf bouw ik mijn auto's om met een Pertronix onder andere verkrijgbaar bij EDS classics.
Contactpunt en condensator verwijderen, sensor/stator monteren, rotor/magneet plaaten, aansluiten en afstellen, klaar.
Werkt prima en niet zo verschrikkelijk duur als een 123

Code: Selecteer alles

Met montage van een Pertronix contactloze elektronische ontsteking de 'Ignitor I' heeft u in één keer het contactpuntenprobleem opgelost en profiteert u direct van alle voordelen die een moderne auto ook heeft. Contactpunten laten het nog wel eens afweten.

Inbouw van deze Pertronix kit is niet zichtbaar hetgeen een must is voor u als klassieke autobezitter. U heeft alle voordelen van een moderne auto met behoud van de originaliteit van uw klassieker.
Reeds 3.000.000 exemplaren verkocht!
De vele voordelen op een rij:

    Altijd op het juiste moment een accurate en betrouwbare vonk aan uw bougie.
    Veel regelmatiger loop van uw motor, ook bij hogere toerentalen tot 15.000 toeren.
    Sneller aanslaan van uw motor tijdens de start.
    Minder brandstofgebruik en meer power door en krachtiger vonk aan de bougie.
    Schonere motor door veel betere verbranding.
    Geen vervanging meer van uw contactpunten.
    Een nagenoeg storingsvrij systeem, geen ingebrande punten meer, geen verloop meer van de contacthoek, stellen van contactpunten behoord nu tot het verleden.
    Onderhoudsvrij systeem.
    Zeer eenvoudige montage met slechts twee elektra-aansluiting op min en plus van de bobine.
    Ook met hoge toerentallen zeer accuraat tot max. 15.000 rpm.
    Voor bijna elk type auto, vrachtwagen, in-board motoren en tractors beschikbaarbaar.
    12volt, 6volt, negatief en positief geaarde systemen leverbaar.
    Aantrekkelijke prijs!
    Garantie is twee jaar of 100.000 km en met X-tra Pertronix fabrieksgarantie tot 30 maanden na aankoop.
    U profiteert direct van Pertronix 30 jaar opgebouwde ervaring in race- en rally auto’s, transportauto’s en dat het een van 's werelds grootste producent in contactpuntvervangers is.

Re: beste electronische ontsteking voor phase 1 1647cc van 1

Geplaatst: 26 dec 2011 17:14
door WillemS
Ja, Pertronics is een stuk voordeliger.
Je kunt ook een zelfbouw-kit aanschaffen van Velleman, kosten zo tussen de 20 en 30 euries.
SUC6

Re: beste electronische ontsteking voor phase 1 1647cc van 1

Geplaatst: 26 dec 2011 22:20
door giddyupgoman54
maarssen,26-12-2011,
hallo willem,wel eens gezien die velleman zelfbouw kitjes,maar wat die doen is toch alleen de stroom omleiden ,dus inbranden voorkomen ,sturen niet elke cylinder apart aan en geven ook geen betere vonk toch?

Re: beste electronische ontsteking voor phase 1 1647cc van 1

Geplaatst: 27 dec 2011 11:35
door Rossy
Wel een betere vonk.
Ook een veel regelmatiger vonk.
Wat deze set eigenlijk doet is de hoogspanning omleiden zodat door de contactpunten slechts een heel laag stuurstroompje loopt.
Inbranden en verlopen van de contactpunten is hiermee bijna verleden tijd.
Wat nog mooier werkt is een contactpuntloze ontsteking welke werkt met een Hall element in de verdeler.
De contactpunten worden dan vervangen door een Hall element.
Die zijn er van Lumenition, Crane en 123-ignition en verkrijgbaar bij BCCP.
www.bccp.nl

Antonio.

Re: beste electronische ontsteking voor phase 1 1647cc van 1

Geplaatst: 27 dec 2011 22:54
door giddyupgoman54
maarssen,27-12-2011,
beste allemaal vandaag van sparcom,een contactpuntloze onsteking gemonteerd,punten eruit,hall reader en magneetjes op zijn plaats rortorkap op zijn plaats ,even met de strobo op tijd zetten(ik hoop voor de laatste keer ,en de volgende keer weer na 50.000 km,s)en starten ,gelijk even proefgedraaid,start>perfect,alles op tijd,lijkt wel of ie meer power heeft,en mooier loopt,veel gelijkmatiger,loopt ook hrder ,van boxtel nar maarssen,normaal is m,n top daar 90nu 100,en dan hou ik zelfs nog over,ik heb het idee dat ie ook veel zuiniger is,maar dat moet nog blijken,als detrafic zo blijft lopen ,ben ik tevreden,kosten nu 114.45,sparcom bosch ontsteking,gelijk ook cylinder druk gemeten,9.9 bijna 10 ,is dat niet vrij hoog voor de oude 1647cc,met solex sae 35,en nl500 5 bak,
allemaal bedankt voor het meedenken,en nog een mooie jaarwisseling,en de beste wensen voor het nieuwe jaar gisela en cornell en giddyupgo. :thumb:

Re: beste electronische ontsteking voor phase 1 1647cc van 1

Geplaatst: 28 dec 2011 09:19
door WillemS
Als de motor nu veel beter loopt dan was het vervroegingsmechanisme toch wel behoorlijk versleten. Je hebt een goede keuze gemaakt.
Is je motor inwendig erg vervuild? Dan zou je kunnen overwegen die eens inwendig te reinigen(flushen).
Ik gebruik daar Forte Motor Flush voor. Je rijd de motorolie goed warm, doet er de inhoud van het flesje bij, laat 20 min lopen (niet rijden!), met zo nu en dan toerental ophogen naar 3.000tpm., Motor uit, nacht laten staan, volgende dag starten, warm laten draaien, olie en filter vervangen, je zult ook merken, dat de afgetapte olie echt door en door zwart is van de troep.
Tot slot kan je nog overwegen om een flesje Forte Gas Treatment in de tank te kieperen om koolaanslag op klepzittingen te verwijderen.Pas wel op deze spullen zijn aggressief :mrgreen:
SUC6

Re: beste electronische ontsteking voor phase 1 1647cc van 1

Geplaatst: 28 dec 2011 16:26
door ericon
Inderdaad goed spul Willem :thumb: heb er ook goede ervaring mee.

Fijn dat de Traffic er goed op loopt!, ik merkte zelf ook een heel verschil bij mijn Peugeot 504Ti "73.
Ook een goede jaarwisseling, houd hem heel want veel Traffics zijn er niet meer :thumb: