Pagina 1 van 22

Zoe rijder stelt zich voor!

Geplaatst: 06 okt 2013 21:37
door renault15.17
Het aantal Zoe's op de Nederlandse wegen groeit gestaag. En gelukkig weten ook steeds meer mensen dit forum te vinden. Maar dan is het misschien handig om jezelf even voor te stellen. Laat even weten waar, hoeveel en waarom je een Renault Zoe rijdt.

In deze eerste post plaats ik dan een korte samenvatting:
- Renault15.17, Zoe rijder sinds 14 juni 2013, Intens, kleur Brun Ardent, regio Noord Brabant Oost, Renault liefhebber.
- Avdvee, Zoe rijder sinds oktober 2013, kleur Gris Neptune, regio Amsterdam.
- Advdmeer, Zoe rijder sinds 16 augustus 2013, kleur Blanc Nacre, regio ....., "EV promoter".
- MarcoZE, Zoe rijder sinds mei 2013, Intens, kleur Blanc Nacre.
- E-mission, Zoe rijder sinds begin juli 2013, Intens, kleur Noir Etoile, regio Almere, voormalig Prius rijder....
- HarmOtten, Zoe rijder sinds
- Smartrix-Zoe,
- Erik Fokkens, Zoe rijder sinds......, Life, verder toelichting is toegezegd... :Sleep: :doh: :think:
- MartijnEV, Zoe rijder sinds december 2013, Intens, kleur Bleu Energy, al eerder een Volvo 240 "ge-electrificeerd".
- GertjanVB, Zoe rijder sinds 15 oktober 2013, Life, kleur Bleu Energy
- Fivari, Zoe rijder sinds 31 december 2013, Life, kleur Blanc Glacier, regio Leuven (B)
- zoe2goe, Zoe rijder sinds november 2013, Life, regio Utrecht
- PieterZoe,
- Daf55, Zoe rijder sinds september 2014, Intens, kleur Blanc Nacre, regio Hattem
- NielsTn, Zoe rijder sinds oktober 2014, Intens, kleur Gris Neptune, regio Gennep
- OlafH, Zoe rijder sinds februari 2015, Intens,
- Cosmiccarbon, Zoe rijder sinds december 2014, Zen, kleur Noir Etoile,
- RudyH, Zoe rijder sinds april 2014, Intens,
- Z.E. Paulus, Zoe rijder sinds augustus 2015, Intens, kleur wit, regio Hoofddorp
- Nivve, Zoe rijder sinds juli 2015, Zen, kleur wit, regio Lisse
- Jsj, Zoe rijder sinds augustus 2015, Zen, kleur gris Neptune,
- VanAssen,
- landfort, Zoe rijder sinds december 2015, Intens,
- Kirpeknots, Zoe rijder sinds december2015, Life, kleur wit
- Gerrit Welle, Zoe rijder sinds februari 2016, Zen, kleur Gris Givre, omgeving Diever

Re: Zoe rijder stelt zich voor!

Geplaatst: 06 okt 2013 21:47
door renault15.17
Ik zal dan zelf maar het startschot geven. :D

Achter de forumnaam Renault15.17 gaat Renaultliefhebber Dave schuil. Voor een overzicht van mijn auto geschiedenis, zie: mijn auto's

Wij hebben in juni een Zoe Intens gekocht (showroomauto). Particulier, dus zonder subsidies :wink: , ook niet voor de laadpaal. Daar doen ze hier niet aan. :? De bedoeling was deze auto puur als woon-werkverkeer auto in te zetten. En daarmee zou je ons tegen kunnen komen op de trajecten Uden-Helmond en Uden-Nijmegen.

Maar inmiddels neem ik de Zoe vrijwel overal mee naar toe. Bezoek familie, zakelijke afspraken, dagjes uit. Wij gaan vrijwel zeker boven de 17.500 km uitkomen die ik ingeschat had voor de accu huurovereenkomst. :thumb:

Re: Zoe rijder stelt zich voor!

Geplaatst: 06 okt 2013 23:57
door avdvee
Ach ja, als voorschot voor de 20ste (jawel over 14 dagen) zal ik mezelf ook even kort introduceren :)

Mijn autogeschiedenis is in tegenstelling tot Dave totaal niet gericht op Renault. Of liever gezegd alles behalve Renault waarbij ik een lichte voorkeur heb voor Duits/ Scandinavisch en een beetje extravagant. Rode draad (meestal) is cabrio (Suzuki 2x LJ80/ Suzuki Vitara/ Saab900-2/ Volvo C-70) of snel (Peugeot 205 GTi/ 205Dturbo/ BMW 525TDS en Volvo V-70 T5).

Kortom de Zoe is de eerste Renault in mijn gezin en heeft de ondankbare taak een Volvo V-70 te vervangen. Ondankbaar omdat deze auto op alle vlakken groter, luxer en sneller (260PK!) is dan de Zoe. Maar zoals Cruijff al stelde; ieder voordeel heeft een nadeel; de V-70 is lastig in de stad met parkeren en heeft een verbruik van ca. 1 op 6 liter benzine. Dat kun je best nadelen noemen.

Wel degelijk beïnvloed door maatregelen als MIA/ KIA/ Vamil/ 0 MBR/ 0% bijtelling etc. heb ik ca. 8 weken geleden de knoop doorgehakt en me door Bochane Almere een mooie grijze Zoe Zen laten kopen. Waarbij meldingswaardig is dat deze 'as we speak' bij Bochane staat en voorzien wordt van een donkerblauw interieur.

Graag had ik inmiddels met de auto gereden, hij stond immers destijds al in de showroom, maar ik had gehoopt een publieke aansluiting te krijgen in mijn straat. Helaas blijkt nu na al die weken dat de gemeente hier vooralsnog niet aan mee wenst te werken en zal ik nu hangende die procedure alvast zelf een aansluiting laten plaatsen aan mijn huis. Dat wil zeggen ik probeer nu met betrokken politicus/ wethouder tot oplossingen te komen (het is bijna verkiezingstijd LOL) echter ik heb geen zin langer te wachten en wil gewoon rijden.

Zoals elders op het forum (mij) duidelijk is geworden gaat de Zoe voornamelijk fungeren als stadsauto. Voor grote(re) ritten/ vakanties en zondagritjes heb ik een andere auto tot mijn beschikking. Al sluit ik niet uit dat ik uit interesse ook wat kilometers ga maken 'just for the experience'.

Arnold uit Amsterdam

Notabene: kan het toch niet nalaten even te vermelden dat ik in een Franstalig land ben opgegroeid met in het gezin een 'quatre' en een 'douze'. En terug in Nederland een 'douze Gordini'. Helemaal heidens ben ik dus niet :fp:

Re: Zoe rijder stelt zich voor!

Geplaatst: 08 okt 2013 08:53
door Ad van der Meer
Hallo allemaal,

Ik handel in oude metaalafvallen en daarnaast ook nog in antiek (familiebedrijf, lang verhaal).

Ik heb auto´s altijd gezien als gebruiksobjecten voor het transporteren van personen en goederen van punt A naar punt B. Ik heb auto´s gebruikt en misbruikt, best wel wat km´s weggespoeld zonder mij over die manier waarop gedachten te maken.

Ik denk dat ik in 2009 het eerst in contact kwam met elektrisch personenvervoer door een artikel (in Autoweek?) over de Tesla Roadster. De auto interesseerde mij als eerste als mooie sportauto met mooie prestaties en eigenlijk pas later als elektrische auto. Toen Tesla de Model S presenteerde werd interesse een een fascinatie met Tesla en elektrische auto´s in het algemeen.

Ieder artikel dat ik over het thema kon vinden las en lees ik van voren tot achteren en weer terug. Ik kocht de DVD: "Who killed the Electric Car" via Amazon.com en via Strawberry Earth zag ik de film "The Revenge of the Electric Car" in Amsterdam in een klein bioscoopje, vrij kort nadat deze in Amerika uitgekomen was.

Met deze informatie veranderde voor mij ook de manier waarop ik naar elektrische auto's kijk. Ik ben er nu van overtuigd dat we altijd olie zullen nodig hebben, maar dat we moeten stoppen dit te verspillen in auto's. Ik had daarom een reservering genomen op een Tesla Model S, maar de crisis en het feit dat Tesla besloot om de kleinste accuvariant niet te leveren deed mij besluiten om andere EV te kiezen. De Zoe leek mij "the next best thing" omdat hij de openbare laadpalen optimaal benut en bezoekjes aan een snellader tot een minimum beperkt.

De auto die ik bij de garage heb achter gelaten is een Renault Trafic 100pk, (gechiptuned :D )van 2006. Toen ik hem kocht leek het de ideale oplossing voor personen en goederenvervoer, maar het bleek wel dat heel veel km's alleen mijn persoon vervoert werd.

Ik heb mijn Blanc Nacré Renault Zoe Intense nu sinds 16 Augustus en er staan 4800km+ op de teller. Een deel van deze km's zijn gereden door zo'n 25-30 mensen die ik inmiddels al met mijn auto heb laten rijden. Ik denk niet dat er ook maar ééntje is die hierdoor naar de dealer gerend is om een EV te kopen, maar ik ben er van overtuigd dat bij 95% de perceptie van de EV ten positieve veranderd is. De kans dat ze bij het volgende verjaardagsfeestje mee gaan in een EV bashing lijkt mij daarmee uitgesloten en ben ik al tevreden met het resultaat.

Verder geeft het mij veel plezier om journalisten te irriteren die ongeïnformeerd, of nog erger vooringenomen over EV's berichten. Beter gezegd, de slechte journalisten raken geïrriteerd en heel af en toe zie ik dat er iets van de door mij aangedragen informatie doorsijpelt bij de goede journalisten.

Re: Zoe rijder stelt zich voor!

Geplaatst: 09 okt 2013 00:01
door avdvee
:D Mocht je nog meer over Dave willen lezen zie http://www.autoweek.nl/advertorial/999/ ... tuurlijker (ter informatie; het staat zo openlijk op internet dat ik het durf te plaatsen. Anders moet je het maar weggooien).

Eventjes ingaan op het volgende: Avdvee, Zoe rijder vanaf........, regio Amsterdam, zakelijk Zoe rijder; fiscaal technisch klopt dat wel, dat zakelijke, maar ik verwacht toch echt dat de auto 90% privé ingezet gaat worden :mrgreen:

Re: Zoe rijder stelt zich voor!

Geplaatst: 09 okt 2013 09:30
door renault15.17
He leuk, nu al op de autoweek website. In het blad Autoweek zou de advertorial in nummer 42 verschijnen is me verteld. Maar goed, iedereen weet nu hoe mijn woensdag er uit ziet met de Zoe. :wink: :D :think:

Re: Zoe rijder stelt zich voor!

Geplaatst: 09 okt 2013 22:19
door Verwijderd 15584
Hallo,

We zijn uitgenodigd door Renault15.17 om ons als Zoe gebruiker voor te stellen.
We zijn een echtpaar die het zich als doel gesteld hebben maximaal zonder fossiele brandstoffen uit te komen. :dance:
We wonen in Assen en hebben nu na veel wikken en wegen ook de Zoe in ons streven ingepast, afstand-angst voornamelijk gezien de lage beschikbaarheid van laadpalen in het noordoosten van ons land heeft ons nog lang doen twijfelen.
Maar hij is er en met een thuislader ICU mini.
De Zoe is een versie Life, de 4SHV66.
Daarnaast hadden we met onze zonnepanelen nog kW-uurtjes over en die stoppen we liever in onze mobiliteit dan die weer in het net met een minimale terugvergoeding.
Verder gebruiken veel de trein voor de lange afstanden en lokaal veel de fiets.
Dus we plannen elke keer duidelijk hoe we afstand gaan afleggen.
Technisch is de Zoe fantastisch te rijden. Ok, we zijn niet veel eisend, maar dit is wel het beste wat we ooit hebben gehad.

We hopen nu dat het snellaad netwerk van o.a Fastned gauw realiteit wordt en dat nog veel km's met deze elektroraket gaan maken.

Onze laadpas is van Essent, versie af en toe buitenshuis.

Maximale afstand tot nu toe afgelegd is 140 km op 1 lading, nog 11% over = 17 km. :clap:
Hoewel er niet erg snel kon worden gereden door wzh op de N33 en desondanks nog veel :pray: , maar gelukt en blij.

Wij gaan er voor!

Ook de andere Zoe rijders veel plezier en succes gewenst. We zijn in ieder geval goed bezig denken we dan maar.

Re: Zoe rijder stelt zich voor!

Geplaatst: 09 okt 2013 23:04
door renault15.17
Bedankt Toniolio. Durf je het ook aan om de 20e naar Almere te komen? Ca. 150 km en onderweg kun je hier prima (semi snel) laden. (E-mission is er ook geweest aan de foto te zien :wink: )

Re: Zoe rijder stelt zich voor!

Geplaatst: 10 okt 2013 19:45
door Verwijderd 15584
Hoi renault15.17,

20 oktober wordt moeilijk. Als we komen is de afstand weer de uitdaging. :D
Bedankt voor laadtip nabij de Oostvaardersplassen. Hij staat genoteerd.

Re: Zoe rijder stelt zich voor!

Geplaatst: 11 okt 2013 09:01
door E-mission
Let op dat de 22 kW lader langs de A6 alleen in de richting Lelystad staat, halverwege Almere en Lelystad. Hierdoor zijn naar beide kanten de afritten zeer ver weg en rij je vanuit Assen vermoedelijk 40 km om als je er ri A'dam langs wil rijden. Wel bruikbaar ri Assen dus. Ik zou dus een korte lunchstop in Emmeloord ofzo doen heen, zit een 11 kw paal downtown met leuke lunch mogelijkheid nabij.

Re: Zoe rijder stelt zich voor!

Geplaatst: 11 okt 2013 11:58
door Verwijderd 15584
Grazie voor de tip. Ja, e- rijden is plannen. Maar dat zit al tussen onze oortjes. :D

Re: Zoe rijder stelt zich voor!

Geplaatst: 11 okt 2013 23:40
door E-mission
Meteen maar even mijn intro doen. Mijn echte naam is Emile, mijn site: http://www.piloot.com . De naam zegt het al, tegenwoordig verbruik ik 7500 liter kerosine elk uur in de leasebak van de baas. Klinkt dus wat hypocriet om proberen CO2 te besparen met een Zoe, toch is dat wel mijn doel.

Ik ben een gadget freak, vaak trendsetter en herken me erg in wat Ad vertelt. Ik wil graag altijd alles weten en vooral wat peer reviewed science er over te zeggen heeft. Over de laatste jaren door het downloaden van Who Killed The Electric Car (en later The Revenge Of The Electric Car) inzicht gekregen wat er in de echte wereld lijkt en leek te gebeuren betreffende de ontwikkeling van elektrische auto's, zeer onder de indruk van de EV1. En ja, daarna wil je van alles nog meer weten. Rond dezelfde tijd, ik weet niet wat er eerder kwam, wilde ik weten wat er nu wetenschappelijk waar was van de verschillende verhalen omtrent klimaat verandering. Dus niet wat zogenaamde "experts" zoals journalisten, bloggers en fox presentatoren zeggen, maar wat alle actieve klimaat wetenschappers met peer reviewed publicaties zeggen. Zeg maar de gasten die daadwerkelijk al het onderzoek doen, de universiteiten, NASA, NOAA, etc, en dat door elkaar laten afbranden. Vooral http://www.skepticalscience.com heeft me de laatste paar jaar enorm geholpen om in te zien dat de klimaatwetenschap unaniem al decennia zegt dat we door het (o.a.) massaal producren van het sterke broeikkasgas CO2 een zeer verkeerde, experimentele kant op gaan. Er is geen debat meer voor klimaatwetenschappers, geen twijfel, de science is duidelijk. De oplossingen liggen onder andere in duurzame energie, waar de Zoe om de hoek komt. Ook over de duurzaamheid van EV's zie je dezelfde mythes rond gaan, ook daar zijn al vele peer reviewed publciaties over die laten zien dat zelfs worst case (steenkolen) een EV nog steeds een stuk minder CO2 produceert dan een auto met verbandingsmotor inclusief productie van de olie. Maar ja, verandering is eng, business as usual is goedkoper, dus genoeg mensen die EV's willen bannen al ware het een gevecht tegen de verpersoonlijking van een politieke hippie tak die de mens wil dwingen om schone lucht te ademen (ofzo). Jammer om te zien dat politiek zich, net als journalistiek, weinig aantrekt van wetenschap.

Fast forward to now. Ik ben altijd motorrijder geweest, vond het zonde om een stuk metaal van 1500 kgs te hebben om 1 persoon een stukje van A naar B te brengen. Daardoor tevens verslaafd motorrijder geworden. Door vriendin paar jaar geleden toch maar auto aangeschaft, voor erbij, een Renault Safrane phase II 2.0. Grote sloep, reed toch nog 1 op 12, automaat en airco natuurlijk een must. Met wat meer geld over (en wat minder studieschuld) na paar jaar overgestapt op een tweedehands Prius (2e model) met anderhalve ton er op. Net zoveel ruimte, 1 op 20, volledig elektrisch rijden tot 50 km/u (heel eventjes dan), wat een ervaring! Door Who Killed The Electric Car compleet mijn zinnen gezet op een elektrische auto. Een reservering gehad op een Renault Fluence ZE, maar door geld gebrek en omdat ik het toch eigenlijk wel een erg tegenvallende auto vond (met klokken, een normale sleutel en nauwelijks ruimte in de achterbak) toch geannuleerd. Later uitgerekend of ik door besparing brandstof en onderhoud wellicht niet kon lenen voor een Zoe zonder duurder uit te zijn. En dat kwam positief uit, zeker toen ik begreep dat mijn Prius vanaf 1 januari 600 euro per jaar aan MRB ging kosten. Gelukkig toch genoeg kunnen sparen om niet te hoeven lenen, waardoor ik begin juli mijn Zwarte Intens kon ophalen bij Bochane Almere (achter mijn huis). Heb er nu ongeveer 6000 km al weer opzitten, gaat dus stuk sneller dan ik had verwacht (ik gebruik mijn motorfiets, een ST1300A, bijna nooit meer), ondanks het feit dat mijn commute met de trein is. Ik laat iedereen met maar een beetje interesse er in rijden, dan hoef je niets te vertellen en zijn ze meteen om. Denk wel dat ik 2 of 3 mensen serieus over kopen heb doen laten nadenken.

Betreffende het vliegen ben ik blij dat mijn werkgever KLM bovenaan de DOW Jones Sustainability index staat voor airline related bedrijven, ze steken best wat effort in de ontwikkeling van bio brandstoffen die daardoor deels CO2 neutraal zijn. De grote luchtvaart zal ongelooflijk lastig zijn om helemaal van de olie af te helpen, het zal in ieder geval het langst duren. Ondertussen proberen ik en mijn collega's natuurlijk zoveel mogelijk kilo's overal te besparen met zeer geavanceerde plannings tools en ons eigen inzicht. Duurzaamheid staat gelukkig hoog in het vaandel van KLM. Per persoon gezien is de grote luchtvaart zeer zuinig in vergelijking met auto's met verbrandingsmotor over dezelfde afstand, maar ik besef ook dat we toch reizen faciliteren die mensen anders nooit gedaan hadden. Betreffende kleine luchtvaart ben ik zeer actief bij de KLM Aeroclub en heb ik een project gerund om een nieuwe kist in onze vloot te krijgen die van kunststof is met moderne glass cockpit en een verbruik dat twee keer zo laag is in vergelijking met de huidige kisten. Daarbij is ie ook niet afhankelijk van hoog octaan brandstof, maar draait ie gewoon op Euro95. Het is zeker mijn doel om ergens in de komende jaren de club aan een elektrisch vliegtuig te helpen, ook die ontwikkelingen gaan zeer hard. Dan zal vliegen gewoon goedkoper zijn dan rijden met een conventionele auto... en stiller... en betrouwbaarder.. en met minder onderhoud.

Door toevals contact met prodrive training (ze zitten naast de club op vliegveld Lelystad) ben ik voor de lol (moeten het nog hebben over betaling) sinds kort instructie aan het geven aan nieuwe eigenaren van een Volvo V60 plug-in hybrid, over de verschillen met elektrisch rijden en hoe ze dat met die hybride er het meest maximale uit kunnen halen (en dat is een heel stuk complexer dan met een Zoe). Morgen met de Zoe naar Spijkenisse via de nieuwe 22 kW paal langs de A2. Vermoedelijk moet ik bij de Volvo dealer aan een normaal stopcontact, maar ik sta er lang genoeg. Ik help mensen graag inzien dat elektrisch rijden nu al makkelijk kan, mits je je bewust bent van de verschillen, en natuurlijk (als ze dat willen weten) dat er veel mythes rond gaan over zowel elektrisch rijden als over klimaat verandering. Los van het feit dat ik de techniek zoveel gaver vind. Maximaal lineair koppel, 90% rendement, geen onnodige warmte, geen trillingen, geen geluid, geen stank, geen giftige gassen, geen CO2 (mits duurzame stroom), geen onderhoud, geen rare continu ontploffingen in kleine blikjes met allerlei stangen en tandwielen die continu gekoppeld worden, overal energie kunnen halen door in te pluggen terwijl je je ding doet, hoe gaaf is dat?

Volgende plan is zonnepanelen op het dak, op langere termijn een elektrische motorfiets. Maar daar moet toch best wat meer range in zitten dan. Voor 99% van mijn dagelijkse dingen is de Zoe perfect, helemaal als er wat meer 43 kW AC palen zijn. Preaching to the choir, hoop een aantal van jullie graag volgende week te zien.

Re: Zoe rijder stelt zich voor!

Geplaatst: 12 okt 2013 00:36
door avdvee
Aha, jij bent 'de piloot' waar ze het bij Bochane over hadden (in positieve zin) toen ik over dit forum begon. Grappig.

Hoe dan ook genoeg onderwerpen/ mensen om mee te discussiëren, elders ook al zoiets gemerkt LOL, want iemand die een dergelijke stelling poneert:" Er is geen debat meer voor klimaatwetenschappers, geen twijfel, de science is duidelijk" vraagt er om.

Maar niet in deze topic.

Re: Zoe rijder stelt zich voor!

Geplaatst: 12 okt 2013 01:02
door E-mission
Maak je borst maar nat hoor, Ad :).

Re: Zoe rijder stelt zich voor!

Geplaatst: 12 okt 2013 08:24
door Verwijderd 15584
E-mission,

Een van de reden dat ik ben gestopt met vliegen (PPL), 25 ltr E95 per vlieguur en te beperkte vliegruimte in NL.
Heb de opleiding genoten en de gezamelijke vliegdagen op Hoogeveen in de C152.
Het brevet hangt nu in een lijstje aan de muur als herrinering aan de mooie tijd.
In die tijd werd ook al gedacht aan e vliegen, maar verder als de solar vliegertje ( hoewel een succes ) is men niet gekomen.

Maar mooi om te lezen dat de KLM het hier goed doet t.o.v. andere vliegmaatschappijen.
Hier komt duurzaamheid en verdienmodellen mooi samen. :thumb:

Re: Zoe rijder stelt zich voor!

Geplaatst: 12 okt 2013 19:57
door E-mission
Onze huidige Aquila A210 gebruikt 16 liter per uur met een performance gelijk aan een 180 pk Archer. Endurance van 6.5 uur, dus je kan zo de rust opzoeken non stop naar het Zwarte Woud of zelfs Oostenrijk. Comfort en uitzicht zijn beide fantastisch. Als je keertje vluchtje met me wil doen (mag jij alles doen natuurlijk) vanaf Lelystad hoor ik het wel. Zorg ik voor gratis opladen bij prodrive training naast de club :).

Re: Zoe rijder stelt zich voor!

Geplaatst: 12 okt 2013 21:21
door Verwijderd 15584
Hallo E-mission,

Naar Oostenrijk etc. hoeft niet direct, maar een leuke rondvlucht incl. take off en landing zou al mooi zijn.

Mis dat laatste wel erg. :roll:

Kijk dan ook nog regelmatig vanuit mijn huis hoe de prive-vliegers van EHGG over ons huis koers kiezen.

Zal wel even weer wennen zijn, maar ben dan geen PIC, dus .......

Als we elkaar ontmoeten dan kunnen we het erover hebben. Neem dan de Zoe mee voor de laadbeurt.

Re: Zoe rijder stelt zich voor!

Geplaatst: 13 okt 2013 06:22
door erikfokkens
Hier nog een Zoe rijder, Erik Fokkens, zie erikfokkens.com of google gewoon op erik fokkens voor wat achtergrond informatie.
Inmiddels een maand(2200 km), Wij rijden hier in Zeeland(Brouwershaven) met een
Zoe life met lichtblauw interieur en allerlei opties. Versneld oplaadpunt(11 Kw) in mijn voortuin en 3500 Watt zonnepanelen pakket op ons dak!
Leuk al die Zoe rijders hier bij elkaar en de gespreks onderwerpen spreken mij zeker aan. Ben benieuwd hoe ons kleine Nederlandje er over vijf jaar uit ziet. Mocht Fastned echt in hun opzet lukken met hun plan voor 200 snellaadpunten langs de snelwegen dan is het hek van de dam en ontstaat er in Nl een ware elektrische revolutie. De snelwegen maken namelijk het verschil! Ik licht een en ander graag toe op een later tijdstip, ga nu eerst proberen nog wat te slapen. Groeten, Erik.

Re: Zoe rijder stelt zich voor!

Geplaatst: 13 okt 2013 21:44
door MartijnEV
Hallo allemaal,

Ik ben (nog) geen Renault Zoe rijder. Wel - dat zal duidelijk zijn - ben ik zeer gecharmeerd van deze auto en aangezien mijn huidige lease-auto, een Volvo V60, einde contract is, staat de Zoe bovenaan de shortlist om de Volvo te vervangen. Waarom, en hoe zit dat?

Al van kinds af aan ben ik autoliefhebber. Auto's in ruime zin, autodesign, autotechniek, autorijden, verkeer, innovaties - het zijn zaken die mij mijn hele leven al uitermate boeien. Sinds mijn kindertijd is Volvo het door mij meest geliefde merk. De auto uit mijn jeugd is de 240-serie, mijn favoriete Volvo-model: tijdloos, oersterk, uniek rijgedrag en motorgeluid. Ik ken de 240 tot op elk detail; mijn vader reed jarenlang in diverse 240's. In mijn kindertijd kreeg daarnaast ook Renault een plek in mijn autohart; mijn moeder reed diverse Renault modellen. Vooral voor de Renault 4 heb ik een zwak - een karaktervol autootje, ik herinner mij barnstenen stuur en pook, kleine zwarte schakelaartjes, uitsparing in de binnenkant van het metaal van het portier dat dient als handgreep, latere 4's met gemoderniseerd dashboard met veelkleurige ronde controlelampjes.

Ik ben bijna 20 jaar werkzaam in sales en business consultancy in de ICT. Buiten deze werkomgeving ben ik persoonlijk al vele jaren uitermate geïnteresseerd in e-mobility: het elektrisch autorijden in de ruimste zin des woords: van de elektrische auto's zelf tot laadinfrastructuur, van zakelijk pionieren tot het vraagstuk hoe consument en bedrijven enthousiast te maken voor elektrisch rijden. Ik volg ik de ontwikkelingen dagelijks op de voet en inmiddels ben ik een specialist op het gebied van e-mobility met een snel groeiend persoonlijk netwerk in deze boeiende sector.

Een jaar of 5 geleden stond de huidige snelle groei in e-mobility nog aan het beginpunt. Maar ik voelde toen aan dat er een enorm interessante tijd begon aan te breken in de automotive sector, na decennialange 'stabiliteit' in techniek en businessmodellen zou alles anders gaan worden: de aandrijftechniek, de tankinfrastructuur, de rol van dealers en werkplaatsen, het gedrag van de autoconsument, kansen voor het bedrijfsleven, de toenemende rol van de elektriciteitsbedrijven, nieuwe organisatievormen op het gebied van e-mobility. Ik bekeek de film Who Killed The Electric Car, en later The Revenge Of The Electric Car, las diverse boeken, struinde het internet af op allerlei e-mobility onderwerpen. Ik ontdekte start-up bedrijven als Better Place en Tesla, en uiteraard zag ik ook de plannen van Renault met ZE en Nissan met de Leaf, en onder meer ook Volvo met proefprojecten met de elektrische C30. Maar een elektrische Volvo was toen nog niet te koop. En ook de Tesla was er nog lang niet. Ook ik stond op het punt om er één te reserveren. Geïnspireerd door ombouwers in de USA en Nieuw Zeeland besloot ik eind 2009 om samen met autoklassiekerbedrijf Classic&Ko een Volvo 240 stationcar om te bouwen tot volledig elektrisch aangedreven auto. Hoewel ik officieel bedrijfskundig econoom ben, heb ik ook een aardige elektrotechnische (en autotechnische) achtergrond, waardoor ik in staat ben geweest om in privétijd dit bijzondere project te kunnen doen. En om een lang verhaal kort te maken: met een erg mooi eindresultaat: een tot in nieuwstaat gerestaureerde speciale versie (de allerlaatste geproduceerde serie): Volvo 240 Classsic, 20 jaar oud, en nu voorzien van een hoogwaardige elektrische aandrijflijn en veiligheidstechnieken, met als grootste mijlpaal in 2012 de goedkeuring als toegelaten elektrische auto door de Nederlandse RDW. Actieradius: 160-200 km, rijdt heerlijk. Kan laden met een vermogen tot maximaal 7kW. Ik ben er zuinig op en ben niet geneigd de auto als 40000+ km per jaar werkpaard in te gaan zetten. De Volvo 240 Classic Electric rijdt alleen in de seizoenen met beter of mooi weer.

Toen Renault met de Zoe kwam was ik er direct door geboeid. Een fantastisch goede en zeer geslaagde elektrische auto. Afgelopen zomer heb ik de Zoe uitgebreid kunnen proefrijden en dat is erg goed bevallen. Ik werd zelfs een beetje verliefd op de Zoe. Het was voor mij dan ook snel duidelijk: als het praktisch voldoende mogelijk blijkt te zijn om met de Zoe mijn dagelijkse zakelijke ritten (door heel NL, 210 km per rit, gemiddeld 3x per week, en daarnaast nog vrij veel regionale kilometers) te maken, als er voldoende 22kW/43kW laadpunten onderweg zijn, dan wil ik ter vervanging van de huidige Volvo V60 kiezen voor een Zoe.
Dan zal ons thuislaadpunt, mede gevoed door 3000 wattpiek zonnepanelen, op volle toeren kunnen gaan draaien.

Mijn vrouw deelt inmiddels ook voorzichtig in mijn enthousiasme voor de Zoe, ondanks de zorg die ze nog steeds een beetje heeft ten aanzien van de praktische bruikbaarheid gezien de beperkte actieradius. De komst van FastNed moet deze zorgen hopelijk gaan wegnemen.

Eén dezer dagen moet de knoop worden doorgehakt. Ik durf de uitdaging wel aan. Als het doorgaat, wordt het een Renault Zoe Intens in de kleur Bleu Energy.
Nu nog even van dromen :-)

MartijnEV

Re: Zoe rijder stelt zich voor!

Geplaatst: 17 okt 2013 21:31
door MartijnEV
Het wordt een iets ander plan:
- onze auto voor zakelijke lange ritten wordt: een nieuwe lease-Volvo V40 D2 14% (88 gram CO2) (inmiddels besteld)
en:
- onze privé-auto van 21 jaar oud zal worden vervangen door: een Renault Zoe! (binnenkort te bestellen)

Re: Zoe rijder stelt zich voor!

Geplaatst: 17 okt 2013 21:36
door renault15.17
Gefeliciteerd Martijn! Super! :clap: :thumb: Dat wordt configureren op renault.nl (alhoewel, daar ben je redelijk snel mee klaar, zo veel is er niet te kiezen :wink: :lol: )

(Edit: O nee, ik zie hierboven dat de keuze al gevallen is op een Intens in Bleu Energy)

Re: Zoe rijder stelt zich voor!

Geplaatst: 17 okt 2013 21:41
door Verwijderd 15584
Helemaal mee eens, juiste keuzes gemaakt. :clap: :dance: :thumb:

Re: Zoe rijder stelt zich voor!

Geplaatst: 17 okt 2013 21:48
door avdvee
een Renault Zoe! (binnenkort te bestellen)
Ik zou niet te lang wachten; naar ik begrijp zijn er voor Nederland niet heel veel meer beschikbaar .....

Re: Zoe rijder stelt zich voor!

Geplaatst: 20 okt 2013 00:21
door E-mission
Om mijn introductie wat meer af te maken, ik doe de eerste helft van deze Autoweek Zoe advertorial die sinds kort op de Autoweek site staat:

Re: Zoe rijder stelt zich voor!

Geplaatst: 20 okt 2013 14:58
door evsolutions
E-mission schreef:Om mijn introductie wat meer af te maken, ik doe de eerste helft van deze Autoweek Zoe advertorial die sinds kort op de Autoweek site staat:
Hallo E-mission,
Een heel mooi filmpje, mij viel meteen iets op.. :!:

Zo starte ikzelf ook met een slangenhaspel groen
Groen haspel.JPG
Ik heb een RVS bouwer een ander product laten maken RVS kabelhouder met dummy bevestiging
RVS kabelhouder.JPG
Maakt het net even iets beter af :wink:

Re: Zoe rijder stelt zich voor!

Geplaatst: 20 okt 2013 16:49
door E-mission
Ik vind die van mij toch mooier, hij is niet groen maar dezelfde blauwe kleur als de Zoe kabel.

Mijn ZOE komt over een paar dagen, heb er vandaag al in gere

Geplaatst: 20 okt 2013 19:52
door rhendrikx
Dag allemaal,

Een beetje vroeg meld ik me hier als nieuwe ZOE-berijder. Vandaag meegedaan met de Bochane ZEN dag in Almere (waar ik ook woon) en mocht op groene kentekenplaten van Bochane in onze nieuwe lichtblauwe ZOE Intense meerijden samen met m'n echtgenote. (Top dag overigens!) De auto staat dus nog niet bij ons op de oprit.

Welnu, helemaal nieuw in EV-land ben ik niet. Ik rijd al sinds een paar maanden een witte Chevy Volt LTZ (7500 km, life time = 2,8l/100km, momenteel ca. 53 km bereik op een acculading. Die 2,8l/100km hebben we te danken aan onze vakantie afgelopen zomer in Zwitserland). De Volt heeft mijn oude stinkende (overigens onverslijtbare) Opel Omega Diesel uit 2002 vervangen. Nu komt dus de ZOE, in plaats van m'n zilvergrijze BMW 330d uit 2008. Sinds de komst van de Volt staat die praktisch werkeloos op de oprit, dus twee weken geleden hebben we maar tot deze nogal radicale stap besloten. In BMW-kringen heb ik nu wel wat uit te leggen, vrees ik.

Nog even wat technische wetenswaardigheden: de Volt en dadelijk ook de ZOE worden thuis opgeladen uit 50 grote zonnepanelen van 300Wp die samen jaarlijkse ca. 15.000 kWh opleveren. Die liggen op ons platte dak in Almere en zijn vanzelfsprekend geleverd door mijn eigen bedrijf (http://www.spaarmetdezon.nl). Het nieuwe laadpunt voor de ZOE wordt een ZE Ready 1.0. Ik heb voor het oudere model gekozen omdat die wat gunstiger was kwa prijs en ik het "zelf" (een van onze E-monteurs) mag installeren. De Plugin company heeft me verzekerd dat dit gaat werken.... De Volt wordt overigens opgeladen door een Voltec SPX van Fred Jansen in Naarden. Binnenkort hopen we voor onze woning een nieuwe carport te laten bouwen waar onze EV's in worden gestald. Op het dak van de carport komen natuurlijk nog meer ....

Met de Volt rijd ik regelmatig naar Utrecht (kantoor van m'n andere bedrijf). Dat haal ik net en aldaar kan ik opladen om weer naar huis te komen. Met de ZOE verwachten we enkel thuis te hoeven opladen.

Het behoeft geen verder betoog dat ik nogal gegrepen ben door elektrisch rijden en alles wat ermee te maken heeft. Tot voor kort was ik nogal sceptisch vanwege het probleem met beperkt bereik, maar sinds enige tijd ben ik erachter gekomen dat een beperkt bereik eerder een voordeel is. Je gaat veel kritischer tegen grote (vaak zinloos) afgelegde afstanden aankijken. Ongewenste verzoeken om weer eens bij een klant of prospect langs te rijden, kan ik nu prima pareren met het argument 'jullie hebben geen laadpaal, dus dat gaat me niet lukken'...

Ik zal dan binnenkort wel een foto posten waarop de baby blauwe ZOE en de witte Volt gebroederlijk naast elkaar staan te laden....

Groetjes uit Almere, Raoul

Re: Zoe rijder stelt zich voor!

Geplaatst: 21 okt 2013 00:34
door avdvee
Dag Raoel, leuk zo te lezen. Net zoals ik van een 'echte' auto met ballen (beide rond de 250pk) naar een compleet ander concept.

Hetgeen je stelt inzake zonnepanelen interesseert mij zeker ook echter in Amsterdam moeten we vooral bouwen in de hoogte waardoor ik (volgens de Essent configurator) niet verder kom dan zeg 6 paneeltjes. Waardoor ik de conclusie heb getrokken dat dit nooit serieus kan renderen.

Is dat een juiste aanname?

Zoe rijder stelt zich voor!

Geplaatst: 02 nov 2013 13:02
door MartijnEV
Vandaag hebben we onze Zoe besteld!

In februari wordt afgeleverd:

Renault Zoe Intens Bleu Energie

(mooie couleur: op Ecomobiel stond deze kleur, erg fraai)

: - ). heel happy!

Re: Zoe rijder stelt zich voor!

Geplaatst: 02 nov 2013 21:13
door E-mission
Is dat die baby blue kleur? Vond die met de Zoe meet errug mooi.

Re: Zoe rijder stelt zich voor!

Geplaatst: 02 nov 2013 22:16
door renault15.17
Gefeliciteerd Martijn, nu begint het lange wachten. :)

@e-mission: die bij de meeting was een "bleu azur". Dit is een iets blauwere, en tevens een metallic lak.

Re: Zoe rijder stelt zich voor!

Geplaatst: 03 nov 2013 10:36
door cognoscente
Stelt zich voor Nederbelg werkzaam in Eindhoven. Na de zonnepanelen en een elektrisch scooter voor de korte ritten nu de Zoe.
Vorige week besteld de Zoe life. Wordt in december geleverd. :D Het lijkt wel of het voor iedereen nieuw is. De verkoper, de verzekeraar , plaatsen van privé laadpalen. Met Renault België contact opgenomen over mijn verbazing hoe Renault zelf de verkoop van elektrische auto"s onnodig gecompliceerd maakt. In heel de provincie Limburg staat een Zoe klaar voor proefrit. Er staan geen Zoe's in de showrooms. Monteurs van Renault agentschappen worden niet opgeleid om elektrische auto's te onderhouden en last but not least over de prijs valt niet te onderhandelen. In de provincie Limburg staan ongeveer vier publieke laadpalen. Geen wonder dat dit jaar in totaal maar in de veertig elektrische auto's in België zijn verkocht.
Zal ongeveer 20.000 km per jaar mee gaan rijden. Ben zeer benieuwd. Erik

Re: Zoe rijder stelt zich voor!

Geplaatst: 03 nov 2013 19:40
door Verwijderd 15584
Hallo cognoscente,

Zelfde situatie als bij ons, e-scooter en zonnepanelen en rijden inmiddels de Zoe. :thumb:
Kun je je 20000 km aan energie kwijt in je capaciteit van je panelen incl. thuisgebruik?

Hoop dat je veel plezier mag beleven aan je Zoe. Wij vinden het super gaan.
Laadpaal situatie, naast die we thuis hebben, is redelijk in ons dorp / provincie.
Is nog geen negatieve ervaring geweest. Kan alleen nog beter langs de snelweg.

Re: Zoe rijder stelt zich voor!

Geplaatst: 09 nov 2013 09:23
door ZoeZe
SInds 23 oktober rijden wij een ZOE Intens Azur Bleu. Het is een ontzettend leuke auto en de enige in ons wagenpark. We hebben de stap genomen met de gedachte dat er voor de echte lange afstanden altijd nog openbaar vervoer is. Op onze website proberen wij onze ervaringen enigzins bij te houden, http://www.zoeze.nl . Woonachtig in Zuid-Limburg, waar nieuwe zaken meestal wat langer op zich laten wachten, merk je wel dat de laadpaal dichtheid wat tegenvalt als je omhoog moet richting de meer noordelijk gelegen delen van ons land. Ik zal de website binnenkort bijwerken met de beschrijving van onze eerste lange afstandstocht naar Tilburg (en de bijbehorende offline, danwel niet ladende palen ;) ). Vandaag is het plan Nijmegen (134 kilometer), eco-stand en waarschijnlijk onderweg bijladen.

Re: Zoe rijder stelt zich voor!

Geplaatst: 10 nov 2013 12:46
door renault15.17
Welkom hier ZoeZe.