Pagina 1 van 1
Twijfel versie Life of intens
Geplaatst: 26 okt 2013 19:03
door fivari
Wij twijfelen ts de versie Life of intens. Bij de meeste verschillen kan ik mij best iets voorstellen, maar bij de extra multimediamogelijkheden niet. Zijn die de moeite? Wat zijn de ervaringen ivm de uitgebreide Rlink mogelijkheden?
Alvast bedankt.
Re: Twijfel versie Life of intens
Geplaatst: 28 okt 2013 09:25
door avdvee
Alhoewel gekozen voor de ZEN (enige verschil met de Intens is de achteruitrijcamera ipv ionisator/ geurmachine) zag ik toch wel een paar verschillen die mij interesseerden. De camera/ parkeersensor (die we erop hebben laten zetten) is ronduit handig in de grote stad maar met name de stereo is voor zijn klasse ronduit goed te noemen. Als liefhebber van muziek een grote plus te noemen, al bestaat dit volgens mij uit 2 extra tweeters en een stukje software (die ik uit heb staan).
Zo ook de regen- en lichtsensor (die laatste voorkomt onnodig gebruik van licht en dat is op een elektrische auto nuttig). Wat betreft leren stuur/ 16" velgen (ik heb zelfs 17") en elektrische ruiten achter lijken me verdedigbare accessoires maar die keuze kun je zelf wel maken

Minder interessant vind ik de donkere ruiten achter.
Wat je in deze context bedoelt met Rlink weet ik niet maar bij de ZEN/ Intens krijg je 3 jaar "Z.E. Inter@ctive pakket"; dat vind ik een nuttige extra omdat ik nu via de iPhone mijn accu's kan checken of de 'standkachel' kan aanzetten.
Hmmmm, als ik nu zo kijk wat ik extra kreeg voor die 2.000 euro meerprijs inclusief de Teflon bekleding (vervangen door eigen interieur) en 16" velgen (vervangen door 17" Techrun) dan is dat bij nader inzien toch wel best wat geld. Al moet ik zeggen dat ik een showroom auto heb gekocht vanwege de gegarandeerde levertijd .........
Re: Twijfel versie Life of intens
Geplaatst: 29 okt 2013 05:24
door RogerS
Wij hebben ook gekozen voor de ZEN vanwege o.a. donkere bekleding, achteruitrijcamera. Echter het "Z.E. Inter@ctive pakket" vinden wij de miskoop van het jaar. Alleen maar voor het checken van de status van de accu en het aanzetten van de standkachel is wel erg beperkt en in de praktijk gebruiken wij die ook niet. Het checken van de status van de accu gebeurt ook niet real-time. Wij zullen zeker niet het abonnement na 3 jaar verlengen.
Re: Twijfel versie Life of intens
Geplaatst: 29 okt 2013 08:48
door fivari
Bedankt voor de info. Inter@ctive dus niet echt de moeite. Heeft inderdaad weinig zin als de status van de batterij niet quasi-realtime wordt geupdated. Vraag me of of dat wel het geval is als de auto gekoppeld is met een WiFi-hotspot of thuis in de garage.
Morgen wordt de bestelling geplaatst, dus als iemand nog nuttige info heeft over de verschillen Life - Intens...
groeten,
Filip
Re: Twijfel versie Life of intens
Geplaatst: 29 okt 2013 09:16
door RogerS
De auto kan niet via een wifi netwerk verbinden.
Re: Twijfel versie Life of intens
Geplaatst: 29 okt 2013 21:00
door renault15.17
@RogerS: de Zen uitvoering heeft juist een licht interieur (grijze bekleding en witte panelen). Jullie hebben een Intens uitvoering. Dat schrijf je in je eigen topic trouwens zelf ook.
Re: Twijfel versie Life of intens
Geplaatst: 29 okt 2013 22:13
door RogerS
Oeps. Daar heb je inderdaad gelijk in. Moet ik maar niet op zo'n vroeg tijdstip op het Renault forum zitten....

Re: Twijfel versie Life of intens
Geplaatst: 30 okt 2013 02:06
door E-mission
Ik heb al wel wat aan de app gehad paar keer (dat laden gestopt was, of juist langzaam ging). Als de bugs opgelost zijn is het zeker een aanwinst. Achteruitrijcam is heerlijk, geluid systeem rocks. Automatische wipers werken erg goed, verlichting ook. Ben wel blij met de intens.
Re: Twijfel versie Life of intens
Geplaatst: 02 nov 2013 00:22
door electronaut
Op alle modellen kun je via My ZE Connect de accustatus volgen. Vziw hoef je daarvoor niet het duurdere model te kopen. Het niet real-time zijn van de app stoort mij niet zo, een update per half uur vind ik wel ok. Ik zou liever willen dat Renault de bugs eruit haalde zodat het ook enigszins betrouwbaar werkte.
Wat je wel extra krijgt op het duurdere model is het instellen van de airco en/of kalender via smartphone danwel laptop, het zg My ZE Inter@ctive pakket. Dat doe ik nooit. Het is erg gebruiksonvriendelijk: als je bijvoorbeeld de oplaadkalender gewijzigd hebt, moet je naar de auto lopen en haar aanzetten om die nieuwe kalender daadwerkelijk te activeren. En zoals je weet, moet je eerst uitpluggen voordat je de auto kunt starten. Welke Einstein heeft dat bedacht
Het starten van de airco/verwarming via de smartphone werkt zelden. Geheel waardeloze feature dus. Moet Renault daarvoor nog eens achter de vodden zitten, want ondertussen heb ik er wel voor betaald. Nee, My ZE Inter@ctive is weggegooid geld.
De handige features vind ik toch wel de handsfree sleutel (al gewend van mijn Prius en het is best moeilijk dat soort 'verworvenheden' op te geven), achteruitrijcamera en -sensoren. Het leren stuurwiel voelt erg prettig aan. Lichtsensor gebruik ik niet, regensensor werkt redelijk (maar ik heb geen referentiekader, dit is mijn eerste auto met regensensor). Het zwarte plastic ipv wit in het interieur vond ik ook mooier. Geluidsinstallatie heb ik niet kunnen vergelijken, ik ben er wel tevreden mee.
Re: Twijfel versie Life of intens
Geplaatst: 02 nov 2013 11:56
door E-mission
De keyless entry en starten is inderdaad heerlijk, net als op de prius. Wat ik alleen raar vind is dat keyless niet werkt als je de deuren met de remote hebt dichtgedaan (ipv automatisch door weglopen). Dan moet je hem eerst met remote open doen, aan en uit en dan doet ie weer normaal. De prius was continu keyless onafhankelijk van manier van sluiten.
Re: Twijfel versie Life of intens
Geplaatst: 02 nov 2013 17:24
door electronaut
E-mission, de Renault-logica ontgaat mij ook totaal. Als ik op dat knopje druk, wil ik toch gewoon die deur openmaken? Wat is daar zo moeilijk aan?
En nu we het toch daarover hebben: waarom zit er überhaupt een knopje op de handgreep? De Prius had de activering van keyless entry in de greep geïntegreerd. Dus als je aan de handgreep trok ging gewoon de deur open. Altijd, zonder geëmmer. Heel vaak kom ik bij mijn Zoe en is ze helemaal niet afgesloten. Of wel, maar lukt de keyless entry niet. Het is iedere keer weer de vraag: "Doet ze het wel of doet ze het niet?" (net als het opladen haha).
Ik heb gemerkt dat het bereik van de sleutel vrij groot is. Ik draag de sleutel in mijn broekzak, dus het is goed mogelijk dat ik vanuit huis onbedoeld de vergrendeling/ontgrendeling activeer waardoor de keyless entry gedeactiveerd wordt.
Re: Twijfel versie Life of intens
Geplaatst: 03 nov 2013 12:11
door avdvee
De keyless entry en starten is inderdaad heerlijk, net als op de prius. Wat ik alleen raar vind is dat keyless niet werkt als je de deuren met de remote hebt dichtgedaan (ipv automatisch door weglopen). Dan moet je hem eerst met remote open doen, aan en uit en dan doet ie weer normaal. De prius was continu keyless onafhankelijk van manier van sluiten.
Ach is dat de logica; ik was al diverse keren aan het klooien

Waar slaat dat nou op; bij Volvo is keyless ook echt keyless. Is dit wat voor de WISHLIST?
Waarom zit er überhaupt een knopje op de handgreep?
Ook eens; in combinatie met keyless zou dit toch voldoende moeten zijn?
Re: Twijfel versie Life of intens
Geplaatst: 03 nov 2013 17:35
door PieterZoe
E-mission, Electronaut, zie reactie bij Wishlist topic: het deurknopje en de afstandsbediening hebben een functie: ze schakelen de keyless uit. Keyless wordt als inbraakgevoelig beschouwd. Sommige verzekeraars adviseren/eisen(?) al dat je de auto op inbraakgevoelige lokatie met de remote uitschakelt.
Re: Twijfel versie Life of intens
Geplaatst: 03 nov 2013 17:44
door avdvee
Zoals ook in de andere topic gereageerd zou ik graag zelf die keuze maken.
Re: Twijfel versie Life of intens
Geplaatst: 03 nov 2013 21:24
door electronaut
PieterZoe schreef:E-mission, Electronaut, zie reactie bij Wishlist topic: het deurknopje en de afstandsbediening hebben een functie: ze schakelen de keyless uit. Keyless wordt als inbraakgevoelig beschouwd. Sommige verzekeraars adviseren/eisen(?) al dat je de auto op inbraakgevoelige lokatie met de remote uitschakelt.
Bedankt voor de uitleg, ik begrijp de motivatie van Renault nu beter, maar in de praktijk werkt het gewoon niet lekker.
Re: Twijfel versie Life of intens
Geplaatst: 04 nov 2013 16:44
door fivari
Het is dan toch de Life geworden. Het verschil in prijs betaalt het laadpunt. Dat blijft toch een dure zaak. Ik begrijp dat Renault een zeer performante lader gebouwd heeft, die performanter is dan die van gelijk welke andere elektrische wagen. Door de "verouderde" elektrische aansluiting in de wijk waar wij wonen: 3x230V zonder nulgeleider, zijn wij verplicht een scheidingstranformator te installeren. Een gewoon 1-fasig laadpunt kost daardoor een kleine 2000€ en dat is toch wel veel geld. Daarvoor kan ik, indien het praktisch zou zijn, jaren op een publiek laadpunt laden.
Re: Twijfel versie Life of intens
Geplaatst: 04 nov 2013 19:19
door avdvee
Sja, dat laden viel mij ook een beetje tegen. Alhoewel ik het zakelijk kan verantwoorden en wat subsidie krijg ben ik voor een 3-fase oplossing inmiddels ook al 2.500 euro verder .....
Re: Twijfel versie Life of intens
Geplaatst: 04 nov 2013 20:08
door fivari
De indruk ontstaat dat men de nieuwe markt die ontstaat door mensen die begeesterd zijn door het elektrisch rijden, volop "exploiteert". Een 3-fasige oplossing zou voor mij op 3500€ komen. Dat is natuurlijk helemaal waanzin, want hoe vaak heb je dat snelle laden echt nodig?
Re: Twijfel versie Life of intens
Geplaatst: 04 nov 2013 23:19
door avdvee
Hmmmm, je bedoelt dat het je aangesmeerd wordt? Zeg maar niet helemaal fair?
Misschien is dat ook wel een beetje zo nu we aan het begin staan van grote veranderingen. Zo heb ik het ook meegemaakt met computers (een beetje computer kostte destijds minimaal 10.000 gulden en liep al snel op tot het drievoudige) en weet ik wat allemaal. Maar ik denk niet dat leveranciers ons uitbuiten; de componenten kosten relatief veel naar ik begrijp. Aan de andere kant is me wel duidelijk geworden:
- De Zoe vereist een extra dure type B aardlek schakelaar van ca. 500 a 800 euro (!); niemand vertelt je dat als je dat apparaat koopt!
- Mijn elektrische installatie was niet volgens de regels aangelegd waardoor ik sowieso 300 euro aan extra kosten had.
Wat betreft snelladen; sja dat is een keuze afhankelijk van je rijgedrag. Als je amper kilometers maakt op een dag en heen en weer kunt met een lader tussentijds dan is het niet nodig. Kun je de hele nacht laden. Ik heb nu in 2 weken sinds ik de auto heb 2x meegemaakt dat ik 's morgens ergens naar toe moest (ca. 70 km heen en terug) en 's middags 70 kilometer (heen). Dan is het fijn als je in een uurtje of wat het zaakje kunt laden. Daarom heb ik een 11kW lader gekocht maar ik moet eerlijk toegeven dat mijn elektrische installatie al redelijk in staat was daar mee om te gaan. In onze wijk is standaard 3x25A aangesloten.
Kortom wij betalen de prijs van 'haantje de voorste' te zijn ...