Pagina 1 van 6

1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 02 mei 2014 21:21
door MarcoZE
24 mei a.s. heb ik mijn Zoé een jaar. Daarom heb ik de eerste onderhoudsbeurt gepland. Ik heb dan ca 25.000 km gereden. De Zoé geeft vanaf 30 dagen vooraf keurig aan dat deze gepland moet worden. Tussentijds heb ik niet een keer de garage moeten bezoeken. Prima dus! Er zijn echter wel een paar aandachtspunten:

1. Het stuur staat niet helemaal recht
2. USB muziek wordt er bij bij tijden regelmatig uitgegooid. Mogelijk moet USB connector worden vervangen
3. Windgeruis portier rechtsachter, gaan ze beter afhangen
4. Update R-Link. Heb geen zin die regendans exercitie zelf uit te gaan voeren.

Daarnaast gaf de garage zelf aan dat de bevestiging van de achterspoiler wordt nagekeken moet worden. Is modificatie vanuit Renault.

Kortom een klein lijstje met niet heel ernstige problemen.

Ik ben benieuwd naar jullie onderhoudservaringen.

Re: 1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 08 mei 2014 11:19
door renault15.17
Sinds gisteren geeft onze Zoe ook de melding op het dashboard om binnen 30 dagen een afspraak te maken voor onderhoud. 14 juni hebben we haar een jaar. De OTS van de achterspoiler is bij mij al gedaan. Ik heb geen klachten over de Zoe, maar ik zal mijn ervaringen hier uiteraard delen.

Re: 1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 08 mei 2014 16:45
door E-mission
Die van mij wordt 1 in juli, heb begrepen dat de beurt 85 euro kost incl btw.

Re: 1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 02 jun 2014 21:38
door renault15.17
Vandaag is de beurt gedaan. Ook de R-link is nu weer up-to-date (versie 317). Maar tevreden (over de dealer) ben ik allerminst. :( Maar daar kom ik later nog op terug, eerst even morgen netjes de dealer te kennen geven hoe ik er over denk. :cry2:

Re: 1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 02 jun 2014 22:16
door E-mission
Alvast wat hints gegeven zodat we makkelijker kunnen raden?

Re: 1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 02 jun 2014 22:31
door renault15.17
Het heeft niks met de Zoe te maken, puur met de onprofessionele houding van de dealer.

Re: 1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 04 jun 2014 20:45
door HarmOtten
Vandaag heeft mijn ZOE ook de eerste onderhoudsbeurt gehad.
Kosten: € 88,-
R-Link is ge-update naar Applicatie versie: 11.317.1526528-5008

Re: 1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 05 jun 2014 09:33
door avdvee
Maar tevreden (over de dealer) ben ik allerminst
Ach, ben benieuwd. Wat kan er mis gaan aan een servicebeurt van een Zoe zou je zeggen. Maar ik ben verwend door Bochane Almere dus wellicht is mijn blik vertroebeld.

Re: 1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 05 jun 2014 22:51
door renault15.17
Behalve de 1e onderhoudsbeurt had ik gevraagd of ze twee andere zaken voor me konden doen. Als eerste de update van R-link omdat me dat thuis niet lukt. En ten tweede of ze de rechter achterportier opnieuw konden afhangen omdat deze bij het openen de carrosserie raakt.
Bij enkele eerdere bezoeken aan deze dealer heb ik helaas moeten constateren dat sommige zaken die ik gedaan wilde hebben, niet op de werkorder stonden, dus heb ik afgelopen maandagmorgen zelf de werkorder even gecontroleerd. En ook nu weer, de R-link update stond niet op de werkorder..... Maar goed, dat konden we dus nog tijdig rechtzetten.

De (bij mij goed werkende) app op mijn telefoon heb ik gedurende de dag een paar keer geraadpleegd. Daaruit kon ik afleiden dat men om half 1 na middag (pas) begonnen was aan mijn auto. Terwijl ik aan het eind van de middag op weg naar de dealer was, gaat de telefoon. Omdat ik niet opneem (geen carkit, bleutooth koppeling in de huurauto) komt er een sms-je binnen of ik contact op wil nemen omdat de auto niet klaar is. Aangekomen bij de dealer hoor ik dat ze de deur niet afgesteld kunnen krijgen en dat het allemaal tegenviel. Het kon de volgende dag gedaan worden of in week 25. Ik heb daarvoor bedankt en heb de Zoe weer meegenomen.

Waarom? Ten eerste omdat het niet de eerste keer is dat ik voor iets moet terugkomen. Bij een eerder bezoek waarbij ik de instellingen van R-link gezamenlijk wilde controleren, gaf men aan dat er een OTS/modificatie was voor de achterspoiler. Deze zouden ze dan meteen ook doorvoeren, ik kon daar op wachten. Maar toen ik op de afgesproken dag / tijd bij de dealer was, kwamen ze erachter dat het materiaal voor de OTS niet besteld was, of ik later die week dan nog eens terug kon komen. En dan moest ik de Zoe maar een dag achterlaten... :doh:
Verder weet ik dus dat men pas na de middag begonnen is, en dat ze al ervaring hebben met het opnieuw afhangen van achterportieren, en dus ook kunnen inschatten hoe lang dat duurt. Want bij mijn linker achterportier is dat ook al eens (waarschijnlijk bij de aflevering) gedaan. Dit weet ik omdat er een kleine lakbeschadiging zit op de carrosserie waar dit portier de c-stijl raakt. En sinds wij de auto hebben, opent het linker achterportier gewoon goed.

Goed, ik heb hierover gereclameerd en dat werd gewaardeerd. Maar er kwam geen enkel weerwoord. Geen suggestie, geen verbeteringsvoorstel. Alleen de opmerking dat ik voor dit soort, niet ZE specifieke zaken, niet gebonden ben aan een ZE dealer. Dit omdat de dealer nogal ongunstig voor mij te bereiken is, alleen tijdens kantooruren geopend is, en ik dus bij elk bezoek uren vrij moet nemen.

Pfff, ik weet het niet. Moet ik het nog een kans geven?

Re: 1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 05 jun 2014 22:56
door MartijnEV
Ja dat zou ik doen. Is de R-Link update nog gelukt? En... tevreden ermee? Ik vind de 317 versie een echte grote verbetering, ben er zeer tevreden mee. Hopelijk jij nu ook!

Re: 1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 06 jun 2014 13:08
door renault15.17
Ja, versie 317 staat er op. Ik heb nog geen verschillen kunnen ontdekken met versie 311.
Alleen dat de tijdsweergave de eerste minuut niet meer op het scherm komt. :fp: Rechstboven staan dan alleen streepjes. En net toen ik dacht, ik moet de klok opnieuw instellen, kwam de tijdsweergave op het scherm. Heb dat deze week nu 3 keer gehad, maar is niet altijd het geval. :doh:

Re: 1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 06 jun 2014 14:48
door MartijnEV
Hmm... dat is vreemd. Dat hoort niet zo. Is bij jou een nieuwe TCU gemonteerd?

Re: 1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 06 jun 2014 16:20
door Ad van der Meer
Dat met de tijd die niet meteen in beeld komt heb ik ook ... soms ...

Verder heb ik de indruk dat er meer laadpunten in de TomTom staan.

Re: 1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 06 jun 2014 16:27
door renault15.17
Niet dat ik weet. Maar daar is geen reden toe. Ik heb altijd verbinding en nooit problemen.

Re: 1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 06 jun 2014 23:29
door zoe2goe
@renault15.17: Ik ben er zo eentje van "stemmen met de voeten": waar ik niet goed geholpen wordt weiger ik categorisch mijn geld naar toe te brengen en ga subiet naar een ander. Is dat voor jou wellicht geen optie? Ik ben nog niet aan mijn eerste beurt toe, dus ik kan geen ervaring delen, maar tijdens de aankoop had ik wel wat gedoe. Ik heb me bij mijn dealer (Hans Jongerius te Gouda) wel steeds klant gevoeld. En dat is overigens de reden waarom ik niet bij de Z.E. dealer in mijn woonplaats heb gekocht, want daar had ik niet dat gevoel. Dit is overigens mijn allereerste Renault.

Re: 1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 07 jun 2014 09:09
door GertjanVB
Harm, wat doen ze voor die € 88,00 ?

Re: 1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 07 jun 2014 18:14
door HarmOtten
Die €88,- is als volgt opgebouwd:
1e onderhoudsbeurt 1.jpg
51,24 + 21,49 = 72,73 + 21% BTW = 88,00

En dit is wat ze dan uitvoeren:
1e onderhoudsbeurt 2.jpg
Kortom, geen "rocket science", voornamelijk arbeidsloon.

Re: 1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 09 jun 2014 21:03
door mechanic
Deze eerste beurt is niks wat je zelf niet kan,maar voor de garantie echter noodzakelijk.

Re: 1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 09 jun 2014 22:45
door renault15.17
O ja, nog zoiets opmerkelijks. Bij mij hebben ze de "A+B service" uitgevoerd. Omdat dat nodig was i.v.m. de kilometerstand..... :think:

Re: 1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 10 jun 2014 02:26
door E-mission
Ik heb 20K km, volgende week staat beurt geplanned. Heb prijs opgaaf gekregen zoals hierboven van 88 euro: A service plus filter.

Re: 1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 19 jun 2014 00:56
door E-mission
Eerste onderhoudsbeurt gehad. Filter plus een R-link update. Na de update was de radio kennelijk niet meer benaderbaar (is een losse module ergens) vanuit R-link of hun software. Ze belde netjes meteen op, ik heb de leen Twizy nog een dagje gehouden en overnight is de radio direct gestuurd en de dag daarna meteen vervangen. Alles doet het weer goed, ik zie totaal nul verschil met voorheen (ook nog steeds dezelfde bugs zoals benzine stations die zichtbaar blijven).

Wat ik wel leuk vond dat de accu na 20K (ik was de eerste bij Bochane Almere met zo veel km op de Zoe) nog een nieuw capaciteit van 98% had, iets waar zij zelf ook wel benieuwd naar waren. Aangezien de terugloop van de accu eerst snel en later langzamer zou moeten zijn duidt dit dus op een zeer lange levensduur (like I care, I'm renting in anyway :-)).

Re: 1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 19 jun 2014 11:23
door HarmOtten
@E-mission: Hoe weet je dat de capaciteit nog 98% t.o.v. de begincapaciteit was? Heeft Renault dit speciaal gemeten, of doen ze dit bij elke beurt standaard?

Re: 1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 19 jun 2014 11:48
door Ad van der Meer
@E-Mission

You should care! Als de accu langer mee gaat dan gepland, dan betalen we te veel huur. Afschrijving is een groot gedeelte van de huurprijs.

Ik heb bijna 30'000 km weg en kan mij overigens niet voorstellen dat ik zelfs al 2% kwijt ben...

Re: 1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 22 jun 2014 14:27
door E-mission
Ad, die huur zal echt niet lager worden als ze langer mee gaan. Althans niet in de periode dat wij de auto's hebben.

Met de beurt kan Renault het zo uitlezen, ze hebben me alle details van hun eigen rapportage laten zien. Je kan het waarschijnlijk zo vragen.

Re: 1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 22 jun 2014 16:26
door Ad van der Meer
ik verwacht niet dat we minder huur gaan betalen, maar Renault gaat in dit positieve scenario wel meer verdienen. Het lot van de early adopter is toch vaak dat hij te veel betaalt om dat de fabrikanten hun risico's vaak voldoende indekken.

Re: 1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 24 jun 2014 23:30
door E-mission
Dat wisten we van te voren al toen we de huur met de batterij aangingen. Hij is nog steeds relatief laag en alles bij elkaar is het nog steeds goedkoper dan een ICE. Ondertussen behoudt ik in ieder geval voor lange tijd een goede range, dus heb er genoeg profijt van (75% ga ik sowieso denk ik niet meemaken).

Re: 1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 01 jul 2014 10:16
door Ad van der Meer
Volgende week woensdag is mijn Zoe aan de beurt voor een beurt. Service A + interieurfilter + RLink update zijn gepland.

Zijn er nog andere aandachtspunten?

Re: 1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 01 jul 2014 12:10
door E-mission
Vraag even naar de capaciteit staat van de batterij naderhand, bij mij dus 98% met 20K. Verder kan ik geen aandachtspunten verzinnen.

Re: 1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 10 jul 2014 07:58
door Ad van der Meer
Zo, onderhoudsbeurt en RLink update achter de rug. Accucapaciteit op 97% en verder geen bijzonderheden.

Ik vind het wel vreemd dat ik niet de indruk heb dat ik die 4 km actieradius kwijt ben. Ook heb ik nog geen verschil in het functioneren van de RLink ondekt, maar die doet het de laatste tijd vrij probleemloos.

Re: 1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 16 jul 2014 16:19
door MarcoZE
Was bij de eerste onderhoudsbeurt vergeten te vragen wat de accucapaciteit is. Vandaag nog even laten meten bij kmst 28.833. Deze is nu 98%. Prima dus. Als de afname lineair met de kilometerstand verloopt komt deze pas na 375.000 km onder de 75%.
ImageUploadedByTapatalk1405520342.566169.jpg

1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 16 jul 2014 17:03
door MartijnEV
Dat ziet er goed uit! En Wow; een BMS met meting per cel!
Alleen zal de afname niet lineair blijven: aan het eind van de levensduur zal de afname sneller gaan.
Maar 250000-300000 km moet wel haalbaar zijn lijkt mij.

Re: 1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 16 jul 2014 17:11
door HarmOtten
Dus ongeveer 3,8 V per accucel. Hoeveel accucellen zitten er dan eigenlijk in de ZOE, een stuk of 100?

Re: 1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 16 jul 2014 18:51
door MartijnEV
Ja ik denk het, de specs zeggen 400V voor de hele batterij. En bij 3,8 Vpc is een LiMn cel nog lang niet volgeladen. Vol zou rond 4,35 Vpc moeten zijn.

1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 16 jul 2014 18:51
door MartijnEV
Dus 435V onder laden / 420V in rust bij 100% SOC

Re: 1e onderhoudsbeurt

Geplaatst: 16 jul 2014 21:32
door zoe2goe
Pedant weetje: de nominale capaciteit van de accu is behoorlijk meer dan de 22kWh die we kennen (ik ben het exacte getal vergeten), omdat bij bij de meeste celtypen, waaronder "onze", de levensduur aanzienlijk wordt verlengd als niet de hele range gebruikt wordt.

Ik ken een jongen die een 15kWh loodaccu (!!) systeem in zijn huis heeft, nominale capaciteit 30 kWh (!!!). Met dat laadregime en electroliet omroeren levert dat probleemloos 2000 cycli op.

@Martijn: BMS per cel, het kan echt niet anders, anders valt er niks te balanceren en gaat de boel stuk. Moet wel indrukwekkend bedraad zijn onder de bank, 100 vette strippen tussen de cellen (of als ze inmiddels van Boeing's onfortuinlijke avontuur hebben geleerd flexibele verbindingen) om die 75kW even de stouwen (200 ampere!) en 100 draadjes van elke connectie naar een box.