Pleidooi elektrisch rijden
Geplaatst: 23 sep 2014 12:09
Naar aanleiding van de inhuldiging van de snellaadzuil Electrabel (GDFSuez) nabij het Noordstation in Brussel, schreef ik een kort stukje tekst dat ik graag met jullie deel. Toevallig stelt op dit moment ook DHL de waarom-vraag waarop onderstaande tekst een extra antwoord geeft.
Ik bezit sinds de laatste dag van 2013 een Renault Zoe waarmee ik ondertussen al 13.000 km aflegde waaronder ook langere verplaatsingen. Een EV wordt door veel chauffeurs bij de keuze van een nieuwe wagen niet eens als een volwaardig alternatief beschouwd. Die mensen hebben volgens mij ongelijk. De rij-eigenschappen zijn superieur aan die van een wagen met verbrandingsmotor. De souplesse waarmee gereden wordt, de prompte reactie op het stroompedaal, het lage zwaartepunt, het regeneratief remmen waardoor de voet op de stroompedaal kan blijven en er energie wordt teruggewonnen en tot slot: de stilte, maken het EV-rijden zeer comfortabel. Hét ultieme argument tegen elektrisch rijden blijft het bereik. Want zelfs met een bereik van 150 km wordt een EV beschouwd als een auto die enkel geschikt is om rond de kerktoren te rijden (flinke kerk IMO). Nochtans hoeft de autonomie van een EV geen onoverkomelijk probleem te vormen. Ik vertel geen geheimen als ik stel dat er voor de EV-rijder drie verschillende laadnoden zijn:
Voor de twee eerste vormen van laden bieden België en Vlaanderen al een aanvaardbare dekking, zeker voor het huidige aantal elektrische voertuigen. Voor Vlaanderen zijn er de talrijke Bleucorner laadpalen die vooral de Renault Zoe standaard toelaten om met een vermogen van 22 kW te laden. Deze laadpalen vind ik via de website van Elektrische Voertuigen in Actie voor Vlaanderen en http://www.ze-mo.be/ in Wallonië of via een van de web-applicaties. Het aantal laadpalen verbleekt natuurlijk bij wat er in Nederland gerealiseerd is, maar omdat het om 22 kW-laadpalen gaat en het aantal elektrische voertuigen zeer beperkt is, blijkt de laadinfrastructuur toch zeer bruikbaar. Bovendien is het meestal niet nodig om "VOL" te laden om de eindbestemming te bereiken zodat een laadbeurt van 15' in de praktijk al volstaat.
Met de AC-aansluiting van de nieuwe snellaadzuil van Electrabel krijg ik voor de eerste keer in België de kans om de Cameleon-lader van mijn Renault Zoe als echte snellader te gebruiken. Het 43 kW sterke laadvermogen vult mijn volledig lege batterij in 30' terug tot 85% vol. Dit komt, rekening houdende met het verbruik van de Zoe (15 kWh per 100 km), neer op een laadsnelheid tot meer dan 250 km/u. Met dergelijke snelladers langs belangrijke reisroutes kan de EV ook als reiswagen ingezet worden.
Het voorbije weekend was Brussel autovrij. Wat een rust!: geen lawaai van verbrandingsmotoren. Wat een verademing!: geen uitstoot door verbrandingsmotoren. Meteen twee kwaliteiten die behouden blijven wanneer de auto zoals we die nu kennen door EV's zouden worden vervangen. Snellaadzuilen zoals diegene die pas geplaatst werd, ontnemen tegenstanders van EV's hun laatste argument.
Ik bezit sinds de laatste dag van 2013 een Renault Zoe waarmee ik ondertussen al 13.000 km aflegde waaronder ook langere verplaatsingen. Een EV wordt door veel chauffeurs bij de keuze van een nieuwe wagen niet eens als een volwaardig alternatief beschouwd. Die mensen hebben volgens mij ongelijk. De rij-eigenschappen zijn superieur aan die van een wagen met verbrandingsmotor. De souplesse waarmee gereden wordt, de prompte reactie op het stroompedaal, het lage zwaartepunt, het regeneratief remmen waardoor de voet op de stroompedaal kan blijven en er energie wordt teruggewonnen en tot slot: de stilte, maken het EV-rijden zeer comfortabel. Hét ultieme argument tegen elektrisch rijden blijft het bereik. Want zelfs met een bereik van 150 km wordt een EV beschouwd als een auto die enkel geschikt is om rond de kerktoren te rijden (flinke kerk IMO). Nochtans hoeft de autonomie van een EV geen onoverkomelijk probleem te vormen. Ik vertel geen geheimen als ik stel dat er voor de EV-rijder drie verschillende laadnoden zijn:
- het langzaam laden gedurende 5 uren of meer tijdens lange wachttijden: typisch het thuisladen 's nachts, het laden op het werk tijdens de 8 à 9 uur lange werktijd.
- het versneld laden op locatie gedurende 1 à 2 uren. Typisch het laden tijdens een activiteit: een vergadering, een museumbezoek, een maaltijd enz..
- het zo snel als mogelijk laden tijdens een verre verplaatsing, liefst gesitueerd rond belangrijke doorreisroutes, bv. naar de kust.
Voor de twee eerste vormen van laden bieden België en Vlaanderen al een aanvaardbare dekking, zeker voor het huidige aantal elektrische voertuigen. Voor Vlaanderen zijn er de talrijke Bleucorner laadpalen die vooral de Renault Zoe standaard toelaten om met een vermogen van 22 kW te laden. Deze laadpalen vind ik via de website van Elektrische Voertuigen in Actie voor Vlaanderen en http://www.ze-mo.be/ in Wallonië of via een van de web-applicaties. Het aantal laadpalen verbleekt natuurlijk bij wat er in Nederland gerealiseerd is, maar omdat het om 22 kW-laadpalen gaat en het aantal elektrische voertuigen zeer beperkt is, blijkt de laadinfrastructuur toch zeer bruikbaar. Bovendien is het meestal niet nodig om "VOL" te laden om de eindbestemming te bereiken zodat een laadbeurt van 15' in de praktijk al volstaat.
Met de AC-aansluiting van de nieuwe snellaadzuil van Electrabel krijg ik voor de eerste keer in België de kans om de Cameleon-lader van mijn Renault Zoe als echte snellader te gebruiken. Het 43 kW sterke laadvermogen vult mijn volledig lege batterij in 30' terug tot 85% vol. Dit komt, rekening houdende met het verbruik van de Zoe (15 kWh per 100 km), neer op een laadsnelheid tot meer dan 250 km/u. Met dergelijke snelladers langs belangrijke reisroutes kan de EV ook als reiswagen ingezet worden.
Het voorbije weekend was Brussel autovrij. Wat een rust!: geen lawaai van verbrandingsmotoren. Wat een verademing!: geen uitstoot door verbrandingsmotoren. Meteen twee kwaliteiten die behouden blijven wanneer de auto zoals we die nu kennen door EV's zouden worden vervangen. Snellaadzuilen zoals diegene die pas geplaatst werd, ontnemen tegenstanders van EV's hun laatste argument.