De Sub-Zero Race is de allereerste recordpoging onder extreme condities voor volledig elektrische auto’s. Het doel is om als eerste te finishen op de Noordkaap, het noordelijkste puntje van het Europese continent. De start is in Amsterdam, vrijdag 20 februari 2015. Iedereen met een volledig elektrische auto kan zich inschrijven. De ultieme droom voor iedere EV eigenaar die haar elektrische bolide wil testen tot de max.
De Sub-Zero Race gaat over het tackelen van extreme kou en bergpassen in een elektrische auto. Terwijl je nog een flinke afstand moet aftikken zie jij de accu leeglopen. Maar je bent hier om de snelste tijd te pakken van Amsterdam naar de Noordkaap. Become a legend! Lees HIER meer over de belangrijkste ins & outs.
Als ik meedoe, heb ik misschien zelfs al een sponsor en de winterbanden liggen er ook al op!
Mocht je interesse hebben om met mij mee te doen, stuur me tijdig een Persoonlijk Berichtje.
(De voorinschrijving is tot 1-JAN-2015)
Groet, Harm.
Re: Sub-zero race
Geplaatst: 19 dec 2014 16:07
door daf55
Leuk idee, maar €1950,-, zelf overnachtingen betalen en misschien wel ruim 20 dagen onderweg (uit en thuis)?
Dat gaan we maar niet doen...
Re: Sub-zero race
Geplaatst: 19 dec 2014 16:44
door fivari
De race is niet helemaal eerlijk omdat de Tesla's van privéladers, namelijk de enkel voor Tesla's toegankelijke superchargers, gebruik kunnen maken. Dat zou best een bijkomende regel kunnen zijn: enkel openbare laadstations. Een blik op deze kaart leert dat er voor hen niet veel route moet uitgestippeld worden: de SUCs liggen tot vlak bij de eindbestemming.
Voor een Zoe-rijder is het natuurlijk puur avontuur, ik vraag me zelfs af of dat haalbaar is.
Re: Sub-zero race
Geplaatst: 19 dec 2014 17:20
door HarmOtten
@daf55: Voor het inschrijfgeld, de overnachtingen en overige kosten zou ik een sponsor zoeken.
@fivari: Zie regel3: Per klassement geldt een record. Dus de Tesla model S'en gaan onderling strijden, en daarnaast zullen er nog een paar klassen zijn, waarvan ik nog niet precies weet hoe ze die gaan indelen.
Een avontuur zal het zeker worden!
Ik heb al ervaring met rijden in de bergen, maar nog niet als het ook koud is en er sneeuw ligt...
Re: Sub-zero race
Geplaatst: 21 dec 2014 22:43
door E-mission
Ik vind het altijd erg leuk om naar de Model S videos van Bjørn te kijken. Hij is als eerste naar de Noordkaap gereden. Vergis je niet, zelfs voor een Model S en helemaal in de winter is dat een hele uitdaging. Hier de erg leuke teaser:
Hier Oslo - Noordkaap deel 1 (1 uur 32 min):
En Oslo - Noordkaap deel 2 (43 min):
Dat stukje heb ik ook gelezen. Het wel een "de slager keurt zijn eigen vlees" verhaal...
Re: Sub-zero race
Geplaatst: 22 dec 2014 22:45
door HarmOtten
Dank Gertjan voor deze info.
Ik ben het eens met daf55, het is een "Wij van WC-eend verhaal", en het was al gepubliceerd in 17-aug-2012, maar wel interessant om te lezen.
Vooral:
RENAULT ZOE CONFIDENTIAL #3: COLD WEATHER TESTS schreef:At -25°C, Renault ZOE is fully functional and drops in performance are almost unnoticeable. The battery performs very well in cold conditions from this point of view.
De vraag blijft natuurlijk: Wat is zijn actieradius bij dit soort omstandigheden. Zou mooi zijn om een grafiekje te zien, waarbij range tegen de temperatuur is uitgezet.
Re: Sub-zero race
Geplaatst: 22 dec 2014 23:01
door GertjanVB
ff mailen naar Renault, die hebben er al een tijdje rondgereden
Serieus, als je deze uitdaging aanneemt dan kun je wel wat ondersteuning gebruiken, dunkt me. Ik heb een beetje zitten googlen, maar die laadpalen zijn niet dik gezaaid en als je verstralers gaat monteren en gebruiken, dan zal het bereik er ook niet groter op worden. Je moet er dus wel wat tijd voor uit trekken als je al een stopcontact vind.
Maar dat is dus pionieren en daar weet jij alles van, jij was de Alpen al over voordat ik voor het eerst buiten huis durfde te laden Zou graag meedoen, maar nog net ff te radicaal en te kort voor de klep, goed excuus is dat ik in die periode met de familie op een berg zit ( met een huurauto )
Het grote verschil zit in de veel efficiëntere warmtepomp van de Zoe die in koud weer minder energie dan de andere EV's nodig heeft om de auto te verwarmen.
Re: Sub-zero race
Geplaatst: 24 dec 2014 03:42
door E-mission
Ten opzichte van de oude Leaf wel, maar de Leaf van de laatste twee jaar heeft een meer geavanceerde warmtepomp. In hoeverre hij afwijkt van de Zoe weet ik niet.
Re: Sub-zero race
Geplaatst: 08 jan 2015 00:07
door HarmOtten
Vandaag kreeg ik te horen dat de race dit jaar helaas niet door gaat . De start staat nu gepland op 11-febr-2016.
Dus er is weer wat meer tijd om voor te bereiden .
Re: Sub-zero race
Geplaatst: 05 jan 2016 22:32
door HarmOtten
Nadat het wederom erg stil was, vandaag maar 's gebeld, en inderdaad, dit jaar gaat het ook (nog) niet door . Dus nog iets meer tijd om voor te bereiden...
Die Regeln waren klar: Nicht ein Rennen auf Biegen und Brechen stand im Vordergrund, sondern die Wahl der richtigen Strategie. Zugelassen waren nur Serienfahrzeuge mit 100 Prozent elektrischem Antrieb sowie handelsübliche Ladestationen. Drei Pilotinnen und Piloten teilten sich die Fahreinsätze auf der Rennstrecke.
Het schijnt dat de Tesla's met maar 22kW AC werden geladen. Meer info.. Facebook De uitslag
De winnaar had 543.75 km in 12 uur had afgelegd. Oftewel een gemiddelde snelheid van slechts 45 km/u . Da's nie veel. Ik haalde tijdens mijn vakantie al meer dan 53 km/u gemiddeld, en ik weet dat het nog makkelijk sneller had gekund. Dan had het circuit of veel krappe bochten, of de oplaadsnelheid was beperkt.