Pagina 1 van 1
"degelijk" Duits onderzoek?
Geplaatst: 29 dec 2014 14:55
door daf55
http://ecomento.tv/2014/12/29/wieviel-e ... en-sollen/
Er is door de ADAC berekent dat electrisch rijden duurder is dan benzine/diesel rijden. Maar hoe zo tot die bereking gekomen zijn, daarover bestaan dan weer de nodige vragen... ADAC is lekker bezig in Duitsland!
Ik hoor ook veel klachten over de BOVAG organisatie, zouden deze organisaties niet met hun tijd mee gaan en alles zo willen houden als vroeger? Zou er flink door de oliehandelaren worden gelobby't?
Re: "degelijk" Duits onderzoek?
Geplaatst: 29 dec 2014 15:30
door zoe2goe
Ik betwijfel het eerlijk gezegd. En dan bedoel ik, het is helemaal niet nodig voor de olielobby. De EV's tikken nog echt niet aan.
Mijn indruk (dus, net zo subjectief!!) is dat het eigenlijk veel meer de autolobby / autoperiferie (bladen, dealers, websites) zelf is. In die genen zitten verbrandingsmotoren. En ik denk dat dat ook mede het succes is van Tesla: geen ICE genen. Bij Tesla kom je een EV kopen. Bij Renault staat een vent te lonken dat zo'n Clio ook een heel knap autootje is. En dat geldt dus voor alle merken hè, ik pak "ons" merk er even willekeurig tussenuit.
Re: "degelijk" Duits onderzoek?
Geplaatst: 29 dec 2014 18:35
door Casss
Brainstorm....
Vergelijk het eens met de leasekosten Bij milieuorganisatie natuur en milieu van
https://www.nuelektrisch.nl/renault-zoe#form (Je rijdt dan wel altijd in een auto , jonger dan 4 jaar, weet niet welke looptijd het duitse onderzoek hanteert... ).
€ 447 per maand (= € 5.364 per jaar) gedurende 4 jaar. Omdat deze lease over 10.000 km gaat en het Duitse onderzoek over 15 000 km , bij de lease nog 5 000 km voor € 0,12 (€ 600)bijbetalen, Totale leasekosten € 5.964.
Voor mij onduidelijk wat in het Duitse onderzoek allemaal voor de €0,439 per km wordt meegenomen , het gaat om 15 000 km (dus in totaal € 6.585 per jaar) . Verschil tussen de lease bij natuur en milieu (€6.585 - €5.364) is € 1.221.
Bij natuur en milieu zijn de(investeringen in de) laadpaal en de stroom nog niet meegenomen, daarvoor kan laatstgenoemd bedrag voor ingezet worden.....
Re: "degelijk" Duits onderzoek?
Geplaatst: 29 dec 2014 22:15
door fivari
Het onderzoek klopt toch wel ongeveer. Ik reken even uit voor persoonlijke aankoop, dus geen leasing. Bij leasing is de herverkoopwaarde trouwens een erg belangrijke parameter waardoor sommige dure Duitse wagens goedkoper te leasen zijn dan minder populaire merken. Die herverkoopwaarde wordt soms kunstmatig hoog gehouden. Ik las ooit een artikel over massa Audi's die door Audi zelf werden opgekocht om ze vervolgens te stockeren om zo toch maar die tweedehandsmarkt te ondersteunen.
Maar terug on topic:
Een Renault Clio benzine moet met een praktijkverbruik van 7l/100km kunnen rijden. Dat komt op verbruikvlak neer op 10€c per km. Voor iemand die thuis laadt,komt de elektriciteitskost (20 kWh/100 km) op 3,5 €c, misschien zelfs 4€c per km. Wie regelmatig een laadpaal nodig heeft om te tanken, betaalt nog veel meer. De batterijhuur (102€ per maand voor 20.000 km = 1224€ voor 20.000 km) komt op 6,12€c per km. De "brandstof"-kost is dus ongeveer gelijk. Het verschil in rijtaks, onderhoud en verzekering is te klein om het grote verschil in aankoopprijs en de aanschaf van een laadeenheid goed te maken.
De km-prijs voor de overige elektrische modellen wordt ook enigszins onderschat omdat de batterij geleidelijk aan wordt "opgebruikt" en na verloop van tijd aan vervanging toe is. Enkel de leasingformule van Renault brengt die verborgen kost in rekening.
Re: "degelijk" Duits onderzoek?
Geplaatst: 29 dec 2014 23:41
door Casss
Even voor de mogelijke potentiële kopers die ook mee kijken...
In mijn geval de Zoe via het grijze circuit (autoscout24) gekocht, met ca 1.000 km op de teller voor nog geen € 17.000
Uitgaande van 20 000 km kom ik dan op de volgende kostenposten: stroom (4 000 kwh * €0,25 =) € 1.000, accuhuur € 1.224, reparatie/garagekosten € 225, (laatstgenoemde bedrag was overigens na 10 000 km de helft), all risk verzekering € 600 (wegens schadevrije jaren andere auto), renteverlies (ca. 2% over € 17.000= ) € 340, en de lastigste, de afschrijving € 1.700 ?
Totaal € 5.114 / 20 000 = 25,6 cent. Berekening vast met een roze bril?
(dan tel ik de aangeschafte 3-Fase 16A Type-2 Ratio Thuislader van € 615 incl. btw en aanpassen elektra / verzwaren naar 3*25 samen ca €800 even niet mee, nauwelijks gebruikt omdat de (wel in de berekening meegetelde 0,25 cent )stroom het afgelopen half jaar voor mij nog (tijdelijk)gratis was via een door de gemeente geplaatste openbare paal.
Heb er moeite mee dat het Duitse onderzoek de auto vergelijkt wordt met een Renault Clio, alsof dat onze 2e keuze zou zijn ?? Eigenlijk is mijn eerste keuze een Tesla, maar qua kostenoverweging kom ik op een Zoe. De keuze voor een elektrische auto heeft ook een bepaalde meerwaarde/onderscheidend vermogen, dat heeft de clio m.i. niet. Meerwaarde/onderscheidend vermogen vertegenwoordigd ook waarde en daar wordt in die vergelijking aan voorbij gegaan.
Dus, potentiële meelezende Zoe kopers, laat je niet afschrikken, ... beetje creatief denken en die km prijs wordt vloeibaar...
Re: "degelijk" Duits onderzoek?
Geplaatst: 30 dec 2014 09:04
door BB-One
@casss; Ik ben het helemaal met je eens, het gaat er om waar je mee vergelijkt (danwel wil vergelijken). Hiervoor reed ik een Alfa Romeo 159 (tweedehands), diesel. Kan je wel zeggen dat ik daar wel wat duurder mee uit was...
(stroomprijs is in Duitsland toch ook iets hoger dan in Nederland?)
Re: "degelijk" Duits onderzoek?
Geplaatst: 30 dec 2014 13:21
door zoe2goe
@BB-One: Stroomprijs in DE is inderdaad ongeveer 0.27 (NL ongeveer 0.24). Bovenden is voor de zonnepanelen-bezitters de terugleververgoeding in DE ongeveer 0.17 (NL tot 5000 kWh 0.24, daarna 0.07). Ruwe getallen.
Re: "degelijk" Duits onderzoek?
Geplaatst: 30 dec 2014 15:05
door fivari
Uiteraard spelen er andere argumenten. Maar ook ik, met een aanschaf @ 16500€ kan er mij toch niet rijk aan rekenen. Ik rijd niet in de eerste plaats om economische redenen elektrisch. Rijplezier, geschiedenis schrijven, pionier zijn...
Re: "degelijk" Duits onderzoek?
Geplaatst: 06 jan 2015 23:05
door avdvee
@Casss en potentiele kopers; neem vooral de fiscale aspecten mee in dit verhaal. Geen MRB ten opzichte van een 'ouderwetse' auto. 4 % bijtelling voor zakelijke rijders. Subsidies in sommige gemeenten voor laadpalen (thuis) en vooral nog steeds een aantrekkelijke MIA regeling voor ondernemers (ook vele duizenden euro's per auto NETTO).