Exploitatiekosten Renault Zoé
Geplaatst: 02 feb 2015 22:39
Nu ik meer dan 40.000 kilometer heb gereden, kan ik inmiddels aardig de balans opmaken van de kosten van de Renault Zoé in de praktijk. Ik zet dit per onderwerp op een rijtje:
Stroomverbruik & Kosten
Op basis van de transactie rapporten van mijn laadpas is mijn gemiddelde bruto stroomverbruik over 43200 kilometer 18,12 kWh per 100 kilometer. Dat is dus inclusief het laadverlies. Totaal is er 7826 kWh geladen. Opvallend is dat maar 6027 kWh daarvan is gefactureerd. 23 % is dus niet gefactureerd, of tegen een tarief van 0,00 euro. De kWh's die wel gefactureerd zijn kosten totaal 1086,93 exclusief BTW. Per kilometer dus 2,52 cent (ex BTW). Knappe brandstofauto die dat na doet.
Nog een paar interessante kengetallen:
Aantal transacties: 625
Gem volume per transactie 12,52 kWh
Gem kilometers tussen de laadbeurten : 69,12
Gem kosten per transactie 1,74
Gem jaarkilometrage 25.393
Accuhuur
Op basis van 25.000 km / jaar 122 euro per maand
Dat is dus ca 5,7 cent per kilometer
Onderhoud
O.b.v. 85 euro per jaar is dat 0,0033 euro per kilometer
Banden
Heb er een setje winterbanden bijgekocht. O.b.v. mijn rijstijl verwacht ik dat ik geen vervangingen heb over een afstand van 100.000 kilometer. Kosten dus alleen voor de winterbanden totaal 0,0092 euro per kilometer en dat is inclusief een extra set lichtmetalen velgen voor de winterbanden.
Laadvoorziening
Door middel van subsidie, VAMIL en Mia zijn er totaal drie laadpunten aangeschaft en geinstalleerd voor netto 900 euro. Alleen het laadpunt thuis heb ik meegenomen in de exploitatie, aangezien de twee laadpunten voor het werk t.b.v. algemeen gebruik zijn. Kosten laadvoorziening, backoffice en pasfee bedragen 0,0026 per kilometer o.b.v. gebruiksduur 4 jaar en 100.000 kilometer en afschrijving naar nul.
Afschrijving
Dat is het lastigste punt. De auto heeft netto (na aftrek subsidie et.) 16.207 euro excl BTW gekost. Ik schat de restwaarde na vier jaar in op 7.500 euro inclusief BTW exclusief is dat 6.198 euro na 4 jaar en 100.000 kilometer. Daarmee kom ik op een afschrijving van 0,10 euro per kilometer ex BTW.
Totale kosten inclusief accuhuur, onderhoud, banden, afschrijving, laadvoorzieningen 0,202 euro per kilometer ex btw.
Omgerekend is dat zo'n 420 euro per maand inclusief energiekosten en accuhuur. En dat valt mij eerlijk gezegd erg mee.
Stroomverbruik & Kosten
Op basis van de transactie rapporten van mijn laadpas is mijn gemiddelde bruto stroomverbruik over 43200 kilometer 18,12 kWh per 100 kilometer. Dat is dus inclusief het laadverlies. Totaal is er 7826 kWh geladen. Opvallend is dat maar 6027 kWh daarvan is gefactureerd. 23 % is dus niet gefactureerd, of tegen een tarief van 0,00 euro. De kWh's die wel gefactureerd zijn kosten totaal 1086,93 exclusief BTW. Per kilometer dus 2,52 cent (ex BTW). Knappe brandstofauto die dat na doet.
Nog een paar interessante kengetallen:
Aantal transacties: 625
Gem volume per transactie 12,52 kWh
Gem kilometers tussen de laadbeurten : 69,12
Gem kosten per transactie 1,74
Gem jaarkilometrage 25.393
Accuhuur
Op basis van 25.000 km / jaar 122 euro per maand
Dat is dus ca 5,7 cent per kilometer
Onderhoud
O.b.v. 85 euro per jaar is dat 0,0033 euro per kilometer
Banden
Heb er een setje winterbanden bijgekocht. O.b.v. mijn rijstijl verwacht ik dat ik geen vervangingen heb over een afstand van 100.000 kilometer. Kosten dus alleen voor de winterbanden totaal 0,0092 euro per kilometer en dat is inclusief een extra set lichtmetalen velgen voor de winterbanden.
Laadvoorziening
Door middel van subsidie, VAMIL en Mia zijn er totaal drie laadpunten aangeschaft en geinstalleerd voor netto 900 euro. Alleen het laadpunt thuis heb ik meegenomen in de exploitatie, aangezien de twee laadpunten voor het werk t.b.v. algemeen gebruik zijn. Kosten laadvoorziening, backoffice en pasfee bedragen 0,0026 per kilometer o.b.v. gebruiksduur 4 jaar en 100.000 kilometer en afschrijving naar nul.
Afschrijving
Dat is het lastigste punt. De auto heeft netto (na aftrek subsidie et.) 16.207 euro excl BTW gekost. Ik schat de restwaarde na vier jaar in op 7.500 euro inclusief BTW exclusief is dat 6.198 euro na 4 jaar en 100.000 kilometer. Daarmee kom ik op een afschrijving van 0,10 euro per kilometer ex BTW.
Totale kosten inclusief accuhuur, onderhoud, banden, afschrijving, laadvoorzieningen 0,202 euro per kilometer ex btw.
Omgerekend is dat zo'n 420 euro per maand inclusief energiekosten en accuhuur. En dat valt mij eerlijk gezegd erg mee.