Pagina 1 van 20

Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 18 mar 2015 23:31
door HarmOtten
Via het Duitse forum kwam ik achter een handige formule hoe je kan bepalen wat de "gezondheid" van de batterij is.
Dit doe je door direct na het opladen tot 100%, de boordcomputer te resetten,
Boordcomputer resetten.png
en dan te kijken welke actieradius wordt weergegeven.
Vervolgens: actieradius / 131 = batterij-gezondheid %
(Deze formule geldt alleen voor modellen met de 22kWh batterij)
In grafiekvorm ziet dat er zo uit:
Battery health.png
Bij mij is ie, zelfs met ruim 43.000km op de teller, nog 100% :).
Deze waarde heb ik gecontroleerd met de iCarsoft i907 (LBC parameter 117)
Als de batterij-gezondheid onder de 75% komt, zal Renault de batterij vervangen.

Welke waarde komen jullie op uit?

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 19 mar 2015 08:50
door GertjanVB
Dat ziet er voor mij niet goed uit; vanmorgen 116 km bij 100% lading na ca. 27.500 km. Maar ik heb niet de idee dat ik sterk op de batterij heb ingeleverd. De omgevings- of batterijtemperatuur wordt volgens mij meegenomen bij de bepaling van die actieradius. Gisteren overdag was dat wat anders dan vanmorgen :-)

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 19 mar 2015 09:41
door BB-One
GertjanVB: heb je de boordcomputer ook gereset?

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 19 mar 2015 10:24
door GertjanVB
De boordcomputer via de R-Link (trip B), niet via het dashboard (trip A)

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 19 mar 2015 11:58
door fivari
Volgens mij is het bereik na reset ook afhankelijk van de temperatuur. Nu het wat zachter wordt, is de referentierange waarschijnlijk ongeveer 131 km, maar in de winter was dit volgens mij toch beduidend minder.
Ik probeer het straks even.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 19 mar 2015 21:53
door HarmOtten
Volgens het Duitse forum dat hierover gaat is deze meetmethode temperatuur onafhankelijk.
arthur.s schreef:Bei mir ergibt sich nach einem kompletten Vollladen und dem Reset des BC ein Zusammenhang von Batteriequalität und dann angezeigter Reichweite. Die 100% Batteriequalitätsreichweite beträgt 131km. Bei einem Resetwert von 115km egal bei welcher Temperatur könnt ihr euch meinen Batteriezustand ausrechnen. Dieser Wert der sich daraus ergibt steht auch als Wert auf dem iCarsoft.
In het openingsbericht van dit draadje heb ik nog een afbeelding toegevoegd die toont hoe je de boordcomputer kan resetten.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 22 apr 2015 22:31
door RudyH
Als ik bij 100% mijn km reset dan kom ik uit op 91,6%
EDIT: KM stand 11.500 bouwjaar 10.2013

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 22 apr 2015 22:57
door HarmOtten
Interessant zou zijn als iedereen de batterijgezondheid van zijn/haar Zoe meet d.m.v. bovengenoemde methode, en samen met de km-stand hier post. Dan zet ik die data in een grafiek om te kijken of we een gemiddelde trend kunnen ontdekken.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 23 apr 2015 13:44
door Verwijderd 18461
100 % laden is niet hetzelfde als 100 % laden.

Wat ik bedoel te zeggen: de weergegeven laadtoestand (en zelfs het stoppen van het laadproces) betekent niet dat de accu ook daadwerkelijk 'vol' is. Temperatuur, laadsnelheid etc. zijn hier ook op van toepassing.

Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 23 apr 2015 22:27
door MarcoZE
Vandaag gemeten bij 10 graden celsius 1:10 na het opladen met 11 kW laadstation.

Resultaat 126 km dus ca 96% capaciteit. Kilometerstand 50.990

Bouwjaar 5-2013

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 24 apr 2015 15:29
door PieterZoe
gisteren 2 metingen gedaan.
- sochtends na 11kw laden en na een paar weken van korte ritjes en korte laadcycli: 117km
- toen lange rit Ams-Hengelo en terug met heen en terug onderweg 43kw laden. 's avonds thuis weer 11kw tot 100% geladen met als resultaat: 126km


Welnu: het was warmer s avonds dan 's ochtends. Verklaart dit het verschil of is het waar wat het Duitse forum schrijft, namelijk dat de actieradius afhangt van de recente laadgeschiedenis? Daarmee zou zich dan een niewe vraag voordoen: is de meetmethode (na 100% laden, resetten en dan actieradius/131) dus onbetrouwbaar of is zelfs de echte accugezondheid zoals die met een uitleesapparaat, zoals Harm's i907, afhankelijk van de laadgeschiedenis?

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 24 apr 2015 16:33
door lvanoort
130 km vanmorgen na laden en resetten. Zoë van oktober 2014 9000 km

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 24 apr 2015 18:09
door GertjanVB
119km na laden op 3,5kW en resetten bij 19 C na 29.628 km
Showroommodel gekocht oktober 2013

Dus hogere temperatuur heeft idd geen invloed op dit cijfer (zie post een tijdje terug)

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 27 apr 2015 16:08
door OlafH
133 km na reset bij volledig laden aan mijn 11kW thuispaal. Kilometerstand 9.930, bouwjaar augustus 2014. Dat zou een batterij gezondheid van 101,5% betekenen.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 15 mei 2015 14:07
door Smartrix-Zoe
36000 km en gezondheid van 88% :cry2:

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 15 mei 2015 15:35
door zoe2goe
Dan ben je halverwege een gloednieuwe! Met een beetje mazzel tegen die tijd nog wat extra capaciteit ook! :dance:

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 15 mei 2015 15:49
door Smartrix-Zoe
Gisteren heb ik de I907 uitlezer binnen gekeken. Ik ga de cellen even checken dit weekend.
Moet ik ergens op letten?

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 15 mei 2015 21:50
door Smartrix-Zoe
Zojuist na een volle lading de 96 cellen gemeten met de I907. Ze staan allemaal op 4.10v plus minus 0.02v. Wat kan dan nog meer de gezondheid bepalen van de accu? Interne weerstand?
Er staan ook heel wat parameters in die Additional information heten met een nummer b.v. 1409.
Weten iemand van jullie daar raad mee?

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 15 mei 2015 22:35
door HarmOtten
@Smartrix-Zoe,
Je zou verwachten dat er bij een accu die gezondheidspercentage van 88% heeft misschien 1 of 2 cellen bij zitten met een lagere spanning. Maar het kan ook zijn dat dit verschil pas zichtbaar is bij een (bijna) lege accu. Zou je eens kunnen testen...

Voor wat betreft die "Additional information" velden, dat heb ik ook al gevraagd bij de leverancier iCarsoft. Maar als ik daar meer over te weten kom zal ik dat in het draadje "On-board diagnostics" posten.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 17 jun 2015 22:17
door HarmOtten
Tot nu toe lijkt de rekenmethode voor het bepalen van de Batterij-gezondheid goed overeen te komen met het percentage dat door de i907 gemeten wordt. Alleen bij enkele gevallen komt de waarde boven de 100%.
Het feit dat bij een Zoe soms lagere en daarna weer hogere waarden uit de rekenmethode komen, hoeft niet per sé aan de rekenmethode te liggen, want bij de gevallen beschreven op het duitse forum waren dan ook de gemeten waarden met de i907 eerst lager en daarna weer hoger. Oftewel, in sommige gevallen kan de batterij-gezondheid ook weer hoger worden!

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 18 jun 2015 06:54
door fivari
Ik heb een nieuwe batterij na de problemen die ik elders al besproken heb. Gezondheid 100%, rijbereik na reset 136 km.
Maar wel vreemd als ik met de i907 de gegevens uitlees, vind ik een totaal afgelegde afstand van bijna 17.000km. Zelf heb ik ruim 21000 km afgelegd. Voor de problemen kwam de afgelegde afstand perfect overeen met de boordcomputer. Ik vermoed dus dat ik een herstelde batterij heb gekregen.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 18 jun 2015 14:57
door Smartrix-Zoe
@ Harmotten, Ik heb nu de 96 cellen ook eens gecheckt bij nog maar 6% restlading en alle cellen hebben gelijke spanning.
Kan daar dus geen verschil in vinden. Als er geen afzonderlijke cel slecht is wat bepaald dan de gezondheid zou je zeggen.
Ook met die 89% ben ik nog nooit stil komen te staan en ik haal nog steeds af en toe 160 km met een lading.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 26 jul 2015 10:49
door Ser
100% opgeladen en 116km = 88 % health ongeveer. Bij 14.500 km. ik denk dat dit niets zegt.

Ik dacht ook ergens te hebben gelezen dat de km stand na reset te maken heeft met het gemiddelde verbruik van de laatste aantal ontlaad sessies.

Als ik nu heel zuinig ga rijden en doe volgende week dezelfde meting dan heb ik denk ik een hele andere waarde. Temperatuur speelt vast ook een rol

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 26 jul 2015 12:52
door HarmOtten
@Ser,
Zolang je de boordcomputer niet reset, is de aangegeven range o.a. afhankelijk van het verbruik tijdens je laatste ritten en dus van je rijstijl en temperatuur.
Maar direct nadat je de boordcomputer hebt gereset (zie hier hoe dat moet) is de range bij 100% opgeladen batterij alleen nog afhankelijk van de gezondheid van de batterij.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 26 jul 2015 13:20
door Ser
Dat deed ik ook. Opnieuw instellen zoals op het plaatje bij het eerste bericht.

Dus 88 % gezondheid na 13.500 km ? Dat zal toch niet ?

Ik doe voor mijn werk en hobby erg veel met allerlei lithium accu's en zelfs de goedkoopste en slechste cellen takelen niet zo slecht af. 13500km komt ongeveer overeen met 100 x volledig ontladen en opladen.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 26 jul 2015 14:18
door HarmOtten
Het zou kunnen, maar dan heb je wel de slechtste waarde die ik tot nu toe van andere Zoe-rijders vernomen heb.

Dit is het overzicht tot nu toe:
Battery degradation 1.png
Er is niet echt een duidelijke trend in te ontdekken. Het lijkt meer op een loterij dan een duidelijk verwachtingspatroon.
Zelf heb ik het geluk dat zelfs na 50.000km de gezondheid nog op 100% staat. En ik dacht dat er nog iemand was die dit bij zijn Zoe gemeten had.
Ik vermoed dat een snelle degradatie het gevolg is van een paar celletjes in de batterij die minder goed presteren. Heb je de pech dat je 1 of een paar van die minder goede celletjes hebt, dan ben je eerder aan de beurt met vervangen.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 26 jul 2015 14:21
door avdvee
50.000 km en 100%? Dat klinkt onlogisch.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 26 jul 2015 14:33
door HarmOtten
@avdvee,
Zowel de test beschreven in dit topic, de waarde gemeten met de iCarsoft i907, als de waarde die ze bij de garage hebben uitgelezen, komen allemaal op 100% uit. Daarnaast merk ik dat de range in de praktijk ook nog niet aan het afnemen is. Dus ik ga er vanuit dat het klopt.
Het zou interessant zijn om te weten wat voor formule de Zoe hanteert om de Batterijgezondheid te bepalen, maar ik verwacht niet dat Renault ons dat gaat vertellen.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 26 jul 2015 15:19
door Ser
Als ik met 160wh/km uit de 22.000wh accu rijdt. Dan moet ik 137.5km halen. Maar dan moet ik hem tot 0% rijden en dat is is me nog niet vaak overkomen. Maar ik denk dat dat een echte betrouwbare waarde geeft.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 26 jul 2015 21:31
door avdvee
@Harmotten, ik heb geen reden om aan je woorden te twijfelen echter puur kijkend naar de techniek zou er hoe dan ook sprake moeten zijn van enig verval.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 27 jul 2015 21:46
door Ser
Vandaag van 100% naar 2% gereden en was precies 22 kwh. Toen de auto nieuw was, was dit ook zo.

Accu is dus nog 100%.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 27 jul 2015 23:00
door HarmOtten
avdvee schreef:puur kijkend naar de techniek zou er hoe dan ook sprake moeten zijn van enig verval.
Mee eens, maar dit verval is blijkbaar niet altijd af te leiden uit de batterij gezondheid. Mijn vermoeden is dat de batterij gezondheid niet zo zeer de restcapaciteit t.o.v. de begincapaciteit aanduidt, maar een ander soort betrouwbaarheid van de batterij laat zien. Dit vermoeden wordt versterkt door een aantal berijders waarbij de batterijgezondheid al ergens in de 80% zit, maar geen noemenswaardelijke rangevermindering constateren.
Wellicht worden er metingen verricht tijdens het balanceren van de cellen, om te zien hoe ver bepaalde cellen uit balans zijn geraakt, en wordt daar een percentage uit bepaald. Maargoed, dat is giswerk.
Feit is dat m.b.v. de range bij een volledig opgeladen batterij en een geresette boordcomputer, de waarde voor de batterij gezondheid kan worden bepaald, ook al zegt die waarde niet zo veel.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 27 jul 2015 23:23
door Ser
Bij 75 % capaciteit van de accu kun je een nieuwe accu krijgen toch ? Of zou dat dan 75% gezondheid zijn ?

75% capaciteit verwacht ik pas over 10 jaar eigenlijk.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 28 jul 2015 20:23
door avdvee
Volgens mij treedt er verval op na x keer (volledig) laden; niet zozeer ouderdom.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 28 jul 2015 21:55
door zoe2goe
Accucapaciteit is een "black art", die uiteraard ook nog eens zeer afhankelijk is van de chemie. Voorbeeld: loodaccu blijft het langst goed bij 100% opgeladen. Onze accu's moet je niet overstressen (100% laden) en niet "onderstressen". NiCad's moet je juist veel door een volledige cycle halen.

Dan hebben de invloed van laadsnelheid, temperatuur, ontlaadsnelheid (rijstijl!) etc.

En dan hebben we het nog niet gehad over balanceren: als er één cel iets slechter is dan een andere gaat het flink verkeerd, omdat dan de goede "overladen" worden omdat de "slechte niet goed op spanning komen.

En ten slotte: wat is "goed"?Maximale levensduur? Maximale capaciteit? Mengvorm?

Ik wil maar zeggen, hoe dat getalletje is samengesteld is bepaalt niet simpel, maar in zekere zin wel arbitrair.