Pagina 1 van 1

800V

Geplaatst: 19 sep 2015 23:08
door PieterZoe
Een beetje offtopic maar toch ook weer niet helemaal. Met de presentatie van Mission E heeft Porsche de knuppel in het hoenderhok gegooid door de industrie/overheden te motiveren over te stappen naar 800v laden. De redenering is simpel en logisch: door van 400v naar 800v te gaan, kan met dezelfde laadstroom (en dus verlies) 2× zo snel geladen worden. Daarmee kun je in een kwartier 300km laden; genoeg voor de meeste lange afstandsritten. 

Fastned heeft snel gereageerd en aangeven zich al voor te bereiden op deze standaard. 


Wat denken jullie ervan? Is dit op korte termijn realistisch? 400v komt standaard "uit de grond". Voor 800v is een (kostbare) transformator nodig lijkt me? Het doet me een beetje aan de 12v-24v discussie denken waar de autoindustrie al (te) lang mee bezig is. Maar daar is sprake van een flinke legacy en daar hebben we in de EVwereld nog geen last van

Re: 800V

Geplaatst: 20 sep 2015 00:30
door zoe2goe
800 volt DC laden is technisch geen enkel probleem, de transformatoren kunnen relatief klein zijn omdat je met geschakelde voedingen kunt werken. Blijft het feit dat de aanvoer gewoon 3 fase 400 AC blijft. Het verlies in je stukkie aansluitkabel valt in het niet.

Maar ja, dat is de techniek. Wat spannender is, wie springt er mee? Hoe verhoudt zich dat tot superchargers? Wie gaat weer investeren? En....... hoe nodig is het? Elke 7-10 jaar zal de batterij capaciteit verdubbelen. Met die range van 800 km die de man van Renault noemde, wie heeft er dan nog eigenlijk supersnel laden nodig?

Boeiende tijden! En voorsorteren blijft moeilijk en riskant.

Ps: ik vind persoonlijk de Duitse autoindustrie niet uitblinken in strategisch inzicht op dit specifieke gebied. Hoe lang hebben ze niet aan het onmogelijke waterstof vastgehouden? Niet op te slaan, geen uitzicht dat dat wel kan, en wordt voor lange tijd nog gemaakt uit...... aardgas.

Re: 800V

Geplaatst: 21 sep 2015 14:34
door Ad van der Meer
Als je afgelopen vrijdag naar de BNR autoshow geluisterd hebt dan begrijp je dat Porsche luchtkastelen aan het bouwen is. Ze zijn, bij monde van de Porsche man, net een jaar bezig en ik heb het idee dat ze gewoon het water willen testen en wellicht een aantal mensen er van weerhouden een Tesla te kopen in afwachting van de Porsche e-Mission.
Als de boete van VW een beetje hoog uitvalt, dan zou het zo maar kunnen zijn dat dit project in de ijskast verdwijnt.

Re: 800V

Geplaatst: 21 sep 2015 17:25
door bitman
Ad van der Meer schreef:Als de boete van VW een beetje hoog uitvalt, dan zou het zo maar kunnen zijn dat dit project in de ijskast verdwijnt.
helemaal mee eens, het is toch van de gekke om zo je stinkende ICE te moeten verkopen :shock:

ik had een interessante discussie toen ik met een test Leaf bij een vriend kwam; Oh those EV's are dangerous cars as you don't hear them en nog een; Oh but my VW Golf TDi is very clean you know... Nou ja de vooroordelen waren weer snel op tafel dus. heb ze dan ook even het bericht van VW onder de neus gehouden. :lol:

ik denk dat die Duitsers er niet veel zin in hebben om EV te gaan, te veel Petrol Heads in the company en dan een Beierse Mest Wagen i8, een ICE met hulp accu...

op Youtube is een video van fullychargedshow met Carlos Ghson

http://youtu.be/anMAn089sC0

Re: 800V

Geplaatst: 24 sep 2015 10:55
door Nivve
Ik vond sowieso het aanbod interessant nieuws wat karig. Al die dure superbolides doen mij niet zo veel, geef mij maar nieuws over de Bolt, nieuwe Zoe of een ander betaalbaarder model.

En die 800V of 1500 km per uur.... Ik denk toch echt dat er niemand zo gek is om zonder pauze 1500 km te rijden. Mijn eerste reactie was een simpele 'Maar waarom?'
Dat de 50KW van nu ietwat langamer is dan gewenst dat snap ik, maar ik vond het overkill eerste klas om over 1500 km per uur te reppen. 600 km lijkt me al prima; een lunch van 30 minuten na 300 km rijden.

Mijn vraag is dan ook vooral; In hoeverre moet de huidige infrastructuur veranderd worden om dit mogelijk te maken? En vraag 2: Wat is het hoogst haalbare zonder zo'n investering?
Want als dat investeringen eist en het levert nauwelijks extra baten op dan het antwoord van de tweede vraag, dan lijkt het me een beetje boel weggegooit geld en het grootste voordeel (de grid ligt er al) ongebruikt. Ik neem even aan dat 50KW niet het antwoord is van vraag 2, maar dat dit veel hoger kan.

Re: 800V

Geplaatst: 24 sep 2015 11:23
door zoe2goe
600 km bij 15 kWh /100 km = 75 kWh. 20% verlies erbij, 90 kWh. Dat laden in een half uur = 180 kW. Dat is nogal wat watt.

Re: 800V

Geplaatst: 24 sep 2015 11:40
door Ad van der Meer
Het snelle snelladen heeft wel zin voor mensen die niet thuis kunnen laden. Dan ga je 1x per week naar de snellader en prop je jouw accu in 5 minuten weer vol. Of 1 keer per maand 15 minuten.
De gemiddelde personenauto in Nederland rijd maar 13000 km per jaar of zo.

Re: 800V

Geplaatst: 24 sep 2015 23:39
door OlafH
Nog een ander punt voor nog sneller laden: Je kunt er vergif op innemen dat het aantal laadpalen schaars gaat worden t.o.v. het aantal EV's. Dus hoe sneller weg bij de paal, hoe meer auto's per tijdseenheid kunnen laden. Als je bij Chargemap kijkt hoeveel laadpunten er per land zijn, weet je pas in wat voor weelde wij in Nederland leven...

Re: 800V

Geplaatst: 25 sep 2015 00:46
door bitman
ik hoop dat de SuperCapacitor https://en.wikipedia.org/wiki/Supercapacitor snel gereed word om all die batteries te vervangen, je auto opladen binnen een paar minuten :)

Re: 800V

Geplaatst: 26 sep 2015 16:24
door Nivve
Is er dan voor die 1500 km/u volgens die rekensom (uit het hoofd, ik ben lui) dan 500 kW nodig? Of is dat nog steeds 250 kW door het dubbele voltage? (<- mijn kennis van elektrotechniek is bar laag, maar dat was al duidelijk :roll: )

Ik snap dat inderdaad er baten bij zitten (bedankt voor de input :wink:), zelf heb ik ook geen oprit en staat er vaak een (volle...) plugin bij de plaatselijke paal.
Dat de 1500km erbij kan in 5 minuten is erg leuk, maar als het door extra investeringen 0.8 euro per/kWh kost ipv 0.5, dan zou ik toch me afvragen of langer wachten niet zo erg is..

Die supercapacitors, zijn die niet exclusief geschikt voor piekstroom en niet voor consequent gebruik?

Re: 800V

Geplaatst: 26 sep 2015 23:15
door bitman
er zijn al elektrisch handgereedschap (schroevendraaiers) in de handel met supercapacitors; laden 3 sec maar het staat natuurlijk nog in de kinder schoenen net zoals batteries 10 jaar geleden

Re: 800V

Geplaatst: 26 sep 2015 23:43
door zoe2goe
kWh is energie en heb je dus inderdaad volle mep nodig. De 800 volt maakt dat de stroomsterktes bij heel snel laden een beetje beheersbaar worden. 500 kWh in 5 minuten? Daar gaan we:
==> 6 MW nodig door de stekker
==> DC, dus EEN fase, stroom is dan 6.000.000 / 800 = 7500 A
==> vuistregel voor doorsnede-oppervlakte van zo'n kabel is 1 mm2 per 10 A ==> 750 mm2 (twee maal, heen en terug)
==> doorsnede één ader 30mm :-o (dus een kabel van zo'n 7 cm dik.

Stoer.

Enne 6 MW, dat is geen kattepis!

De energiedichtheid van lithium cellen is in de orde van 100-200 Wh/kg. Die van supercapacitors ongeveer 5 Wh/kg. Kunnen echter gierend snel opladen en ontladen en halen lachend 100.000 cycli. Vandaar dat ze met name gebruikt worden om energiepieken te overbruggen (bv één rem-regeneratie van een flinke bus). Voor range, waar we het hier over hebben, totaal ongeschikt.

Re: 800V

Geplaatst: 27 sep 2015 23:10
door PieterZoe
Handige nieuwe learnings voor gebruik in de kroeg als vrienden weer eens beginnen over die supercapacitor en ik toch wat aarzel in mijn reactie : )

Re: 800V

Geplaatst: 29 sep 2015 19:28
door Nivve
Dank voor de heldere uitleg :thumb:

Re: 800V

Geplaatst: 29 sep 2015 22:12
door MarcoZE
Overigens heb ik van Fastned gehoord dat hun netaansluiting al volkomen voorbereid zijn op dergelijke vermogens, dus beschikbaarheid in NL zal geen issue zijn.

Re: 800V

Geplaatst: 29 sep 2015 22:38
door zoe2goe
De gevraagde netaansluitingen van fastned zijn 1000A heb ik eens gelezen (Als ik het me goed herinner stond dat in het fastned "jongensboek", niet meer online). Een volstrekt redelijke aanname is dat dat 3 fase is, gedeeld over alle laders van het station. Dat zou betekenen dat een compleet fastned station 3 x 230 x 1000 = 0.90 MW kan verstouwen. Dat is voorwaar geen "feline urina", maar niet in de buurt van die 6MW.

Ter gedachtevorming: een wijktransformator, je weet wel, wat in zo'n huisje staat, is in de orde van 0.2 - 0.6 MW.

Geen zorg, die 1500 km in 5 minuten laden is voorlopig nog even een vochtige droom. De vraag is denk ik meer: hoe lang is dat nog een droom? ;-)

Re: 800V

Geplaatst: 29 sep 2015 23:03
door Ad van der Meer
=> doorsnede één ader 30mm :-o (dus een kabel van zo'n 7 cm dik

Tesla experimenteert met een vloeistof gekoelde kabel bij Mountain View Supercharger waardoor de kabel een stuk dunner is dan bij andere Superchargers. Wellicht dat daardoor hogere vermogens mogelijk worden.

800V

Geplaatst: 29 sep 2015 23:07
door MarcoZE
Ze geven aan een netaansluiting van minimaal 630 kVa te hebben.
Zie ook http://fastned.pr.co/111256-fastned-com ... -snelladen

Re: 800V

Geplaatst: 29 sep 2015 23:08
door zoe2goe
Dat is dan minder dan de 0.9 MW die ik stelde.

Re: 800V

Geplaatst: 29 sep 2015 23:15
door zoe2goe
@Ad van der Meer: yep, dat is wel weer, ehm, pun intended, cool!

Re: 800V

Geplaatst: 18 okt 2015 21:01
door bitman
nog even wat over die SuperCapacitor;

Re: 800V

Geplaatst: 20 okt 2015 16:07
door Nivve
@bitman: Bedankt voor de link. Interessant ook voor de iets mindere techneuten onder ons (myself included :shhh: ).