Pagina 1 van 1

Het nieuwe (electrisch) rijden

Geplaatst: 13 nov 2015 10:56
door TCe120ECD
Vraagje aan Zoë rijders.
1. Als jullie een lange rit gaan maken en daardoor moeten bijladen, hoeveel tijd neemt dat in beslag.
2. Wat doen jullie in de tijd dat de accu bijlaad.
3. Kan je altijd terecht bij zo'n laadpunt? Ik weet een laadpunt bij ons in de buurt, maar die is ALTIJD bezet. Volgens mij is die auto van een werknemer in één van de omliggende kantoren.
4. Een auto de hele dag aan de lading laten kan toch niet goed zijn voor de accu?

Re: Het nieuwe (electrisch) rijden

Geplaatst: 13 nov 2015 12:35
door Ad van der Meer
1. Er is bijladen en bijladen. Je moet wellicht onderweg bijladen om je bestemming te bereiken en daar voor zijn steeds meer snelladers in Nederland. Van 0% naar 80% duurt 25-30 minuten. Boven de 80% gaat het laden steeds langzamer en kan het tot 99% tot wel 15 minuten duren. Echter, meestal rij je de auto niet tot 0% leeg en vaak hoef je niet tot 100% op te laden. Mijn ervaring is dat ik tussen de 15 en 35 minuten laad.

Als je bestemming op één acculading kunt bereiken, dan kun je bij een openbaar laadpunt opladen. Van 0% naar 90% duurt dan bij een 11 kW lader (ca. 90% van alle openbare laders heeft een vermogen van 11 kW of meer) 2,5 uur. De laatste 10% duurt relatief weer wat langer, denk aan 30 minuten. De laatste 2-3 % gaan tergend langzaam. Dit geldt overigens voor de Renault Zoe. Andere EV's, zoals de Nissan Leaf, VW e-Up en e-Golf, Kia Soul en BMW i3 kunnen vaak maar met 3,7 kW laden bij deze openbare laadpunten en dus duurt het laden 3 keer zo lang.

2. Bij een snellader is meestal ook een benzinepomp en restaurant, dus afleiding of een toilet is er al gauw. Ik vind het ook praktisch om even wat emailtjes weg te werken of andere zaken online te doen.

3. Snelladers zijn meestal wel vrij. Openbare laadpunten is een andere zaak, omdat het aantal (PH)EV's sneller groeit dan het aantal laadpunten. Het word steeds minder vanzelfsprekend dat je op locatie kunt laden. Dit probleem is in de grote steden een groter issue dan dan daar buiten.

4. Zodra de accu vol is, stopt de auto het laadproces en gaat de stroom van de verbinding af. Bij het laadpunt is dat vaak te herkennen aan de led-verlichting. Blauw is laden, groen is vol.

Wellicht dat mijn collega Zoe rijders hier nog iets op opmerken of aanvullen kunnen.

Re: Het nieuwe (electrisch) rijden

Geplaatst: 13 nov 2015 13:17
door Sordone
Ik had het topic verwacht onder Home ‹ Forumindex ‹ Model specifiek en tevens archief ‹ Zoe Z.E. ‹ Opladen Zoe.
Dan zal je meer reacties krijgen van Zoe rijders. Je vraag gaat niet specifiek over R-link.
Hier alvast mijn input:
1. Bij 43 KW duurt het maximaal 30 minuten bij een hele lege accu. Vaak laadt je alleen wat je tekort in afstand komt naar je bestemming en duurt het dus korter. Daar zoek je dan een laadpunt en zet je je Zoe eraan. Bij een EV is meestal stoppen = laden zodat je weer ca. 130 km verder kan zonder tussenladen. Soms moet je wat lopen naar het laadpunt wat een EV gezonder maakt als een ICE. Iets vroeger naar bed gaan en je rijdt veel goedkoper en relaxter.
2. Bij sommige snelladers heb je Wifi en kan je e-mailen en surfen. Ik heb in mijn Zoe films op een USB stick die ik via R-link kan bekijken, gebeurt niet vaak moet ik zeggen. Vaak plan je een lange rit zodanig dat je een eet-, plas- of drinkpauze bij het laadpunt hebt. Een goede routeplanner voor EV's is http://www.goingelectric.de/stromtankst ... tenplaner/ Hier kan je het verschil tussen reistijd en laadtijd zien.
3. Er zou een EV ettiquette onder EV rijders moeten zijn dat een laadpunt geen parkeerplaats is maar de praktijk is vaak anders. Een Zoe is vaak binnen 1 tot 4 uur klaar (afhankelijk van snelheid laadpunt, geen snellader) en kan dan op een andere plaats staan indien mogelijk. Via diverse apps via internet kan je zien of een laadpunt bezet is. In R-link kan dit niet.
4. De Zoe (is zeer intelligent) schakelt zelf de laadstroom dus is dit geen probleem. Bij volle accu is stroom = nul.

Re: Het nieuwe (electrisch) rijden

Geplaatst: 13 nov 2015 16:29
door BB-One
Meestal sta je bij een snellader rond de vijftien minuten maximaal een half uur. Net genoeg tijd voor een kopje koffie toilet bezoek en eventueel wat mailtjes lezen. (Of praten met een collega ev rijder ;-) )

Re: Het nieuwe (electrisch) rijden

Geplaatst: 13 nov 2015 17:19
door Luc Weide
3. Kan je altijd terecht bij zo'n laadpunt? Ik weet een laadpunt bij ons in de buurt, maar die is ALTIJD bezet. Volgens mij is die auto van een werknemer in één van de omliggende kantoren.
Wat denk je van de oplossing van OlafH ?
http://www.renaultforum.nl/forum/laadpa ... 5-300.html (11 okt 2015)

Re: Het nieuwe (electrisch) rijden

Geplaatst: 13 nov 2015 18:33
door Nivve
1. Bedoel je naast de exacte laadtijd wat anderen aangaven ook totaaltijden van ritten?
Voor echt laden: Ik heb regelmatig van 10% naar 100% geladen, en dat heeft volgens mij nooit langer dan 30 min geduurd. Meeste laden is van 20-30% naar 90-95%. Kost me meest 20-25 minuten.
2. Van alles*
3. Ik heb zelf geen oprit en ik ken het gevoel. De paal waar ik thuis wil laden is overdag bezet door een plug-in (en staat er de gehele dag...) en 's avonds zijn er 5 gegadigde plug-ins. Ik laad de helft van de keren op mijn werk, de andere helft kan ik daar niet parkeren en pak ik ergens een snellader als het echt moet.
4. Om door te gaan op Sordone; Op mijn werk is het gebruikelijk dat ik als eerste laad en de ampera/A3 erna. Dan wisselen we als de Zoe na 2 uur vol zit en staan zij er de rest van de dag. De hele dag aan de paal, dat moet je niet willen ivm de mede gebruikers.


*Nuttig:
- Studie voor mijn werk
- Email
- Auto opruimen
- Bellen
- Plannen volgende oplaadpunt (niet aan te raden, ik ben simpelweg te lui om van te voren alles te plannen. Gaat tot nu toe nog goed dankzij het dekkende netwerk in nederland)

Ontspanning:
- Donald Duck of Amoras (ligt standaard in de auto voor de 10 minuten 'even die 20 km extra' sessies)
- e-reader met fictieboeken
- Netflix/Crunchyroll in de auto op de telefoon (specifiek voor bij FastNed, gratis en goede Wifi)
- Zwaardvechten, raar maar waar. Bij Fastned is (nu nog) ruimte zat en als mijn broer mee is kunnen we lekker sparren.
- Gameboy ligt vanaf morgen in de auto voor als ik geen zin heb in het bovenstaande.
- Koffie halen met mede-passagiers en terugkomen terwijl hij allang vol is (die 20-30 min zijn zo om).
- Balletje hooghouden (bal ligt ook standaard in de auto). Zoe schiet alleen niet terug...
- Nieuws (EV gerelateerd) en dergelijke.
- Andere dingen die ter plekke te doen zijn..

Genoeg te doen zolang je de verbeelding hebt :dance:

Re: Het nieuwe (electrisch) rijden

Geplaatst: 13 nov 2015 21:46
door TCe120ECD
Met laadtijd bedoel ik de tijd dat de auto aan de lader hangt. Ik heb nu een Captur maar denk er sterk over na om de stap naar volledig elektrisch te maken. Ben alvast aan het orienteren/informatie verzamelen. Ben een leek op dat gebied, heb al een keer een Zoe meegekregen toen mijn Captur in de garage stond. Vond het apart rijden.

Re: Het nieuwe (electrisch) rijden

Geplaatst: 13 nov 2015 22:01
door GertjanVB
In het dagelijks gebruik eigenlijk zelden of nooit speciaal moeten laden. Altijd thuis aan de paal of elders op bestemming. Met de zakelijke diesel (sorry) moet ik altijd minimaal 1 keer per week naar de pomp. Voor de langere ritten is soms een tussenstop nodig, altijd wel een snellader te vinden en de laadtijd kan altijd nuttig besteed worden.
Als je het over het nieuwe rijden hebt, dan is dat met elektrisch rijden een feit; de drang (noodzaak) om zuinig te rijden vertaalt zich in een vloeiende, rustige, veilige, economische rijstijl, waarmee je helemaal niet zoveel tijd verliest en mega stappen maakt in economie.

Re: Het nieuwe (electrisch) rijden

Geplaatst: 13 nov 2015 23:32
door Z.E.Paulus
De tijd dat het je kost om tijdens een langere rit bij te laden aan een openbare laadpaal hangt af van het vermogen van de laadpaal die je gaat gebruiken.
Aan een snelle 43kWh laadpaal duurt het een half uurtje om weer vol verder te kunnen rijden.
Aan een semi-snelle 22kWh laadpaal kost het je iets meer dan een uurtje en aan een "standaard" 11kWh openbare laadpaal duurt het rond de twee en een half uur voordat je weer vol verder kunt rijden...

Vaak heb ik de hond mee tijdens de langere ritten, dus ik laat meestal de hond even uit tijdens het snelladen van mijn Zoe...

Het kan gebeuren dat een snellaadpaal bezet is op het moment dat jij hem wilt gebruiken, dat is lastig, maar mijn ervaring is dat even bijladen aan een andere standaard 11kWh laadpaal, die je echt overal kan vinden inmiddels, wel wat extra tijd kost, maar niet onoverkomelijk is... Overigens is mij dat pas twee keer overkomen, maar uiteraard zal dat per gebruiker verschillen...

Je auto de hele dag aan een laadpaal laten staan is op zich niet slecht voor de accu, de auto stopt vanzelf met laden als de accu vol is, maar het is geen gewenst gedrag, omdat je dan een andere potentiële gebruiker belet om die laadpaal ook te kunnen gebruiken... Mijn advies (en dat doe ik zelf ook), accu vol, auto loskoppelen en op een andere parkeerplaats zetten... Wel zo netjes voor je mede EV rijders... :wink:

Verder kan ik je de Zoe aanraden... Het is een hele fijne auto, met zijn Kameleon lader, dat geeft je extra vrijheid ten opzichte van andere elektrische auto's, als het gaat om de snelheid van het opladen... :dance:


---------------------------