Pagina 1 van 1

elektrocutiegevaar voor hulpverleners

Geplaatst: 07 sep 2016 22:53
door Casss

elektrocutiegevaar voor hulpverleners

Geplaatst: 07 sep 2016 23:20
door MartijnEV
Voor de Zoe net zo min als voor de Tesla. De brandweer legt dat ook uit in het filmpje: bij de meeste crashes staat het voertuig nog op 4 wielen en kunnen de veiligheidssystemen bediend worden (i.e.: batterijspanning van het systeem halen). De Tesla én de Zoe én alle andere EV's hebben speciale oranje ontkoppelpluggen die de hulpverleners weten te vinden en kunnen bedienen.

Deze Tesla heeft echter zo'n ongewoon harde klap gemaakt, dat de auto in meerdere stukken uit elkaar is gevlogen. Daardoor lag de batterij open en bloot en kon deze niet meer veilig worden afgekoppeld. En aangezien er een kans was dat de batterijdelen dan tegen metalen carrosseriedelen aan zouden liggen, met het zo in de pers genoemde 'elektrocutiegevaar' als gevolg, durfde de brandweer niet meer zonder hulp het voertuig te benaderen. Bij de Zoe zou dat theoretisch bij zo'n grote klap ook gebeurd kunnen zijn, zij het dat de Zoe (gelukkig) niet 200 km/uur kan rijden...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: elektrocutiegevaar voor hulpverleners

Geplaatst: 07 sep 2016 23:35
door OlafH
Het is toch maar weer een bijzonder verhaal. Laten we vooropstellen dat het heel verdrietig is voor de overledene en nabestaanden, hoe hard hij ook gereden heeft.

Dan het gevaar voor elektrocutie. Een deel van de accu is naar buiten geslingerd en lag brandend op de weg. Volgens mij hoef je in zo'n situatie niet erg bang meer te zijn voor hoogspanning. Allereerst is het circuit bijna zeker verbroken en mocht dat op raadselachtige wijze niet zo zijn, dan kan er nooit meer volle spanning op staan.

Ook leuk om te zien is dat tijdens alle nieuwsuitzendingen waar bezorgde journalisten het over gevaarlijke hoogspanning hebben, de brandweer doodleuk op de achtergrond met water in de auto staat te spuiten...

Maar goed, better safe then sorry, dus voorzichtig leergeld opdoen voor hulpverleners is prima. Maar dat sensatiezoekende nieuws, waar benzineminnend Nederland weer even mee vooruit kan, is ergerlijk.

Re: elektrocutiegevaar voor hulpverleners

Geplaatst: 08 sep 2016 09:34
door zoe2goe
Half-gerelateerd: het bericht is dat de bestuurder (53, uit Hilversum) 155 reed en de auto NIET op auto-pilot reed. De hilversumsestraatweg is zo te zien een 80 km/h weg. Hele stevige bomen. Triest natuurlijk maar als dat klopt wel wat anders dan domme pech.

Re: elektrocutiegevaar voor hulpverleners

Geplaatst: 08 sep 2016 09:51
door zoe2goe
Ik kan de vergelijking met Tesla niet maken, want ik ken de constructie onvoldoende. Kan nog wel even rondvragen, want ik heb een maatje met een model S waarvan ik zeker weet dat hij probeert tot op de bodem uit te zoeken wat er is gebeurd.

Ik kan wel wat vertellen over de ZOE
  • De airbag computer, die onder de handrem-greep is gemonteerd, kan het bericht met de allerhoogste prioriteit uitsturen. Binnen maximaal 4 ms staat het CRASH bericht gegarandeerd op de CANbus. Bij 120 km/h is dat 13 cm kreukel (minder, want er wordt al zeer ernstig vertraagd). Ik ga er van uit dat met dat bericht onmiddelijk zowel het 400 volt als het 12 volt systeem stroomloos worden gemaakt, met een maximale kans dat dat is gelukt vóórdat de zaken verder desintegreren.
  • Het batterij-compartiment is voorzien van nogal stevige impact bar's aan de zijkanten. Achter en voor niet, ik neem aan dat het chassis dat voldoende afdekt. Uiteraard is er geweld mogelijk wat niet kan worden weerstaan.
  • De manual disconnect van het 400 volt systeem zit in de vloer voor de rechterstoel. Er moeten echter wel schroeven voor worden losgemaakt.
  • De maffe vorm van de batterij-behuizing heeft alles te maken met brandveiligheid. LiIon cellen moeten onder water worden gezet en gehouden bij brand. De "schoorsteen" aan de achterkant is er precies voor dat doel. Er zit een dunne plastic kap boven de middelste opening die heel gemakkelijk door kan worden geslagen. Daarna is het een kwestie van de brandslang er in en de hele kast loopt en blijft onder water.

Re: elektrocutiegevaar voor hulpverleners

Geplaatst: 08 sep 2016 21:00
door OlafH
Interessante info, leuk om te lezen. Met 150+ tegen een unmovable object is niets tegen bestand. Dan heb je kreukelzones ter grootte van een vrachtwagen nodig.

Re: elektrocutiegevaar voor hulpverleners

Geplaatst: 09 sep 2016 09:01
door Nivve
Geldt dat verhaal trouwens ook voor een zijwaartse botsing zoe2goe?
Of is dat te specifiek om wat over te zeggen?
Wel inderdaad interessant info, ook over de vorm van de accu en de schoorsteen; leuke feitjes :)

Ben benieuwd in hoeverre een dikke klomp accu (non-skateboard) bij zoiets beter in staat is om heel te blijven.

Re: elektrocutiegevaar voor hulpverleners

Geplaatst: 09 sep 2016 10:03
door zoe2goe
@Nivve: ik heb pas één koffie op: ik begrijp niet helemaal wat je vraagt over die zijwaardse botsing.

Re: elektrocutiegevaar voor hulpverleners

Geplaatst: 09 sep 2016 11:10
door DHL
Heb al een hele fles cola op en versta het ook niet :)

De titel... in feite is er ook gevaar voor de mensen die hulp willen bieden nog voor de hulpdiensten er zijn. Nu ik dit weet, twijfel ik of ik een zwaar geaccidenteerd elektrisch voertuig zou aanraken om in de mogelijkheid te komen slachtoffers te helpen.

Re: elektrocutiegevaar voor hulpverleners

Geplaatst: 09 sep 2016 14:44
door Nivve
Ach ja, ik drink geen koffie dus ik ben permanent in een staat van verwarring :lol:
Ik zal het duidelijker omschrijven.
zoe2goe schreef:Ik kan de vergelijking met Tesla niet maken, want ik ken de constructie onvoldoende. Kan nog wel even rondvragen, want ik heb een maatje met een model S waarvan ik zeker weet dat hij probeert tot op de bodem uit te zoeken wat er is gebeurd.

Ik kan wel wat vertellen over de ZOE
  • De airbag computer, die onder de handrem-greep is gemonteerd, kan het bericht met de allerhoogste prioriteit uitsturen. Binnen maximaal 4 ms staat het CRASH bericht gegarandeerd op de CANbus. Bij 120 km/h is dat 13 cm kreukel (minder, want er wordt al zeer ernstig vertraagd). Ik ga er van uit dat met dat bericht onmiddelijk zowel het 400 volt als het 12 volt systeem stroomloos worden gemaakt, met een maximale kans dat dat is gelukt vóórdat de zaken verder desintegreren.
Wat ik me afvroeg was: Geld dit verhaal ongeacht waar de Zoe geraakt wordt of is dit specifiek voor een botsing aan de voorkant, waar de meeste kreukelzone zit?
In andere woorden: Is er bij een normale frontale botsing een kleinere kans dat de auto onder spanning staat dan als een andere auto zich in je zijkant boort?

Re: elektrocutiegevaar voor hulpverleners

Geplaatst: 10 sep 2016 16:52
door Casss
"De manual disconnect van het 400 volt systeem zit in de vloer voor de rechterstoel. Er moeten echter wel schroeven voor worden losgemaakt."
Deze lijken eenvoudig (bijna met de hand al) met een slag te kunnen worden gedraaird, dat het deksel er af kan. Er nog niet onder gekeken....

Re: elektrocutiegevaar voor hulpverleners

Geplaatst: 11 sep 2016 00:26
door zoe2goe
@Cass, ja is waar ook. top. Eronder zit een grote oranje plug waar de batterijstroom (zowel plus als min als een control signaal) doorheen gaat. Er zit een groene vergrendeling op. Trek de plug er uit en het is gebeurt.
Afbeelding

Het deel waar die plug ingaat zie je in het midden onderaan op deze foto

Re: elektrocutiegevaar voor hulpverleners

Geplaatst: 11 sep 2016 20:28
door GertjanVB
Vandaag foto's gezien van de manier waarop Tesla deze onderbreking doet: betreffende verbinding is een kabelverbinding in de bekende oranje kleur, daaraan zit een lange "sjerp" met daarop bedrukt een (amerikaanse) brandweerhelm, wat aanbevelingen in tekst en een knipschaar. Met andere woorden: knip hier. Uiteraard met isolerende handschoentjes.
image.jpeg
Lijkt of de ZOE er wat netter mee omgaat, de Tesla benadering is wel lekker direct: geen geprul maar knippen!
Aandachtspuntje dat in het gesprek opgemerkt werd is de vraag of bergers wel weten wat ze op de wagen schuiven. De brandweer staat nu in het brandpunt (!) van de aandacht, maar na een accidentje moet het spul afgevoerd worden en wie geeft sein veilig en wat voor voorzorg neemt de berger met een beschadigde EV met beschadigde batterij. "Die ene" was zich van geen gevaar bewust.
Nog zat te leren en bewust te worden dus.

Re: elektrocutiegevaar voor hulpverleners

Geplaatst: 13 sep 2016 08:46
door zoe2goe
@Nivve Ja denk ik wel. Een crash is een crash. Ik heb contact met iemand die een schade-ZOE heeft gekocht (was inderdaad een fikse zij-impact) en het grootste probleem wat hij heeft is het weg krijgen van de "crash status".