Pagina 1 van 24

Batterijwissel

Geplaatst: 09 dec 2016 10:48
door GertjanVB
Uit het draadje van de nieuwe ZOE R90/Q90 weten we dat een batterijwissel aanstaande is. Om de discussie over de nieuwe R90/Q90 te scheiden van die over de batterijwissel, start ik dit draadje. Even getwijfeld of dit een Technische of Algemeen onderwerp is. Het is niet alleen technisch, ook sterk financieel en zelf ga ik geen batterij wisselen, dus houd ik het Algemeen.

Er is nog geen duidelijkheid over tijdstip en prijs van Renault, hoewel wel data (Q2 2017) en prijs (€3.500 excl btw door RCI) genoemd worden. Laatste standpunt van Renault daarover;
De prijs die je noemt is een grove indicatie. Wij hebben nog geen concrete informatie over de prijs van de vervanging van de ZOE batterij van 22 kW naar een 40 kW.

Naar verwachting zal het inderdaad vanaf het 2e kwartaal 2017 mogelijk zijn om je huidige 22 kWh batterij te laten vervangen door de 40 batterij.

Op dit ogenblik wordt vanuit Frankrijk gewerkt aan de invulling van alle details, omdat het proces om een upgrade uit te voeren gecompliceerd is en per land verschilt. De kosten van een upgrade zijn naar verwachting aanzienlijk, onder andere gezien de logistiek voor het batterijtransport en de afwikkeling van de gebruikte batterij.

Je dient er rekening mee te houden dat ondanks een upgrade van de batterij, de auto niet dezelfde prestaties kan leveren als de ZOE die standaard met de Z.E. 40 batterij is uitgerust.

Naast de batterij zijn ook andere productaanpassingen van invloed op de actieradius waar je in dit geval niet van profiteert, evenals nieuwe uitrusting of kleuren. De overweging zal dan eerder inruil kunnen zijn in plaats van upgrade.

Ingeval van batterij upgrade naar de Z.E. 40 batterij zal tevens een nieuw batterijhuurcontract moeten worden afgesloten.

Daarnaast heeft zoe2goe al opgemerkt dat er third party's bezig zijn met alternatieve batterijpaketten. Dit draadje is gestart om de laatste stand van zaken over een batterijwissel hier te verzamelen.

Re: Batterijwissel

Geplaatst: 09 dec 2016 11:04
door Nivve
Bedankt voor het nieuwe draadje, is idd een onderwerp op zich.
GertjanVB schreef:
Ingeval van batterij upgrade naar de Z.E. 40 batterij zal tevens een nieuw batterijhuurcontract moeten worden afgesloten
Even de rest achterwege latend, vind ik dit stukje interessant. Ik ben beniewd hoe ze dit gaan doen met het afsluiten van het oude contract (afkoop?). Het contract met oneindig km is nu goedkoper dan ik op dit moment betaal, dus dit zou qua lease anders een voordeel zijn (10 euro per maand, maar toch).

Re: Batterijwissel

Geplaatst: 09 dec 2016 11:11
door GertjanVB
Het is net als bij verkoop van de auto; gereden km's vaststellen, afzetten tegen looptijd, contractprijs daarvoor vaststellen en overige meerdere km's per kmprijs afrekenen.
Het contract dat je nu hebt afgesproken is niets anders dan een schatting naar beste weten om grote verrekeningen op het eind te voorkomen. Ik heb mijn eerste contract met looptijd van 3 jaar volgemaakt en daarna is er geen nieuw opgemaakt, maar het maandbedrag wordt doorgezet zonder een bepaalde looptijd en ik kan dit naar believen aanpassen.

Nog even terug naar het Nieuwe ZOE R90/Q90 draadje voor de batterij lease- en koopprijzen. Geen tarief voor de 22kW batterij voor onbeperkte km's!

Re: Batterijwissel

Geplaatst: 09 dec 2016 13:42
door VanAssen
Goed nieuw draadje, inderdaad. Zal nog wel druk bezocht worden.
Stand van zaken is dat per 2de kwartaal 2017 de upgrade / wissel mogelijk wordt?
Zelf geen antwoord meer gehad van de dealer over beschikbaarheid termijn.

Re: Batterijwissel

Geplaatst: 11 dec 2016 09:23
door GertjanVB
Zoepionerin heeft de nieuwe ZOE onder de Portugese zon aan de tand gevoeld, haar verslag vind je hier. In dit verslag duikt de batterijwissel ook op en ook daar wordt weer €3.500 genoemd als ombouw bedrag. Daarna kun je de batterij kopen voor €8.000 (Zoepionerin) of huren (Renault NL)

Re: Batterijwissel

Geplaatst: 11 dec 2016 10:31
door Wytze
GertjanVB schreef:Zoepionerin heeft de nieuwe ZOE onder de Portugese zon aan de tand gevoeld, haar verslag vind je hier. In dit verslag duikt de batterijwissel ook op en ook daar wordt weer €3.500 genoemd als ombouw bedrag. Daarna kun je de batterij kopen voor €8.000 (Zoepionerin) of huren (Renault NL)
Ik lees haar verhaal iets anders;
Denk dat je van 22 kWh huur naar 40 kWh huur 3500€ kwijt bent.
En dat de kosten van 22 kWh huur naar 40 koop 8000€ zullen zijn.
Ombouwkosten van 3500€, dus voor het werk, lijkt me beetje veel. Het is echt geen week werk.
Paar uurtjes misschien om pakket te wisselen. Is er al iemand die dat wisselen op basis van huidige huurvoorwaarden heeft meegemaakt?

Re: Batterijwissel

Geplaatst: 11 dec 2016 10:47
door GertjanVB
Renault vind het veel werk, lees het citaat in de eerste post nog maar eens; logistiek, herbestemming etc. Vervolgens sluit je een nieuw leasecontract af. Daarmee betaal je de batterij. Wil je niet leasen dan betaal je €8.000. Dat zie je terug in de prijslijsten van lease vs koop.

Maar ik help het je hopen en zal de tekst nog eens nalopen; wat daadwerkelijk verstrekte info is en veronderstellingen van Jana. We kunnen Jana natuurlijk ook de vraag stellen (ze heeft Nederlands geleerd en kijkt af en toe mee op 't forum)

Re: Batterijwissel

Geplaatst: 11 dec 2016 12:08
door Wytze
Aan het werk zal het niet liggen.
Kijk maar naar dit filmpje.
Hij wordt er zo onder geschroefd. Plug and play. Software-update er achteraan en rijden maar.

En na gebruik in de auto gaat ie een tweede leven in.
Lees hier maar; http://www.duurzaambedrijfsleven.nl/ene ... oorziening
En dat kan natuurlijk ook met de ZOE batterijen.

Re: Batterijwissel

Geplaatst: 11 dec 2016 12:36
door PieterZoe
De prijs van 3500 wordt nauwelijks bepaald door de kosten (arbeid, materialen etc) maar primair door de waarde van de propositie voor de consument. Renault maakt een inschatting over wat het ons waard is om batterij te vervangen. In de prijsbepaling wordt ook de waarde van alternatieve scenario's meegenomen, zoals het verwachte aantal huidige Zoerijders dat bereid is om in te ruilen tegen een nieuwe 40kwh Zoe, het effect van tweedehands Zoe's op de markt etc .

Pricing in de autoindustrie is voornamelijk marketing.

Re: Batterijwissel

Geplaatst: 11 dec 2016 12:54
door GertjanVB
Mooi filmpje, dank daarvoor.
Het is helemaal waar dat de ZOE is ontworpen voor een snelle batterijwissel. Toch gaat niet iedere dealer dat mogen en kunnen doen. Etten-Leur is de vestiging hier in de buurt waar dat soort dingen kan. In ieder geval zijn zij voorbereid op het werken met hoge spanningen, mogen zij spanningsvrij maken etc. Ik weet niet hoeveel van dat soort ZE dealers er zijn in Nederland. Ook voor het 2e leven van de batterij is al een voorziening zoals Nissan dat (al dan niet met Renault), dus daar gebeurd niets speciaals, hoogstens wat eerder.

Uit de gebruikte teksten valt af te leiden dat Renault ons vooral het liefst in een nieuwe ZOE ziet rijden, als dat niet lukt, dan is er nog het vangnet van de batterijwissel om overstap naar bv de Ampera te voorkomen.

Re: Batterijwissel

Geplaatst: 11 dec 2016 13:21
door Wytze
PieterZoe schreef:Pricing in de autoindustrie is voornamelijk marketing.
Daar zit wel een stukje waarheid in maar ook niet meer dan dat stukje bij batterijen.
Fabrikanten willen allemaal gewoon met hun productie doordraaien. En zoals bekend in de batterij gewoon nog een duur ding. De prijzen zakken wel maar nog niet zo hard. Er zijn ook vele nieuwe ontwikkelingen met anders soortige batterijen.
Dus de keuze voor batterijen is ook nog eens risicovolle business.
De nieuwe 2017 Bolt is naar zeggen, en calculaties door degenen die er verstand van hebben, een product waar niets aan wordt verdiend.
https://electrek.co/2016/11/30/gm-chevy ... ev-credit/
Fabrikanten willen de boot niet missen en ervaring opdoen. Dus old fashioned spelletjes en luchtfietserij, sorry voor mijn idee over marketing clubjes, van de marketingafdeling zijn denk ik nog niet toepasbaar op de EV's.

In Nieuwegein is ook een EV renaultdealer. Die doet straks ook alles voor http://www.wedrivesolar.nl het idee is dat er binnen een jaar 150 rondrijden.

Re: Batterijwissel

Geplaatst: 11 dec 2016 14:34
door GertjanVB
Ook daar wordt door marketing bepaald wat de klant er voor wil betalen, dat dat te weinig is om de kosten te dekken is weer wat anders.

Renault is aan het uitvogelen wat wij er voor over hebben, daarbij zoeken ze de balans tussen opbrengst en klanten verliezen.

Eerst proberen ze ons in een nieuwe ZOE te krijgen, dat lukt gezien de inruilprijs, alleen bij degenen die niet op een dubbeltje hoeven te kijken. Van degenen die over blijven mag Renault verwachten dat ze heel secuur naar die batterijwissel aanbieding en de alternatieven zullen kijken, dus ze zullen bij deze centenn**kers (zoals ik) zeker niet mogen overvragen, dan zijn ze op termijn mogelijk ook klanten kwijt. Het feit dat ze optie aanbieden is echter positief, maar het blijft een spelletje vraag en aanbod: ik zal, ook zonder de batterijwissel, de ZOE blijven rijden. Wat er aan het eind van haar levensduur aan aanbod is zie ik dan wel weer. Als Renault overtuigd is van de kwaliteiten van de ZOE gaan ze hoog met de prijs zitten; ze komen toch wel.

Dus het beste is Renault te overtuigen dat we allemaal weglopen als het te duur wordt ... :wink:

Re: Batterijwissel

Geplaatst: 11 dec 2016 14:50
door zoe2goe
Persoonlijk kijk ik er vrij klinisch tegenaan. Ik wist precies waar ik instapte en zeur niet nu er beter voor minder te krijgen is; dan kocht je ook nooit een mobiele telefoon of een P.C. of zo.

Ik denk (hoop?) ook dat dit karretje héél lang meegaat. En dat is overigens niet per definitie in het voordeel van Renault, zeker niet op korte termijn *)

Tegen de tijd dat het batterij-pack onder de gegarandeerde specificaties komt, "krijg" ik of een nieuwe, maar waarschijnlijker is dat dan tegen zeer gereduceerd tarief een groot pack wordt / kan worden geleverd, immers, de logistieke kosten zijn dan helemaal niet anders en bovendien verwacht ik dat t.z.t. het huidige pack helemaal niet meer leverbaar is.

Zoals al eerder betoogt hierboven, wie eerder wil kan (zeer waarschijnlijk), maar dat kost knaken en commitment voor de duur van het contract.

Ik negeer overigens voor het gemak even het "einde batterijhuur gerucht". One can always hope ;-)


*) sowieso moet je Renault toch echt nageven dat ze met de ZOE niet voor het korte termijn gewin zijn gegaan.

Re: Batterijwissel

Geplaatst: 11 dec 2016 15:18
door Wytze
Mag wel zeggen dat ik de ultieme centenn**ker ben. Wacht gewoon af wat de gebruiktprijzen gaan doen in Frankrijk de komende maanden. Het aanbod stijgt behoorlijk de laatste weken.
Voorlopig is mijn 2e auto een panda die per maand 40€ vaste lasten kost en 10 €cent per km brandstof gebruikt. En eigenlijk wil ik die op lpg zetten. Kost mij rond de 600€ eenmalig. Brandstofkosten gehalveerd en vaste lasten gelijk. Inbouw in 12000km terugverdiend.
Daar kan geen ZOE tegen op.
Maar wil gelijk ook instappen in het EV avontuur.

Re: Batterijwissel

Geplaatst: 12 dec 2016 18:48
door werikw
Ik heb Renault ook gevraagd naar de batterijwissel,het streven is €3500 zijden ze.Toen ik later weer eens belde zijden ze dat ze dat er eigelijk nog niks bekend is over prijzen.Wat ik wel weet is dat je de oude accu kosteloos kan laten verwijderen uit de auto als je deze niet meer wil hebben.Ik dacht toen van dan laat je de oude eerst verwijderen en bestel je daarna een nieuwe accu bij de dealer,scheeld dan €3500.

Renault zijn in eerste instantie of het niet beter was de auto in te ruilen voor de nieuwe Zoe met grotere accu.Ik zij toen dat de dealer dan eerst wel eens een fatsoenlijke prijs voor mijn auto mag geven,plus een beetje korting.Ik ga geen sloot geld bijbetalen ik ben niet gek.

Ik ben ook van mening dat electrische autos eigelijk vreselijk duur zijn ten opzichte van brandstof autos.De zoe is er vanaf €22180 de Megane is er vanaf €21340.Dus ondanks dat er geen bpm op de Zoe zit is hij zelfs duurder als de Megane inclusief bpm.

Re: Batterijwissel

Geplaatst: 12 dec 2016 21:03
door zoe2goe
Beslispunt hangt (meestal) niet af van prijs maar van Total Cost of Ownership. Een vroeg aangeschafte BEV kan wel degelijk een lagere TCO hebben met een lage rentestand (goedkoop lenen of spaarcenten leveren toch niks op), fiscale maatregelen, energie-inname, levensduur (bij de eigenaar). Zal dus voor iedereen verschillend zijn. Een snelle vervanging omdat er mooier / sneller / verder is, is natuurlijk kostbaar, maar dat is ook hoe je tegen een auto aankijkt. De een vindt het een mooie hobby, de tweede doet het niets, voor de derde is het een verlengstuk van zijn jeweetwel.

Re: Batterijwissel

Geplaatst: 12 dec 2016 21:06
door VanAssen
zoe2goe schreef:De een vindt het een mooie hobby, de tweede doet het niets, voor de derde is het een verlengstuk van zijn jeweetwel.
:thumb: :thumb: :lol:

Re: Batterijwissel

Geplaatst: 14 dec 2016 17:08
door hugovdw


5:36 : hier gaat het over de accuwissel voor bestaande Zoe klanten, klinkt veelbelovend :-)

Re: Batterijwissel

Geplaatst: 14 dec 2016 19:22
door Aboriginal
Interessant

Re: Batterijwissel

Geplaatst: 14 dec 2016 20:58
door VanAssen
Verrassend positieve berichtgeving en zakelijke uitleg. :thumb:
Bedankt voor het filmpje.

Re: Batterijwissel

Geplaatst: 14 dec 2016 22:25
door Hachy
Dit is de eerste keer dat ik autoweek positief zie over de Zoe. Is ook weleens anders geweest.
De 22kW Zoe werd minder positief ontvangen, terwijl deze, los van de batterij, nagenoeg identiek is.
Misschien tijdsgeest, of dat de toenmalige reviewer toch meer een petrolhead is.

Re: Batterijwissel

Geplaatst: 14 dec 2016 22:31
door GertjanVB
Dat was dezelfde. Hij is om :D

Re: Batterijwissel

Geplaatst: 14 dec 2016 22:36
door Hachy
Hahahaha :D Ik dacht dat het Frank Jacobs was de vorige keer met z'n gezeur over niet te vinden laadpalen.

Re: Batterijwissel

Geplaatst: 14 dec 2016 22:44
door renault15.17
De subtitel van het artikel op Autoweek.nl is "nu wel het overwegen waard?"

Re: Batterijwissel

Geplaatst: 14 dec 2016 23:37
door zoe2goe
The usual crap. Na dat geintje in Lelystad zijn er meen ik ooit begrepen te hebben harde woorden gevallen. En wie nog niet door heeft dat we een onomkeerbare weg zijn ingeslagen....... Dinosaurussen :-)

Re: Batterijwissel

Geplaatst: 15 dec 2016 15:18
door GertjanVB
Als je nu op Twitter "batterijwissel" icm met "ZOE" vermeld, heb je grote kans dat je Eva van Renault_NL achter je aan krijgt. "Als je een DM stuurt krijg je meer informatie", dat is dus hetgeen in de eerste post staat vermeld. Ze houden het goed in de gaten.

Ook heb ik van Renault een sterk verbeterde aanbieding op onze huidige ZOE gehad. Desalniettemin is het als erkend centenn**ker geen verantwoorde stap om nu een nieuwe te kopen, we gaan voor de batterijwissel en sparen voor misschien een ZOE met CCS in 2019.

De e-Ampera zal dan ook wel ondertussen te koop zijn; de lokale dealer wist niets van de Nederlandse introductie, deed geen moeite mij te binden en ik moest over een paar maandjes nog maar eens komen. Opel NL weet niets van prijzen en van start levering..... Dan is Renault (NL)nu heel wat beter bezig.

Re: Batterijwissel

Geplaatst: 15 dec 2016 20:26
door erijder
Tja, inruilen of omruilen. Ben wel nieuwsgierig, wat bieden ze dan als inruil (of huil?) waarde?

Heb er wel moeite mee dat het en en is bij omruil. En 3.5 k af tikken en weer huur of asnschaf van nieuwe accu betalen. Als dat zo is natuurlijk.

Ik wil hem in ieder geval graag hebben die grouter accu!

Re: Batterijwissel

Geplaatst: 15 dec 2016 21:24
door gurpad
Gaat allemaal snel met de berichtgeving over de batterijwissel. Deze week in Autoweek een artikel over de nieuwe Zoe.
Omdat ik hier het bericht zag van Gertjan en dezelfde dealer heb vroeg ik mij af:
Is er al een batterijwissel te bestellen bij de dealer ?
Is er al een vaste prijs bekend ? Is de prijs inclusief inbouwen ?
Heeft het ook te maken met de staat van de in te ruilen batterijen ?
Is het batterijpak ook te koop zonder verdere huurprijs.
Mogelijk heeft iemand hier al deze info beschikbaar.

Re: Batterijwissel

Geplaatst: 15 dec 2016 21:28
door hugovdw
Morgen ga ik even de zoe ophalen bij de dealer en dan zal ik eens vragen..

Re: Batterijwissel

Geplaatst: 16 dec 2016 10:55
door zoe2goe
Wat ik heb gehoord (grapevine) is dat dat mogelijk gaat worden. Kosten zouden dan ruwweg 3500 (afkoop lopende lease, logistiek en afvoer) plus 8000 (aankoop nieuwe batterij) zijn.

Re: Batterijwissel

Geplaatst: 16 dec 2016 14:52
door GertjanVB
Of €3500,00 met een nieuw leasecontract

Re: Batterijwissel

Geplaatst: 17 dec 2016 02:00
door werikw
De huidige accu is straks ook te koop,maar voor een belachelijke prijs.De batterijwissel vind ik vrij duur omdat het alleen wisselen van de accu is,dit is niet veel werk.De kosten zullen dan wel in het transport van de accu zitten.

Re: Batterijwissel

Geplaatst: 17 dec 2016 02:19
door Hachy
-nothing to see here-

Batterijwissel

Geplaatst: 17 dec 2016 08:01
door MartijnEV
De batterijen komen uit dezelfde fabriek (Flins) als de auto's. Zijn kleiner en lichter. Kunnen mee in hetzelfde logistieke systeem als andere (kleine en grote) parts. Dus ik zou echt niet weten waarom dat zo enorm veel kostbaarder zou zijn dan het vervoeren van een achterklep, bumper, BCB of motorunit.
Monteren van de batterij zelf is een zeer eenvoudig werkje.
Het afvoeren van de batterij is ook niet zo gecompliceerd: die kan mee in dezelfde verpakking als de nieuwe, met de zelfde distributeur als waarmee ze komen. Dat kost echt geen bergen, elke distributeur kan dat.
Die prijs voor de wissel moet dus m.i. echt een stuk lager worden dan €3500.

Re: Batterijwissel

Geplaatst: 17 dec 2016 08:49
door GertjanVB
Dan is Renault nu iedereen aan het laten wennen aan de prijs door het overal te noemen met de aantekening dat het mogelijk nog duurder kan worden. Vervolgens is iedereen (nou ja, iedereen) blij als het bij die €3.500 blijft en betaalt grif die €3.500. Renault blij, klanten blij (de meesten). Zoals PieterZoe al zei; ze zijn op zoek naar de prijs die men er voor over heeft en zijn zo zelf de basis aan het leggen.