Pagina 1 van 1

Niet kunnen laden aan laadpaal

Geplaatst: 14 dec 2017 06:39
door cacofant
Hallo,

Vandaag wilde ik mijn Zoe laden bij de laadpaal op m'n werk. Hier probleemloos mijn vorige auto's (Toyota Prius Plugin, Opel Ampera) kunnen laden.
Nu sluit ik de Zoe aan, en blijft er staan, "bezig met controleren" op het display van de auto. Vervolgens stopt de paal ermee (rode ring). Het is een simpele EV box. Thuis heb ik wel kunnen laden met de Zoe (Newmotion lader).

Wat kan er aan de hand zijn? Is de paal niet goed, of iets met de Zoe (software)?

Re: Niet kunnen laden aan laadpaal

Geplaatst: 14 dec 2017 08:11
door renault15.17
Eerste ingeving: aarding laadpaal onvoldoende voor de ZOE.

Re: Niet kunnen laden aan laadpaal

Geplaatst: 14 dec 2017 08:25
door Hachy
Tweede ingeving: zoe met software versie ouder dan april 2017.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Niet kunnen laden aan laadpaal

Geplaatst: 14 dec 2017 08:27
door cacofant
Eerste ingeving: Ritje langs de Renault dealer dus? Auto is in 2016 geimporteerd uit Frankrijk, en aangeschaft bij Universele dealer, dus niet up-to-date denk ik dan...

Re: Niet kunnen laden aan laadpaal

Geplaatst: 14 dec 2017 08:36
door Hachy
De mijne is ook uit ‘16 en ik had veel problemen met evbox’en tot die update. Dus dat zou ik zeker doen. Ga naar een echte Z.E. Dealer. Hou er rekening mee dat je de auto minimaal een dag kwijt bent.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Niet kunnen laden aan laadpaal

Geplaatst: 14 dec 2017 08:37
door cacofant
Is zo'n software update gratis?

Re: Niet kunnen laden aan laadpaal

Geplaatst: 14 dec 2017 09:32
door zoe2goe
Meestal wel. Ik heb er 50 euro voor betaalt, maar het om andere redenen niet de moeite om over te zeuren. Wees wel specifiek met je klacht: teruglopende range, lang laden tussen 99 en 100%.

Re: Niet kunnen laden aan laadpaal

Geplaatst: 14 dec 2017 13:06
door cacofant
Vanmiddag kan ik laten uitlezen bij de dealer (a 45 euro), belachelijk zeg.. Software update is gratis zeggen ze...

Re: Niet kunnen laden aan laadpaal

Geplaatst: 14 dec 2017 13:20
door PieterZoe
over 45 euro zou ik niet moeilijk doen als ik jou was. Je hebt de auto niet in NL bij een Renault dealer gekocht dus er nog geen basis voor een dealer om 'gratis' service te verlenen. Zoals Jeroen al aangaf: als je klacht heel specifiek is ("ik kan niet laden en ik zie XYZ op het dashboard") dan is er potentieel sprake van een storing in de aandrijflijn en kan die storing (mits die gevonden wordt) onder garantie (5 jaar) oplost worden. Maar als je vraag is 'Lees ajb de software status uit' dan vraag je om een dienst van de dealer en dan is 45 euro een heel redelijk bedrag. Ze zijn er snel een half uurtje mee bezig

Re: Niet kunnen laden aan laadpaal

Geplaatst: 14 dec 2017 13:33
door Hachy
Belachelijk? Een koopje man. U werkt voor niets?

Re: Niet kunnen laden aan laadpaal

Geplaatst: 14 dec 2017 13:36
door cacofant
Beetje rare reactie Hachy, JA ik vind het belachelijk. het is een Renault software probleem naar alle waarschijnlijkheid, moet IK daarvoor kosten maken.. pfff

Re: Niet kunnen laden aan laadpaal

Geplaatst: 14 dec 2017 13:49
door Hachy
Je laat het alleen nog maar uitlezen. Wie zegt dat dit de oorzaak van het probleem is, dat de software uberhaupt achterloopt EN dat het hiermee is opgelost? Misschien is het toch dat laadpunt wel, dat weet nog niemand zeker. Voorlopig is de monteur er wel een tijdje mee bezig. Je hebt hem niet bij hem gekocht dus voor hem is het een auto zonder geschiedenis. Wees blij dat hij er geen €100,- voor rekent.

En anders ga je toch even terug naar je universele dealer waar hij vandaan komt? Misschien doet hij het wel gratis.

Het feit dat er een Renault logo voorop de auto zit wil nog niet gelijk zeggen dat Renault alle kosten moet vergoeden om een onderzoekje aan je auto te laten doen.

Re: Niet kunnen laden aan laadpaal

Geplaatst: 14 dec 2017 13:57
door cacofant
Verkeerde been uit bed gestapt ? Nu weer on topic ;-)

Re: Niet kunnen laden aan laadpaal

Geplaatst: 14 dec 2017 14:18
door Hachy
Ik reageer op jouw stelling dat je €45 belachelijk vindt. Dus gewoon on-topic. En sluit me verder aan bij wat PieterZoe zegt. En ja ik geef toe, ik erger me lichtelijk aan het gemak waarmee mensen tegenwoordig maar 'belachelijk' roepen als ze een paar tientjes moeten uitgeven, terwijl iedereen moet werken voor zijn centen, ook zo'n auto monteur.

Re: Niet kunnen laden aan laadpaal

Geplaatst: 14 dec 2017 19:36
door cacofant
Nou ik ben niet vrolijk !

M'n Zoe is uitgelezen en meteen voorzien van de laaste laadsoftware update (kan blijkbaar niet anders)... Ze kunnen niet alleen uitlezen.. met deze software zou ie het op meer laadpalen moeten doen.. nou.. thuis aangekomen deed ie helemaal niets meer !! Terwijl m'n paal zaterdag nog geladen heeft.. Ik terug naar de dealer.. daar deed ie het gelukkig ook niet bij hun paal !

Dus morgen kijken wat ze kunnen vinden, er stond ook nog een terugroepactie (TCU computer) open, die staat voor volgende week geplanned...

Opel Ampera was zo gek nog niet :-(

Re: Niet kunnen laden aan laadpaal

Geplaatst: 14 dec 2017 20:15
door Hachy
Zo te horen is die update niet echt gelukt.
Bij welke dealer ben je geweest? Wel vreemd dat ze het niet even getest hebben bij hun zelf (?)

Re: Niet kunnen laden aan laadpaal

Geplaatst: 14 dec 2017 20:53
door cacofant
Segerink en Wolbers Apeldoorn.

Niet echt goed gevoel bij de chef werkplaats.. dan zal het wel aan uw eigen paal liggen meneer.. daar had ik zaterdag nog mee geladen, en na deze update deed ie het niet meer.

Afwachten dus

Re: Niet kunnen laden aan laadpaal

Geplaatst: 14 dec 2017 21:08
door Hachy
Dan heb ik je gezien vanmorgen. Je hebt een witte zoe he?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Niet kunnen laden aan laadpaal

Geplaatst: 14 dec 2017 21:14
door cacofant
Vanmiddag was ik er..

Re: Niet kunnen laden aan laadpaal

Geplaatst: 14 dec 2017 21:41
door Hachy
Oh nee dan was dat iemand anders.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Niet kunnen laden aan laadpaal

Geplaatst: 16 dec 2017 06:41
door cacofant
Van kwaad tot erger met mijn Zoe, en wat een pruts garage die Segerink en Wolbers zeg.

1. Laadkabel bij mijn Zoe zou niet origineel zijn en een defect hebben, terwijl ik er afgelopen zaterdag na aankoop en voor de software update nog mee geladen heb... eigen kabel van dealer aan hun eigen laadpaal werkt wel, mijn kabel niet, ook thuis niet meer... of ik even een nieuwe originele Renault kabel wil aanschaffen a 1120 euro.. koekoek !!!!
2. Vergrendeling laadstekker auto kant zou blijven hangen... hebben ze ook maar even "afgesteld" zonder vooraf overleg. Dit a 25 euro.
3. Na een wasbeurt komen ze er achter dat de parafan helemaal verstopt zit en ze die absoluut moeten reinigen a 87 euro. Omdat er water naar binnen komt. Auto heeft weken buiten gestaan bij de garage waar ik hem gekocht heb, nou het was echt niet nat binnen.
4. De terugroepactie mbt de TCU is ook gedaan meteen.. top, nu helemaaaal geen verbinding meer met de app. In de auto bij status geeft ie aan "niet verbonden", was voor de reparatie NIET zo.

Kortom manier van werken en de houding bij die ZE dealer, ronduit slecht.

Geloof dat ik maar een stukje ga rijden naar een andere Renault dealer in het vervolg. Iemand tips in de buurt van Apeldoorn ?

Re: Niet kunnen laden aan laadpaal

Geplaatst: 16 dec 2017 11:56
door Hachy
Zeg Cacofant,

Let me get this straight.

Hoe lang heb je die Zoë nu eigenlijk? Heb je hem particulier aangeschaft?
Klinkt alsof je hem nog maar nét hebt en je eentje hebt gekocht met veel problemen.

Zelf heb ik wel goeie ervaringen bij Segerink & Wolbers Apeldoorn, ze hebben me altijd goed geholpen en de batterij upgrade hebben ze ook goed uitgevoerd. Maargoed mijn auto komt daar dan ook vandaan.

Re: Niet kunnen laden aan laadpaal

Geplaatst: 16 dec 2017 12:00
door cacofant
Ik vind ze waardeloos. Na de tcu update gisteren ook mooi geen verbinding meer. Moet dus weer terug.

De kabel is niet defect. Laadt elders wel.

Dus je ben niet echt tevreden over deze zogenaamde dealer.

Re: Niet kunnen laden aan laadpaal

Geplaatst: 16 dec 2017 13:00
door Sordone
@cacofant check even of rijmodus in je ze online instellingen aan staat. Bij uit krijg je geen updates. Had ik ook onlangs waarbij ik het vermoeden had dat de renault server dit deed. Of 1 uur uitzetten en dan weer aanzetten. Bij mij werkte het toen weer. Tja software. Werkt niet altijd eenduidig. Ik heb goede ervaring bij Bochane Arnhem maar is mogelijk te ver.

Re: Niet kunnen laden aan laadpaal

Geplaatst: 16 dec 2017 13:45
door cacofant
In de auto geeft ie al "status niet verbonden" aan.. Sinds de TCU update van gisteren...

Bochane ga ik over nadenken idd. Heb wel half uurtje rijden over voor zoiets.

Re: Niet kunnen laden aan laadpaal

Geplaatst: 16 dec 2017 14:04
door Hachy
Maar heb je hem particulier gekocht?

Met andere woorden, kan je wel/niet terug naar een leverancier?

Dat de laadkabel op sommige laadpunten het wél doet dat zegt niet zoveel; de laadpaal bij Segerink is een 3F-32A (22kW) variant en vereist een geschikte laadkabel daarvoor. Degene die je bij je Zoe krijgt hoort een 3F-32A geschikte kabel te zijn. (blauw of zwart)

Re: Niet kunnen laden aan laadpaal

Geplaatst: 21 dec 2017 07:57
door Hachy
Nog nieuws, cacofant?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Niet kunnen laden aan laadpaal

Geplaatst: 21 dec 2017 08:29
door cacofant
Heb een nieuwe laadkabel ontvangen van de verkopende garage (zeer goede service), nu kan ik weer laden.

De TCU module is nog steeds een probleem, werkt niet meer na de terugroepactie. Hiervoor moet ik helaas nog terug bij de onprettige Segerink en Wolbers.

Re: Niet kunnen laden aan laadpaal

Geplaatst: 21 dec 2017 08:32
door Hachy
Oke het initiele laadprobleem lijkt zich dus toch in de laadkabel te bevinden? Fijn dat het opgelost is!
Die TCU fixen ze wel. Gelukkig voor jou verder geen kosten dus.