Pagina 1 van 1

volgende upgrade wens

Geplaatst: 24 jan 2018 20:40
door gurpad
Met veel belangstelling lees ik de bijdragen van de technische mensen die onderzoek blijven doen naar de ideale laadmethoden.
Zelf heb ik er geen verstand van en wil alleen probleemloos de kilometers kunnen blijven maken met mijn trouwe Zoe.
De eerste wens die ik had was de uitbreiding van de range. Inmiddels helemaal in vervulling is gegaan door de batterij wissel.
Ik vind het nog steeds Top van Renault dat ook voor de rijders van het eerste uur die mogelijkheid werd geboden.
Sinds kort is er veel aan het veranderen in het lader aanbod.
Allego heeft nu een aantal Ultra snelladers in gebruik genomen van 175 kilowatt ( in vijf minuten 100 km laden)
In dit voorjaar volgt een opwaardering naar 350 kilowatt dus.......
Hoe mooi zou het zijn als de volgende upgrade optie voor de Zoe zou zijn: een universele oplaadmogelijkheid waarbij men altijd gebruik zou kunnen maken van het maximale aanbod van de laders.
Vraag aan de technische mensen: Gaan de Zoe rijders van het eerste uur dat ook nog meemaken ????
Dank voor de reakties

Re: volgende upgrade wens

Geplaatst: 24 jan 2018 21:18
door E-mission
Nee, dat betwijfel ik. De Zoe is primair ontwikkeld met zijn eigen snelle lader aan boord (43 kW) die de DC naar AC omzet. De snelle laders waar je over leest geven hebben zelf al de AC naar DC omgezet en kan alleen in die auto’s die direct DC naar de batterij kunnen omzetten. Ik denk dat het veel te complex is om het complete oplaad en omzet systeem van de Zoe, incl stopcontact van de auto, om te bouwen. Een andere batterij in dezelfde auto is technisch een stuk simpeler. Maar wie weet. Zou er echter niet op rekenen. Denk ook niet dat kleine batterijen geschikt zijn voor zulke hoge vermogens.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: volgende upgrade wens

Geplaatst: 25 jan 2018 11:08
door EV-pioneer EVerhard
Eens, bestaande Zoe's zullen door hun on-board lader alleen AC blijven accepteren en niet zomaar even omgebouwd kunnen worden. Ondanks dat de Chameleon lader een fantastisch ding is heeft het zo zijn beperkingen, de techniek gaat verder.... De nieuwe Zoe gaat vrijwel zeker (gelukkig) DC combo CCS krijgen, een veel efficiëntere vorm van laden dat met de toekomstige laadtechnieken van 175-350 kW ook nog eens supersnel zal gaan. Reken daar maar op en dan ben je het niet ver mis!

Re: volgende upgrade wens

Geplaatst: 26 jan 2018 09:56
door DutchDriver
EV-pioneer EVerhard schreef:De nieuwe Zoe gaat vrijwel zeker (gelukkig) DC combo CCS krijgen, een veel efficiëntere vorm van laden dat met de toekomstige laadtechnieken van 175-350 kW ook nog eens supersnel zal gaan.
Ik heb het idee dat de bottleneck eerder de batterij is, dan de laadtechnieken. Er zijn nogal wat mitsen en maren voordat je snel kunt laden. Niet te koud, niet te vol, enzovoort enzovoort. Ik geloof het pas als ik het zie, eerlijk gezegd.

Re: volgende upgrade wens

Geplaatst: 26 jan 2018 12:59
door fivari
Volledig akkoord: de batterij wordt de beperking.
Als je ziet dat de nieuwe grotere batterij slechts in een heel beperkte zone temperatuur-SOC aan 1C (is laadvermogen in kW/batterijcapaciteit in kWh, hoewel eigenlijk laadstroom in A/capaciteit in Ah) kan laden, moet je er niet op hopen dat diezelfde batterij bij een DC-lader aan 4C gaat kunnen laden.

Re: volgende upgrade wens

Geplaatst: 26 jan 2018 15:50
door supercarolus
Mijn ervaring is inderdaad ook dat je er niet vanuit kunt gaan dat de ZOE altijd op volle capaciteit gaat laden.
Niet alleen met koud weer maar ook met warmer weer. Waarom eigenlijk?
En begrijp ik het goed dat het met een dc lader niet anders is.
Zijn er eigenlijk nog meer elektrische auto's buiten de ZOE die gebruik maken van de 3 fasen mogelijkheden van de meeste laadpalen?
Ik begin namelijk het idee te krijgen, van niet.

Re: volgende upgrade wens

Geplaatst: 26 jan 2018 20:53
door E-mission
De huidige Tesla’s kunnen 3 fase laden tot 22 kW. De andere merken laden maar met 3.5 kW maximaal overal, behalve sommige types die op een 22 kW paal (met 32a) tot 7 kW kunnen laden. Tesla rulez, ja.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: volgende upgrade wens

Geplaatst: 27 jan 2018 00:17
door zoe2goe
ZOE overrulez (43kW)? ;-)

Re: volgende upgrade wens

Geplaatst: 29 jan 2018 01:06
door E-mission
zoe2goe schreef:ZOE overrulez (43kW)? ;-)
Niet bij normale palen, daar zijn Zoe en Tesla even snel. En niet bij snelladen, 145 kW DC door heel Europa heen (gratis of voor heul weinig) overrulez 43 kW AC (die bovendien nooit meer zal uitgebreid worden kennelijk).


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: volgende upgrade wens

Geplaatst: 29 jan 2018 02:00
door Hachy
Volgens mij kunnen recente BMW i3’s ook op 11 kW (3-fase) laden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: volgende upgrade wens

Geplaatst: 29 jan 2018 11:42
door E-mission
Ik moest flink zoeken, maar inderdaad in de i3 brochure uiteindelijk gevonden dat er bij het optionele snellaadpakket niet alleen CCS zit maar ook een 3 fase 16A (11 kW) AC lader.


Sent from my iPhone using Tapatalk