Pagina 1 van 3

De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 07 feb 2018 22:44
door HarmOtten
Hier alvast een nieuw onderwerp waar alles over de nieuwe ZOE R110 geplaatst kan worden.

Tot nu toe bekend:
https://pushevs.com/2018/01/30/new-rena ... rive-july/
https://www.autocar.co.uk/car-news/moto ... motor-show

Re: De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 08 feb 2018 06:30
door GertjanVB
R = tot Max 22kW laden, daarvoor heb je geen CCS stekker nodig, dat kan met je mennekes type2.

Re: De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 08 feb 2018 07:07
door Luc Weide
CCS capability combined with 3-phase 22 kW on-board charger is the perfect combination for European customers.
Voor mensen die heel veel km's rijden
en daarom VAAK SNELLER willen opladen dan mogelijk met 22 kW AC.

Ik vraag me af hoeveel er dat nog zullen zijn als over een poosje de benzine/diesel-accijns niet meer genoeg opbrengt
en dus de overheid NOODGEDWONGEN zal gaan overstappen naar een km-heffing.

Re: De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 08 feb 2018 10:13
door zoe2goe
<Puur speculatie, geen enkele inside info>
  • de 110 zal de standaard, huidige R motor hebben, waar ze wat slimmer thermisch management op hebben kunnen toepassen;
  • omdat elders is gemeld dat de Q niet meer besteld kan worden per maart a.s. "moet" er een >22 kW alternatief komen. Ik zet dat "moet" tussen aanhalingstekens omdat niks moet, maar zelfs met de beperkt toegevoegde waarde van > 22kW kunnen laden met de ZE40 batterij, zal het in de markt niet best worden ontvangen als dat er niet meer is. Nu dan, per definitie is dat CCS of 43 kW AC. Alle signalen tot nu toe wijzen naar CCS in 2019 en logica dicteert dan 43 kW AC. Dat past ook wel met de eerste bullet (getweakte motor);
  • ik kan me moeilijk voorstellen dat binnen anderhalf jaar na introductie van de ZE40 batterij er al een nieuw model batterij komt die wel met hoge(re) vermogens kan laden. Met als kanttekening dat ik moeilijk kan begrijpen waarom de huidige batterij zo enorm is geknepen.
QED: 2018 geeft tweede upgrade van de huidige ZOE, beter gekoelde R motor, verhoogd topvermogen, verhoogd max laadvermogen, GEEN architectuur-veranderingen. 2019 brengt een massieve upgrade, 60 kWh, CCS, facelift (heel, heel misschien wel integratie met het Clio merk), en nieuwe, grotere ("Megane-e" zeg maar) modellen.

Re: De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 08 feb 2018 15:09
door HarmOtten
GertjanVB schreef:R = tot Max 22kW laden, daarvoor heb je geen CCS stekker nodig, dat kan met je mennekes type2.
De huidige R-modellen kunnen inderdaad maar tot een vermogen van 22kW opladen, maar deze beperking zit puur in het AC gedeelte! De gelijkricht-elektronica (die gebruik maakt van de elektromotor) kan bij de R-modellen "slechts" 22kW aan.
CCS, dat met DC laadt, hoeft niet meer gelijkgericht te worden, en die twee dikke pennen zitten rechtstreeks met de batterij verbonden. Daardoor zou een R-model ZOE met een CCS-aansluiting dus ook kunnen snelladen met bv 50kW.

Re: De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 08 feb 2018 20:05
door GertjanVB
Ach so.... :oops:

@zoe2goe; dat afknijpen snap ik ook niet. Ik begrijp dat de Leaf tot 80% gewoon full speed laad, ook in koude omstandigheden. Die wordt vervolgens dan wel weer te warm, wat het laden weer wel vertraagd, maar met een beetje koeling zoals in de ZOE.....
.

De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 09 feb 2018 07:43
door MartijnEV
Ik lees dat er allerlei kristallen bollen tevoorschijn worden gehaald. :-D We’ll see: Geneve begin maart, dan weten we het!

Toch mijn kristallen bol dan nog even delen: [ChrystalBallOpen] Geneve 2018: R110 met 22kW AC én CCS met 50kW DC laadvermogen, idd direct aan batterij dus motor is geen beperking meer in laadsnelheid, kleine facelift; 2020: compleet nieuwe Zoe als zustermodel van de nieuwe Nissan Leaf, met vergelijkbare specs, dus ook 60kWh batterij + ook in 2020 een nieuw kleiner model ter grootte van de huidige Zoe. [ChrystalBallClose]

Re: De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 12 feb 2018 11:13
door EV-pioneer EVerhard
Vandaag in het nieuws:

https://insideevs.com/renault-zoe-r110- ... mmer-2018/

Kon maar zo eens waarheid worden......

Re: De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 12 feb 2018 20:19
door DutchDriver
Mwah, die refereert gewoon dit artikeltje van eind januari: https://pushevs.com/2018/01/30/new-rena ... rive-july/

Met andere woorden, geen echte aanwijzingen maar gewoon speculaties.

Re: De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 13 feb 2018 13:51
door fivari
De 40 kWh batterij kan slechts in een heel beperkt gebied SOC vs temperatuur aan 43 kW geladen worden. Ik stel me dan de vraag hoe een CCS-laadmogelijkheid iets zou bijdragen.
Aangezien temperatuur en SOC duidelijk invloed hebben, is het de batterij en niet de gelijkrichter of Cameleonlader die de beperking veroorzaakt. CCS-laden zal bijgevolg tegen dezelfde limieten aanbotsen.

Re: De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 13 feb 2018 16:11
door zoe2goe
^DAT!!!^. Natuurlijk is de toekomst CCS en zullen we voor SNELLADEN snel meer CCS dan AC punten zien, dus als het gerucht klopt is het fijn *). Maar sommige mensen lijken CCS als een soort snellaad walhalla te zien en snappen niet dat voor de ZE40 de batterij (althans nu, wie weet wat nieuwe software gaat doen) de beperking is.

*) tot nu toe ben ik persoonlijk niet overtuigd. Ik zie alleen maar napraten van een wensenlijstje van een blogger. Als het wel waar is het natuurlijk hartstikke mooi.

Re: De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 13 feb 2018 19:59
door MartijnEV
De vraag is of het aan de batterij ligt of aan de software. Hoe kan het anders dat een vrijwel identieke batterij met gelijksoortige of slechtere conditionering in andere EV modellen wel efficiënt kan snelladen? Misschien is de LBC software van de ZE40 batterij al “voorgesorteerd” op een max. AC22kW laadprofiel, en komt er bij de komst van CCS gewoon een veel gunstiger DC snellaadprofiel bij, misschien zelfs wel op meer dan 50kW, wellicht 70kW? - CrystalBallMartijnEV

Re: De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 13 feb 2018 22:31
door zoe2goe
Dat vind ik persoonlijk niet logisch. Die batterij wordt nu (ten minste tot nu toe) geleverd in auto's met 22 kw of 43 kw lader. En dan bouw je een profiel alleen voor 22 kW (dus niet 43) met de gedachte om zometeen 50 te doen. Bovendien, de Q versie laadt wel degelijk 40+ kW, alleen in een relatief smal temperatuur / SOC bereik. Ik ben niet overtuigd van het argument. Maar ik zeg ook heel eerlijk dat ik het waarom dat smalle bereik niet begrijp.

Re: De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 19 feb 2018 14:13
door adinsx
Persbericht valt net in de mailbox:

Nieuwe elektromotor voor Renault ZOE: meer kracht, snelheid en rijplezier voor Europa’s bestverkochte EV

• Nieuw ontwikkelde 80 kW elektromotor debuteert in Renault ZOE
• ‘R110’-motor met meer vermogen voor snellere acceleratie
• 2018 modeljaar aanbod uitgebreid met Android AutoTM en nieuwe carrosseriekleur Bleu Violette

SCHIPHOL-RIJK – Renault presenteert de ZOE voor modeljaar 2018. Behalve het licht gewijzigde aanbod is Europa’s bestverkochte elektrische auto ook voorzien van een nieuwe elektromotor. Deze R110-motor die debuteert in de Renault ZOE levert 80 kW (109 pk) en staat garant voor een krachtigere acceleratie en meer rijplezier.


De nieuwe R110-motor is even groot als de R90, maar levert 12 kW (16 pk) meer vermogen. Daarmee accelereert de ZOE bijna twee seconden sneller van 80 naar 100 km/u, wat vooral op provinciale wegen en snelwegen het rijplezier en de souplesse vergroot. Bij lagere snelheden presteert de R110 hetzelfde als de R90. Het maximumkoppel van 225 Nm is onmiddellijk vanaf stilstand beschikbaar, wat zorgt voor een felle reactie bij het wegrijden.

Nieuwe R110-motor: expertise van Renault
De R110-motor is het nieuwste resultaat van het ontwikkelingswerk van Renault en demonstreert de expertise van Europa’s grootste fabrikant van elektrische auto’s. De ‘zero emission’-krachtbron is ontwikkeld in het Technocentre van Renault ten zuidwesten van Parijs en wordt geproduceerd in de fabriek Cléon. De R110 is compleet nieuw en in slechts twee jaar tijd ontwikkeld op basis van de R90. Dankzij innovatieve elektronica wordt de uitzonderlijk hoge energie-efficiency van de R90-motor gekoppeld aan een 12 kW hoger vermogen, zonder dat de elektromotor groter en zwaarder geworden is.

Met de lancering van de R110-motor komt het aantal motorvarianten voor de Renault ZOE, Kangoo Z.E., Master Z.E. en Daimlers Smart Electric Drive op vijf, met vermogens van respectievelijk 44, 57, 60, 68 en 80 kW.

Android AutoTM voor de Renault ZOE
Behalve de nieuwe elektromotor is het R-LINK multimedia- en navigatiesysteem van de Renault ZOE nu ook compatible met Android AutoTM. Als een Android-smartphone met R-LINK gekoppeld is, zijn verschillende apps (waaronder Waze, Deezer, Spotify, TuneIn, Skype, Messenger en Audible) te bedienen via de touchscreen in de ZOE.

Nog meer verfijning
Verder is de Renault ZOE leverbaar in de nieuwe exterieurkleur Bleu Violette. In het interieur kan gekozen worden voor het ‘Color Pack Purple’. Dit sluit aan op de nieuwe carrosseriekleur met een satijnglanzend paarse afwerking voor de sierstrip op het dashboard, de ventilatieopeningen, de omlijsting van de luidsprekers en de omlijsting van de versnellingspook. De paarse kleurstelling komt ook terug in het stikwerk en delen van de stoelbekleding.

De Renault ZOE met R110-motor, Android AutoTM en ‘Color Pack Purple’ is in Nederland te bestellen vanaf mei. De prijzen volgen in een later stadium.

Re: De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 19 feb 2018 14:31
door DutchDriver
Super dat je het post!

Niks over een nieuwe batterij, meer laadvermogen of een nieuwe laadpoort. Android Auto zat uiteraard al verborgen aanwezig in RLink, want sommigen hebben met een gemodificeerde OBD-kabel dit voor elkaar gekregen op bestaande modellen. Dus puur een evolutie van de R90, plus een nieuwe lak- en interieurkeuze.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een tikkeltje teleurgesteld ben :wink:

Re: De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 19 feb 2018 14:52
door Jopie66
Bijzonder in ieder geval dat het accu-pakket NIET wordt opgewaardeerd.

Re: De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 19 feb 2018 14:59
door renault15.17
Haha. Ik heb bewust niet gereageerd op alle speculaties. Dit was te verwachten, de ZOE moet interessant blijven d.w.z. "in de spotlight" zonder dat Renault er nu nog heel veel ontwikkelingsgeld in moet stoppen. Een opvolger is namelijk al binnen een tot anderhalf jaar te verwachten.

NB in deze techsheet (https://media.group.renault.com/global/ ... d/21204255) Staat overigens een fout. Bij het kopje laadtijden staat keurig dat de R110 van 2 tot 22 kW 3-fase kan laden. Maar bij de laadtijden staat vervolgens ook nog een laadtijd bij 43 kW genoemd. Maar dat kan de R110 dus helemaal niet.

Re: De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 19 feb 2018 15:00
door renault15.17
@Jopie66: dat accupakket is net opgewaardeerd. Ze blijven niet aan de gang. :lol:

Re: De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 19 feb 2018 15:04
door DutchDriver
renault15.17 schreef: Maar bij de laadtijden staat vervolgens ook nog een laadtijd bij 43 kW genoemd. Maar dat kan de R110 dus helemaal niet.
Oei... dat vind ik toch wel een lelijke misser, hoor. Renault wil toch dat er geen enkele verwarring kan ontstaan over zoiets? Ik heb het gevoel dat lang niet het hele bedrijf is doordrongen van het strategische belang van de elektrische auto.

Goed gevonden trouwens :thumb:

Re: De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 19 feb 2018 15:44
door zoe2goe
renault15.17 schreef:Maar dat kan de R110 dus helemaal niet.
Of ze kan het WEL.

Edit: Nee toch niet.

Re: De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 19 feb 2018 22:40
door HarmOtten
Hier ook de link naar het persbericht.
Mooi kleurtje!
Renault Zoe - Bleu Violette 1500x660.jpg

Re: De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 24 feb 2018 09:41
door chrisgui1974
Ik weet niet hoe het met jullie is maar ik rijd juist veel rustiger in mijn Zoe!! Mooi dat ie 110 pk krijgt maar voor mij ben ik toch zeer tevreden met de 90pk van mijn R90.

Re: De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 24 feb 2018 10:02
door GertjanVB
Helemaal waar.
Die transformatie kwam nadat je ging rijden met een EV. Eerst moet je in een EV terechtkomen en daarom moet er geconcurreerd worden met waarden die in de ICE-wereld als belangrijk worden ervaren. Dit is een klein lokkertje daarvoor. Voor de rest nutteloos want sportiever/agressiever rijden zal je bereik verkleinen. Voor soms stiekem toch wel leuk om nog sneller bij dat stoplicht weg te trekken, of bij een inhaal manoeuvre net even wat vlotter weg te komen. Topsnelheid is volgens mij identiek. Dus idd geen reden om je huidige ZOE in te ruilen, meer om nieuwe EV-rijders te trekken.

Re: De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 24 feb 2018 13:52
door Gliset
Je kunt het als positief lokkertje beschouwen, maar vrees voor het negatieve effect. Rijd je de Zoe met ICE-snelheden gaat het bereik snel achteruit. Ga je met nog meer power optrekken en accelereren wordt dat nog erger. Ergo: het verschil tussen theoretisch bereik en praktisch bereik wordt groter. De negatieve reacties dus ook (kijk nu bijvoorbeeld al onder fb advertenties voor de Zoe), dus minder mensen zullen geneigd zijn om een EV te kopen. Je hoopt dat dit niet de bedoeling is van Renault...

Re: De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 24 feb 2018 15:13
door GertjanVB
Nee, maar bij het begin van de BMWi3 werkte dat ook zo; rijden als een BMW leverde zeer beperkt bereik op. Ze verkopen er nu genoeg van. Hoopjes commentaar (we zijn per slot van rekening Nederlanders) maar stiekem wel ervaren hoe lekker zo’n EV rijd. Er blijven er altijd een paar hangen.

Re: De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 10 mar 2018 22:23
door zoe2goe
https://insideevs.com/renault-zoe-at-th ... tos-video/

Geneve, met wat nieuws.

In de commentaren veel huilie over geen CCS.

Re: De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 11 mar 2018 06:54
door DutchDriver
Ah eindelijk foto's. Tot nu toe waren er alleen illustraties beschikbaar van die nieuwe kleur. Het paars valt iets meer donker uit dan ik dacht, maar nog steeds très chique.

Re: De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 14 mar 2018 19:24
door RudyH
Ben benieuwd wanneer ze met een compleet nieuw model komen. Ik heb ondertussen mijn ZOE verkocht en rij voorlopig een E-tron (jajaja ik weet het) Een 100% EV komt er zeker weer dus ik volg het nieuws nauwlettend. Voor nu wacht ik de markt nog even af wat er nog komt.

Tijd zal het leren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 14 mar 2018 20:21
door MartijnEV
De nieuwe Nissan Leaf komt eind dit jaar in een 60kWh batterij uitvoering. Die batterij komt van dezelfde leverancier als die van de Zoe batterijen. (De batterij van de 40kWh (nieuwe) Leaf komt nog van Nissan’s eigen AESC fabriek.)
Zou de komst van de 60kWh Leaf kunnen betekenen dat rond die tijd ook het Zoe zusje van de nieuwe Leaf uit zal komen? Ofwel de opvolger van de huidige Zoe? Of zou die Renault evenknie van de Leaf een Mégane electrique gaan worden? Eind 2018. We zullen het zien. Misschien de lancering op de Mondial de l’Auto in Oktober?

Re: De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 14 mar 2018 23:19
door zoe2goe
Een van mijn bronnen meldde dat begin 2019 er GEEN CLIO BEV komt (ws wel hybride), and dat de volgende ZOE, nou ja, dus een ZOE zal zijn. Even onder de aanname dat dat zou kloppen, zie ik in 2019 geen Megane BEV komen. Hmpf, dat had ik stiekem eigenlijk wel verwacht.

Kortom, op dit moment speculeer ik op jouw optie 1 Martijn :-) Met iets van 60kWh en CCS indeed. Maar denk wel iets later dan einde 2018.

Re: De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 15 mar 2018 09:56
door Jopie66
Is het nu volledig zeker dat de Zoë R110 geen CCS laadmogelijkheid zal krijgen??

Re: De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 15 mar 2018 10:27
door renault15.17
De R110 kan tot 22 kW AC laden. Geen CCS.

Re: De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 16 mar 2018 20:11
door Luc Weide
Overwegingen bij AC met Caméléon (3,7 / 11 / 22 kW)
of DC (50 / ? / ? kW )

1.
Toen ik begon met mijn Zoë (1 juli 2014) waren de openbare oplaadpalen 3,7 kW.
Tegenwoordig zijn ze (vrijwel) allemaal 11 kW.

Als straks mijn accu is gewisseld voor 40 kWh dan kan ik minstens 200...300 km rijden voor ik weer moet opladen.
Dat is vrijwel altijd genoeg om ergens HEEN te rijden.

Als ik dan in de buurt kan opladen met 11 kW, dan kom ik na het bezoek meestal ook wel in één keer weer thuis.
En anders zoek ik onderweg een goed restaurant met een 22 kW paal.

Dan moet ik dus alleen 'vaak' stoppen voor de vakantie of zo.
Heb ik dan voor die enkele keer een CCS nodig ???
Of ga ik in de vakantie lekker 'onthaasten' !!!

2.
Als mensen met een benzine- of dieselauto veel korte ritjes maken,
dan moeten ze voor ALLE gereden km’s toch altijd weer tanken bij een tankstation.
Via de accijns betalen ze dan naar rato mee aan het onderhoud van het wegennet.

Maar als mensen met een EV veel korte ritjes maken,
dan komen ze NOOIT bij een (DC-snel)laadstation.

Hoe lang zal het dan nog duren voor er een km-heffing komt?

En wie zit dan nog te wachtten op een accu van 60 kWh en CCS ?

Re: De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 17 mar 2018 00:23
door HarmOtten
Luc, graag je bericht naar een nieuw onderwerp verplaatsen, want dit heeft niets met de ZOE R110 te maken. Dank!

Re: De nieuwe ZOE R110

Geplaatst: 17 mar 2018 07:28
door Luc Weide
Harm, ik had deze overwegingen geschreven (off-line, voor mezelf)
naar aanleiding van de post van zoe2goe hierboven
Geneve, met wat nieuws.
In de commentaren veel huilie over geen CCS.

Na lang aarzelen heb ik mijn overwegingen toch maar (hier) 'in de groep gegooid'.

Als je denkt dat het de moeite waard is om er een nieuw onderwerp van te maken dan vind ik dat best.
En anders leest iedereen er maar omheen.