Pagina 1 van 2

Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 14 mei 2018 01:27
door Stamp
Hallo,
Ben net nieuwe op het forum en heb al aardig wat lijntjes gelezen. Ik rij nu in een Nissan note uit 2015, prima auto maar ik overweg om de afstap naar elektrische rijden te maken.
Voor een 2e hands zoe uit 2017 (grote accu) heb ik het geld niet voor. Een Zoe Q210 uit 2015 is interessant.
Als ik €2000 euro bij zou leggen, heb ik het ongeveer in 4jr terug verdiend. Dit is natuurlijk een moment opname. Heb nu weinig onderhoud kosten maar dat wordt met een benzinemotor meer naarmate hij ouder wordt. Ook zal de benzineprijs stijgen.

Heb een proefritje gemaakt en hij rijd heerlijk. De 140km/u haald hij wel. Hou me altijd aan de snelheid maar waar je 130km/u mag, wil ik dat ook. Wat doet dat met het bereik?

Lees veel over laadproblemen. Dat is natuurlijk het laatste wat ik wil. Als ik bij een laadpaal in de stad of op mn werk kom, wil ik natuurlijk gewoon kunnen laden. Of valt de problemen wel mee. (Iedereen die problemen heeft die hoor je, die geen problemen heeft hoor je niet)

Maak me wel zorgen om de ac-snelladers. De Q210 schijnt goed te werken maar de Q90 heeft problemen, wordt niet meer verkocht. De R110 heeft ook geen snellader. Fastned overwoog om de ac-lader niet meer te ondersteunen maar hoelang nog wel. In de stad schijnt 11kw de standaard te worden. De R110 valt mij eigenlijk tegen. 2 sec sneller optrekken is niet echt spectaculaire om de concurrentie voor te blijven. Had eerder verwacht dat de zoe een CCS aansluiting kreeg, klaar voor de toekomst. De voorkoop van de R110 laat overigens op zich wachten. Volgens mij is er iets aan de hand.

Terug naar mijn overweging. De overstap wagen en voor de Q210 gaan. Of toch maar 5jr wachten op een betaalbare Zoe met grote bereik en CCS aansluiting

Info
15000km/jaar
Woon/werk 15km
Soms weekend uit/thuis 250km (totaal)
Laadpaal op de zaak (hopelijk geen laadproblemen)
Woon in een rijtjes huis dus laadkabel lig over de stoep en dat vind de gemeente niet leuk
Zonnepanelen met 1000kwh overcapaciteit
Openbare laadpaal thuis om de hoek (meestal vrij)
Iedereen is over het algemeen toch tevreden over de Zoe

Re: Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 14 mei 2018 09:26
door zoe2goe
130 is killing voor het bereik. ALs je "on the edge" van het bereik gaat forensen is dat een probleem. Reken er op dat het verschil in verbruik tussen 100 en 130 ongeveer 25-30% is. Aan de andere kant, ik ga er van uit dat je elke nacht laadt, dus als het bereik voor je dagelijkse ritjes genoeg is, waarom zou je je inhouden?

Laden: ze kan een tikkie bokkig zijn, maar na 4.5. jaar kan ik eerlijk zeggen dat het me nooit in echte problemen heeft gebracht, en twee keer een zenuwachtig moment. En dan nog, afsleep zit in het contract dus als het uiteindelijk toch helemaal mis zou gaan kost het alleen tijd. Ik heb achterin een oma-lader liggen (voor gewoon stopcontact) als "verzekering". Nog nooit gebruikt.

Je bent een beetje abuis over de sneladers. Sommige auto's hadden op sommige stations in sommige omstandigheden een probleem. Dat is inmiddels opgelost.

CCS komt in 2019.

De R110 gaat niet sneller optrekken, het verschil zal juist zitten in iets betere acceleratie bove de 30 km/h.

Als ik jou was, meteen een tweedehands Q210 of R240 scoren. Je gaat er geen spijt van krijgen.

Edit: over vijf jaar is de markt totaal verandert. Misschien is een ZOE van twee upgrades verder dan de allerbeste auto die geld kan kopen, misschien is het niks. Ik zou echt niet in die termen denken. Ga voor het nu, en het nu is m.i. zonneklaar.

Edit: laadkabel over de stoep: boeien ;-)

Re: Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 14 mei 2018 13:22
door Stamp
Bedankt voor je reactie, begin Renault Zoe steeds leuker te vinden :)

Wat ik begreep is dat oude Renault Zoe Q210 2013-2014 problemen bij fastned had. Hij stopte met laden en ging ook niet in een lager vermogen laden. Dat is natuurlijk een ramp, sta je daar langs de snelweg. Nieuwe Zoe's hebben dat niet. Dit probleem hebben ze bij fastned opgelost door het vermogen iets terug te schroeven van 43kw naar 39kw. Ook nog snel natuurlijk, prima oplossing.

Later kwam fastned met het bericht om de ac-laders weg te halen. Na veel protest van de Zoe-rijders, laten ze toch de ac-laders staan. Maar voor hoelang nog??

De Renault Zoe Q90 gaat vrij snel van hoog vermogen laden naar laag vermogen laden. Niet leuk, daar koop je geen Zoe met snellader voor maar niet rampzalig. Q90 is alleen in het jaar 2017 verkocht. Omdat de verkoopcijfers tegen vielen (en miscchien snellaadproblemen), zijn ze gestopt met Q90.

Misschien kom Zoe R110 in 2019 met een CCS aansluiting. Voor mij geld dan dat hij pas 2e hands in 2022 aan de beurt kom.

Laadproblemen bij openbare EV-boxen is mij niet geheel duidelijk. Iets met hoge start vermogen. Is dit inmiddels verholpen met een software update of hebben Q210 uit 2015 daar nog last van.

Wat ik wel van de Zoe een groot positief punt vind is de accu capaciteitsverliezen. Deze schijnen bijzonder laag te zijn. Denk dat daardoor de Zoe ook als 2e hands niet veel in waarde zal zakken. Bij de Nissan leaf is de capaciteitsverliezen een groot probleem, 3.1%/jaar en nog accu koop ook.

Re: Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 14 mei 2018 14:58
door Sordone
Bij ev-box laadpalen kan je te maken hebben met een zogenaamde ramp-up waarbij de paal in stappen de stroom verhoogd. Dit is met een software update in de Zoe verholpen waardoor de Zoe drie keer gaat proberen te laden. Is de ev-box echter ingesteld op een lage stroom (onder de 10 Ampère) dan zal de Zoe niet gaan laden. Wil je gaan “stromen” (oude gassen) denk dan aan bijgevoegd plaatje.

Re: Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 14 mei 2018 19:57
door Stamp
Kom je dan een openbare laadpaal van 10A (2.3kw) tegen? De "oma-lader" is zelfs 14A (3.2kw). Of heeft dat met het ramp-up te maken. Een beetje openbare laadpaal is toch 11kw of heb ik het mis.

Zie dat je met een Q210 naar Klausen (IT) ben geweest. Knappe prestatie. Misschien wil ik een keertje naar het Gardameer, Verona. Is het laden in Italië te doen. Om Duitsland maak ik me niet zoveel zorgen of moet ik dat wel doen.

Re: Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 14 mei 2018 20:11
door Stamp
@sordone

Zie dat je een Q210 uit 2014 heb. Bij je de laatste software update gehad? Welke versie is dat bij dat type auto. Ben zelf opzoek naar een Q210 uit 2014/2015. Begreep dat de software voor de motorlijn iets anders is dan R-link. Punt om te vragen.

Re: Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 14 mei 2018 21:59
door HarmOtten
Stamp schreef:Wat ik wel van de Zoe een groot positief punt vind is de accu capaciteitsverliezen. Deze schijnen bijzonder laag te zijn. Denk dat daardoor de Zoe ook als 2e hands niet veel in waarde zal zakken. Bij de Nissan leaf is de capaciteitsverliezen een groot probleem, 3.1%/jaar en nog accu koop ook.
De Leaf heeft meer last van degradatie van de batterij, waarschijnlijk omdat deze geen actieve batterijkoeling heeft. De ZOE heeft dat wel. Maar dat zal voor de waarde van de ZOE niks uitmaken, want de batterij is gehuurd. Dus mocht de SOH (=State of Health) onder de 75% komen dan moeten ze de batterij gewoon vervangen.

Re: Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 14 mei 2018 23:31
door Sordone
@Stamp De 10 of 11 Ampere limiet is er op 3 fase, bij 1 fase kan je tot 8 A nog wel laden al is de efficiëntie dan ver te zoeken. Er is niet altijd controle op wat een installateur doet qua stroom maar over het algemeen zijn het uitzonderingen. Hoewel ik vorige week nog een 43KW Allego lader had die een slechte aarding had en dan gaat het madammeke echt niet laden uit veiligheid. Men zou het melden en verhelpen, ik moet het nog horen en zien.
De rit naar Italië was goed te doen (pasjes werkte wel) maar toen we in ons hotel aan kwamen is onze interne lader kapot gegaan (= long story) en zijn we terug wezen vliegen en de Zoe terug via de ANWB. Alles is verder gefixt en werkt beter als ooit. Voor de apps zie mijn website.
Over de software: je hebt de interne firmware(s) van alle hardware van de Zoe (kan alleen via ZE dealer) en je hebt R-link (kan je wel zelf updaten) wat twee aparte systemen zijn met wel onderlinge samenwerking. Van belang is dat je een goede ZE dealer opzoekt die de Zoe kan checken en updaten. Omdat je geen locatie in je profiel hebt staan kan er moeilijk een dealer advies gegeven worden.

Re: Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 15 mei 2018 06:10
door Stamp
Ik woon in Vlaardingen een daar zit een Renault dealer. Echter in Delft zit volgens mij een echte ZE Renault dealer.

Ik snap niet dat de zoe niet terug schakeld naar een laag vermogen als op hoog vermogen problemen geeft door foute aarding of lage start amperange bij ev-boxen. Beter iets dan niets. Als je thuis de wasmachine of elektrische kookplaat aanzet verwacht je toch ook dat hij het doet.

Zal de accu niet geheel leeg rijden (als ik een Zoe heb) maar het is geen fijne gedachten dat je strand bij een laadpaal. Benzine tanken kan je overal wel en in 10min heb je een volle tank. Kan je een Zoe overigens slepen bij lege accu?

Re: Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 15 mei 2018 11:58
door Riesbak
Ga naar een ZE dealer ipv een "gewone" Renault dealer. Slepen of duwen bij lege accu alleen voor een klein stukje. Renault bellen en je wordt (bij accu huur) gratis op een platte wagen naar een oplaadpaal gebracht. Zal niet nodig zijn omdat Nederland aardig vol staat met oplaadpalen.

Ik rij meer als 3000 kilometer per maand met mijn Q210, na de software updates GEEN (afkloppen, tok, tok tok) laadproblemen bij Fastned, Allegro, hele zwik openbare verschillende "merken" oplaadpalen op straat, of de lolo's hier op het werk. Ik ben nog steeds helemaal blij met madam Zoe.

Re: Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 15 mei 2018 12:06
door HarmOtten
Foute aarding
Of beter gezegd, een foutmelding als gevolg van een te hoge aardweerstand.
Dit is een potentieel gevaarlijke situatie. Zowel bij hoog als laag vermogen. Door een defect zou een geaard onderdeel onder spanning kunnen komen staan. En als deze spanning niet voldoende naar aarde wordt weggeleid, kan dit een gevaarlijke situatie opleveren. Dus geeft de ZOE terecht een foutmelding. Het enige jammere daaraan is dat ZOE dan niet zegt dat het probleem in de aarding zit! (Laden niet mogelijk! Ja, vertel me iets dat ik nog niet weet!)

Lage startstroom
De laadpaal geeft aan wat z'n maximale stroom is die de auto mag afnemen. Als deze waarde te laag is voor de ZOE, kan de ZOE daar helaas niks aan veranderen. Het is een bekend probleem bij o.a. EVBOXen. Deze laadpaalfabrikant zou dit moeten weten, en er voor moeten zorgen dat de startstroom altijd hoog genoeg staat ingesteld. Zo niet, bel ze op, want ze kunnen dit op afstand corrigeren.

Niet-ZE-dealers weten over het algemeen te weinig van elektrische Renaults. Dus mijn advies is, ga voor een ZOE altijd naar een ZE-dealer. Daarnaast zit er soms ook veel (kwaliteits)verschil tussen ZE-dealers onderling.

Re: Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 15 mei 2018 12:19
door Stamp
@Riesbak Dat klinkt positief, van het weekend effe voor een 2ehands kijken :D

Welke versie software heb je voor je wirefirm en R-link?
Moet je daar bij aankoop van een 2e hands Q210 op letten of zit dat gewoon in de garantie en krijg je deze gewoon bij een ZE dealer (Delft).
De 2ehands Q210 die ik op het oog heb, staat niet echt naast de deur en is volgens mij geen echte ZE Renault dealer.
Als een software update toch garanties is, is het geen onderhandelingspunt.

Re: Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 15 mei 2018 15:56
door Riesbak
Rlink update zie je via je computer thuis, het programma geeft aan als er een update klaar staat, dat werkt goed. Toen ik mijn Zoe ophaalde was de accu 100% geladen. Ik gaf een 2 pedalen harde reset en zag 155 kilometer bereik, had de (ZE dealer Amersfoort) geen BMS update gedaan. Ik woon in Nieuwegein, gelukkig zit daar een goede ZE dealer, updates uitgevoerd, harde reset: bereik 204 kilometer op de GOM, niet in het echt natuurlijk.

Gelijk werden onder garantie de stabilisatorstangen ook vervangen. Neem een klinker weggetje, hoor je een vrolijk geklapper bij de hobbeltjes: bingo.

Mijne heeft nog fabrieksgarantie en ik zal mijn werkgever wel aanraden om in september de verlengde garantie te kopen, de stabilisatorstangen en misschien draagarmen zullen zeker vervangen moeten worden in de toekomst, ik ga zeker 30.000 per jaar rijden.

Re: Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 15 mei 2018 20:48
door Stamp
@harmotten
De aarding heb ik thuis inderdaad thuis gecontroleerd. Op mn werk hebben ze een apparaatje om de volt en ohm over de aarding te meten. Volgens mij was het goed met de waarde wat ik lees op het forum

Lees ook dat veel mensen van mening is dat de ac-snelladen (43kw) op z'n eind loopt. Hoop dat de Q210 dan over 5jr nog wat waard is.

Het voordeel van een huur accu is inderdaad dat als de accucapaciteit onder de 75% kom, dat deze wordt vervangen. Koop toch liever een Zoe met een accucapaciteit van 95% ipv 85%. Begreep dat de accu zich goed houd in vergelijking met de Nissan leaf. Dat wilde ik ermee zeggen :)

Re: Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 15 mei 2018 21:38
door Riesbak
Mijne had een SOH van 76% volgens CanZe. Betekent niet dat de accu slecht is, na de BMS update ineens een SOH 98%, door zulke updates en de werkelijke grote van de accu 26kw hoef je niet bang te zijn dat je de accu verslijt.

Re: Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 15 mei 2018 22:56
door Stamp
Dat klinkt mij vreemd in de oren. Als een batterij mechanisch versleten is, kan hij toch niet door software gerepareerd worden of zie ik dat verkeerd. Was je bereik minder en na de update meer geworden. 98% is overigens een mooie waarde.

Ik heb natuurlijk geen CanZe maar las op het forum dat je de capaciteit verlies eenvoudig zelf kon checken. Men laat de batterij 100% op en reset de boardcomputer (weet natuurlijk niet hoe dat moet). Daarna deel je het bereik wat de zoe aangeef door 131. Dit blijk een aardig methode te zijn

Re: Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 15 mei 2018 23:52
door Sordone
De batterij was niet versleten o.i.d. maar het BMS berekende de gezondheidsstatus verkeerd bij het balanceren van de cellen. Hierdoor werd er steeds minder capaciteit vrijgegeven. Door de nieuwe BMS software wordt dit nu wel goed gedaan en krijg je de volle 22 of 41 KwH ter beschikking.

Re: Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 16 mei 2018 07:15
door Stamp
@Riesbak
Waarom zal je je garantie willen verlengen. Er zit toch 5 jaar fabrieks garanties op.
Las ergens dat de Zoe uit 2016 2 jaar garantie heeft en 5 jaar op de aandrijflijn. Begreep dat jou Zoe uit 2015 is dus heb je naar mijn idee gewoon 5 jaar garantie. Op sommige 2e hands Zoe's zit nog wel een service contract, handig voor de APK en service beurt (gratis).

Op bijvoorbeeld de app van newmotion staan veel laadpalen aangegeven, ook de laadpalen op een industrie terrein.
Deze laadpalen staan vaak op eigen terrein maar zijn wel toegangkelijk (geen slagboom ofzo). De app geef aan dat je op deze palen kan laden. klop dit ook? Of zijn deze palen afgeschermd en alleen voor personeel bestemd.
Deze palen zijn vaak 22kw (34ct), toch makkelijk om op zondag even bij te laden als Fastned net te ver was of door een omleiding niet bereikbaar ofzo.

Re: Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 16 mei 2018 10:23
door Riesbak
5 jaar op de aandrijving, elektra etc. Maar niet op de rest en gezien mijn kilometers per jaar lopen we vanzelf tegen nieuwe stabilisatorstangen aan. (na 100.000 kilometer vervalt de garantie dacht ik sowieso).

De Newmotion app is niet altijd up to date, staan palen op die niet meer aanwezig zijn, of achter een dicht hek na sluitingstijd (de meeste kloppen wel hoor). Ik gebruik daarna ook de chargemap en plugshare app. Ga ik verder weg naar klanten kijk ik op thenewmotion waar in de buurt van mijn adres een paal staat, die locatie check ik ff snel in google maps of het een normaal bereikbare paal is. Dit om te voorkomen dat ik relatief dure stops bij Fastned moet maken.

Re: Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 16 mei 2018 21:25
door HarmOtten
Uitgebreide informatie over garantie kan je hier vinden.

Re: Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 18 mei 2018 18:04
door Stamp
Nou, heb een 2e hands Renault Zoe gekocht Q210 uit 2015 :D. Nu afwachten hoe hij bevalt.
Heb veel aan dit forum gehad. Zal het nog wel vaker raadplegen :wink:

Re: Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 18 mei 2018 18:08
door Riesbak
Gefeliciteerd!

Re: Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 18 mei 2018 18:12
door HarmOtten
:thumb:
Welkom bij de club!

Re: Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 18 mei 2018 18:30
door Riesbak
@Stamp. Op YouTube heb je het kanaal van Jan-Bart Spang, een Nederlander die in Ierland woont, heeft goede filmpjes over zijn Zoe, een bron van informatie.
https://www.youtube.com/user/dexie1979/featured

Deze zijn ook heel informatief:

https://www.youtube.com/user/alloam/featured

en

https://www.youtube.com/channel/UCA5Bxq ... Q/featured

Re: Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 28 mei 2018 16:53
door Stamp
Nou, nog een week wachten. Dan kan ik mijn Zoe Q210 ophalen.

Zat op internet naar de snel laadpaal van de tesla te kijken en het lijkt erop dat dit ook een type 2 aansluiting is. Echter het is wel gelijkstroom. Kan een zoe daar ook op aangesloten worden of gaat dat niet en gaat daar de zoe kapot van. Of pas het gewoon niet (ergens een extra nokje ofzo)

Re: Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 28 mei 2018 22:31
door zoe2goe
Gaat niet. Werkt helemaal niet.

Re: Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 28 mei 2018 22:34
door PieterZoe
je kunt de type 2 stekker van de supercharger gewoon in de Zoe connector steken, maar het laden zal niet beginnen en de lader zal ook geen vermogen op de individuele pinnen zetten. Want elektrische auto's communiceren altijd eerst via de kleine pinnetjes met de lader. Pas als wederzijds het protocol herkent is (auto snapt lader en lader snapt auto) en de auto heeft aangegeven welk vermogen hij wenst te ontvangen, zal de laadstroom ingeschakeld worden. Die situatie wordt niet bereikt met de supercharger stekker in de Zoe

Re: Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 28 mei 2018 22:45
door Stamp
Oke, jammer

@zoe2goe

Ik moet het laden enzo nog allemaal leren maar is het af te lezen met welk vermogen Zoe laad. Er zijn verschillende laadpalen in de stad en het staat niet aangegeven hoeveel vermogen deze palen zijn.

Bij mij op de hoek van de straat gaf de app van newmotion vorig jaar 11kw aan en nu nog maar 3.7kw. Dat lijk mij erg weinig voor een openbare laadpaal.

Is een CanZe een handig hulpmiddel daarvoor? Kan je daarmee gemakkelijk zie met welk vermogen er wordt geladen?

Re: Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 29 mei 2018 00:16
door zoe2goe
Ik vind zelf Chargemap een van de betere apps, maar meningen verschillen. Ik ben even kwijt wie ook al weer een vergelijkend warenonderzoek heeft gedaan naar de apps, maar daar helpt iemand wel even bij.

Veel palen zijn 11 kW (3 fase 16 ampere), maar 3.7 moet je echt niet uitsluiten. Is ook prima voor de nachten zal ik maar zeggen, want dan is ze weer helemaal vol. Minder geslaagd als je er op wachten moet.

CanZE ben ik mede-auteur van, dus ik onthoud me maar even van commentaar of het handig of zinvol is. Maar inderdaad, je kunt zien wat de paal maximaal wil geven en wat de auto maximaal wil nemen.

Re: Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 29 mei 2018 00:41
door Sordone
Voor de laadsnelheid is er een makkelijke berekening. Neem 800 en deel dit door de tijd die het duurt om van de ene procent in de display naar de volgende procent te gaan en dat is je kw(h) van de lader. Werkt het best bij lage percentages. Voor de apps per land en platform kan je mijn spreadsheet downloaden op mostaladda.eu

Re: Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 29 mei 2018 09:14
door DutchDriver
Ik gebruik de volgende vuistregel.
7,4 kW: 1% per 3 minuten
11 kW: 1% per 2 minuten
22 kW: 1% per 1 minuut
44 kW: 1% per 30 seconden

Is het overigens belachelijk dat het aantal laad-kW nergens vermeld staat op het dashboard? Inderdaad, dat is belachelijk.

Re: Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 29 mei 2018 10:14
door zoe2goe
Ik heb er werkelijk nog nooit een moment behoefte aan gehad zeg ik goudeerlijk. zoek "is", vervang door "vind ik" :-)

Ik neem even het nitpick stockje van HarmOtten over: je bedoelt kW, niet kWh. ;-)

Ik begrijp (oprecht) de fascinatie met het vermogen niet zo, anders dan voor het bijwerken van bv Chargemap, en daar moet je actuele laadsnelheid nu juist NIET voor gebruiken omdat de auto om allerlei redenen minder dan aangeboden kan nemen. Ik ben zelf alleen maar geïnteresseerd in de TIJD die het gaat duren om tot een bepaalde RANGE te laden en heb geen enkele behoefte dat via minuten en seconden en kW's en verbruik uit te rekenen. Niet helemaal toevallig zit dit in het prediction scherm van uw favoriete app :D

ps: aangeboden vermogen door de paal ook

Re: Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 29 mei 2018 10:19
door DutchDriver
*facepalm* dank je voor de correctie, post geupdate.

Inderdaad is vermogen minder interessant dan laadtijd, maar persoonlijk vind ik het dashboard qua laad-informatie schromelijk tekort schieten. Terwijl het dashboard bijvoorbeeld wel weer het vermogen kan laten zien dat momenteel verbruikt of geregenereerd wordt!

Verder met je eens dat ons aller favoriete app een oplossing is.

Re: Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 29 mei 2018 13:07
door Stamp
@DutchDriver
Met het tabelletje kan ik denk ik wel wat mee :)

Uiteraard gaat het uiteindelijk om de laadtijd maar met welke vermogen de Zoe laad of wat het vermogen van de laadpaal is, is wel een aardig indicatie lijk mij. Misschien scheelt het in tijd om om de laadpaal verderop te pakken. Ik lees ook dat de Q210 bij een snellader toch soms "langzaam" laad omdat er iets niet optimaal is (buiten temperatuur ofzo).

Maar ik moet nog een 1.5 weken wachten (aftellen :)) voordat ik het allemaal ga uitproberen :)

Re: Overstap naar elektrische rijden

Geplaatst: 29 mei 2018 13:57
door PieterZoe
Ik begrijp de zorgen over vermelding van KW's in de app zoals TNM ook niet, want:
- vrijwel alle publieke oplaadpunten zijn 3fasen en dus tenminste 11kw. In toenemende mate worden er ook 22kw laadpunten aangelegd, zoals bijvoorbeeld veel van de Ecotap-punten. Ik ben echt nog nooit een 3.7kw of 7.4kw-laadpunt in de openbare ruimte tegen gekomen en ik ben volledig afhankelijk van publiek laden dus heb er al veel gezien.
- het idee van destination charging is dat je iets op de bestemming te doen hebt (zakelijk afspraak, winkelen, iets lunchen etc). Met 11kw zit je als Zoe-rijder dan zoiezo goed: in een uurtje tijd heb je de batterij van half vol weer naar vol. Duurt je afspraak een uur en loop je een kwartiertje heen en terug naar je bestemming dan heb je altijd genoeg tijd om weer met genoeg batterijlading naar huis te kunnen.