Pagina 1 van 1

Nieuwe Zoe rijder

Geplaatst: 17 mei 2018 20:30
door Markpost
Beste Mensen,
Ik ben Mark Post uit Haarsteeg en Ik ben sinds gisteren gaan rijden in een (2de hands) Renault Zoe. Tot heden no problems en lekker aan het toeren.
Ik zie alleen zaken op dit forum terugkomen waarvan ik graag wat meer informatie wil hebben.

De auto is uit 2014, accupack dus ook. Nu spreek ik binnenkort Renault over het contract van de acculease. Kan ik hierbij vragen/ eisen of zij een controle doen? Ik neem aan dat ik dit mag vragen. Ik betaal immers geld voor een product waarvan ik wel wil weten wat de status is. Kan ik zelf controle doen op de accustatus.

Ten tweede de BMS, hoe kan ik zien op deze up to date is. (Zonder OBD) en is deze update zelf te doen of moet de dealer dit doen. En tegen welke kosten? Immers denk ik dat het menselijk handelen voor de update maar 5min is.

Dank jullie wel,

Drive safe Mark Post

Re: Nieuwe Zoe rijder

Geplaatst: 18 mei 2018 10:29
door Riesbak
De update duurt een paar uur, is alleen door een ZE dealer te doen. Als je net zoals ik een Q210 hebt, een accu vol op 100%: zorg dat je trip B (onderste knop op het achterste pookje bij je stuur) aan hebt staan. Duw rem + "gaspedaal" in, en door de onderste knop langs vast te houden zie je de gemiddelden resetten, en daarna de range op de GOM.

Mijn 2e hands had bij aankoop een SOH van 76%, gaf range 155 kilometer aan met de reset. Na de BMS update 204 kilometer. Er is ook een rekenformule voor, heb die niet 1, 2 3 in mijn hoofd aangezien ik nu de CanZe app heb.

Re: Nieuwe Zoe rijder

Geplaatst: 18 mei 2018 12:57
door zoe2goe
Hallo Mark.

Je kunt niet zelf de software va het BMS opvragen "zonder OBD". Shameless Self Plug: Je wilt "OBD" (CanZE). Je kunt dan zelf software versies en de state of health opvragen. De procedure die Riesbak beschrijft werk alleen betrouwbaar bij een Q210 (maar je hebt een 2104 dus een Q210).

Je kunt helemaal niet zelf software updaten (behalve die van het R-Link systeem)

De dealer kan met het CLIP tool (hun OBD) heel eenvoudig de software versies uitlezen en de laatste versie laden. Voor de elementen in de drivetrain, waaronder dus het BMS, duurt dit wel vrij lang omdat de auto spanningsvrij moet worden gemaakt wat om veiligheidsredenen een vrij uitvoerige procedure is.

Re: Nieuwe Zoe rijder

Geplaatst: 18 mei 2018 21:22
door Markpost
Is de update gratis? En welke odb lezer kan ik het beste aanschaffen? Of is er iemand in de buurt die het snel kan doen?

Re: Nieuwe Zoe rijder

Geplaatst: 19 mei 2018 10:33
door Riesbak
Update is gratis als Renault het er ook mee eens is, oudere software wil bij sommige palen ook wel eens laadproblemen geven. Als je die meemaakt ook melden.

Als je je locatie bij je profiel aanzet weten we je buurt. Nu is het heel Nederland 8)

Re: Nieuwe Zoe rijder

Geplaatst: 19 mei 2018 15:40
door Markpost
Mijn locatie is aangepast als het goed. Hopelijk kan iemand mij 5 min helpen.

Re: Nieuwe Zoe rijder

Geplaatst: 21 mei 2018 13:03
door Riesbak
Ik woon in Nieuwegein, Zoe2goe CanZe specialist, mede ontwikkelaar ook. Mocht er niemand vlakbij jou reageren, je kan altijd ff langskomen.

Re: Nieuwe Zoe rijder

Geplaatst: 21 mei 2018 17:29
door Markpost
Riesbak, bedankt voor het aanbod! Stel ik zeer op prijs. Ik heb een single besteld dan kijk ik eerst even zelf. Morgen eens bellen voor de BMS update. Is er een lijst met Renault ZE specialisten?

Re: Nieuwe Zoe rijder

Geplaatst: 21 mei 2018 17:40
door Sordone
https://www.renault.nl/dealers.html
Selecteer dan de filter “service electrische auto’s”

Re: Nieuwe Zoe rijder

Geplaatst: 23 mei 2018 19:40
door Markpost
Kan iemand mij vertellen of er kosten zijn voor de BMS update?

Re: Nieuwe Zoe rijder

Geplaatst: 23 mei 2018 21:55
door zoe2goe
Het eerlijke antwoord is: your milage may vary. De BMS update is een oplossing voor "lage SOH en langdurig laden op 99%". Met die omschrijving heb je kans dat het gratis is. Ik heb zelf een niet onredelijk bedrag gefactureerd gekregen. Omdat ik in dezelfde gang buitengewoon goed ben geholpen met een ander probleem vond ik het totaal geen probleem. Was iets van 50 euro zeg ik uit mijn hoofd.

Re: Nieuwe Zoe rijder

Geplaatst: 25 mei 2018 18:37
door OlafH
Bij mij gratis bij een beurt gedaan. Heb ik wel van tevoren expliciet om gevraagd.

Als je SOH niet te laag is zou ik me afvragen of je het moet doen. Snelladen neemt een stuk meer tijd in beslag vanaf 70% dan voor de update. Blijkbaar wil Renault het vervangen van accu's zo lang mogelijk uitstellen...

Verstuurd vanaf mijn VFD 900 met Tapatalk

Re: Nieuwe Zoe rijder

Geplaatst: 02 jun 2018 21:39
door Markpost
Vandaag de dongle binnen.
Batterijengezondheid 79%
Softwareversie Lbc en lbc2 is 0751 kan dat kloppen kon dat niet helemaal terugvinden.

Moet ik 79% aangeven bij Renault dat ik dit aan de lage kant vind? Overigens sinds de koop van de Renault nog niemand gesproken van de accu verhuurafdeling.

Re: Nieuwe Zoe rijder

Geplaatst: 02 jun 2018 22:21
door zoe2goe
Laatste LBC is 0854.

Als je naast deze toch wel erg lage SOH *) ook merkt dat de auto vaak langduring op 99% blijft hangen, zou ik er toch echt, en ook met die klacht, mee naar de dealer gaan.

*) 2013 ZOE, 80.000km, nu na software update, die er al weer een maand of 8 zeg ik uit mijn hoofd in zit, 98%.

Re: Nieuwe Zoe rijder

Geplaatst: 04 jun 2018 10:14
door Riesbak
Mijn Zoe stond op 76% SOH voor de update. De ZE dealer duikt de PC in, print van Renault een papiertje dat de accu echt nog 100% is. En in feite klopt dat ook. Maar ik had oplaadproblemen, het hangen op 99% etc. Na de update meer range, geen laadproblemen, en in CanZe een SOH van 98%. Zonder de laadproblemen had ik denk ik niet makkelijk de gratis update gehad. ZE monteur bij Stam Nieuwegein prima, de balie is wat lastig doorheen te komen.

Re: Nieuwe Zoe rijder

Geplaatst: 04 jun 2018 18:51
door Knarf93
Riesbak, ik had dus exact hetzelfde als jij.

Toevallig kreeg ik vandaag een brief van Renault, dat ik een achterstallige rekening moest betalen, €221,89. Factuur van de dag dat de Zoe voor update weg was. Ze waren waarschijnlijk het vinkje garantie aan te vinken in de administratie. Na een belletje kon ik de brief als niet verzonden beschouwen.

Dus waarschijnlijk kost de update €221,89 buiten de garantie. Opzich raar want hier kan de gebruiker niet veel aan doen, of je zou moeten wachten tot hij 75% aan geeft? :think: