Pagina 1 van 1
Koop versus Huur accu.
Geplaatst: 27 aug 2018 19:59
door TonVH
Wij zitten te denken aan een Zoe (R90 of Q90) echter verkeren in dubio of we een accu moeten huren of kopen.
We gaan er vanuit dat de Zoe vele jaren mee zal moeten dus huur wordt een erg dure aangelegenheid. Aan de andere kant heeft huur voordelen zoals garantie, zekerheid.
Wat zijn de gedachten van anderen? Zijn er mensen met een koopaccu?
Andere vraag. Zoe met koop is beduidend duurder maar hoe zit dat met de verzekering. Is de accu een accessoire dus meeverzekerd of?
Re: Koop versus Huur accu.
Geplaatst: 02 sep 2018 14:25
door Casss
Wij rijden nu 4 jaar in een Zoe met huur accu. Wanneer het alternatie van een koop accu voorhanden is dan zou ik voor een koop accu gaan. Onze Zoe levert nu op Maktplaats nog maar ca 9.000 euro op , mede vanwege de maandelijkse accu leasekkosten. Dat wordt voor een potentiële koper van een tweedehands auto een gevoelig punt in verhouding tot het overnamebedrag.
Ik hoop dat Renault voor de batterij huurders nog komt met een schappelijke overname/afkoopprijs en ik over 10 jaar niet nog steeds die huur hoef te betalen voor een dan oude accu..... ( e.e.a nog al ongewis )
Re: Koop versus Huur accu.
Geplaatst: 03 sep 2018 12:10
door PieterZoe
@TonVh bij koop is de batterij onderdeel van de auto. De totale aanschafprijs is bepalend voor de hoogte van de verzekering. De verzekeraar kijk niet apart naar de batterij als accessoire (doen ze ook niet met de deuren etc)
Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Re: Koop versus Huur accu.
Geplaatst: 03 sep 2018 21:17
door jans01
Ik ben nog een leek op het gebied van electrisch rijden, maar over welke bedragen gaat het in dit voorbeeld ?
Bij huren heb je dan ook recht op een nieuwe accu als ie defect is ?
Re: Koop versus Huur accu.
Geplaatst: 03 sep 2018 23:06
door PieterZoe
@jans01 voor prijzen Zoe met koop en huurbatterij zie website Renault. Bij huur wordt batterij vervangen indien defect of als capaciteit is onder 75% van de oorspronkelijke capaciteit (SOH)
Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Re: Koop versus Huur accu.
Geplaatst: 04 sep 2018 10:31
door zoe2goe
Op dit forum valt het reuze mee, maar elders bestrijden huur en koop proponenten elkaar met een bijna religieus fanatisme. Feit is simpelweg dat er geen enkel goed antwoord is, je kunt op zijn hoogst argumenten verzamelen en kijken hoe die voor jezelf uitpakken. Hou er ook rekening mee dat de vroege vogels geen keuze hadden. Het was huren, punt uit.
Factoren die een rol zouden kunnen spelen zijn:
- heb je het geld voor de koop optie op de plank c.q. kun je het gunstige financieren?
- voel je je ongemakkelijk bij de verwachte levensduur of kostbare storing van een auto-batterij?
- denk je de auto erg lang te rijden?
- wil je de auto gedachtenloos aftrappen of ben je best zuinig?
- hoe hoog schat je de emotionele en financiële waarde van de extras bij huur (afsleep, reparatie bij 75 ipv 66%) in?
Ik heb de auto in 2013 gekocht en an dus alleen reflecteren op de verplichte huur, voor mij.
- Ik was oprecht bezorgd over levensduur en degeneratie gegeven ervaring met laptops en telefoons.
- ik vond de auto voor wat het aan auto leverde al behoorlijk aan de prijs. Nog eens 7K erbovenop was emotioneel lastig geweest. Ja ik weet dat dat min of meer een drogreden is, maar het speelde wel degelijk een rol
- ik zal de batterij over ongeveer 2 jaar "betaald" hebben in huur. In snap heel erg goed en heb er ook geen enkele moeite mee dat we het hebben over prijsniveaus van 5 jaar geleden met "forward financing". Dat je nu voor letter hetzelfde geld twee keer zo ver komt is de prijs van snelle innovatie. So be it.
- Ik hoop dat Renault mij niet het vel oer de oren zal halen en me over zeg eens 5 jaar nog steeds hetzelfde bedrag laat betalen, maar ik weet ook dat ik daar geen godgegeven recht op heb. Op termijn lagere huur of een redelijk overnamebod zou fijn zijn. Wat ik gezien heb loopt er in Duitsland een overname "proef", maar de overname-prijzen vind ik persoonlijk krankzinnig hoog. Ik vind dat jammer omdat ik tegen weggooien ben en dit karretje graag heel lang blijf rijden.
Conclusies (voor mij!)
- batterij gaat waarschijnlijk langer mee dan de auto. De angst was (en is voor velen) reëel, maar niet terecht.
- lastigheden bij verkoop met een huur-batterij is reëel, met name als de auto ouder is. Ik schat in dat de enige weg een nieuwe Renault kopen is en deze ZOE inruilen.
- Ik zou als ik nu moest kiezen waarschijnlijk kopen, maar erken dat ik in 2013 de auto waarschijnlijk helemaal niet gekocht zou hebben als dat de enige optie was.
Re: Koop versus Huur accu.
Geplaatst: 21 okt 2018 21:35
door SanderdK
Vraagje hierover:
Op de site van Renault.nl
https://www.renault.nl/modellen/elektri ... jhuur.html staat een tabel met huurprijzen per jaarlijke kilometers. Onbeperkt kost voor particulieren 119 euro per maand excl verzekering.
Maar op de sites van diverse dealers staat een andere tabel, met prijzen voor verschillende contractduren, meer prijzen per vaste kilometers en geen prijs voor onbeperkte aantal kilometers.Is dit alleen voor zakelijke gebruikers? Ik zie dit nergens uitgelegd...
https://oving.nl/motor-en-batterijhuur-renault-zoe/ https://www.munsterhuisrenault.nl/conte ... st-zoe.pdf
Re: Koop versus Huur accu.
Geplaatst: 05 jan 2019 09:32
door Niek_
Ik ben particulier en heb sinds aanschaf van de auto (2 jaar geleden) een onbeperkt kilometerscontract voor 119 euro per maand.
Re: Koop versus Huur accu.
Geplaatst: 15 jan 2019 17:24
door klwinkel
In principe zou de Renault (RCI Bank) de batterij moeten vervangen als deze onder de 75% komt...
Ik zeg bewust "in principe", want er zitten wel wat addertjes onder het gras (praat uit ervaringen met een Fluence ZE):
- de Gezondheid van de batterij wordt uitgelezen uit de batterij software zelf, dus je kunt het niet zelf bepalen aan de hand van de actieradius.
- Bij de Fluence ZE blijkt nu dat na 6 jaar al verschillende huur contracten NIET meer zijn verlengd door Renault, je mag dan de batterij overnemen voor een paar honderd euro. Dat lijkt mooi, maar is eigenlijk heel zuur, want net nu nader je die 75% grens... Dus 6 jaar betaald voor een bepaalde zekerheid die er helemaal niet is.