Pagina 1 van 1
Kruipfunctie Zoe
Geplaatst: 07 okt 2018 22:08
door OlafH
Grappig om te ontdekken na bijna 170k. Als je de handrem één tikje aantrekt kruipt de Zoe niet meer. De handrem staat er in werkelijkheid niet op, maar blijkbaar als de schakelaar van de hendel bediend is kruipt de Zoe niet meer. Klein tikje op het gas en hij loopt zo weg.
Re: Kruipfunctie Zoe
Geplaatst: 07 okt 2018 22:19
door Sordone
Ik zet mijn Zoe vaak voor een stoplicht op de handrem met de pook in D. Als je de handrem lost dan merk je dat de motor weer “aangaat” en dat de handrem ervoor zorgt dat hij in “N” gaat. Maar goede tip voor vlakke wegen.
Re: Kruipfunctie Zoe
Geplaatst: 07 okt 2018 23:38
door zoe2goe
Half off topic: als je de rem stevig intrapt gaat de motor ook "uit". Als je zachtjes drukt blijft-ie "duwen", en dat gebruikt ongeveer 400 watt.
Vanaf 2004 was één van onze auto's een traditionele automaat en eind 2013 is de andere, handgeschakelde auto vervangen door de ZOE. Vanaf dat moment dus een volledig "kruipende automaat" wagenparkje. Ik geef zonder meer toe dat ik het maar niks heb gevonden en altijd heb gehoopt op een "setting". Die ouwe bus was nu echt end of life en ik heb een veel kleiner tweedehandsje gekocht. Een Fiat die een soort fly-by-wire "echte" versnellingsbak heeft, dus met een koppeling in plaats van met rembanden die het kruipen veroorzaken. Dat karretje ontkoppelt en neemt gewoon gas terug tijdens het opschakelen terwijl je je voet gewoon op het gaspedaal houdt. Ondanks dat het een automaat is kruipt die dus NIET. Dat voelt nu gewoon maf! Het brein is vreemd.

Re: Kruipfunctie Zoe
Geplaatst: 08 okt 2018 08:30
door TonVH
De Fiat 500 heeft een "gerobotiseerde bak" dus een normale versnellingsbak met klassieke koppeling. Schakelen en koppelen wordt door electronica geregeld.
Ik rij nu al zo'n dikke 30 jaar in een automaat en heb nooit enig probleem met 'kruipen' ervaren. Integendeel, wanneer je op een helling staat blijf je staan zonder rem te moeten gebruiken. Door hem gewoon in "D" te laten staan hoef je niets te doen (behalve gas geven) en ben je dus sneller weg waardoor de capaciteit van het kruispunt hoge word.