Gestrand met lege accu
Geplaatst: 20 okt 2018 23:41
Het is me na bijna 5j dan toch overkomen, bijna, helemaal.
Twee weekends terug met de zoon naar de Ardennen. Te ver zonder laadbeurt, ook niet vol kunnen vertrekken.
Om een onbekende reden brak de snellaadbeurt in Namen af en kreeg ik het ook niet terug aan de praat. Geen nood: ik had wel ongeveer genoeg bereik om de bestemming te halen. Maar dat was buiten een omleiding gerekend en buiten de flinke stijging naar het einde van de rit toe. De reserve aan kms die we bij het begin nog hadden, smolten weg en op 15km van de bestemming verdween de range-indicatie. Toen reden we al erg traag. Maar de auto bleef gaan en toen we boven op de laatste helling aankwamen aan kruiptempowas het vermogen al een tijdje beperkt. In de afdaling nadien zette we de wagen nog even in N en bij wat hogere snelheid terug in D, maar toen kon er niet meer geregenereerd worden. Toen we onderaan een bocht terug naar boven wilden nemen, was het dan ook echt gedaan met rijden.
We belden de rest van de familie en wat vrienden die al in het vakantiehuis waren aangekomen. Bleek dat we die woning zonet in de afdaling waren voorbij gereden. Zelfs Google Maps had zich vergist. We hadden het dus "probleemloos" kunnen halen.
Maar...
toen we 20' later de bagage hadden overgeladen en de vrienden klaar stonden om de wagen de berg op te duwen tot aan de woning, wilde ik de auto starten, al was het maar om stuurbekrachtiging te hebben. Wat bleek: de batterij had zich voldoende hersteld om die paar honderd meter terug de berg op te rijden.
Fivari in het stopcontact en de volgende morgen terug vol.
Of hoe je in panne kan vallen, alle adrenalinestoten ondergaat, mag ervaren hoe zo'n panne gradueel ontstaat en er dan eigenlijk toch gewoon geraken.
Misschien nog meegeven waarom ik onderweg nergens aanbelde om enkele kWh bij te laden met de Fivari. De auto had na de mislukte pogingen om het laden te herstarten in Namen de melding "accu laden niet mogelijk". De melding was ook weg na de 20' wachttijd, zoals de meesten hier wel weten.
Wat me toch wel meeviel: het flinke bereik dat je nog beschikbaar hebt als de batterij als leeg wordt geafficheerd.
Anderen iets gelijkaardigs al mogen ervaren?
Twee weekends terug met de zoon naar de Ardennen. Te ver zonder laadbeurt, ook niet vol kunnen vertrekken.
Om een onbekende reden brak de snellaadbeurt in Namen af en kreeg ik het ook niet terug aan de praat. Geen nood: ik had wel ongeveer genoeg bereik om de bestemming te halen. Maar dat was buiten een omleiding gerekend en buiten de flinke stijging naar het einde van de rit toe. De reserve aan kms die we bij het begin nog hadden, smolten weg en op 15km van de bestemming verdween de range-indicatie. Toen reden we al erg traag. Maar de auto bleef gaan en toen we boven op de laatste helling aankwamen aan kruiptempowas het vermogen al een tijdje beperkt. In de afdaling nadien zette we de wagen nog even in N en bij wat hogere snelheid terug in D, maar toen kon er niet meer geregenereerd worden. Toen we onderaan een bocht terug naar boven wilden nemen, was het dan ook echt gedaan met rijden.
We belden de rest van de familie en wat vrienden die al in het vakantiehuis waren aangekomen. Bleek dat we die woning zonet in de afdaling waren voorbij gereden. Zelfs Google Maps had zich vergist. We hadden het dus "probleemloos" kunnen halen.
Maar...
toen we 20' later de bagage hadden overgeladen en de vrienden klaar stonden om de wagen de berg op te duwen tot aan de woning, wilde ik de auto starten, al was het maar om stuurbekrachtiging te hebben. Wat bleek: de batterij had zich voldoende hersteld om die paar honderd meter terug de berg op te rijden.
Fivari in het stopcontact en de volgende morgen terug vol.
Of hoe je in panne kan vallen, alle adrenalinestoten ondergaat, mag ervaren hoe zo'n panne gradueel ontstaat en er dan eigenlijk toch gewoon geraken.
Misschien nog meegeven waarom ik onderweg nergens aanbelde om enkele kWh bij te laden met de Fivari. De auto had na de mislukte pogingen om het laden te herstarten in Namen de melding "accu laden niet mogelijk". De melding was ook weg na de 20' wachttijd, zoals de meesten hier wel weten.
Wat me toch wel meeviel: het flinke bereik dat je nog beschikbaar hebt als de batterij als leeg wordt geafficheerd.
Anderen iets gelijkaardigs al mogen ervaren?