De vuurdoop van onze paarse
Geplaatst: 09 dec 2018 08:40
Afgelopen vrijdagavond onze nieuwe paarse (Bleu Violette) ZOE R110 Limited bij de dealer opgehaald. Stond helemaal klaar met een grote paarse strik. Mijn vrouw heel “hiep blij”, want het is een paarse, ik blij want het is een EV
Zaterdagochtend meteen de vuurdoop (slecht weer en redelijk wat kilometers voor de boeg). Ritje Amersfoort-Bergen (NH)-Amstelveen-Amersfoort (zonder de grote paarse strik
). Kleine 200km in afstand wat, gezien de accucapaciteit, geen probleem zou moeten zijn, de accu gaf bij 100% charge een range van 291km aan.
Mijn vrouw reed het stuk Amersfoort-Bergen. De wind stond op de neus, rond windkracht 6, mijn vrouw reed voor haar doen vrij rustig, 100-110km/u. Tot voor Schiphol was het verbruik zo’n 20.1kWh/100km
. Als je dat extrapoleert naar de 100% accucapaciteit, zouden we krap 200km range hebben. Dat was het moment om even de “ritstrategie” aan te passen. Mijn teerbeminde lief gevraagd of ze de snelheid terug wilde brengen naar 90km/u en de vrachtwagen, die voor ons reed, deze keer even niet in wilde halen. Auto ook in Eco modus gezet, en rustig door tokkelen. Van de 291km range bleef na een ritje van 95km nog maar 138km range over, omgerekend 47% resterend
met de wetenschap dat we dezelfde weg teug moesten, met een kleine uitstap in Amstelveen. (We hadden ook geen laadmogelijkheden op de adressen waar we waren. Dus in de navigatie even de NP voor laadstations onderweg aanzetten)
De rit van Bergen via Amstelveen terug naar huis heb ik gereden. Gehoopt, tegen beter weten in, dat we op de weg terug de wind op de kont zouden hebben, maar dat was dus niet het geval. Terug weer tegen de wind in op de snelweg moeten rijden. Auto op Eco modus, airco helemaal uitgezet, en in stand “oud vrouwtje” met 88km/u op de cruise richting Amstelveen. Dat ging gelukkig iets voorspoediger qua verbruik. Na de rit van ruim 50km hielden we nog 75km range over voor de rit naar huis van 48km. Ook op weg naar huis weer aardig “gehypermiled”. D.w.z. op de Eco modus, airco uit, en gelukkig dat er nog een vrachtwagen op de weg waar we achter konden hangen. Thuis aangekomen met, wat ik zojuist op de app zag, 15% accucapaciteit wat iets van 42km range zou moeten zijn. Volgens de verbruiksnorm van de accu (verbruik van 85%), zouden we 249km moeten hebben afgelegd, in werkelijkheid is dat 201 km geweest. Als je dat omrekent naar kWh/100km kom je op 17,76kWh/100km uit.
Je merkt dat met fris weer (echt koud was het niet) met veel wind, dat je iets behoudender op de snelweg moet rijden dan je normaal gewend zou zijn.
Vandaag weer een ritje in de planning, maar dat gaat hoofdzakelijk over N-wegen. Eens kijken wat het verbruik dan is.
Over de R110, is best een wagentje wat vlot van z’n/haar plek komt. Lekker ruim van binnen, als je het vergelijkt met de Fiat 500 die we hiervoor hadden. De stoelen zitten best goed, alhoewel hoogteverstelling misschien wel net iets prettiger zou zijn. Klein ieniemienie minpuntje, het “blikke” geluid van de richtingaanwijzer
daar had in de afgelopen jaren wel wat aan gedaan kunnen worden, leuk hip piepje ofzo.
We moeten wel nog even terug naar de dealer. Gedurende de trip van zaterdag kregen we voortdurend de melding “controleer wielsensoren” met daarbij, rechtsonder in het dashboard een rode steeksleutel. We konden die melding wel steeds wegkrijgen, aan de hand van “bandenspanning inleren”, maar dat kan niet de bedoeling zijn dat we dat elke 15 kilometer moeten doen. We zijn daar nu wel aardig goed in geworden
Binnenkort zal ik even wat fotootjes plaatsen.

Zaterdagochtend meteen de vuurdoop (slecht weer en redelijk wat kilometers voor de boeg). Ritje Amersfoort-Bergen (NH)-Amstelveen-Amersfoort (zonder de grote paarse strik

Mijn vrouw reed het stuk Amersfoort-Bergen. De wind stond op de neus, rond windkracht 6, mijn vrouw reed voor haar doen vrij rustig, 100-110km/u. Tot voor Schiphol was het verbruik zo’n 20.1kWh/100km


De rit van Bergen via Amstelveen terug naar huis heb ik gereden. Gehoopt, tegen beter weten in, dat we op de weg terug de wind op de kont zouden hebben, maar dat was dus niet het geval. Terug weer tegen de wind in op de snelweg moeten rijden. Auto op Eco modus, airco helemaal uitgezet, en in stand “oud vrouwtje” met 88km/u op de cruise richting Amstelveen. Dat ging gelukkig iets voorspoediger qua verbruik. Na de rit van ruim 50km hielden we nog 75km range over voor de rit naar huis van 48km. Ook op weg naar huis weer aardig “gehypermiled”. D.w.z. op de Eco modus, airco uit, en gelukkig dat er nog een vrachtwagen op de weg waar we achter konden hangen. Thuis aangekomen met, wat ik zojuist op de app zag, 15% accucapaciteit wat iets van 42km range zou moeten zijn. Volgens de verbruiksnorm van de accu (verbruik van 85%), zouden we 249km moeten hebben afgelegd, in werkelijkheid is dat 201 km geweest. Als je dat omrekent naar kWh/100km kom je op 17,76kWh/100km uit.
Je merkt dat met fris weer (echt koud was het niet) met veel wind, dat je iets behoudender op de snelweg moet rijden dan je normaal gewend zou zijn.
Vandaag weer een ritje in de planning, maar dat gaat hoofdzakelijk over N-wegen. Eens kijken wat het verbruik dan is.
Over de R110, is best een wagentje wat vlot van z’n/haar plek komt. Lekker ruim van binnen, als je het vergelijkt met de Fiat 500 die we hiervoor hadden. De stoelen zitten best goed, alhoewel hoogteverstelling misschien wel net iets prettiger zou zijn. Klein ieniemienie minpuntje, het “blikke” geluid van de richtingaanwijzer


We moeten wel nog even terug naar de dealer. Gedurende de trip van zaterdag kregen we voortdurend de melding “controleer wielsensoren” met daarbij, rechtsonder in het dashboard een rode steeksleutel. We konden die melding wel steeds wegkrijgen, aan de hand van “bandenspanning inleren”, maar dat kan niet de bedoeling zijn dat we dat elke 15 kilometer moeten doen. We zijn daar nu wel aardig goed in geworden

Binnenkort zal ik even wat fotootjes plaatsen.