Pagina 1 van 1

Batterij defect en vervangen ...

Geplaatst: 10 jan 2019 12:24
door nervus
Tot voor kort waren mijn ega en ik zeer tevreden met onze Zoe. Inmiddels heeft ega een zeer zure ervaring.
Het batterij-pakket van haar auto raakte onlangs (medio november 2018) defect. Hoewel de auto net 1,5 jaar oud is, kan dat ten allen tijde gebeuren. Dat vinden we vervelend, maar dat begrijpen we. Zij heeft de "lease-battery option" en je zou verwachten dat er snel een nieuw pakket geïnstalleerd kan worden. NEE dus: tot op heden kan Renault NL zelfs niet aangeven wanneer er een pakket geleverd kan worden :mad:
De dealer treft geen blaam, die stelt een zelfde leen-Zoe ter beschikking.
Vandaag had ik telefonisch contact met een communicatie-medewerker van Renault NL. Van haar begreep ik dat door de groeiende markt het moeilijker is geworden om snel vervangende batterijen te krijgen. Ze begreep mijn commentaar op de situatie (mn. het ontbreken van een batterij reparatie mogelijkheid in Nederland), maar kon geen duidelijkheid geven over de termijn waarop we een vervangend batterij-pakket tegemoet kunnen zien. Kortom: de gewenste informatie laat op zich wachten. :think:
CONCLUSIE
Renault is niet voorbereid op problemen samenhangend met de overgang naar elektrisch rijden!! :eek: Wees gewaarschuwd!!!
VRAAG
Hebben jullie hier al een dergelijke ervaring opgedaan?

Re: Batterij defect en vervangen ...

Geplaatst: 10 jan 2019 12:53
door TonVH
Op https://www.goingelectric.de/forum/renault-zoe/ zijn er verschillende soortgelijke gevallen.

Re: Batterij defect en vervangen ...

Geplaatst: 10 jan 2019 13:22
door nervus
Inmiddels gelezen ... niet best :(

Re: Batterij defect en vervangen ...

Geplaatst: 10 jan 2019 13:34
door TonVH
The limit vond ik het geval waarin iemand een benzinewagen als vervanging kreeg en Renault door bleef gaan met het afschrijven van de accuhuur. Pas na veel moeite werd dat gecorrigeerd.

Het is duidelijk dat Renault niet echt heeft nagedacht over dit probleem en dat terwijl de Zoe nu al 5+ jaar op de weg is.

Re: Batterij defect en vervangen ...

Geplaatst: 10 jan 2019 13:38
door maestro12
Probleem speelt niet alleen bij Renault, diverse andere merken kennen dit probleem.

Re: Batterij defect en vervangen ...

Geplaatst: 10 jan 2019 13:48
door nervus
TonVH schreef:The limit vond ik het geval waarin iemand een benzinewagen als vervanging kreeg en Renault door bleef gaan met het afschrijven van de accuhuur. Pas na veel moeite werd dat gecorrigeerd.

Het is duidelijk dat Renault niet echt heeft nagedacht over dit probleem en dat terwijl de Zoe nu al 5+ jaar op de weg is.
De accu-huur is bij ons wel opgeschort. Dat is dus goed gegaan.
Erger is dat ze geen werkplaats hebben om accu's te repareren. Eén of twee goed-geschoolde personen in de electrotechniek moeten dat kunnen doen. Het gaat niet om kernenergie of iets dergelijks ... :discuss:

Re: Batterij defect en vervangen ...

Geplaatst: 10 jan 2019 16:33
door TonVH
Ik vind het een vreemde zaak. Geen idee of het (EU gemeten) over een enkel individueel geval gaat of dat er sprake is van grote aantallen. In het eerste geval zou het hooguit 1 week mogen duren (opsturen naar fabriek, omruilen retour).

Is er sprake van grotere hoeveelheden dan zou er op nationaal niveau (desnoods EU niveau) gewoon een reparatie centrum opgetuigd moeten worden die ook met max. 1 week voor omwisseling zorg kan dragen.

Als ik vandaag mijn iPhone naar Apple opstuur dan heb ik overmorgen een nieuwe in huis. En die bleek ook naar en van Tsjechië te zijn geweest

Ik heb overigens geen idee of dat bij bijv. Leaf ook zo moeizaam gaat.

Re: Batterij defect en vervangen ...

Geplaatst: 11 jan 2019 11:02
door nervus
Nog ter aanvulling: van Renault kreeg ik inmiddels ook een reactie op mijn (of eigenlijk meer hun) probleem. Daarin werd ondermeer het volgende aangegeven:
​​​​Naar aanleiding van ons gesprek heb ik nog extra weer contact gehad intern met mijn meerderen en kan ik u aangeven dat hierbij inderdaad, zoals ik aangaf, men hierbij tevens bezig is een reparatiecentrum in Nederland te plaatsen met een eigen voorraad. De situatie heeft onze volle aandacht en prioriteit, en wij doen er alles aan om zo spoedig mogelijk tot een oplossing en verbetering van de situatie te komen. Daarbij is men tevens bezig om een reparatiecentrum in Nederland te krijgen en hierbij er tevens een voorraad in Nederland.
(Voor alle duidelijkheid: ik had in het telefonisch contact met deze medewerker al aangegeven dat ik een aantal "postings" in EV-fora over de situatie ging doen).
Wellicht wordt het in de toekomst dus beter :)

Re: Batterij defect en vervangen ...

Geplaatst: 18 jan 2019 15:35
door nervus
... en weer een week voorbij zonder bericht of nieuwe batterij ... :roll:

Re: Batterij defect en vervangen ...

Geplaatst: 26 jan 2019 10:54
door nervus
... nog weer een week van absolute stilte bij Renault :twisted:

Re: Batterij defect en vervangen ...

Geplaatst: 01 feb 2019 14:04
door nervus
Het lijkt erop dat er "licht" is aan het "eind van de tunnel". Deze week werd mij (toen ik erover belde met de dealer) gemeld, dat een nieuw "battery pack" net was binnen gekomen. Montage zou nog wel een weekje duren, kon echt niet sneller. We zullen zien. Maar Renault heeft met deze komedie wel een jarenlange klant verloren. :x Na deze Zoe nooit meer een Renault :twisted:

Re: Batterij defect en vervangen ...

Geplaatst: 05 feb 2019 12:04
door deboer.bas
Iets wat ik mij altijd heb afgevraagd is of je dan ook er voor kan kiezen om gelijk maar de 40kw te laten plaatsen. Heb je dit gevraagd?

Re: Batterij defect en vervangen ...

Geplaatst: 05 feb 2019 12:06
door deboer.bas
Overigens is het niet alleen accu in mijn ervaring. Bij ons was de laadunit stuk gegaan (2 dagen na de 5 jaar garantie op de aandrijflijn) en het duurde bijna 2 maanden voordat wij de auto terug hadden. Alles was complex, moeilijk en ze weten het gewoon niet. De monteur was op een 9 daagse cursus geweest :) Auto monteurs zijn volgens mij moeilijk om te scholen naar electro monteurs.

Re: Batterij defect en vervangen ...

Geplaatst: 05 feb 2019 14:18
door PieterZoe
deboer.bas schreef:Iets wat ik mij altijd heb afgevraagd is of je dan ook er voor kan kiezen om gelijk maar de 40kw te laten plaatsen. Heb je dit gevraagd?
Dit kan helaas niet meer. In 2017 heeft Renault dit (tegen betaling) tijdelijk mogelijk gemaakt voor een aantal Zoe-rijders van het eerste uur. Daarna is Renault er weer mee gestopt, onder andere omdat de batterijenproductie niet hoog genoeg is om in de vraag naar nieuwe 40kwh-Zoe's en naar vervanging van de 22kwh-batterijen bij bestaande autos te voorzien. En dan gaat de verkoop van nieuwe 40kwh-Zoe's voor.

Re: Batterij defect en vervangen ...

Geplaatst: 06 feb 2019 20:06
door nervus
Eindelijk is de Zoe weer terug ... In de stromende regen naar Zwolle (met OV en lopen) en daar vriendelijk verder geholpen. Maar zoals ik al eerder vaststelde: het probleem zat NIET bij de dealer.
Overigens @deboer.bas: deze Zoe had al een 40kW batterij (en die is nu dus vervangen).
Op dit draadje kan wat mij betreft een slotje :)