Beste Bas,
Ik hoop dat je nog geen Zoe gekocht hebt, want ik kan je daar aardig bij helpen.
Ik heb in oktober vorig jaar een Zoe geïmporteerd. Ik was ook bij Bleeker wezen kijken, maar omdat ik in een Zoe stapte met een krakend portier, had ik daar niet zo'n goed gevoel bij. Toen kwam ik op het idee om zelf te importeren uit Frankrijk. Uiteindelijk heb ik een showmodel gekocht bij een Renault dealer in de buurt van Metz. Is logistiek ook handiger dan Bordeaux of Nice.
Eerst de antwoorden op je vragen:
Zoals Riesbak zei: auto en accu worden niet gescheiden.
Verkoper geeft jouw adres door aan Renault Frankrijk en die geeft het weer door aan Renault Nederland. Maar je kunt ook zelf contact opnemen met de accu verhuur afdeling van Renault. Bij de Nederlandse dealer hebben ze wel een telefoonnummer voor je. Ik had netjes contact met ze opgenomen omdat ik bang was dat ze onderweg vanuit Frankrijk de accu zouden blokkeren (dat schijnt te kunnen). Maar de mevrouw van de accu verhuur stelde me gerust dat dat niet zo snel gebeurd. Kortom: accuhuur komt goed.
Ja, let wel op de laadkabel. Ik heb gewoon de verkoper gevraagd om een type 2 (Mennekes) kabel, want die hebben ze in Frankrijk ook. Maar de type 3 is daar wel gangbaarder. Dat ging bij mij bijna niet goed, want er lag gewoon een type 3 kabel achterin. Toen kwam de verkoper met het verhaal dat dat in Frankrijk type 2 heet, maar volgens mij was dat gewoon een lulsmoes. Hij was de kabel gewoon vergeten, of hij probeerde me een type 3 kabel aan te smeren. Toen ik zei dat ik met die kabel niet thuis kon komen (letterlijk) had ik 5 minuten later alsnog een type 2 kabel.
Denk ook aan het navigatiesysteem. Zorg dat je een SD kaart krijgt met west Europa en niet alleen Frankrijk. Is ook te regelen.
Een hele goede website om te gaan zoeken naar auto's om te importeren is
https://nl.leparking.be/. Dit is een soort van gaspedaal, maar dan beter en door heel Europa.
Voor jouw vriendin is importeren een stuk makkelijker dan voor mij. Mijn Frans was niet al te best, en veel Franse verkopers houden daar niet van. Met Engels kwam ik er niet, zelfs niet in Parijs. In de toeristen branche kan je je tegenwoordig aardig redden met Engels, maar niet in de automotive sector. In de helft van de telefoongesprekken kon ik overschakelen op Engels of Duits, maar bij de rest moest ik toch echt Frans brabbelen. Enfin (= Frans woord), voor jouw vriendin geen probleem.
Nog iets wat voor je vriendin makkelijker is dan voor mij is het rijden door Nederland. Het is voor een Nederlander verboden om in Nederland te rijden in een auto met een buitenlands kenteken. Al denk ik wel dat er uitzonderingen zijn voor huurauto's e.d. Waarschijnlijk is dat verbod vanwege ontduiken van wegenbelasting, oid. Dus laat je vriendin door Nederland rijden. België is een vraagteken voor mij. Als je vriendin erbij is zal het geen probleem zijn.
Ik heb gebruik gemaakt van een importbedrijfje. Die hadden voor een paar honderd euro een doe het zelf pakket. Zelf ophalen en rijden, maar zij regelden importkentekens (heeft je vriendin niet nodig) en een eendags importverzekering (ook niet nodig met Franse platen) en de BPM formulieren. Ook bij een BPM van 0 moet je een formulier invullen.
Veel verkopers kwamen met vage verhalen (kwam ook door de taalbarrière) dat ze niet aan buitenlanders kunnen (willen) verkopen of dat de accu niet naar het buitenland kan. Allemaal onzin. Het enige wat niet kan, is om de €6000 subsidie aan buitenlanders te geven. Zouden wij ook niet willen, dat Nederlandse subsidie naar bijv. Polen zou gaan. Maar ook hier kan je creatief mee omgaan. Rond Parijs lukte het me niet om een auto met subsidie te kopen, maar in de grensstreek heb je meer kans. En bij Bordeaux was ik ook bijna geslaagd, was het niet dat die geen elektrische ramen achter had. En je vriendin kan de auto ook wsl wel even op een adres van een familielid zetten.
Ik kan er nog veeeeel meer over vertellen, maar ik denk dat het beter is dat jullie de vragen stellen. Dus vraag maar raak.