Pagina 1 van 1

Importeren Zoe met of zonder batterij?

Geplaatst: 31 jul 2019 13:16
door Bas.S
Beste allen,

Mijn vriendin en ik willen graag overstappen van een DS3 naar een Renault Zoe. Aangezien mijn vriendin Française is lijkt het ons gunstig om in haar thuisland te kijken naar een Zoe en deze vervolgens te importeren. In Nederland een contract afsluiten voor de batterij is geen probleem, maar als wij de Zoe kopen bij een Franse garage, zit er dan een batterij in? En hoef ik alleen in Nederland een contract af te sluiten? Of koop je altijd een lege Zoe en wordt er in Nederland een batterij ingezet? En is het zo dat er een andere stekker/aansluiting noodzakelijk is om in Nederland te laden?

Graag hoor ik of iemand hier ervaring mee heeft.

Met vriendelijke groet,

Bas

Re: Importeren Zoe met of zonder batterij?

Geplaatst: 31 jul 2019 15:46
door Riesbak
Een 22 kW Zoe is volgens mij alleen met een huuraccu geleverd, de accu's en auto worden nooit gescheiden. Auto Bleeker uit Purmerend kan je er meer over vertellen, die verkoopt import Zoe's uit Frankrijk. De ZE 40 versies zijn zowel met huur als koopaccu verkocht.

Hier kan je lezen dat iemand een Zoe uit Frankrijk gehaald heeft: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel ... tens-2016/

(dat de 22 kW accu kan worden geupgrade naar een 41 kW klopt niet, zal vrijwel zeker niet meer lukken)

Re: Importeren Zoe met of zonder batterij?

Geplaatst: 19 sep 2019 21:50
door ffonz
Beste Bas,

Ik hoop dat je nog geen Zoe gekocht hebt, want ik kan je daar aardig bij helpen.
Ik heb in oktober vorig jaar een Zoe geïmporteerd. Ik was ook bij Bleeker wezen kijken, maar omdat ik in een Zoe stapte met een krakend portier, had ik daar niet zo'n goed gevoel bij. Toen kwam ik op het idee om zelf te importeren uit Frankrijk. Uiteindelijk heb ik een showmodel gekocht bij een Renault dealer in de buurt van Metz. Is logistiek ook handiger dan Bordeaux of Nice.

Eerst de antwoorden op je vragen:
Zoals Riesbak zei: auto en accu worden niet gescheiden.
Verkoper geeft jouw adres door aan Renault Frankrijk en die geeft het weer door aan Renault Nederland. Maar je kunt ook zelf contact opnemen met de accu verhuur afdeling van Renault. Bij de Nederlandse dealer hebben ze wel een telefoonnummer voor je. Ik had netjes contact met ze opgenomen omdat ik bang was dat ze onderweg vanuit Frankrijk de accu zouden blokkeren (dat schijnt te kunnen). Maar de mevrouw van de accu verhuur stelde me gerust dat dat niet zo snel gebeurd. Kortom: accuhuur komt goed.

Ja, let wel op de laadkabel. Ik heb gewoon de verkoper gevraagd om een type 2 (Mennekes) kabel, want die hebben ze in Frankrijk ook. Maar de type 3 is daar wel gangbaarder. Dat ging bij mij bijna niet goed, want er lag gewoon een type 3 kabel achterin. Toen kwam de verkoper met het verhaal dat dat in Frankrijk type 2 heet, maar volgens mij was dat gewoon een lulsmoes. Hij was de kabel gewoon vergeten, of hij probeerde me een type 3 kabel aan te smeren. Toen ik zei dat ik met die kabel niet thuis kon komen (letterlijk) had ik 5 minuten later alsnog een type 2 kabel.

Denk ook aan het navigatiesysteem. Zorg dat je een SD kaart krijgt met west Europa en niet alleen Frankrijk. Is ook te regelen.

Een hele goede website om te gaan zoeken naar auto's om te importeren is https://nl.leparking.be/. Dit is een soort van gaspedaal, maar dan beter en door heel Europa.

Voor jouw vriendin is importeren een stuk makkelijker dan voor mij. Mijn Frans was niet al te best, en veel Franse verkopers houden daar niet van. Met Engels kwam ik er niet, zelfs niet in Parijs. In de toeristen branche kan je je tegenwoordig aardig redden met Engels, maar niet in de automotive sector. In de helft van de telefoongesprekken kon ik overschakelen op Engels of Duits, maar bij de rest moest ik toch echt Frans brabbelen. Enfin (= Frans woord), voor jouw vriendin geen probleem.
Nog iets wat voor je vriendin makkelijker is dan voor mij is het rijden door Nederland. Het is voor een Nederlander verboden om in Nederland te rijden in een auto met een buitenlands kenteken. Al denk ik wel dat er uitzonderingen zijn voor huurauto's e.d. Waarschijnlijk is dat verbod vanwege ontduiken van wegenbelasting, oid. Dus laat je vriendin door Nederland rijden. België is een vraagteken voor mij. Als je vriendin erbij is zal het geen probleem zijn.

Ik heb gebruik gemaakt van een importbedrijfje. Die hadden voor een paar honderd euro een doe het zelf pakket. Zelf ophalen en rijden, maar zij regelden importkentekens (heeft je vriendin niet nodig) en een eendags importverzekering (ook niet nodig met Franse platen) en de BPM formulieren. Ook bij een BPM van 0 moet je een formulier invullen. :-P

Veel verkopers kwamen met vage verhalen (kwam ook door de taalbarrière) dat ze niet aan buitenlanders kunnen (willen) verkopen of dat de accu niet naar het buitenland kan. Allemaal onzin. Het enige wat niet kan, is om de €6000 subsidie aan buitenlanders te geven. Zouden wij ook niet willen, dat Nederlandse subsidie naar bijv. Polen zou gaan. Maar ook hier kan je creatief mee omgaan. Rond Parijs lukte het me niet om een auto met subsidie te kopen, maar in de grensstreek heb je meer kans. En bij Bordeaux was ik ook bijna geslaagd, was het niet dat die geen elektrische ramen achter had. En je vriendin kan de auto ook wsl wel even op een adres van een familielid zetten.

Ik kan er nog veeeeel meer over vertellen, maar ik denk dat het beter is dat jullie de vragen stellen. Dus vraag maar raak.

Re: Importeren Zoe met of zonder batterij?

Geplaatst: 01 okt 2019 21:10
door 0111 Mtbiker
Je mag in NL (als Nederlands ingezetene) niet met een auto met een buitenlands kenteken rijden, omdat je dan BPM en MRB ontduikt........ Deze hoef je voor een EV niet te betalen. De boete is 100% van het te betalen BPM bedrag vanaf de vermoedelijke datum van import. 0 euro dus. Dat zou ik nog wel aandurven. Er is tegenwoordig een Transitokenteken en dan heb je die problemen helemaal niet.

Re: Importeren Zoe met of zonder batterij?

Geplaatst: 03 okt 2019 17:59
door AnthonyR
En je kan 2 weken ontheffing aanvragen per persoon. Dus als jullie beide ontheffing op een bepaald kenteken aanvragen, dan kan je gewoon gebruik maken van een buitenlands kenteken.

Re: Importeren Zoe met of zonder batterij?

Geplaatst: 03 okt 2019 18:26
door ffonz
En dat vertel je me nu pas?! :wink: Dat had ik vorig jaar moeten weten!

Re: Importeren Zoe met of zonder batterij?

Geplaatst: 14 okt 2019 23:53
door 0111 Mtbiker
Er staan bij Autokievit een aantal ZOE's met een 22kw batterij die in eigendom is. Geen huuraccu dus.

Re: Importeren Zoe met of zonder batterij?

Geplaatst: 02 mar 2020 20:21
door Bas.S
Beste Fonzz en overige leden,

Hartelijk dank voor de uitgebreide reacties. Het lag even stil door omstandigheden maar we gaan er voor dit jaar. Momenteel twijfelen we nog tussen het kopen van een Zoe inclusief batterij of toch huren. Het aantal te rijden kilometers per jaar in de abonnementen vallen me wat tegen. Daarentegen is bij het rijden van meer kilometers per jaar het wellicht juist gunstiger om te kiezen voor een gehuurde batterij. Hoe hebben jullie deze afweging gemaakt?

Alvast bedankt voor de respons.

Groet Bas

Re: Importeren Zoe met of zonder batterij?

Geplaatst: 02 mar 2020 21:34
door Andere Peter
@ Bas

wat er bij import mogelijk is weet ik niet maar wij kijken naar de huur prijzen met max km en de km extra prijs.
en een lager aanschaf bedrag.
bv
7.500 km/jaar voor € 74,00/maand
10.000 km/jaar voor € 84,00/maand
15.000 km/jaar voor € 104,00/maand
verschil
2.500 km voor € 10,00 /maand
7.500 km voor € 30,00 /maand
extra km kost € 0.05

2.500 x 0,05 = € 125,00 - 12 x 10,00 = € 120,00
dus voor 2.500 km ben je € 5,00 per jaar extra kwijt.
zo ook,
7.500 x 0,05 = € 375,00 - 12 x 30 = € 360,00
en met 7.500 km dus € 15,00

Als je er 5 jaar mee rijd met 7.500 extra km per jaar ben je dus € 75,00 extra kwijt
Rijd je minder kost het minder ;-)
Te weinig betaalde km's zullen ze toch niet terug betalen denk ik dan.

Correct me if i am wrong!

Vergeet overigens de verzekering niet van € 9,35 / maand
fijn is wel de gegarandeerde capaciteit en de route service.

Persoonlijk vind ik het wel een slimme zet van Renault.
Wij betalen de accu al met de huur maar het blijft hun eigendom dus als de auto af is, dan hebben zij nog een accu die je nog prima kan inzetten als buffer bij bv stroomstoringen of laden in daluren en leveren in piek uren.
Suc6 met je beslissing.

Re: Importeren Zoe met of zonder batterij?

Geplaatst: 03 mar 2020 15:28
door Mastah
Zonder de sommetjes te maken, kan je wellicht iets met mijn inzicht na het bezit van een Zoe huur-accu en vervolgens een koop-accu.

De kleinere batterijen zoals in de Zoe 22kwh zijn toch wel 'beperkt' in range, en je ziet dat met de overstap naar elektrisch rijden als gemeengoed, veel kopers die links zullen laten liggen. En veel nu nieuwe relatief betaalbare elektrische auto's (stadsmodellen) nu vaak met minimaal 30 tot 40kwh worden geleverd.
Daardoor denk ik dat als je een accu koopt van die grootte, en je de auto later zal willen verkopen, je een flinke afschrijving op het accupakket zou moeten opnemen mbt de restwaarde. Als je de auto dus weer zal willen verkopen binnen een paar jaar, is een huur-accu wellicht aan te bevelen.

Als je echter de 44kwh modellen overweegt, dan denk ik dat die veel waardevaster zullen zijn. Omdat die qua range waarschijnlijk nog goed kunnen concurreren met de nieuwe modellen die komende jaar uitkomen in het segment van compacte auto's. Als je daar de accu in eigendom hebt, zal je afschrijving op de accu denk ik lager zijn dan de huur.

Re: Importeren Zoe met of zonder batterij?

Geplaatst: 03 mar 2020 16:52
door ffonz
1,5 jaar geleden had ik weinig te kiezen qua huur of koop met een 41kWh Zoe uit Frankrijk. Misschien dat je in Frankrijk een huuraccu kunt omzetten naar koop. In sommige landen kan dat, dacht ik hier op het forum te hebben gelezen. Maar in Nederland kan het niet. Mocht je dat willen, dan moet je dat dus regelen vóórdat je hem importeert.

Re: Importeren Zoe met of zonder batterij?

Geplaatst: 03 mar 2020 21:39
door 0111 Mtbiker
En ik weet niet beter dat de minder kilometers ook verrekend worden.

Re: Importeren Zoe met of zonder batterij?

Geplaatst: 03 mar 2020 22:16
door zoe2goe
Nope. Wat wel waar is dat de prijs per kilometer niet afneemt voor hogere contracten (behalve unlimited). Het slimste wat je dus kunt doen is een laag contract nemen, maar wel wat geld apart zetten voor de afrekening. Je betaalt dan nooit "te veel". En je hebt ook nog een kleine kans (> 0!!) dat de afrekening wordt vergeten.

Re: Importeren Zoe met of zonder batterij?

Geplaatst: 21 aug 2020 19:59
door birdibird
Ik ben bezig een Franse Zoe op NL kenteken te zetten en ga maandag naar de RDW.
Bij welk telefoonnummer meld ik aan Renault om de batterijhuur in NL te beginnen?

Re: Importeren Zoe met of zonder batterij?

Geplaatst: 21 aug 2020 21:07
door Aboriginal
RCI Financal Service BV
020-3549200