Pagina 1 van 1
Laadpaal killer
Geplaatst: 07 feb 2020 11:14
door OlafH
Eergisteren de R110 proberen op te laden bij publieke palen. Ik heb er 3 uit laten klappen voor ik het maar op gaf. Een nacht aan de omalader leverde 50% op, dus 1 fase werkte wel. Gisteren maar gelijk bij een snellader met vaste kabel geprobeerd: Paf! Ook eruit... Dichtsbijzijnde dealer gebeld (ABD Leeuwarden) en daar kon ik gelijk terecht. Nog even het licht uit toen ze de auto aan de paal hingen. Ben hem een weekje kwijt wss, zal wel een vette kortsluiting in de chameleon lader zitten. Perfecte service bij ABD, binnen 2 uur weer onderweg met een leen-zoe.
Re: Laadpaal killer
Geplaatst: 07 feb 2020 18:30
door zoe2goe
Vastgebrand N <> L3 relais in de filterunit, wat ik je brom, zie
https://canze.fisch.lu/still-more-bcb-pictures/ laatste twee fotos. Kan zijn veroorzaakt door een fout laadpunt waar L2 niet is aangesloten. Mijdt de eerste paal waar hij er uit klapte als de vliegende t**ing
Re: Laadpaal killer
Geplaatst: 07 feb 2020 21:58
door OlafH
Die paal ligt er nog steeds uit, dus daar zal sowieso een monteur langs moeten...
Re: Laadpaal killer
Geplaatst: 07 feb 2020 22:04
door zoe2goe
Zelfs dan Olaf. Als ik gelijk heb en L2 werkt niet, vet kans dat dat niet wordt opgemerkt (gewoon aardlek automaat reset en jippie, doet het weer). Ik heb hier wel eens een monteur zien testen. Dat ging met een conversiesnoer op een verfafbrander om maar vermogen te trekken. Ik zeg niet dat hij niet alle drie de fases heeft getest, maar toch goed mogelijk dat dat op die manier niet wordt opgemerkt.
Re: Laadpaal killer
Geplaatst: 07 feb 2020 22:31
door Mastah
Heb dit ook meegemaakt op onze vorige Zoe, BCB stuk en kortsluiting tussen N en L3.
Is toen vervangen onder garantie (gelukkig maar, reparatiekosten waren €3000 gedekt door RenaultNL).
Vraag me wel af of je in zo'n geval schade zou kunnen claimen op de beheerder van de laadpaal (hoe kan je het immers bewijzen? Je kan niet zelf de werkzaamheden van de monteur controleren, en zo'n paal gaat direct in storing dus kan je ook niks laten nameten).
Re: Laadpaal killer
Geplaatst: 08 feb 2020 19:24
door OlafH
Ja, dat is wel een dingetje zeg. Hebben alle EV's (met 3 fase laadmogelijkheid) daar last van als een fase ontbreekt of is dat een Zoe kwaal?
Re: Laadpaal killer
Geplaatst: 08 feb 2020 21:47
door zoe2goe
De meeste BEV's kunnen alleen maar enkelfase AC laden (en alles boven 7kW CCS), dus wat je ziet is dat als een paal dit soort of andere 3 fase ellende heeft het verhaal altijd is "XXX laadt wel DUS is het niet de paal en DUS het is de ZOE".
Het N <> L3 relais probleem is denk ik zeer specifiek voor de ZOE. Dat baseer ik op de patenten die ze hebben. Het is echt een heel clever design. Het dir zeldzame issue is zoals gewoonlijk een oplijning van de gaten in de kaas: firmware checkt niet helemaal goed op alle drie fases, lader of kabel stuk op L2.
En dan ook nog: het is denkbaar, zelfs zeer waarschijnlijk dat het al lang is opgelost in recente firmware. Maar dat weet ik simpelweg niet.
Re: Laadpaal killer
Geplaatst: 07 mei 2020 20:04
door OlafH
Inmiddels heb ik een verdachte paal geïdentificeerd. Ik zie geen vreemde dingen in CanZE, maar wel een vreemd knetterend geluid bij het laden. Is uit de screenshot en het geluid van het filmpje door iemand iets op te maken?
Het is een zoemtoon zoals uit een trafo komt, maar ook een knetterend geluid.
8556b57975c27f9cf855195e97a3a3f9.jpg
VID_20200507__162613.mp4
Re: Laadpaal killer
Geplaatst: 07 mei 2020 20:28
door Andere Peter
Dat zoem geluid is denk ik een ventilator, dat knetteren kan ook een slechte lager van diezelfde fan zijn. (Volgens mij dan teminste)
Lees ik nu uit canze gegevens dat er met 400 v geladen word? Ik dacht altijd dat het 230 was of zit ik er naast?
Re: Laadpaal killer
Geplaatst: 07 mei 2020 20:57
door OlafH
Dat geluid is ZEKER niet de ventilator, die klinkt echt heel anders. En dat geknetter hoor ik ook echt alleen maar aan die paal.
400 volt is de gebruikelijke spanning tussen 2 fasen bij 3 fasen of krachtstroom. 220 V is de spanning tussen fase en nul.