Verslag van batterijprobleem ZE50
Geplaatst: 12 sep 2020 20:21
Met mijn nieuwe Renault ZOE (R135, December 2019) had ik een helaas een probleem met de batterij, dat ik hier wil delen, mochten meer mensen dit probleem tegenkomen.
De range van de auto was dit voorjaar niet wat we er van mochten verwachten, ook toen de ideale (20 graden) temperaturen arriveerden. Wat mij het vermoeden deed dat er wellicht iets niet klopte.
Inmiddels was ik ook bezig met schrijven van een web-service voor het vergaren van telemetrie-data van je Zoe (en o.a. ABRP-integratie biedt). Deze kan wat meer parameters uitlezen dan de standaard My-Renault app, en creëert uiteindelijk een groot logboek van alle batterij-informatie per minuut.
Uit die gegevens bleek dat de Zoe volgens het BMS nooit verder oplaadde dan ongeveer 43kWh. Minder dus dan de 52kWh die het behoorde te zijn. Hier heb ik contact met Renault Nederland over opgenomen. Deze waren in eerste instantie een beetje skeptisch, en ik ontving de standaard-antwoorden dat het normaal is dat niet de volle hoeveelheid capaciteit beschikbaar is etc. En of ik kon bewijzen had dat de capaciteit minder was. Toen kwamen de logboeken van mijn webservice goed van pas.
Toch is het toen doorgezet naar mijn lokale Renault dealer voor verder onderzoek. Die hadden aanvankelijk alleen het BMS-veiligheidssysteem gereset, wat geen oplossing bleek. Bij een 2e poging hebben ze het gehele BMS geupdated, en leek de capaciteit in eerste instantie weer hersteld. Het BMS rapporteerde weer de volle capaciteit. Dit was maar van korte duur, en 2 weken later was hetzelfde probleem weer terug.
De oorzaak zat dus helaas toch in de hardware. Het duurde helaas even voordat Renault Nederland daar ook in mee wilde schakelen voor een oplossing. Ze leken in eerste instantie weinig gelegen om het echt als probleem te zien, een batterij repareren is ook voor hen een duur aangelegenheid. En werd er initieel dan ook verwezen naar het feit dat de capaciteit niet onder de befaamde 75%-garantie zat.
Gelukkig heeft de verkopende dealer, AnthonyR van Indumij Oosterhout, hier wel in bemiddeld; dat zoiets natuurlijk niet behoort op een nieuwe auto qua degradatie, en het dus een probleem betreft dat al speelt sinds aankoop. En dat dit proces (na die eerdere pogingen met de BMS-software resetten/updaten) eigenlijk al te lang speelde, en dat het gewoon opgelost diende te worden door Renault.
Renault Nederland wenste toen nogmaals een keer een rijtest door de lokale dealer, die ook nog een extra BMS-update heeft geprobeerd, maar ook die moest toen vaststellen dat het probleem nog steeds aanwezig was. Vervolgens is de batterij naar Frankrijk gebracht ter reparatie. Dit heeft iets meer dan een maand geduurd. Inmiddels beschik ik weer over onze Zoe en lijkt het probleem daadwerkelijk verholpen (fingers crossed…)
Heb je dus een significant lagere range, lijkt de auto minder kWh te laden dat je zou verwachten, check dan of je niet last hebt van eenzelfde probleem.
Ook wil ik mijn waardering uitspreken voor AnthonyR die de gehele tijd goed bereikbaar bleef en de nodige belletjes naar Renault Nederland heeft gedaan om te zorgen dat er beweging kwam en te zorgen dat ook beloftes van Renault daadwerkelijk nagekomen werden.
PS: een beta-versie van de genoemde web-service zal binnenkort ook voor een breder publiek beschikbaar gesteld worden. Dat zal ik ook op het forum posten als het zover is.
De range van de auto was dit voorjaar niet wat we er van mochten verwachten, ook toen de ideale (20 graden) temperaturen arriveerden. Wat mij het vermoeden deed dat er wellicht iets niet klopte.
Inmiddels was ik ook bezig met schrijven van een web-service voor het vergaren van telemetrie-data van je Zoe (en o.a. ABRP-integratie biedt). Deze kan wat meer parameters uitlezen dan de standaard My-Renault app, en creëert uiteindelijk een groot logboek van alle batterij-informatie per minuut.
Uit die gegevens bleek dat de Zoe volgens het BMS nooit verder oplaadde dan ongeveer 43kWh. Minder dus dan de 52kWh die het behoorde te zijn. Hier heb ik contact met Renault Nederland over opgenomen. Deze waren in eerste instantie een beetje skeptisch, en ik ontving de standaard-antwoorden dat het normaal is dat niet de volle hoeveelheid capaciteit beschikbaar is etc. En of ik kon bewijzen had dat de capaciteit minder was. Toen kwamen de logboeken van mijn webservice goed van pas.
Toch is het toen doorgezet naar mijn lokale Renault dealer voor verder onderzoek. Die hadden aanvankelijk alleen het BMS-veiligheidssysteem gereset, wat geen oplossing bleek. Bij een 2e poging hebben ze het gehele BMS geupdated, en leek de capaciteit in eerste instantie weer hersteld. Het BMS rapporteerde weer de volle capaciteit. Dit was maar van korte duur, en 2 weken later was hetzelfde probleem weer terug.
De oorzaak zat dus helaas toch in de hardware. Het duurde helaas even voordat Renault Nederland daar ook in mee wilde schakelen voor een oplossing. Ze leken in eerste instantie weinig gelegen om het echt als probleem te zien, een batterij repareren is ook voor hen een duur aangelegenheid. En werd er initieel dan ook verwezen naar het feit dat de capaciteit niet onder de befaamde 75%-garantie zat.
Gelukkig heeft de verkopende dealer, AnthonyR van Indumij Oosterhout, hier wel in bemiddeld; dat zoiets natuurlijk niet behoort op een nieuwe auto qua degradatie, en het dus een probleem betreft dat al speelt sinds aankoop. En dat dit proces (na die eerdere pogingen met de BMS-software resetten/updaten) eigenlijk al te lang speelde, en dat het gewoon opgelost diende te worden door Renault.
Renault Nederland wenste toen nogmaals een keer een rijtest door de lokale dealer, die ook nog een extra BMS-update heeft geprobeerd, maar ook die moest toen vaststellen dat het probleem nog steeds aanwezig was. Vervolgens is de batterij naar Frankrijk gebracht ter reparatie. Dit heeft iets meer dan een maand geduurd. Inmiddels beschik ik weer over onze Zoe en lijkt het probleem daadwerkelijk verholpen (fingers crossed…)
Heb je dus een significant lagere range, lijkt de auto minder kWh te laden dat je zou verwachten, check dan of je niet last hebt van eenzelfde probleem.
Ook wil ik mijn waardering uitspreken voor AnthonyR die de gehele tijd goed bereikbaar bleef en de nodige belletjes naar Renault Nederland heeft gedaan om te zorgen dat er beweging kwam en te zorgen dat ook beloftes van Renault daadwerkelijk nagekomen werden.
PS: een beta-versie van de genoemde web-service zal binnenkort ook voor een breder publiek beschikbaar gesteld worden. Dat zal ik ook op het forum posten als het zover is.