Voor- en achterbanden omdraaien
Geplaatst: 26 sep 2020 14:20
Hier op het forum is al gemeld dat de standaard Michelin EV banden op een aparte manier slijten. Hier staan een paar foto's van typische Zoe Michelin EV slijtage: viewtopic.php?p=194082#p194082
Mijn banden zijn nog niet zo erg, maar ik zie wel duidelijk verschil tussen de voor- en achterbanden.
Daarom dacht ik er aan om de voor- en achterwielen om te draaien. Dan slijten voor en achter wat gelijkmatiger. Nu staat er in de handleiding dat het verwisselen van de wielen wordt afgeraden (h. 5.6). Maar van Renault mag je niks aan de auto veranderen (geen trekhaak, dakdrager, achterklepdrager), dus daar geloof ik niet meer zo in. Ik weet dat je links en rechts niet moet omdraaien vanwege de draairichting, maar voor en achter kan toch geen kwaad? Het enige wat ik kan verzinnen zijn de TPMS-sensoren. Kan het omwisselen van de banden wel met de sensoren? Bij de Zoe zijn de spanningen van voor en achter gelijk, dus dat kan toch ook geen problemen opleveren?
Mijn banden zijn nog niet zo erg, maar ik zie wel duidelijk verschil tussen de voor- en achterbanden.
Daarom dacht ik er aan om de voor- en achterwielen om te draaien. Dan slijten voor en achter wat gelijkmatiger. Nu staat er in de handleiding dat het verwisselen van de wielen wordt afgeraden (h. 5.6). Maar van Renault mag je niks aan de auto veranderen (geen trekhaak, dakdrager, achterklepdrager), dus daar geloof ik niet meer zo in. Ik weet dat je links en rechts niet moet omdraaien vanwege de draairichting, maar voor en achter kan toch geen kwaad? Het enige wat ik kan verzinnen zijn de TPMS-sensoren. Kan het omwisselen van de banden wel met de sensoren? Bij de Zoe zijn de spanningen van voor en achter gelijk, dus dat kan toch ook geen problemen opleveren?