Pagina 1 van 2

Crashtest

Geplaatst: 08 dec 2021 23:03
door Elektriek
Is iedereen inmiddels op de hoogte van de belabberde veiligheidsvoorzieningen in de Zoe en vooral de abominabele uitkomsten van de Euro NCAP crashtest: nul sterren. Ik heb sinds mei een nieuwe Zoe (toen waren enkel nog de kwalificaties van 2013 bekend) en ben toch wel ontsteld over de resultaten van het onderzoek. Ik ben ook benieuwd wat Renault voor de Zoe-rijders gaat betekenen, in de zin van (mogelijke) aanpassingen in de huidige auto. Want het is toch echt godgeklaagd dat we, anno 2021, nog in zo’n onveilige auto moeten rijden (volgens NACP althans)!

Re: Crashtest

Geplaatst: 09 dec 2021 10:40
door Injector1
Ik vind het resultaat, o sterren, zwaar overtrokken.
De regels zijn strenger geworden.
Dat betekend niet, dat de Zoe, onveiliger is geworden.
Wat ik wel kwalijk vind is het volgende.
In de test, die ik gelezen heb, is ook gevraagd om commentaar aan de Directeur Renault.
Hij zegt daar in, dat de Renault Zoe, voorzien is van rem ingrepen, bij b.v. overstekende voetgangers.
Dit is pertinent niet waar.
Op het vorige model zat het helemaal niet, ondanks dat het in het in de handleiding stond.
Waar het wel standaard op zit, is de Zoë Rivièra.
Ik heb bij de dealer gevraagd, of het alsnog te monteren is , op mijn Zoë Edition One, maar nee dat is onmogelijk.
Als de uitspraak van de Directeur Renault, correct geciteerd is, dan zouden we een claim kunnen leggen , bij Renault Frankrijk, via Renault Nederland.

Re: Crashtest

Geplaatst: 09 dec 2021 11:47
door Elektriek
Uiteraard zijn de regels strenger geworden, maar als autobouwer moet je daar natuurlijk wel op inspelen en enkel teren op hetgeen acht jaar geleden goed was, is ronduit beschamend. En blijkbaar is op de zijairbags wel degelijk extra beknibbeld. Tja, dan krijg je het in de media wel voor de kiezen. Trouwens, ik heb reeds op persoonlijke titel naar Renault Nederland een mail gestuurd met de vraag wat hun oplossing zal zijn voor de tekortkomingen op veiligheidsgebied in de huidige auto.

Re: Crashtest

Geplaatst: 09 dec 2021 11:58
door Injector1
Wat de Zijairbags betreft, daar heb je gelijk in.
Begrijp me goed, ik probeer Renault niet te verdedigen.
Maar het laatste model, heeft wel een camera aan boord, met diverse functies en die ontbrak, bij de eerste Zoë.
Wil je de forumleden, op de hoogte houden, s.v.p, v.w.b. De reactie van Renault Nederland?
Ik weet eigenlijk nu al, wat het antwoord van Renault Nederland is.
Ik las het zojuist nog op de folder; Uitrustingen, kunnen per land verschillen.

Re: Crashtest

Geplaatst: 09 dec 2021 12:04
door Pepone
De andere Renault, de Kangoo komt er wel "goed" uit, dus ze kunnen het wel.

Groet, Ron.

Re: Crashtest

Geplaatst: 09 dec 2021 12:21
door Mastah
Ik hoor graag wat je van Renault Nederland voor antwoord krijgt.

Vooral over die zij-airbags is wel een dingetje. Gezien we (als vroege kopers) qua informatie leunden op de prijslijst van september 2019 ( https://cdn.group.renault.com/ren/nl/br ... 9-2019.pdf ) waar deze omschreven staan als adaptieve zij airbags, en we het verder moesten doen met wat er bekend was van de vorige iteratie Zoe (en bijbehorende veiligheidstesten en scores). Als Renault niet expliciet communiceert dat de nieuwe airbags letterlijk minder beschermen dan de voorgaande, hebben zij wel nagelaten ons hier deugdelijk over te informeren.
Zeker nu de score 0 sterren is in deze recente test, en vooral ook de zij-impact scores behoorlijk tekort schieten, zou het een passende oplossing zijn voor Renault deze airbags een upgrade te geven naar wat men mocht verwachten. Daarmee kunnen ze ons tegemoet komen en proberen hun reputatie te herstellen.

Re: Crashtest

Geplaatst: 09 dec 2021 12:44
door Pepone
Ga zo naar de dealer voor een bandenwissel, eens voorzichtig de uitkomst neerleggen bij hun.

Groet, Ron.

Re: Crashtest

Geplaatst: 10 dec 2021 12:40
door H444NR
Ben het helemaal eens met de stelling dat Renault hier iets aan moet gaan doen.
Je laten rond rijden in een voor deze tijd onveilige auto kan niet! ZEKER NIET VAN RENAULT

Re: Crashtest

Geplaatst: 10 dec 2021 13:25
door Injector1
Elke nieuw op de markt gebrachte auto, wordt door het RDW gekeurd.
Als de auto niet veilig is, krijgt de auto geen type goedkeuring en mag hij dus niet de weg op.
De Renault Zoë, heeft zijn type goedkeuring gehad, dus voldeed hij aan de veiligheidseisen, die RDW stelt.
Dus valt er m.i.z , niets te halen bij Renault

Re: Crashtest

Geplaatst: 10 dec 2021 13:35
door H444NR
Dus blijven rijden in een onveilige auto?

Re: Crashtest

Geplaatst: 10 dec 2021 13:51
door Pepone
Dat zegt injector dus, volgens de wet rijden jij (en ik) in een veilige auto.

Groet, Ron.

Re: Crashtest

Geplaatst: 10 dec 2021 14:01
door H444NR
Volgens de wet, ja.
Maar voel jij je veilig met deze uitslag?
Je zult hierdoor een auto ongeval maar niet overleven!

Re: Crashtest

Geplaatst: 10 dec 2021 14:46
door Pepone
Ik voel mij in mijn Zoe veiliger dan als ik naast mijn zwager zit als hij rijdt in zijn 5 sterren auto.

Groet, Ron.

Re: Crashtest

Geplaatst: 10 dec 2021 14:52
door maestro12
Het is geen onveilige auto, als je met een Zoë tegen een R4 aanrijdt, rij je dwars door het 4tje heen.
Ander voorbeeld, een diesel uit de jaren 2000 voldeed prima aan alle milieu eisen alleen nu de eisen hoger geworden zijn niet meer, is de auto daardoor schadelijker geworden voor het milieu?? Nee, hij is nog steeds net zo 'schoon' als in 2000.
Een oude Volvo van 30 jaar oud was een beresterke auto, reed zo'n beetje alle andere auto's in de prak, alleen als je nu een nieuwe 'lower' class auto op de Volvo loslaat heeft de Volvo meer schade dan vroeger is daarom de Volvo onveiliger geworden?? Nee, alleen nieuwere auto's zijn harder geworden.
Kortom, je kunt in de loop der tijd alles onveiliger laten worden, als je de eisen maar iedere keer omhoog brengt.

Re: Crashtest

Geplaatst: 10 dec 2021 15:03
door Mastah
Het is ook niet dat de Zoe an sich een per se onveilige auto is. Dat kun je niet stellen. Veel (voornamelijk oudere) auto's zijn een stuk onveiliger.

Wat je wel aan kunt kaarten is de (door Renault niet gecommuniceerde!) regressie in de zij-airbag in het nieuwe model.

Re: Crashtest

Geplaatst: 10 dec 2021 17:48
door Injector1
Nieuwe auto”s zijn harder geworden?
De voorkant en de achterkant , zijn zachter geworden.
Deze kanten zijn z.g. schokabsorberend.
Als dat niet zo zou zijn, werd je , bij een frontale aanrijding , door de voorruit gelanceerd.
Op het You tube crashfilmpje van de Zoë, kan je goed zien , hoe dat werkt.
De voorkant is plat tot aan de voorruit, de kooi constructie, is nog intact.
Let vooral eens op het portier, dat is nog steeds gesloten en dat is weer keurig.
Injector

Re: Crashtest

Geplaatst: 10 dec 2021 18:37
door Pepone
Heb je misschien een linkje naar die video?

Groet, Ron.

Re: Crashtest

Geplaatst: 10 dec 2021 18:46
door Tomaso
Toch behoorlijk teleurstellend van 5 sterren naar nul !!
De Dacia Spring heb er in mogen rijden, voelt vooral erg goedkoop en blikkerig aan, maar die heeft dan nog 1 ster....!!!
Hier voelde ik me al niet prettig in..........en dat de Zoe dan nog minder scoort....... :fp:
20211210_170632.jpg
Gisteren aangaande mijn Zoe ook nog minder aangenaam nieuws ontvangen..... :doh:
Maar dat hoort in een ander topic.......pffff :snooty:

Groet Tomaso

Re: Crashtest

Geplaatst: 10 dec 2021 20:24
door Injector1
Hallo Ron,
Helaas kan ik de video niet zo gauw vinden, maar op www.autoblog.nl vind je een mooie serie foto’s van de crashtests.

Re: Crashtest

Geplaatst: 10 dec 2021 20:41
door Tomaso
Als het goed gaat.....linkje naar een kort filmpje van de crashtest...



Meer lezen....zie www.adac.de of www.euroncap.com

Of hierbij een pdf met de resultaten....
euroncap-2021-renault-zoe-datasheet.pdf

Tomaso

Re: Crashtest

Geplaatst: 11 dec 2021 10:18
door djeffoo
Na aanloop van de Zoe 50 waren er al aardig wat reviews die veiligheid benoemden als gemis, maar ik dacht daarbij vooral aan dode hoek detectie, forward collision detectie, en meer van dat soort technische snufjes welke een auto op zichzelf niet veiliger maken, maar er wel voor zorgen dat fouten van de bestuurder worden opgevangen ( = indirecte veiligheid).

Aangezien ik zelf geen 100.00 km per jaar rijdt en ook weinig spannende stukken, zijn dat soort zaken wat mij betreft een luxe, niet een noodzaak. Ter vergelijking met iets als ABS, dat vindt ik werkelijk wel een verbetering voor zowel de onervaren als de meest doorgewinterde km vreter….

Wat ik nu totaal niet snap is dat de NCAP rating door dit gebrek aan technische snufjes van 5 naar 0 sterren doet afdalen. Zijn de eisen zo streng en hierop leunende geworden, of is er meer aan de hand? Ik had op zijn minst dan nog 3 sterren verwacht, maar 0?

Laatst bij de dealer zag ik nog 50 Zoe’s staan voor een drinkwaterbedrijf….. ik kan me slecht voorstellen dat deze hun personeel in een auto willen laten rijden met zo’n fatale beoordeling.

Wat ik dus verwacht is dat Renault, uiteindelijk na veel heisa, een terugroep actie voor de zijairbag gaat uitvoeren, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat dit uiteindelijk het einde voor de Zoe zal kunnen voorkomen…..

Met deze kennis, ook al hecht je er geen enkele waarde aan, doet mij toch verder kijken naar een andere auto als opvolger: nieuw verkoop zal toch wel af gaan nemen nu, 2e hands vraag + restwaarde zal vermoedelijk kelderen => einde Zoe tijdperk als je mij vraagt…. :cry2:

Re: Crashtest

Geplaatst: 11 dec 2021 11:28
door Injector1
Bedankt djeffoo voor je verhaal.
Ik voel me veilig genoeg, in mijn Zoë Edition One, met dode hoek waarschuwing😁.
Ook ik ben benieuwd, of er een reactie komt van Renault.
Ik verwacht eigenlijk geen actie van Renault.
Financieel, staan ze er niet zo goed voor, volgens mij.

Re: Crashtest

Geplaatst: 11 dec 2021 20:01
door Pepone
Heb net als Moderator van dit forum een bericht gestuurd naar Renault Nederland.
Namens de leden onze verontrusting uitgesproken en verwachten dat Renault stappen gaat ondernemen om onze veiligheid te garanderen.

Kijken of ik antwoord krijg op mijn forum mailadres.

Groet, Ron.

Re: Crashtest

Geplaatst: 11 dec 2021 21:22
door Tomaso
Hoi Pepone,

Dank voor het sturen van een bericht aan Renault Nederland.
Ben uiteraard erg benieuwd naar de reactie, die we hier als deze komt dan zeker gaan zien.

Groet Tomaso

Re: Crashtest

Geplaatst: 11 dec 2021 22:37
door Elektriek
Dat is fijn. Uiteraard zal (hopelijk) een groepsreactie meer effect sorteren dan enkel een individuele. Zelf heb ik nog geen antwoord gekregen op mijn (individuele) vragen aan Renault Nederland. En als dat uitblijft, dan ga ik alsnog reclameren.
En nou nog iets leuks:
Ik bewaarde tot nu toe mijn sleutel ‘s nachts steeds in een skim-vrij hoesje, om te voorkomen dat mijn Zoe gestolen zou worden. Hoewel de Zoe niet in de top 10 staat van meest ontvreemde auto’s, vond ik het toch riskant met de ‘keyless entry’. Maar vanaf de crashtest is dat absoluut overbodig geworden, want een potentiële autodief zal zich wel drie keer bedenken vooraleer een Zoe te stelen. Stel hij vliegt eens uit de bocht, op de vlucht voor de politie. Hij brengt het er dan helaas niet levend van af. Dus ik kan nu in elk geval met een gerust hart gaan slapen, haha.

Verstuurd vanaf mijn iPad

Re: Crashtest

Geplaatst: 12 dec 2021 01:27
door Pepone
Dat is het hem juist, ik reageer als moderator namens de 34046 gebruikers van hét Renault forum.
Dat is toch een groep?

Ik denk dat een ieder ongerust mag zijn dat Renault misschien op andere modellen ook gaat (of wil gaan) beknibbelen op veiligheid.

Groet, Ron.

Re: Crashtest

Geplaatst: 12 dec 2021 12:03
door Injector1
Beste forumleden,
We doen of de wereld in brand staat.
Ik heb 40 jaar, in de Autowereld gewerkt, waarvan een gedeelte als monteur.
Om een voorbeeld te noemen, in 1955, was er van airbags, veiligheidsgordels, laatst genoemde, monteerde ik achteraf, om dat ze standaard , er niet in zaten, geen sprake.
Tractioncontrole, ABS, rembekrachtiging, stuurbekrachtiging, cruisecontrole, niets van dat alles.
Toch reed iedereen, vrolijk rond.
Ik wil maar zeggen, de Renault Zoë, is niet levensgevaarlijk.
Ik val in herhaling, dan had de Zoë geen type goedkeuring gehad, van het RDW.
Als een van de forumleden echt zo bang is, bel het RDW en vraag waarom de Zoë, en type goedkeuring heeft gehad.

Toegevoegd in 5 minuten 14 secondes:
Natuurlijk loopt Renault achter, bij andere merken, maar we moeten niet vergeten, dat de Zoë niet slechter is geworden, op de zijairbags na, er zijn wel rijhulpsystemen bij gekomen.
En niet vergeten, de veiligheidsregels, worden continu aangepast

Re: Crashtest

Geplaatst: 12 dec 2021 13:18
door Riesbak
Getest is de goedkoopste versie zonder rijhulpsystemen, daardoor maar 14% in die categorie. Jammer dat de hoofd airbags er niet meer inzitten, voor de rest is onze Zoe nog net zo veilig als in 2013, maar de lat is enorm hoger gelegd. Voel ik me ineens onveilig in mijn auto? NEE, ga ik klagen en proberen procedures te starten bij Renault: NEE.

Ik ben en blijf blij met Zoetje.

Re: Crashtest

Geplaatst: 12 dec 2021 13:28
door djeffoo
Qua kooiconstructie, kreukelzone etc zit het volgens mij idd allemaal nog dik prima. Ik verbaas mij alleen dan het zonder de allermodernste rijhulpsystemen (secundaire veiligheids hulpsystemen zoals vermoeidheidsdetectie of andere onzin ( wordt het niet tijd voor een alcoholslot als permanente veiligheidseis? :-( ) tot een NCAP van 0 sterren heeft geleid, en niet voor bv 3 van de 5.

Dat de Zoe opeens onveilig is, is dikke onzin. Dat weet Injector1, ikzelf en veel anderen gelukkig wel. Alleen is het de vraag of de meerderheid van het publiek dit ook zo ziet, en ik ben bang dat het oordeel zonder enige hinder van daadwerkelijk kennis, zoals in veel gevallen, ongunstig uit gaat pakken voor Renault.

Re: Crashtest

Geplaatst: 12 dec 2021 14:22
door H444NR
Ik heb ook altijd prettig gereden in mijn Eend en Renault 4👍
Maar je verwacht in deze moderne tijd dat je auto ook bij de tijd blijft

Re: Crashtest

Geplaatst: 12 dec 2021 18:08
door Tomaso
Voor mij is het eenvoudig, als ik dit een jaar geleden te horen had gekregen had ik de Zoe niet gekocht PUNT !!
En ik vindt het kul argument om met dingen uit het verleden te schermen, en dat de Zoe nog steeds veilig is !!
Die test is heel duidelijk, als inzittende en als voetganger breng je het er slechter van af als nodig is.
Andere fabrikanten hebben dit wel voor elkaar/op orde, en er is voor mij geen enkel excuus dat Renault dit niet heeft.


Groet Tomaso

Re: Crashtest

Geplaatst: 12 dec 2021 20:02
door djeffoo
Je slaat de spijker op zijn kop Tomaso: Andere merken doen het beter = hebben hun gamma wel aangepast naar de steeds strengere normen van de NCAP: Conclusie heb ik eerder al aangegeven. 😔

Re: Crashtest

Geplaatst: 12 dec 2021 20:34
door maestro12
Allemaal geleuter, als er een nieuwe windows versie uitkomt gaat 99% van de mensheid niet eerst studeren hoe de nieuwe versie werkt maar installeert vrolijk de nieuwe en gaat dan aan de slag...ben je dan ook ineens ongeschikt als computergebruiker??
En bij een auto doe men net zo, men gaat shoppen en wil zo min mogelijk geld kwijt, maar kijken wat tegenwoordig door NCAP als belangrijke veiligheids eisen wordt gezien doet niemand, dus eigenlijk is iedereen dan ongeschikt als koper van een auto.

Re: Crashtest

Geplaatst: 12 dec 2021 21:11
door djeffoo
Alleen kost Windows een keer 100,- of veelal niks en een “nieuwe” auto 20.000 of meer…

Laat ik zeggen dat sommigen echt eerst wel op zoek gaan naar wat achtergrond info rondom een auto alvorens een autohandel binnen te stappen.

In analogie met Windows. Deze heeft geen serieuze concurrentie: Linux is als een motorfiets en MacOS als Tesla, leuk maar niet interessant qua verzekeringspremie, onderhoudsprijzen en kosten van alles wat per ongeluk stuk is. Chromebooks nog: tsja, handig als laptop voor de kinderen.

Re: Crashtest

Geplaatst: 13 dec 2021 12:06
door Injector1
Om alles even in de juiste proporties terug te zetten , het volgende.
Tekst RDW; Als is vastgesteld dat het voertuig aan de Europese regelgeving voldoet en als het productieproces is beoordeeld en akkoord bevonden is, wordt type goedkeuring gegeven.
De letterlijke tekst , op de Euro NCAP site, is het volgende; Een auto die geen sterren haalt, is per definitie NIET ONVEILIG!
Alleen een auto met 1 of meer sterren, is veiliger.
Overigens, ook op de site te lezen, niet iedere auto wordt getest.
En als laatste, als je een nieuwe auto wil gaan kopen, lees je in.
Maar wees ervan overtuigd, dat er anno 2021, geen onveilige nieuwe auto’s verkocht worden.
Natuurlijk zijn er verschillen, maar dat is een kwestie van lezen.