Pagina 1 van 1
My Renault app - matig
Geplaatst: 08 jul 2023 21:29
door avdhoeff
De My Renault app is - in mijn ogen - van matige kwaliteit.
Wij rijden in een ZOE R110 Zen 50, bouwjaar 2020, oorspronkelijk geleverd in Duitsland.
1. Als wij thuis laden met een mobiele laadkabel (op een gewoon 230 V stopcontact dus) wordt dat door de app (of door de auto?) niet gezien als laadsessie.
2. bij Klimatisering - in de app - zie ik 5 'planners' staan, maar die kan ik geen van alle verwijderen; 'planner 1' heeft een starttijd van 9:05 op donderdag staan. Die kan ik uit zetten, deactiveren, maar een dag of 3 later staat het gewoon weer aan.
3. Bij Autogegevens wordt onder het eerste hoofd-topic 'Informatie' wel opgesomd met Nederlandstalige termen (Merk, Model, Kleur, Interieur, enz.) maar de gegevens die erachter staan zijn deels Nederlandstalig, deels Duitstalig (Interieur: "Innenharmonie Evolution in Stoff grau". Alle overige hoofd-topics zijn Duitstalig (Sicherheit, Interieur & Komfort, Technik, Farben & Polster, enz.) en de gegevens die binnen een hoofd-topic getoond worden ook. "Sicherheit: 3 kopfstutzen hinten, hohenverstellbar".
Ik heb de Renault dealer waar we de auto gekocht hebben (Bochane) wel gevraagd om aanpassing, maar er verandert niets. Kunnen ze dat op afstand? Moet ik meer druk erop zetten?
Zijn er dingen die ik over het hoofd zie, of heeft iedereen dezelfde ervaringen?
Re: My Renault app - matig
Geplaatst: 08 jul 2023 22:49
door Pepone
Herken het wel, maar de laatste tijd staat het bij mij goed in het Nederlands.
Alleen bij “connected services” zie ik af en toe nog wat Franse termen
Ik heb ook ooit geklaagd over de vertalingen.
Ligt aan Renault Frankrijk kreeg ik te horen.
Maar nu ziet de app er vrij goed uit bij mij.
Hij werkt de laatste wel goed.
Heb je de laatste versie?
Groet, Ron.
Re: My Renault app - matig
Geplaatst: 09 jul 2023 09:10
door Sjaak H
De app werkt bij mij meestal goed. Ik vind wel dat je er weinig mee kan, vergeleken met b,v, Volkswagen en Volvo.
Re: My Renault app - matig
Geplaatst: 09 jul 2023 12:06
door avdhoeff
Dank voor de reacties.
Punt 1 is overigens onjuist: de thuis laadsessies worden WEL getoond, ik heb me vergist.
Ik zal even nagaan of er een latere versie is. Ik heb versie 5.3.3
Re: My Renault app - matig
Geplaatst: 09 jul 2023 12:21
door Pepone
Ik heb de laatste versie 5.3.1
Deze is een maand oud nu, volgens de App Store.
Hep jij ook een Apple phone?
Misschien krijg jij nog een Duitse versie.
Ik zie geen Duitse teksten.
Groet, Ron.
Re: My Renault app - matig
Geplaatst: 09 jul 2023 12:31
door avdhoeff
Ik heb een Android toestel.
Die Duitstalige teksten zitten er natuurlijk in omdat de eerste eigenaar een Duitser was, dus dat is niet vreemd. Maar ze moeten veranderd kunnen worden, vind ik. Niet door mij, maar wel door een dealer.
Re: My Renault app - matig
Geplaatst: 09 jul 2023 12:44
door Pepone
Nou heb ik gemerkt dat de ene dealer de andere niet is.
Heb ervaren dat de knowhow op dit gebied niet overal het zelfde is.
Heb je al contact gehad met de helpdesk?
Groet, Ron.
Re: My Renault app - matig
Geplaatst: 09 jul 2023 17:40
door avdhoeff
Hallo Ron,
Nee nog geen contact met de helpdesk. Welke helpdesk bedoel je trouwens? Die van de dealer, of die van Renault Nederland? In de My Renault app zit een chat functie, ben van plan die te gaan proberen.
Re: My Renault app - matig
Geplaatst: 09 jul 2023 18:36
door Pepone
Tel. nummer van Renault NL is 0800-0303
Zijn best wel behulpzaam.
Rustig je probleem voorleggen.
Groet, Ron.
Re: My Renault app - matig
Geplaatst: 18 aug 2023 16:41
door avdhoeff
Nummer 0800-303 beantwoordt alleen vragen over problemen onderweg. "Heb je geen onderweg-probleem met je Renault, ga dan naar
www.renault.nl"
Daar vind ik een ander nummer: 088-303533. Daar kun je op werkdagen terecht tot 16:00.
Bij 'Veel gestelde vragen' zit ook het onderwerp 'My Renault'. Als ik dat kies volgt er een foutmelding. Ik gebruik Windows 11, browser Firefox en ik weiger cookies.
Wordt vervolgd.
Re: My Renault app - matig
Geplaatst: 18 aug 2023 16:47
door Pepone

Bedankt voor de aanvulling.
Groet, Ron.
Re: My Renault app - matig
Geplaatst: 25 aug 2023 10:30
door avdhoeff
Hallo allemaal,
Intussen contact gehad met Renault Nederland, via 088-3035333 (let op: één 3 meer dan in mijn vorige post).
Het kan niet, gegevens in My Renault wijzigen. Het probleem was bekend bij degene met wie ik sprak, en het is bekend dat er een paar gegevens wel aangepast (vertaald) zijn, maar het overgrote deel blijft Duitstalig. Ik vraag me af door wie dan die paar gegevens wel gewijzigd zijn.
Overigens staat het vermelde bouwjaar van de auto (2020) gelijk aan het importjaar (2023). Toch leuk voor mij, dat ik ineens een auto uit 2023 heb.
Ik heb toch ook nog een mail verstuurd naar de helpdesk, waarin ik het probleem uitleg, met vermelding van het telefoongesprek dat ik al had. Verwacht niet dat dat iets oplevert, maar wie weet.
Re: My Renault app - matig
Geplaatst: 25 aug 2023 14:07
door avdhoeff
Dit is het antwoord dat ik ontving:
Geachte heer van der Hoeff,
Wij danken u hartelijk voor uw bericht dat wij op 25-8-2023 ontvingen, waarin u aan geeft dat u graag de taal van uw Renault app aan zou willen laten vertalen naar het Nederlands.
Helaas is het niet mogelijk om dit aan te passen naar het Nederlands.
Ook kan het bouwjaar van het voertuig niet aangepast worden door ons.
De datum die u nu ziet is waarschijnlijk de datum dat het voertuig een Nederlands kenteken kreeg.
Naar aanleiding van ons contact ontvangt u binnenkort een enquête met de mogelijkheid om uw tevredenheid uit te drukken in 5 sterren. Renault hecht veel waarde aan uw mening. Om die reden stellen wij uw medewerking aan de enquête erg op prijs. Bij voorbaat hartelijk dank.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Wanneer u dat wenst kunt u ons ook telefonisch bereiken op werkdagen van 10:00 tot 12:00 uur en van 13:00 tot 16:00 uur op het telefoonnummer 088 303 53 33. Tevens kunt u terecht op onze website www.renault.nl.
Met vriendelijke groet,
Re: My Renault app - matig
Geplaatst: 25 aug 2023 14:13
door Pepone
Ondanks de inhoud een nette brief.
Groet, Ron.
Re: My Renault app - matig
Geplaatst: 25 aug 2023 14:24
door avdhoeff
Hallo Ron,
Jazeker, een nette brief.
Een mondiaal bedrijf zegt in die brief dat het niet kan, aanpassen van de inhoud. Oftewel een beslissing om geen geld te besteden aan het zodanig veranderen van een app dat die overweg kan met het exporteren en importeren van een auto. Het is toch geen lokale start-up, dat Renault? Als ik een beetje schamper klink, dat klopt.
Groet, Aike
Re: My Renault app - matig
Geplaatst: 31 aug 2023 10:44
door avdhoeff
Inmiddels heeft een medewerker Customer Care contact met mij opgenomen. Het zat ze blijkbaar toch niet lekker, is mijn indruk.
Hij legde uit dat de gegevens van een auto, het 'configuratiebestand', een DNA van de auto zijn. Daarin kan niet veranderd kan worden. Dat kan ik begrijpen, je wilt niet dat daarin gerommeld wordt.
Er is echter wèl in gewijzigd.
Achter type brandstof staat nu ‘elektriciteit’ (NL), en achter versnellingsbak staat ‘elektr. variabele versnellingsbak’ (NL). Terwijl achter interieur nog steeds staat: ‘Innenharmonie Evolution in Stoff grau’(DE), en achter alle andere topics zijn de gegevens ook in het Duits. Iemand heeft dus wijzigingen aangebracht. Wie zou dat geweest zijn?
Ik heb bovenstaande redenering opgenomen in een antwoord dat ik stuurde.
Re: My Renault app - matig
Geplaatst: 31 aug 2023 11:33
door CvP-Zoe
Ik lees met veel interesse mee.
Mijn auto is geimporteerd uit Italie.
De info in de app wordt deels in Nederlands/Italiaans/Frans weergegeven.
Daarnaast ondervind ik problemen met het via de app inplannen van een route. Na verzenden krijg ik de melding "De auto kan niet worden bereikt"
Terwijl ik wel gewoon de locatie kan uitlezen en kan zien hoever de accu geladen is en wat het resterende bereik is.
Met de navigatie merk ik dat ik geen verkeersinfo in beeld krijg. En dat terwijl ik wel alle abbonementen heb. (gecheckt met garage en Renault Nederland).
Ik heb in de auto aangegeven dat mijn gegevens gedeeld mogen worden. Vervolgens staat er dat dit binnen 72 uur verwerkt zal worden. Dat staat er nu al een half jaar.....
Re: My Renault app - matig
Geplaatst: 31 aug 2023 12:13
door Sjaak H
@ Cvp-Zoe,
Mijn auto Captur PHEV komt ook uit Italië en sommige gedeeltes zijn inderdaad in het Italiaans, ik krijg ook regelmatig de melding "De auto kan niet worden bereikt"maar dan stap ik in de auto en is de opdracht toch aangekomen. Bij mij is in Juli de hele unit vervangen omdat bij het opstarten van de radio hij vaak automatisch op de FM-band sprong. Sinds de vervanging heb ik ook geen verkeersinformatie meer er is 2 maal naar gekeken door de dealer, maar ze kwamen er niet uit. Volgende week moet ik hem brengen en dan gaan ze hem aan de computer hangen en contact zoeken met het hoofdkantoor in Frankrijk, zodat zij er vanaf daar naar kunnen kijken.
Re: My Renault app - matig
Geplaatst: 31 aug 2023 12:45
door avdhoeff
Interessant om te horen over het configuratiebestand van auto's die vanuit Italië geïmporteerd zijn. Daar dus een mix van Nederlands, Italiaans en zelfs Frans. Het is mogelijk zinvol om de inhouden van de configuratiebestanden te vergelijken.
Hier is een screendump van de gegevens van onze auto, van het online My Renault configuratiebestand. De inhoud daarvan is minder uitgebreid dan in de app op een smartphone. Maar op de smartphone kan ik geen screendumps maken, dat wordt - bij mij - niet toegestaan door de MR app (Android).
Je ziet een mix van Duits en Nederlands. De onderwerpen zijn alle Nederlands, de inhoud is soms Nederlands, soms Duits. In de uitgebreidere versie van het configuratiebestand, op mijn smartphone, zijn alle extra onderwerpen in het Duits, en de inhoud ervan ook.
Ik heb VIN en kenteken weggelaten.
Re: My Renault app - matig
Geplaatst: 31 aug 2023 14:05
door CvP-Zoe
Waar kan ik het online configuratiebestand vinden?
Bij mij is de online Myrenault app behoorlijk leeg. De Vin code staat wel geregistreerd maar verder kan ik geen specs vinden.
(of kijk ik niet goed?)
Re: My Renault app - matig
Geplaatst: 31 aug 2023 14:44
door Sjaak H
Gewoon op het beginscherm naar beneden scrollen, en dan autogegevens. Althans bij mij.
Re: My Renault app - matig
Geplaatst: 31 aug 2023 23:39
door avdhoeff
De gegevens die online staan, dat zijn er niet veel (ook al log je daar in met je account). Je moet de My Renault app op je telefoon installeren, inloggen, en daarna je auto erin opnemen. Dan zijn er veel meer gegevens te zien.
Re: My Renault app - matig
Geplaatst: 28 sep 2023 11:24
door avdhoeff
Vervolg van mijn pogingen om het configuratiebestand aan te passen.
Mail gestuurd naar
www.renault.fr, in het Engels hoor, mijn Frans is matig. Antwoord ontvangen dat zij alleen gaan over de Renaults op de Frans markt, maar dat ze mijn vragen hebben doorgestuurd naar de afdeling die erover gaat. Welke afdeling dat is staat er niet bij.
Intussen ontdekt dat in het configuratiebestand geen informatie staat over de laadmogelijkheden van de auto. Dat kwam aan de orde omdat we een Fastned laadsessie voorzagen (lange trip) en ik ontdekte dat onze Zoe niet via CCS kan laden. In Nederland is CCS standaard vanaf 2019, in Duitsland is het een optie, en wij hebben een uit Duitsland geïmporteerde auto.
Fastned heeft wel locaties waar je een ZOE redelijk snel kunt laden, dus we kwamen er wel uit.
Is dat bij iedereen het geval? Geen info over hoe er geladen kan worden?
Re: My Renault app - matig
Geplaatst: 30 sep 2023 10:52
door Andere Peter
Ik snap je vraag niet zo goed maar probeer toch te antwoorden

standaard laden alle zoe's met de mennekes type 2 stekker minstens 22 kWh sommige modellen halen daar 43 op maar die zijn al wat ouder. (Dit is een theoretische snelheid)
Met een extra klepje onder de type 2 stekker (50kW accu) zit de ccs contact en daarmee laad de zoe maximaal 50kWh
Duitse optie is idd het snelladen (ccs)
Fastned heeft nog enkele plekken waar je met 43 kWh kan laden op de mennekes maar dat is wel duurder. als je toch de rit aan het plannen bent kijk dan in een map met laadpalen of je vlak langs de snelweg een 22kWh uur paal staat, deze zijn goedkoper en sneller kan uw zoe toch niet.
Re: My Renault app - matig
Geplaatst: 01 okt 2023 21:46
door avdhoeff
Dank voor uw antwoord.
Ik weet dat alle Zoe's laden met een type 2 stekker, en dat dat minstens 22 Kw is.
De auto's vanaf 2020 hebben een CCS aansluiting, heb ik begrepen, en zouden dus - ook - kunnen snelladen. Die van ons heeft wel dat extra klepje, maar dat zit dicht (vast) en de auto heeft dus geen snellaad mogelijkheid. De in Nederland geleverde hebben dat wel.
Wij hebben inderdaad aan een Fastned Zoe snellaad paal gestaan, het zijn er toch wel zo'n 20 in Nederland. Wat ie leverde weet ik niet.
Als een Zoe wèl een CCS snellaad functie heeft, verwacht ik dat dat ook in het configuratiebestand staat, die eigenschap. Mijn vraag is: is dat het geval? Niet dat het zo belangrijk is hoor, het interesseert me. In het kader van de mailwisseling die ik met Renault Nederland heb, over het configuratiebestand.
Iets anders is een termenkwestie, die valt me nu ineens op.
Laden doe je volgens mij met een bepaald aantal 'Kw'
De capaciteit van een accu geef je volgens mij aan met een bepaald aantal 'Kwh'.
U gebruikt het andersom. Of zit ik fout?
Re: My Renault app - matig
Geplaatst: 03 okt 2023 19:35
door Andere Peter
zoe_tel.jpg
Onze heeft wel een geel stipje achter het snelladen
Standaard werd ook de genoemde kabel mee geleverd. denk dat ze er van uit gaan dat men weet over Maximaal 22 ???
Laden gaat bij mijn weten per uur en is de capaciteit een vast gegeven.
Een start accu van een fossiele brandstof voertuig heeft een aanduiding A/h wat deze maximaal geven kan per uur
misschien verwar ik het e.e.a. wel
Wie het zeker weet mag het typen

Re: My Renault app - matig
Geplaatst: 04 okt 2023 21:18
door avdhoeff
Dat uw auto ook via CCS kan laden staat dus wèl in het configuratiebestand, goed om te weten! Als een Zoe alleen via type 2 kan laden zal dat wel als standaard gezien worden, en wordt het daarom niet apart vermeld.
Wat Kw en Kwh betreft, dit is hoe ik het geleerd heb.
De capaciteit van de 12V loodzuur accu's wordt vaak aangeduid met Ampère/uur (Ah). 60 Ah betekent: '60 ampère, een uur lang'. Dat is hetzelfde als '720 Watt, een uur lang, oftewel 0,72 Kw een uur lang = 0,72 Kwh. De Watts bereken je door de ampères te vermenigvuldigen met het voltage, 60x12=720. De eenheden Ah en Kwh geven beide de capaciteit van een accu aan. De nieuwere Kwh aanduiding verdringt de oude Ah aanduiding, omdat in de Kwh het ampèrage en voltage meegenomen worden. In de Ah aanduiding wordt alleen het ampèrage gebruikt.
Sorry dat ik als een schoolmeester klink, maar ik hou ervan om de juiste eenheden te gebruiken
Intussen nog steeds geen bericht uit Frankrijk, over het al dan niet aan te passen configuratiebestand.
Heb wel onze dealer gevraagd of CCS laden ingebouwd kan worden. Dat is vast erg duur (te), verwacht ik.
Re: My Renault app - matig
Geplaatst: 05 okt 2023 09:49
door zoe2goe
Nou ja, kWh is een maat voor energie, en in die zin is het een wat menselijker maat omdat het relateert aan kosten en verbruik. Maar het is niet moderner of zo. De feitelijke technische capaciteit wordt eigenlijk altijd in Ah gegeven. Reden is dat met name Li-Ion batterijen zoals dat dan heet vrijwel 100% coulomb-efficiënt zijn: er gaat evenveel lading (in termen van aantal elektronen) in als uit. Verliezen komen alleen door spanningsval, lees, interne weerstand. State of Health is ook meestal gedefinieerd als de daadwerkelijke capaciteit in Ah gedeeld door de nominale capaciteit (in Ah) en houdt dus geen rekening met de interne weerstand / spanningsval.
Vaak helpt de water-analogie: als je de batterij beschouwd als een stuwmeer met water, is
- de capaciteit in Ah de grootte van het meer;
- de spanning in V het druk-, en dus hoogteverschil;
- de capaciteit in kWh de energie in het meer, lees het drukverschil vermenigvuldigd met de grootte;
- het laadvermogen in kW de hoeveelheid water per seconde waarmee het stuwmeer vol kan worden gepompt
De analogie is niet perfect, maar goed genoeg voor een redelijk niet al te academisch beeld.
CSS inbouwen: niets is onmogelijk uiteraard, maar ik weet vrij zeker dat Renault het niet als achteraf in te bouwen optie aanbiedt. Het is ook maar de vraag of het de moeite is omdat het laadsysteem relatief snel het laadvermogen knijpt. De 50 KW haal je alleen in optimale omstandigheden, lees, warme en vrijwel lege batterij.
Re: My Renault app - matig
Geplaatst: 05 okt 2023 12:58
door avdhoeff
Dank Jeroen, een mooie analogie. En mocht mijn dealer met een prijs komen voor CCS inbouw, dat laat ik hier dan weten.
Re: My Renault app - matig
Geplaatst: 28 dec 2023 16:38
door 2022_Zoef
Mijn iPhone ververst 'my Renault' app niet op de achtergrond.
Dit is voorval vervelend als ik de status van het laden wil weten. Als ik dan één keer heb gekeken, veranderen de gegevens niet meer, terwijl de auto wel 'verder laadt'. Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand een oplossing?