Pagina 1 van 1

Electrische storing- STOP

Geplaatst: 21 feb 2014 10:42
door bbos
Na meer dan 10000 vrijwel probleemloze kilometers had ik deze week voor het eerst een echte storing. Bij het starten bij de supermarkt kreeg ik ineens de melding "Stop electr storing GEVAAR". Uit en aan zetten hielp niet, maar de auto reed gewoon en ik kon geen enge luchtjes ontdekken dus ben ik heel langzaam de 4 km naar huis gereden. Daar Renault mobiel gebeld en die zouden hem komen halen. Na ongeveer een kwartiertje nog wat spullen uit de auto gepakt en voor de lol nog eens geprobeerd. Geen storing meer, dus Renault mobiel afgebeld en een afspraak gemaakt bij de dealer. Daar is ie eergister geweest en ze hebben de storingen uitgelezen. Ze konden echter niet vinden welke storing nou precies de melding had gegeven (er staat geen tijd bij uitgelezen odb storingen). Nu is alles gewist en wachten we op de volgende keer dat het voorkomt. De storingen waren o.a. CANBUS storing (2X) en oververhitting motor (van die laatste kan ik me herinneren dat ik een keer een seconde lang die melding op het dashboard heb gezien). Er is ook nog gebeld met Renault Nederland en die gaven het advies de laadinstallatie na te laten kijken door een elektricien. Dat vind ik nogal belachelijk: de auto was 4Km verwijderd van de laadinstallatie op het moment van storing, hij is netjes door een Uneto-Vni installateur aangelegd 4 maanden geleden en de auto heeft al 100X probleemloos geladen (na vervanging van aardlek).

Mijn plan is dus nu om zelf zo nu en dan de storingen maar uit te lezen. De ObdII aansluiting heb ik al gevonden tijdens het stofzuigen :-)

Heeft iemand hier op het forum ervaring met een goede en goedkope (bijvoorbeeld op DX.com) OBD lezer voor Renault? Ik heb alleen ervaring met die van Citroen.

Re: Electrische storing- STOP

Geplaatst: 21 feb 2014 10:53
door WillemS
En wij maar raden over wat voor Renault het gaat.
Met in de handel verkrijgbare OBD lezers kan je niet diep genoeg in de Renault-software, realiseer je dat wel.
En als het een elektrische auto betreft zou ik maar heel voorzichtig zijn, vooral met oververhitting.
Laat dit aan specialisten over voor er ongelukken gebeuren.
mvg WillemS
p.s. als er in de werkplaats aan zulke wagens gesleuteld wordt dient de werkplek niet voor niets afgezet te worden(als het goed is).

Re: Electrische storing- STOP

Geplaatst: 21 feb 2014 11:15
door bbos
Ik heb het aan de specialisten overgelaten en die kunnen niet eens herleiden welke storing nou precies de melding op het dashboard heeft gegeven. De specialisten bij renault nederland wijzen meteen naar mijn laadinstallatie als de oorzaak. Met alle respect, maar ik heb niet het gevoel dat ze erbovenop zitten. Ik ga ook niet sleutelen aan de auto, maar ik mag toch wel de foutcodes uit mijn eigen auto uitlezen?

Re: Electrische storing- STOP

Geplaatst: 21 feb 2014 13:30
door WillemS
Natuurlijk mag je de fout-code's uitlezen, alleen zal je ze niet allemaal kunnen krijgen/vinden tenzij je de Renault-clip/Activa gebruikt.
mvg WillemS

Re: Electrische storing- STOP

Geplaatst: 21 feb 2014 13:44
door bbos
Okido. Ik heb nu deze besteld:
http://dx.com/p/mini-elm327-obd2-obdii- ... wdIfYV9DNs

Mijn bedoeling is ook alleen maar aan de dealer te kunnen vertellen welke foutcode erbij is gekomen als het nog een keer voorkomt. Dan kunnen zij wat gerichter zoeken en echt iets oplossen.

Re: Electrische storing- STOP

Geplaatst: 21 feb 2014 16:03
door fivari
Op zich wel interessant, maar mij totaal onbekend.
Kan je een linkje geven voor wat meer uitleg? Plug je die dan in een stekker? Waar bevindt die stekker zich?
Kan je de codes dan vervolgens ontcijferen?
Allez, veel vragen waarop hier misschien een antwoord komt.

Re: Electrische storing- STOP

Geplaatst: 21 feb 2014 16:21
door bbos
OBD is een (dacht ik) wettelijk voorgeschreven standaard voor diagnoses van auto's. Elke auto moet een OBD stekker hebben die bereikbaar is van binnen de auto. Bij de Zoe zit ie in de middenconsole onder de bodem van het voorste bakje. Enige probleem is dat je naast veel standaard foutcodes ook merk- en auto specifieke codes hebt. Zo is citroen de enige met foutcodes voor een hydropneumatisch veersysteem. En voor een Zoe zal het ook wel zo zijn. Beetje algemene info hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics. Googelen op OBDII geeft ook veel info.

Re: Electrische storing- STOP

Geplaatst: 13 mei 2014 18:48
door zoe2goe
Ik heb een ELM327 module gekocht op eBay (de prijzen zijn zodanig dat als het nikss doet je zo'n ding lachend in de prullebak gooit).

http://www.ebay.de/itm/181334940714

The verdict: Doet het prima in de Benzineslurper. In de Zoƫ: nul resultaat met Torque (free), niet eens een verbinding.

Re: Electrische storing- STOP

Geplaatst: 14 mei 2014 11:57
door WillemS
Klopt helemaal Renault heeft het helemaal dichtgespijkerd!!!

Re: Electrische storing- STOP

Geplaatst: 14 mei 2014 12:13
door zoe2goe
Tja, treurig nietwaar? En ik maar denken dat het mijn auto was.

Dat het read-only zou zijn zou ik best kunnen snappen, al was het maar om de garantie en de merknaam te kunnen waarborgen/beschermen.

Re: Electrische storing- STOP

Geplaatst: 14 mei 2014 12:15
door zoe2goe
PS Willem, wat bedoel je met een Renault-clip/Activa? Een plug-in voor het uitleessysteem van Bosch?

Re: Electrische storing- STOP

Geplaatst: 15 mei 2014 09:09
door WillemS
Dit zijn specifieke uitlees apparaten voor Renault. Zo heeft ieder automerk z'n eigen apparatuur.
Bosch heeft KTS maar daar kan je niet alles mee. Vaak zal dan ook een universeel garage toch bij de Dealer terecht moeten om bepaalde zaken te laten doen. Geldt voor bijna alle automerken op de markt.
mvg WillemS

Re: Electrische storing- STOP

Geplaatst: 15 mei 2014 10:32
door zoe2goe
@WIllemS: Helder, dank

Re: Electrische storing- STOP

Geplaatst: 23 dec 2014 13:36
door GertjanVB
Vorige week ook die melding gehad, de ochtend na een intensieve wasbeurt. Net Croma; even wachten en klaar (storing weg ca. een kwartier na afsluiten en niet meer terug gezien)