Pagina 1 van 19

On-board diagnostics

Geplaatst: 01 mei 2014 22:29
door HarmOtten
Achter de pook, bij de sigarettenaansteker, zit onder het afdekplaatje de zogenaamde OBD-II aansluiting:
Zoe OBD-interface_.jpg
Hier kan je bijvoorbeeld een Bluetooth dongle op aansluiten:
Mini ELM 327 Bluetooth OBD2.jpg
(Bron: http://www.lightinthebox.com/nl/2013-ni ... 08169.html)

of een WiFi dongle:
Vgate WiFi ELM327 Mini OBD2.jpg
zodat je m.b.v. een App op je smartphone gegevens van de auto kan uitlezen.

Heeft iemand dit als eens geprobeerd met de ZOE?
Ik wil namelijk zoiets aanschaffen om o.a. de foutcodes te kunnen uitlezen wanneer het opladen van de Zoe wordt afgebroken. De melding "Opladen niet mogelijk" zegt zo weinig. Ik wil graag weten waarom!

(Meer info over de OBD-II interface: http://nl.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics)

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 01 mei 2014 23:15
door fivari
Klinkt inderdaad interessant. Maar stel dat je de codes kan uitlezen. Waar kan je er dan mee terecht om de betekenis te achterhalen?

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 02 mei 2014 09:41
door Ad van der Meer
Ik weet dat er mensen zijn die zich bezighouden met de analyse van deze data, maar volgens mij nog niet voor de Renault Zoe:
http://openvehicles.com/

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 02 mei 2014 10:23
door WillemS
De code die je vindt tik je in op Google en je krijgt wellicht een begrijpelijke uitleg.
Overigens gebruikt Renault eigen code's, en kan je met zo'n apparaatje niet echt diep in de elektronica, daarvoor heb je specifieke Renault apparaten voor nodig.

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 09 mei 2014 17:36
door HarmOtten
Mijn eerste pogingen mbv een Bluetooth adapter hebben niet meer opgeleverd dan dat ik de accuspanning kon uitlezen :?. Die waarde kwam niet uit de zogenaamde ECU, maar werd waarschijnlijk door de adapter zelf gemeten.
Heeft er iemand nog meer tips hoe ik een dergelijke adapter toch contact kan laten maken met de ECU?

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 09 mei 2014 21:21
door WillemS
Heb je wel een programma op de ontvanger(PC, Smartphone, Tablet) gezet?
Anders werkt het niet.
mvg WillemS

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 09 mei 2014 23:09
door HarmOtten
@WillemS: Jazeker.
Op de pc:
  • - ScanMaster ELM
    - OBD Auto Doctor
    - PCMSCAN
    - Scantool.net for Windows v1.13
en op een smartphone met Android:
  • - Torque
Allen kregen wel contact met de Bluetooth dongle, maar niet met de ECU (http://nl.wikipedia.org/wiki/Electronic_control_unit) in de ZOE.

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 10 mei 2014 11:45
door electronaut
Hier een draadje op een duits forum over dit onderwerp. Het schijnt dat de Zoe aardig zit 'dichtgespijkerd'.

http://www.goingelectric.de/forum/renau ... t3321.html

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 27 mei 2014 19:30
door zoe2goe
Vergeet het maar. Ik heb zo'n ding, doet niks bij de Zoë (wel bij de benzinewaggie)

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 29 nov 2014 23:59
door HarmOtten
Er is inmiddels toch een apparaatje op de markt waarmee volgens de specificaties, gegevens via de OBD-II interface uit de ZOE gelezen kunnen worden. (Niels, dank voor de tip!)

iCarsoft Multi-system Scanner i907 for Renault +OBDII
i907.jpg
Info: http://www.icarsoft.com/web/icarsoftus/ ... uhu_1.html
Filmpjes:
- https://www.youtube.com/watch?v=zA3scbnUsd8
- https://www.youtube.com/watch?v=lu4tP0EOLGg ZOE Wärmepumpe aufgenommene Leistung
- https://www.youtube.com/watch?v=q1mCTYCcl0w ZOE Zellspannungen

Voor ongeveer €100 te koop bij:
- http://www.adapter-universe.de/shop/aut ... o-2-clio-2
- http://www.amazon.de/gp/product/B00NAUSD6U

Bij de ZOE zou de volgende informatie uit te lezen zijn:
ABS -
INSTRUMENT PANEL -
UCH - Unité Centrale Habitacle = Centrale eenheid interieur
SRS - Airbags
AC - Air Conditioning
PAS - Power Assisted Steering
UPC -
PARKING_PROX_CAN -
TELEMATIC_CTRL_UNIT (TCU)-
LBC - Battery
EVC - Charger
PEB - Power Electronic Box
COMMUNICATIONS_UNIT -
RADIO -

Ik overweeg om er een aan te schaffen. Maar ik wil eigenlijk wel zeker weten dat het goed werkt, en dat je er ook foutcodes mee uit kan lezen.

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 30 nov 2014 11:44
door WillemS
Ben benieuwd.
mvg WillemS

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 02 dec 2014 17:23
door lvanoort
En nog mooier zou zijn als je er storingen mee kon resetten zodat die bezoekjes bij de dealer niet meer nodig zijn!

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 02 dec 2014 17:40
door zoe2goe
Ik vind het wel een mooi ding, en de prijs is niet te dol. Mooier zou zijn als die knaap die Torque heeft gemaakt het voor elkaar krijgt. Ik krijg toch de indruk dat het niet iets fundameels is, wat ik eerst dacht, dat onze vrienden bij Renault de verbinding hadden versleuteld of zo.

Ik zag in een Duits forum dat een een gekraakte Clip er niks van bakte omdat hij voor de Zoe meteen online wil naar Renault. Zonder de bijbehorende licentie (en dongle) lukt dat niet.

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 12 dec 2014 19:09
door zoe2goe
Wat denken jullie hiervan? Deze makkers hebben de Zoe kennelijk gekraakt wat dit betreft. Het gaat een beetje ver om dit diagnostics te noemen lijkt me, maar?

http://www.mycarma.com/products/myev/

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 12 dec 2014 21:48
door GertjanVB
Leuk, d'r zit ook een Ladidaartje in om met andere EV gebruikers aan de laadpaal te communiceren.

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 14 dec 2014 17:27
door rgr
@Zoe2Goe je link bevat malware. Bij mij gaan alle toeters en bellen rinkelen namelijk....

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 14 dec 2014 17:32
door zoe2goe
Dank @rgr. Mijn tamelijk dichtgetimmerde Firefox geeft geen krimp. Wil je misschien zo vriendelijk zijn het door te geven aan contact@mycarma.com met eventuele details?

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 14 dec 2014 17:35
door rgr
Done. Malware komt van soaksoak . ru

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 23 dec 2014 16:13
door HarmOtten
Na positieve reacties van gebruikers van de iCarsoft i907, heb ik 'm ook besteld.
Via Adapter-Universe.
Zodra ik 'm ontvangen heb zal ik een en ander hier posten.

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 23 dec 2014 17:15
door zoe2goe
Very nice. Ik ben zeer benieuwd Harm.

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 23 dec 2014 18:03
door lvanoort
Ik ook!! (Benieuwd;))

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 23 dec 2014 19:25
door MartijnEV
Ik ook! :-)

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 21 jan 2015 23:46
door HarmOtten
Het heeft even geduurd, maar vandaag kreeg ik dan eindelijk de i907 van iCarsoft met de post. Waarschijnlijk had Adapter Universe kerstvakantie, en daarna bleek dat de Nederlandse postcode niet in hun systeem paste :doh:, waardoor de 2 letters er af waren gevallen. Nadat dit handmatig door de Nederlandse post aangevuld was, is het pakketje dan toch aangekomen.
Het apparaat voelt degelijk aan, en komt in een mooi etui met rits. Nadat je het via USB aan een PC hangt, of met de OBDII connector aan de auto aansluit, komt het apparaat meteen tot leven. De knoppen voelen stevig aan, en de interface werkt redelijk intuïtief. In de korte tijd dat ik er even mee heb zitten spelen kon ik tijdens het opladen de volgende data al uitlezen:
(De waarden zijn niet allemaal op hetzelfde moment uitgelezen)
Tractiebatterij spanning: 393 V
Laadstroom: 9A
Maximale laadvermogen: nam af van 5 naar 3,7 kW ongeveer. (Dit is een interessante parameter! Deze geeft namelijk aan met welk vermogen de auto maximaal geladen kan worden. En dat is temperatuursafhankelijk! Als je b.v. bij een snellader van 43kW niet de maximale snelheid krijgt, kan je hier dus zien of dit door de auto beperkt wordt.)
Batterij nivo: 93%
Batterij nivo (totaal?): 91% (Dit zou wel eens het batterijnivo kunnen zijn van de gehele accu, dus inclusief de gedeelten die niet gebruikt worden. Maar dat moet ik nog uitzoeken)
Temperatuur-batterij: 12°C (De auto staat bij mij thuis in de garage, en hij was ongeveer 60% vol toen ik 'm aan de laadbox hing)
Temperatuur-Inverter: 26°C
Totale Elektriciteit verbruik: 5452,03 kWh
Km-stand, dezelfde als ook op de display in het dashboard te lezen is: 40345 km
En heel interessant, de Battery health: 100%
Verder kan je de spanning van de batterij per cel (96 stuks) opvragen, alsook de temperatuur per cel.
Maar nog veeeel meer.

Op het Duitse forum vond ik al wel een leuk grafiekje dat iemand m.b.v. de i907 gemaakt heeft:
Grafiek Laden_Zoe_1.jpg
Een deze dagen zal ik wel wat foto/video materiaal posten :D.

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 22 jan 2015 08:10
door lvanoort
Kunnen hier ook foutmeldingen mee uitgelezen worden?

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 22 jan 2015 21:49
door avdvee
Dat zijn nog eens interessante cijfertjes; nou nog juist interpreteren. Ben heel benieuwd naar aanvullende ervaringen.

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 23 jan 2015 00:26
door HarmOtten
@Leontine,
Ja, foutmeldingen zijn ook uit te lezen. Zelfs per elektronische unit. Dus een aparte foutmeldingen log voor de Laadeenheid, Klimaatsysteem, Airbags, enz. En per unit ook een [wis meldingen] optie.
Ik zag in een van de units een foutmelding staan. Hierbij was de foutcode, alsook de fout-omschrijving zichtbaar. Maar of dat altijd zo is, weet ik nog niet.
Binnenkort meer :).

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 25 jan 2015 22:51
door HarmOtten
Zo ziet het apparaat er uit in de etui:
iCarsoft i907 in opberg-etui.jpg
Voor de Zoe kan je de volgende elektronische onderdelen kiezen:
Menu - Electronic units 1.jpg
Menu - Electronic units 2.jpg
ABS -
INSTRUMENT PANEL -
UCH - Unité Centrale Habitacle = Centrale eenheid interieur
AIRBAG -
AIRCO -
VARIABLE P.A.S. - Power Assisted Steering
UPC -
PARKING PROX -
TELEMATIC CTRL UNIT (TCU) -
LBC - Battery
EVC - Charger
PEB - Power Electronic Box
COMMUNICATIONS_UNIT -
RADIO -

Per onderdeel is er dit menu:
Menu - Diagnose Process_.JPG
Door de versie informatie van voor en na een update te vergelijken, zou je dus moeten kunnen zien welk onderdeel precies een nieuwe software versie heeft gekregen.

In de TCU (via menu optie [Read DTCs]) stonden op moment van testen 4 foutcodes, waarvan dit de 4e was:
TCU Error code DF016_.JPG
Helaas staat er geen datum/tijd van wanneer de melding is, maar bij de meeste codes staat wel een verklarende tekst.

In de EVC vond ik nog een leuke waarde: De stand van je "gas"-pedaal. Als je het pedaal helemaal intrapt, dan is dit de waarde :shock: :
Accelerator pedal position 125% !_.JPG
Alsof ik het pedaal door de bodem heen heb getrapt :lol:
De waarde daarboven geeft het vermogen aan waarmee de accu op dat moment maximaal opgeladen kan worden. Omdat deze nu vol is, is dit slechts 2,1 kW.

Als je zo door al die data heen bladert, dan snap je wel beter hoe enorm complex al die elektronica en software in de Zoe is. En dat er tijdens het rijden bergen tijdkritische data tussen allerlei onderdelen heen en weer gaat.

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 25 jan 2015 23:51
door zoe2goe
Ziet er geweldig uit! Dank voor de update. Als ik nog wat mag vragen.....

Uit alle beschrijvingen maak ik op dat het een echte "real time - stand alone" unit is: inpluggen en lekker spelen maar. En dat de USB aansluiting eigenlijk meer een oplaadplug is. Wellicht ook voor firmware-updates.

Wat ik graag wil weten is of je ook een soort van download kan maken van wat'ie heeft opgepikt? Nog beter (voor mij) zou zijn als je de gegevens direct uit het apparaat verder kan verwerken (voor laad strategie wil ik eigenlijk real time de SOC kunnen uitlezen, zodat ik algoritmes kan proberen als: "laadt in de nacht op tot 75%" (zodat ik reserve hou voor PV overschot).

Hoe dan ook knap werk van de jongens en meisjes daar. Zelfs als wat ik wil niet kan, zou ik met dit systeem en wat aftappen van het dataverkeer loeiver moeten kunnen komen.

Ik heb zelf zo'n bluetooth dongle maar dat doet niks op de Zoë. Werkt wel prima op de oude ICE auto.

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 26 jan 2015 00:34
door HarmOtten
De USB aansluiting van de i907 dient (op dit moment) alleen voor het uitvoeren van firmware updates, en je kan het apparaat ermee van stroom voorzien. Er zit geen batterij in, dus hij hoeft niet opgeladen te worden.

Helaas kan je de verzamelde data niet digitaal uitlezen en verder verwerken. Het zou heel mooi zijn als ze hiervoor middels een firmware update via de USB mogelijkheden zouden creëren, maar op dit moment kan het dus niet.

Klopt, met een standaard Bluetooth OBDII dongle heb ik ook niks uit de Zoe kunnen lezen.

Het zou erg handig zijn als Renault een optie in de Zoe zou bouwen, waarmee je kan instellen tot welk % de accu opgeladen moet worden. (Zie ook de conclusie in mijn reisverslag.) Lijkt me puur een software kwestie.

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 26 jan 2015 01:01
door zoe2goe
Dan moet ik deze maar eens kopen en wellicht een keer een zaterdagmiddagje bij je komen spelen ;-)

http://www.aliexpress.com/item/OBDSHOP- ... 20483.html

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 26 jan 2015 21:24
door HarmOtten
@zoe2goe,
Begrijp ik goed dat je met deze "OBDII pin out-box"
OBD2 pin out box.png
een soort van reverse engineering kan doen op b.v. de i907?
Zodat je daarna met de verzamelde data zelf een apparaat kan maken waarmee je specifieke data uit de Zoe kan lezen?

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 26 jan 2015 21:29
door zoe2goe
Dat was het idee :-)

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 30 jan 2015 21:15
door zoe2goe
Ter info: Ik ben waarschijnlijk wat vlot geweest die breakout te bestellen, maar kwaad kan het ook niet. Reden is dat de Zoë waarschijnlijk alleen maar van de CAN bus gebruik maakt (ga ik nog wel uitzoeken, en ook of de Evasion iets anders gebruikt en daarom om mijn plg wel werkt). CAN gaat zo snel, dat kun je niet met een serieële interface uitlezen.

Wie het interesseert: Dit is een mooi begin http://www.elmelectronics.com/DSheets/ELM327DS.pdf

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 07 feb 2015 17:27
door HarmOtten
De Zoe bepaalt (waarschijnlijk aan de hand van de batterijtemperatuur en het huidige batterijnivo) het maximale vermogen waarmee de batterij geladen mag worden. Ik heb tijdens het opladen met de i907 van iCarsoft wat data hiervan verzamelt en in een mooi grafiekje gezet:
MaxChargePower1.png
Wat je ziet is, dat bij een batterijtemperatuur van ongeveer 12°C, naarmate de batterij voller wordt, het maximale oplaadvermogen al snel afneemt! En als de batterij 10°C is, is dat effect nog sterker.
Dit bevestigt precies mijn vermoeden. Bij het opladen van een koude batterij kan Zoe de laadsnelheid flink beperken.

Ik zal de komende tijd nog wat meer data verzamelen om de grafiek verder uit te breiden.

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 07 feb 2015 18:04
door ericon
Ziet er goed uit!, is zoiets ook geschikt voor meerdere Renaults ?.
Ben al een tijdje aan het kijken, hoeft niet draadloos maar met de meeste mogelijkheden.