Pagina 1 van 1

Nissan Leaf verdubbeld actieradius?

Geplaatst: 05 dec 2014 13:10
door daf55
http://www.telegraaf.nl/autovisie/autov ... len__.html

Of Renault aanhaakt weten ze niet.

Wat mij opviel aan het bericht, en ik kan het verkeerd lezen is dat het de Nissan klanten niets gaat kosten, of niets extra. Betekend dit alleen voor nieuwe auto's of ook bestaande? Als het om bestaande zou gaan, dan is dat een super service van Nissan. Maar zij zullen Gekke Henkie wel niet zijn, en dus alleen nieuwe?

Mochten er nieuwe accu's komen met meer capaciteit, dan zouden wij als accu-huurders eerder aan de beurt zijn, of zou ook dat een utopie zijn?

Re: Nissan Leaf verdubbeld actieradius?

Geplaatst: 05 dec 2014 16:49
door HarmOtten
Telegraaf schreef:...binnen afzienbare tijd...
Dat vind ik een erg ruim begrip, dus ik hecht er niet veel waarde aan. Uiteindelijk zal de ontwikkeling van de batterijen dit zeker mogelijk maken, en zullen meerdere automerken hiermee komen.
Het houdt in ieder geval de concurrentie scherp :-).

Re: Nissan Leaf verdubbeld actieradius?

Geplaatst: 08 dec 2014 08:58
door Ad van der Meer
Volgens mij is niet verteld wanneer deze verdubbeling gaat plaats vinden, dus eerst zien...

Re: Nissan Leaf verdubbeld actieradius?

Geplaatst: 08 dec 2014 10:03
door zoe2goe
Ik kan niets concreets over dit bericht toevoegen, maar in algemene termen het volgende. In de IT heb je de wet van Moore die al decennia lang geldt en die zegt dat het aantal transistoren op een chip elke 18 maanden verdubbelt. In batterijenland geldt korter, maar ook al weer een tijd een andere wet (hij heeft vast een naam ;-) ) die zegt dat de capaciteit per gewichtseenheid elk jaar met 10% verbetert. Dus zeg mar een verdubbeling in actieradius per levensduur van de accu (die ik op 7 jaar inschat).

Elke maand lezen we wel wat over iets helemaal fantastisch dat twee keer zo veel capciteit heeft en in 2 jaar geindustraliaseerd zal zijn; de praktijk is weerbastiger. Volgens mij mogen we bovengenoemde "wet" vooralsnog wel als een feit beschouwen, overigens vooruitgedreven door de mobile telefoons en de EV's!

Re: Nissan Leaf verdubbeld actieradius?

Geplaatst: 08 dec 2014 12:31
door BB-One
Ik weet dat het voor autofabrikanten een afweging is tussen gewicht/ruimte en rijbereik om op die wijze een soort van optimum te behalen tussen deze twee, en daar tussen door fietst dan ook nog het kosten aspect, oftewel voor wat voor een bedrag wil je de auto in de markt zetten.

Maar ik denk dat een goede 'gadget' een extra accupack zou zijn dat je indien nodig achterin de auto kan plaatsen en aansluiten om op die manier extra rijbereik te creeren.
Ik heb bijvoorbeeld de kofferbakruimte in de Zoe helemaal niet nodig maar wat extra rijbereik zou mij (soms) wel uitkomen.
Wat weegt een accu? Zou dat ergens rond de 10 kilo per kW zijn? Accupack per 2 kW maken (=draagbaar) en die te koop aanbieden. Opladen gewoon via het normale stopcontact dus geen moeilijke aansluitingen/laadprocessen en dan met een kabel direct in de kofferbak kunnen aansluiten. (het mooiste zou natuurlijk zijn om deze via de auto op te kunnen laden ;-) ) Eventueel de accupacks via Renault te huur aanbieden als iemand verder weg wil (vakantie!).

Re: Nissan Leaf verdubbeld actieradius?

Geplaatst: 08 dec 2014 12:59
door zoe2goe
Echt helemaal kale cellen gaan van 10 kg/kWh tot zelfs 4 kg/kWh. Maar dat is zonder behuizing, BMU en wellicht BMS, kabels, connectoren en andere toeters en bellen. Ik meen dat onze accu's 28 kWh nominaal zijn, en ik heb me laten vertellen dat die bak met accu's ongeveer 300 kg weegt. Dus die 10 klopt wel. Dat betekent overigens dat zo'n betonblok van 10 kilo je minder dan 10 kilometer range geeft.

Niets is onmogelijk, maar een technische uitdaging is dat het tractiesysteem 400 volt DC is, lees, alle cellen (ongeveer 100) in serie staan. OF de auto moet voorzien worden van nieuwe vermogenselectronica om een lagere spanning van je portable accu in het tractiesysteem te krijgen, wat overigens niet op 200 A hoeft: vol optrekken prima uit alleen de eigen batterij prima doen, OF je draagbare pakket heeft een 400 volt DC aansluiting. Hmm ;-)

In de afdeling nonsens: Waarom anders niet een APU van een dash-8 turbojet in de kofferbak? Weegt maar 52 kilo, loopt op diesel of JET-A, en levert 40 kW. En gratis bleed air erbij, lees: interieur warm in 3 seconden, auto ontdooit na 6 seconden, bekleding in de fik na 9 seconden. Of je gebruikt die bleed air nog voor een extra duwtje in de rug. Twee kleine nadelen: het gebruikt een kleine 100 kg/uur en horen en zien vergaat je. Maar wel FUN! :D

http://hsapps.utc.com/powersystems/prod ... 500pds.htm

Re: Nissan Leaf verdubbeld actieradius?

Geplaatst: 08 dec 2014 13:29
door BB-One
haha dat lost dan wel mijn probleem met de verwarming op. ;-) en dat binnen 10 seconden...

Je kan natuurlijk het accupack ook gebruiken om de accu van de auto weer op te laden, maar dan loop je waarschijnlijk tegen wat laadverliezen aan.

Maar even alle gekheid aan de kant: Een dergelijke optie zorgt natuurlijk wel voor extra en makkelijkere acceptatie van een EV bij het grote publiek.
M.i. is namelijk het beeld van de gemiddelde mens met betrekking tot een EV helemaal verkeerd. Zelfs vrienden/collega's/familie vragen altijd als ik vertel dat ik ergens ben geweest, "Kun je dat halen met de Zoe?" Door extra accupacks maak je de auto meer op maat.

Re: Nissan Leaf verdubbeld actieradius?

Geplaatst: 08 dec 2014 14:33
door HarmOtten
Natuurlijk zou het gemakkelijker zijn als je een grotere actieradius hebt, maar als straks het hele land (en buitenland) vol staat met snelladers dan neemt dat de grootste belemmering al weg.
Daarnaast zijn momenteel de accu's nog relatief groot en zwaar. De accu-techniek staat ook nog aan het begin van zijn ontwikkeling. Zodra deze kleiner, lichter en goedkoper worden, neemt het gemak nog meer toe, en zal elektrisch rijden langzaam fossiel gaan vervangen.

Het uitbreiden van de accu's in de huidige ZOE zou technisch natuurlijk kunnen, maar in de praktijk denk ik niet dat dat gaat gebeuren. Zeker als de oplossing van een derde partij komt, dan zal het lastig zijn om je garantie van Renault te behouden.
Maar als iemand het wil proberen houd ik 'm niet tegen :D.

Re: Nissan Leaf verdubbeld actieradius?

Geplaatst: 04 jan 2015 01:17
door avdvee
Niet gratis maar je kunt je oude Tesla upgraden: http://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-roa ... 0-km-73083