Pagina 1 van 1
Conditie testen van de accu's bij aanschaf 2e hands.
Geplaatst: 12 aug 2015 21:11
door 12Charge
Goedenavond allen,
Ik wil in de maand september/oktober een 2e hands Zoë aanschaffen. Maar gezien t feit dat ik geen zin heb in gedoe achteraf, vraag ik me af of er een testmethode beschikbaar is om de accukwaliteit vooraf te testen van het aangeboden exemplaar.
Iemand een oplossing?
Verder wil ik een mobiele lader (tot 22 kW) aanschaffen met normale krachtstroomstekkers, om bijna overal te kunnen laden als t nodig is. Hoe kom ik aan zo'n mobiele lader en wat kost die?
Als laatste wil ik vragen of er iemand is die de kleine cabineaccu vult met stroom van een flexibel zonnepaneel, en of dat de range positief beïnvloed? Het lijkt mij namelijk wel mogelijk, maar ben op zoek naar meer informatie daarover. Tips altijd welkom.
Groet,
Peter van der Zijde
Re: Conditie testen van de accu's bij aanschaf 2e hands.
Geplaatst: 13 aug 2015 18:38
door BB-One
Welkom, accu kun je laten testen bij Renault dealer. Of met de truc van het resetten van de boordcomputer. Na het resetten bij een volle accu heb je dan als het goed is 130km bereik.
Maar je weet dat de accu's niet van jou worden? Je huurt ze van Renault en komen ze onder een bepaald niveau dan krijg je nieuwe.
Re: Conditie testen van de accu's bij aanschaf 2e hands.
Geplaatst: 13 aug 2015 22:08
door PieterZoe
Zoek naar Fivari lader op dit forum. Dat is precies de lader die je zoekt (of stuur forumlid Fivari een PB)
Re: Conditie testen van de accu's bij aanschaf 2e hands.
Geplaatst: 13 aug 2015 22:13
door zoe2goe
Dag Peter, welkom hier!
1) De zoe heeft een soort "overall battery health" percentage, wat veel maar niet alles zegt. Je kunt dat uitlezen met een diagnose tool van de garage. Enkele forumleden hebben zelf een zogenaamde i907 en je kunt er zelf een aanschaffen voor net iets over de 100 euro. Een paar hobbyisten zijn bezig dit wat toegankelijker te maken met een app en een goedkope (E 15) dongle maar dat is nog niet zo ver. Verder is er als het echt alleen op dat percentage gaat inderdaad de truc met de boordcomputer resetten, zoek even op het forum voor de exacte procedure.
Overigens is wat BB-One zegt volkomen waar: bot gezegd, who cares, want in de huur zit de garante ingebouwd dat als de healt onder de 75% komt de accu wordt vervangen.
2) Neem contact op met forumlid "fivari" [edit: Pieter was me voor

]. Mijn advies zou overigens zijn om het even aan te kijken. Ik denk dat bijna alle forumleden je kunnen verzekeren dat "range anxiety" alleen maar bestaat in de hoofden van mensen die (nog) geen EV hebben. Ik heb een 2.5 kW "omalader" met een gewone stekker. Nooit nodig gehad.
3) De loodaccu zal een bruto capaciteit hebben van ongeveer (ruim gokje) 50Ah, dus bij 12 volt 600 Wh. De capaciteit van je battery pack is 26000 Wh. Dus zelfs als je op de een of andere manier zou kunnen voorkomen dat de auto de loodaccu oplaadt, en je die altijd helemaal zelf oplaadt (nb: Renault verbiedt dat expliciet) en je zou op elke volle lading ook een hele loodaccu lading erdoor jagen EN die met je zonnepanneel op kunnen laden, dan zou je in de orde van 2% kunnen "besparen". Bedenk dat dat voor zo'n accu een kleine 3 uur in de allerfelste zon betekent met een paneel wat zo groot is als wat je op een huis ziet liggen. Ik zou het idee snel laten varen.
Re: Conditie testen van de accu's bij aanschaf 2e hands.
Geplaatst: 14 aug 2015 18:28
door GertjanVB
Kom naar de ZOE-dag2015 op 12 september, daar zijn diverse Fivari- en andere laders te aanschouwen. je kunt met Fivari je wensen bespreken en je laadkabel bij hem bestellen als het is wat je zoekt.
hier kun je je inschrijven
@12charge: je bent er al bij zie ik
