Pagina 1 van 1

Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Geplaatst: 09 dec 2015 10:25
door E-mission
Na een week niet rijden (op vakantie) wil ik de fan aanzetten in de Zoe om een beetje te ontwasemen maar er komt nul reactie van de ventilator. Alle airco / auto / fan speed lichtjes branden, maar geen lucht en geen geloei, nada. Iemand al iets vergelijkbaars meegemaakt met een (hopelijk) makkelijke oplossing of reset voordat ik langs Bochane ga rijden (met ramen open)?

Re: Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Geplaatst: 09 dec 2015 10:40
door zoe2goe
Dat is weer een bijzondere storing. Zelf zou ik de zekering van de airco trekken, maar ik denk toch dat het Bochane wordt. Ik zal even kijken, want ik weet dat de zekeringenposities in het instructieboekje niet kloppen. Moment......

Re: Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Geplaatst: 09 dec 2015 10:44
door zoe2goe
Link http://www.goingelectric.de/forum/resources/file/5012

Zo te zien F3 (helemaal rechtsonder "kleine" zekeringen)

Re: Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Geplaatst: 09 dec 2015 12:20
door E-mission
Dank daarvoor. CB trekken en weer insert heeft niets geholpen. Ik hoor buiten de kachel / warmte wisselaar fan wel lopen, maar in de cabine is er dus nul luchtstroming. To be continued...

Re: Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Geplaatst: 09 dec 2015 17:24
door E-mission
Nou, de fan in de cabine doet het weer. Ik was gaan rijden naar Lelystad en terug, waarbij er nog steeds niks gebeurde. Ik parkeer bij Bochane Almere en vertel de monteur het probleem. We gaan in de Zoe zitten, doen hem aan en de fan begint meteen te werken....

We vermoeden dat hij door de week stilstaan (tevens niet ingeplugd) dat de 12V accu zodanig laag is geworden dat hij bepaalde dingen uit zet (zoals de fan die 1 kW vraagt bij stilstand als je hem opschroeft). iets dus om gedachte te houden en waarbij de oplossing zou kunnen zijn om de Zoe een tijd aan te houden (of te rijden) net als in een ICE om de 12V weer op spanning te brengen. Of een druppellader er aan hangen (of startkabels). Ik heb in ieder geval weer helder zicht en warmte.

Re: Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Geplaatst: 09 dec 2015 18:41
door PieterZoe
Heb je toevallig ook de 12v accu-kwaliteit laten meten? Het lijkt erop dat de Zoe toch meer van de 12v accu vraagt dan je zou denken van een EV (geen startmotor, ontsteking etc). Misschien kunnen we ook meer doen om de 12v-accu te sparen: bijv. niet uitrollen in N want dan wordt de accu niet geladen, auto niet lang aan laten staan/accessoires gebruiken zonder dat het 400v systeem is ingeschakeld etc
Wat denken jullie?

Re: Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Geplaatst: 09 dec 2015 19:16
door zoe2goe
Geen idee van de architectuur daarvan. Het 12V net wordt wel vrij serieus belast. Het klimaatsysteem is de grootste boosdoener. Naast de warmtepomp heeft het zelfs nog 12V rheostaten (verwarmingselementen), die overigens in de "Cold Climate" versies op het 400 volt systeem zijn aangesloten.

Dit wil echter helemaal niet zeggen dat de 12V *Accu* (toch maatje pink) zwaar wordt belast: hoogst waarschijnlijk wordt het leeuwendeel van het 12V systeem rechtstreeks uit het 400V systeem gevoed via de BCB en het zou zelf zo maar kunnen dat bijvoorbeeld het klimaatsysteem helemaal niet op de loodaccu is aangesloten, maar op een separate 12V bus. Op de CANBUS staan wel berichten over beschikbare/gebruikte vermogens in het 12V systeem, maar nogmaals, hoe het samenhangt weet ik niet.

Re: Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Geplaatst: 09 dec 2015 20:01
door fivari
De warmtepomp werkt op de tractiebatterij. De ventilatoren ed. op de 12V

Re: Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Geplaatst: 10 dec 2015 00:23
door bitman
op de eerste generation Leaf kon je een (optionele) zonnepaneel krijgen (nou ja kopen) ik zit hier eigenlijk aan te denken met de Zoe om de 12V battery op spanning te houden :?:

Re: Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Geplaatst: 10 dec 2015 00:32
door E-mission
Pieter, de 12V wordt niet opgeladen (met 43 kW) door het regenereren, maar gewoon (neem ik aan) door de tractie batterij als de auto aan staat. Uitrollen in N (danwel met pedaal zodanig dat belasting 0 kW is) is efficienter dan het stuk daarna nog vermogen vragen en daarna meer regenereren. Maar dat heeft dus niet met de 12V accu te maken.

Bijkomende details, mijn Zoe is nu 2.5 jaar oud met 53K km ongeveer op de teller. We hebben geen accu test gedaan, dat geloof ik voor nu wel even.

Re: Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Geplaatst: 10 dec 2015 14:05
door PieterZoe
Ha Emile, dat snap ik. Ergens op ons forum is eerder al eens besproken dat in N de 12v-accu niet wordt bijgeladen door het 400v systeem.
Verder is er een richtlijn vanuit Renault om in de Zoe de 12v-accu na 2 (of 3, wil ik even vanaf zijn) jaar te vervangen.

Wellicht heb je wat aan deze info. Sommige van ons hebben al wat gedoe gehad met zwakke 12v-accus

Re: Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Geplaatst: 10 dec 2015 15:07
door E-mission
Ok, dat is goed om te horen. De monteur vond de tijd en kilometrage geen obstakel voor de 12V batterij, dus die weet daar niet van denk ik.

Maar als de 12V niet wordt bijgeladen door de tractie batterij, door wat dan? Enkel door regen denk jij? Dat lijkt me toch heel sterk. Niet dat ik het weet.

Ik vroeg de monteur overigens ook naar een mogelijke Lithium Ion 12V accu vervanging, maar dat kende hij niet echt. Dit omdat ik voor motorfietsen fantastische 12V accu's heb gezien die niets wegen, maar meer vermogen hebben en dat langer kunnen vasthouden. Lijkt me no brainer voor Zoe, zolang het niet heel veel duurder is dan een reguliere lood accu. Kent iemand mooie 12V accu alternatieven?

Re: Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Geplaatst: 10 dec 2015 15:16
door PieterZoe
Interessant idee van die LION 12v accu. Misschien kunnen de deskundigen op dit forum er iets over zeggen?
Deze link vond ik zoiezo wel informatief:
http://acculeverancier.com/lithium

Re: Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Geplaatst: 10 dec 2015 15:43
door zoe2goe
Er is geen enkel PRINCIPIEEL bezwaar tegen een 12V Li-Ion batterij, maar het laadsysteem is op sommige punten fundamenteel anders dan lood. Ik wil het best een keer uitschrijven, maar de twee belangrijkste verschillen zijn: cell balancing is absolute noodzaak (maar kun je eventueel in het battery pack bouwen) en druppelladen is verboten. Het is dus geen kwestie van zomaar omwisselen.

Re: Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Geplaatst: 10 dec 2015 16:17
door E-mission
Je hebt eigen laders voor die LION 12V accu inderdaad, ze zijn wel een stuk sneller geladen dacht ik. Maar inderdaad geen standaard druppelladers.

Re: Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Geplaatst: 10 dec 2015 16:26
door zoe2goe
Correct. Beetje gesimplificeerd: een Li-Ion batterij mag je zonder enig probleem met 1C laden = in een uur volladen. Een loodaccu idealiter met 0.2C = 5 uur.

Re: Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Geplaatst: 10 dec 2015 17:17
door fivari
Bijkomend verschil: een lithium-batterij kan gerust een tijdje half geladen blijven, een loodbatterij die een week ontladen blijft staan, is onherstelbaar beschadigd en heeft aanzienlijk capaciteitsverlies. In een auto wordt een loodbatterij onmiddellijk na het belasten bij het starten, terug volgeladen. Van een auto die maanden aan de kant staat, moet de loodbatterij vervangen worden.