De voorspelling over verbetering is iets pessimistischer dan wat ik altijd verkondig (en deze man weet waar hij het over heeft). Ook de "State of Health" strategie is wel over nagedacht.
(Ik vond deze via de video blog van alloam)
Re: Presentatie van Renault over batterijen
Geplaatst: 28 dec 2015 20:39
door VanAssen
Dus een batterij upgrade wordt misschien binnenkort aangekondigd door de mogelijkheden van huurconstructie van Renault.
Laat maar komen.
Dank voor het delen van deze presentatie.
Re: Presentatie van Renault over batterijen
Geplaatst: 28 dec 2015 21:46
door GertjanVB
Zover kon ik de video niet afkijken, toch nog maar een poging doen.
Ik heb PieterZoe zoiets eerder op dit forum zien suggereren.....
De kerstman is net langsgeweest, jaartje wachten (= einde batterijcontract )
Re: Presentatie van Renault over batterijen
Geplaatst: 29 dec 2015 11:29
door zoe2goe
Ik kreeg nog een presentatie van dezelfde man toegestuurd, dit keer de slides. Veel informatie!
(ik zie nergens dat het een bedrijfs-vertrouwelijke presentatie is, vandaar deze post. Mocht dat toch zo zijn hoor ik het uiteraard graag)
5-Sécurité-batterie-Masato-Origuchi.pdf
Re: Presentatie van Renault over batterijen
Geplaatst: 29 dec 2015 14:27
door PieterZoe
wow, die crash tests zijn best indrukwekkend. Ik had al gelezen dat de batterij een crash zone heeft, maar nu zie dus ook hoe die werkt als er echt iemand tegen je aan r ijdt. Veilig gevoel (ook voor de brandweerman)
Re: Presentatie van Renault over batterijen
Geplaatst: 29 dec 2015 21:09
door VanAssen
@ Gertjan. Zeker doen. Het beste stukje (naast hun manier van upgrade filosofie) is het vragenrondje. De vragensteller is echt geïnteresseerd in de bestaande klanten opties voor de batterij upgrade.
@ Jeroen. Hij zit al in mijn Dropbox. Dus ik ben medeplichtig.
Presentatie van Renault over batterijen
Geplaatst: 29 dec 2015 22:54
door MartijnEV
In de laatste 10 seconden bevestigt Massato Origuchi dat klanten met een bestaande auto en een huurbatterij de optie gaan krijgen om hun batterij te upgraden zodra er een grotere versie beschikbaar is. De details worden momenteel intern binnen Renault-Nissan uitgewerkt, en de formele 'announcement' zal nog worden gedaan.
Eerder in de presentatie wordt overigens gemeld dat ruim vóór 2020 een 400 km NEDC batterij wordt verwacht voor de Zoe/Leaf generatie. Dus mogelijk kan er in 2017 of 2018 al worden geüpgrade!
Re: Presentatie van Renault over batterijen
Geplaatst: 29 dec 2015 23:11
door zoe2goe
Minstens zo interessant vind ik dat de ontwikkeling van batterijen een "alternatieve wet van Moore" vertoont. Al decennia lang verbeteren de diverse parameters met gemiddeld ongeveer 10% per jaar (de echte wet van Moore over dichtheid op chips is 100% per 18 maanden). Door de druk (=geld) van mobiele devices en E-rijden is dit nog iets gestegen. Maar deze ontwikkeling gaat via gestapelde S-krommen. Een echt nieuwe technologie/chemie ontstaat, verbetert en industrialiseert snel, vlakt af, en de volgende staat klaar: Lood, NiCad, NiMh, Li-Ion. Het einde van Li-Ion is in zicht en dat laat Origuchi ook zien. We hebben nog ruwweg een verdubbeling in zicht en rond 2025 vlakt de boel af.
Er staan al een paar nieuwe technologieën in de coulissen, in meer of mindere mate van haalbaarheid: Mg-Ion (kan theoretisch 30% hoger komen dan Li-Ion), Li-S (+60%), Li-O (+200%). En is uit een artikel uit Nature, 2014.
Re: Presentatie van Renault over batterijen
Geplaatst: 05 jan 2016 23:30
door HarmOtten
In die presentatie van 2015-04-08 [5-Sécurité-batterie-Masato-Origuchi] staat op blz 6 dat het bruikbare deel van de batterij 23,3kWh is, terwijl dat bij ons nu 22kWh is.
Volgens mij gaat dit over exact hetzelfde type batterij die wij (de meeste van ons) nu ook hebben in onze Q210. Dus dan moet het volgens mij heel eenvoudig zijn voor Renault om onze Zoe's een software update te geven, waardoor de theoretische range van 210km naar (210/22*23,3=) 222km zou kunnen!
Of heb ik iets verkeerd begrepen?
Re: Presentatie van Renault over batterijen
Geplaatst: 12 jan 2016 00:40
door RudyH
Hallo Harm,
Wat ik begreep doen ze dit niet ivm maximaal SOH. Zie filmpje op 9:54
Hij zegt zelfs dat de accu van de r240 een capaciteit heeft van 26kw maar dat ze maar 23.3 vrijgeven om de SOH te kunnen blijven garanderen. Dat is denk ik ook de reden waarom niemand nog onder de 75% SOH komt.
In 2017 komt Renault met een Megane Hybride met de nieuwe accupack. Hoop dat wij daarna snel mogen volgen.
Zitten leuke stukken tussen. vooral hoofstuk 2 over de nieuwe accu. High energy density accu.
Moet wel zeggen dat ik die Masato lastig kan verstaan.
Re: Presentatie van Renault over batterijen
Geplaatst: 12 jan 2016 12:10
door HarmOtten
@RudyH,
Maar onze batterij heeft OOK een totale capaciteit van 26kWh. Wat ik probeer te zeggen is dat de batterij bij de Q210 en R240 hetzelfde is, maar dat bij de R240 er meer (23,3 ipv 22,0) wordt vrijgegeven. En als dit inderdaad zo is, kunnen ze dat softwarematig bij de Q210 ook nog doen.
Ja, z'n uitspraak is af en toe niet zo best. Vooral het woord Powertrain, klink bij hem als Pahtrn. Maar ook de man die hem introduceert, spreekt Renault uit als Renot. Tsja...
Re: Presentatie van Renault over batterijen
Geplaatst: 12 jan 2016 12:37
door zoe2goe
Ik denk dus dat het een "trade off" is. Iets meer van de capaciteit aan de randjes vrijgegeven, technische de compensatie daarvoor is naar ik aanneem een iets kleiner maximaal vermogen (immers, de motor zou wat efficienter zijn), en gehalveerde oplaadsnelheid (1C ipv 2C). Tenzij Renault er door de monitoring van die duizenden batterijen er achter is gekomen dat die trade off in werkelijkheid helemaal niet nodig is, zou ik er niet op rekenen dat je die softwarematige oprekking zo maar krijgt. There is nothing like a free lunch (en dat bedoel ik hier overigens meer technisch dan commercieel)
Re: Presentatie van Renault over batterijen
Geplaatst: 12 jan 2016 20:50
door MartijnEV
De limieten van de lithium batterij worden in de R240 opgezocht door iets dieper te ontladen, en in de Q210 door met 2C te laden. Allebei de limieten tegelijk opzoeken door de Q210 ook 23,3kWh usable SOC te geven vindt Renault kennelijk te risicovol om voor beide varianten een gelijke levensduur (SOH) te garanderen.
Maar technisch gezien zou het dus zeker wel kunnen.
Re: Presentatie van Renault over batterijen
Geplaatst: 12 jan 2016 22:21
door VanAssen
Hallo Martijn, ergens moet toch die parameter te vinden zijn die zegt of 23,3 of 22 kWh beschikbaar.
Ben geen E techneut, maar simpel overschrijven is er niet bij?
Re: Presentatie van Renault over batterijen
Geplaatst: 12 jan 2016 22:25
door MartijnEV
Zou inderdaad mooi zijn als we de software van het BMS in zouden kunnen! Misschien wil een monteur met CLIP het een keer proberen op te zoeken?
Re: Presentatie van Renault over batterijen
Geplaatst: 12 jan 2016 22:30
door VanAssen
Wat is CLIP
Re: Presentatie van Renault over batterijen
Geplaatst: 12 jan 2016 22:34
door MartijnEV
Het werkplaatssysteem van Renault dealers waarmee ze "in" de software van de auto kunnen kijken