Pagina 1 van 1

Grendelmotor vervangen

Geplaatst: 23 feb 2016 11:27
door Nivve
Van het weekend bij FastNed een 'Accu laden niet mogelijk' gekregen na afloop (!) van het laden. Vervolgens de harde reset waarna het verholpen was. Thusi wederom het geval maar nu ging het ook niet meer weg.

Vandaag was de Zoe bij de dealer, blijkt de grendelmotor van de laadopening kapot. Ergste is, het valt niet onder de aandrijving en heeft dus maar 2 jaar garantie, wat nu al een jaar dus verlopen is.
Samen met de onderhoudsbeurt (was toevallig net tijdervoor) en de nieuwe 12v accu* toch een forse rekening: 220+80+130 zo ongeveer ( :cry: )

Hebben anderen al last gehad van een kapotte grendelmotor of heb ik pech gehad met dat ding?

*Misschien niet per se nodig, maar gezien een slechte 12v al eerder in verband is gebracht met een extreem lage range (in een aantal oudere topics), zoals ik laatst in duitsland had, leek het me toch handig dit te laten vervangen zoals Renault omschrijft na 3 jaar.

Re: Grendelmotor vervangen

Geplaatst: 23 feb 2016 18:23
door PieterZoe
Zonder het onderste uit de kan te willen en alles op de garantie af te schuiven, zou ik deze discussie toch wel met Renault aan gegaan zijn denk ik: het contactpunt en alles wat daarachter (BCB en verder) zit valt volgens mij onder de 'onderdelen van de elektrische aandrijflijn' (garantie-paragraaf). En dus onder de 5 jaar garantie. De stekkervergrendeling heeft welliswaar geen directe rol in de electrische aandrijving maar indrect wel in sterke mate: het is een beveiliging tegen het losraken van de laadstekker uit het contactpunt tijdens het laden. Dit kan in potentie een gevaarlijke situatie opleveren. De grendelmotor is dus, met andere woorden, geen accessoire of luxe-item. En het is ook geen verbruiksartikel (zoals banden of ruitenwisserbladen)

Re: Grendelmotor vervangen

Geplaatst: 23 feb 2016 21:36
door jdgh72
Bij mij is de grendelmotor in november vervangen (auto van augustus 2014). Bij mij wilde de auto soms wel, soms niet vergrendelen, met name bij uiterst vochtig weer. Na het insteken van de stekker werd de stekker wel gelocked maar je bleef een tikkend vergrendelend geluid horen. Het gekke was dat schoonmaken van de contactpunten wel leek te helpen, maar niet voor 100%. Uiteindelijk is deze motor vervangen en daarna geen laadproblemen meer gehad.

Re: Grendelmotor vervangen

Geplaatst: 24 feb 2016 09:08
door Ad van der Meer
Ik vraag mij sowieso af of hier niet uit coulance in ieder geval een deel van de rekening door Renault betaalt zou moeten worden. Een onderdeel dat na 3 jaar faalt mag gewoon niet.

Re: Grendelmotor vervangen

Geplaatst: 24 feb 2016 10:59
door zoe2goe
Even los van de defect-en-wie-dat-dan-moet-betalen-discussie: zoals in een ander draadje gemeld is het om een andere reden wel belangrijk zelf even te checken of de kabel goed vastzit en het grendelmotortje niet blijft klikken (wat op zich als een designfout kan worden aangemerkt): best voor het motortje is het niet en je 12 volt accu loopt in enkele uren leeg en dan ben je, volle batterij of niet, gestrand.