Pagina 1 van 1
Bumperloos
Geplaatst: 06 mar 2016 11:54
door OlafH
Een week geleden heb ik een paaltje geraakt en sinsdien geen ruitensproeier meer. Dus waarschijnlijk het sproeierreservoir geraakt achter de bumper en lekgeslagen (inderdaad). Even de bumper eraf getrokken om te koekeloeren. Wel grappig beeld zonder bumper. Zie aan de rechterkant de speaker voor de bliepjes en het rijgeluid.


Re: Bumperloos
Geplaatst: 06 mar 2016 12:22
door PieterZoe
leuk, dank voor het delen van de fotos. Is het witte horizontale deel alleen een steun- en bevestigingspunt of dient het ook als schokabsorptie?
Re: Bumperloos
Geplaatst: 06 mar 2016 12:28
door OlafH
Dat lijkt me als enige doel schokabsorbtie te hebben. De bumper zelf hangt aan 4 parkertjes en 4 boutjes. Die vangt niks van een eventuele klap op.
Re: Bumperloos
Geplaatst: 06 mar 2016 12:35
door OlafH
En klaar weer! Bumper nog even laten poetsen en sproeien als een baas

Re: Bumperloos
Geplaatst: 06 mar 2016 14:01
door zoe2goe
Super, de foto's! Op een of andere manier heeft het iets "Johnny-5" achtigs (uit Short Circuit)
Ik heb ook een kleine schade (een mede weggebruiker wilde plek maken voor een ander door even achteruit te rijden, zeer beleefd, maar ja, wel uitkijken). De schadehersteller noemt het witte kunststof geen bumper maar een kap, en de metalen balk er achter de bumper. Je kunt de kap ook gewoon een stukje indrukken.
Heb je misschien gezien hoe het draadje van het speakertje loopt? In de uitpluizerij lijkt het namelijk alsof het speakertje een eigen computer heeft (!!!) aangesloten op de E-CANbus! Als we die nou eens konden hacken, wat zou dat lollig zijn!
Re: Bumperloos
Geplaatst: 06 mar 2016 15:15
door OlafH
Ja, de plastic kap (die bij mij zwart is) en door iedereen bumper genoemd wordt, heeft geen enkele absorptiewaarde. Alleen die grijzige stalen balk doet dat en is dus de eigenlijke bumper.
Helaas is mijn knutselwerk aan het tankje niet afdoende geweest, dus ik moet een nieuwe kopen en dan gaat de bumper er weer af. Zal dan eens naar de bekabeling van de speaker kijken, ik denk dat je gelijk hebt. Het kastje is namelijk veel groter dan alleen de speaker zou rechtvaardigen. Dus ik denk dat er een kleine ecu achter zit. En op het eerste oog liepen er meer kabels naartoe dan alleen de twee die minimaal nodig zijn.
Re: Bumperloos
Geplaatst: 06 mar 2016 15:16
door OlafH
(En ik heb wel wat ideeën wat we met die ecu zouden kunnen doen...)
Re: Bumperloos
Geplaatst: 06 mar 2016 15:24
door zoe2goe
openmaken
processor bepalen
firmware downloaden
bootloader disassembleren
en dan........

Re: Bumperloos
Geplaatst: 06 mar 2016 15:55
door OlafH
Een paar goede foto's van de pcb zou moeten volstaan? En cun je via de ODB2 er dan bijkomen of moet je rechtstreeks op de ecu zitten?
Re: Bumperloos
Geplaatst: 06 mar 2016 17:32
door zoe2goe
Typisch gevalletje van "in principe heb je gelijk". Maar je moet toch weten hoe je moet uploaden en liefst ook downloaden.
Die ECU zit (net als de BCB en de batterij) op de E-bus en de E-bus zit niet op de diagnosestekker. De EVC (zeg maar de motorcontroller) is echter een gateway tussen die twee bussen en voor zover ik het kan uitvinden stuurt die de OBD2 comando's gewoon door.
Re: Bumperloos
Geplaatst: 08 mar 2016 18:55
door Nivve
Ik merkte de kap ook op toen ik de Zoe net had. Mijn broer reed achteruit tegen de Zoe aan (blijkbaar heeft die corsa geen waarschuwings piepjes), drukte de 'kap' een aantal centimeter in, maar geen blijvende schade.
Ik was er uiteindelijk heel blij mee, want gelukkig geen schade. Maar was toch enigszins verbaasd dat het zo flexibel/slap spul was
Ik nam maar aan dat het altijd zo is en ik gewoon geen verstand van auto's heb
Bedankt voor de moeite om verder te kijken dan de sproeier, wie weet nog een leuke toevoeging in het verschiet met de speaker. Ik blijf dit draadje maar even volgen

Re: Bumperloos
Geplaatst: 13 mar 2016 16:24
door OlafH
Re: Bumperloos
Geplaatst: 13 mar 2016 17:15
door zoe2goe
Geinig! En allemachtig zeg, een hele kabelboom. Ik PM je even.
Re: Bumperloos
Geplaatst: 13 mar 2016 17:38
door zoe2goe
TPA3111Q1: Texas instruments 10 Watt mono audio versterker
http://www.ti.com/lit/gpn/TPA3111D1-Q1
Geen verrassing. De rest kan ik moeilijk thuisbrengen en NET niet lezen
Ik denk zo (als je de foto neemt waar de speaker connector aan de linkerkant ligt: rechtsboven CAN controller <<- nope, transceiver, zie hieronder. Maak ik op uit de symmetrische ingang vanaf de connector. Linksboven een generieke microcontroller. Daartussenin waarschijnlijk een EEPROM en nog iets. Deel rechtsonder is vrij duister. Ik gok dat het of analoge of discrete ingangen zijn, maar het nut daarvan kan ik niet zo goed bepalen.
Is dat ding redelijk te demonteren zonder de hele bumper er af te halen? Hij is bij mij nu toch werkeloos (zekering!) dus ik kan hem wel even missen

Re: Bumperloos
Geplaatst: 13 mar 2016 17:44
door Nivve
Ik ben benieuwd of hij via de ECU of stroomtoevoer ook zachter te zetten is. De 'bliep bliep' is op zich erg handig (en om eerlijk te zijn mis ik het een beetje; alsof ze niet meer tegen me wil praten

), maar simpelweg te hard. Als het volume gewoon 50% van het origineel is zou dat nog beter zijn.
Leuk om jullie erachteraan te zien gaan, ik heb er totaal geen verstand van

Re: Bumperloos
Geplaatst: 13 mar 2016 18:40
door zoe2goe
Half gerelateerd: Ik denk dat ik (eindelijk) de diagnose connector voor de Electro-CANbus heb gevonden. Dit is de bus waarop de aandrijflijn componenten zijn aangesloten (batterij, BCB [lader], PEB [inverter], EVC [motor controller] en....... de Pedestrian Horn
Ik zal er binnenkort even aan meten maar rechts tegen de middenconsole, net boven het rempedaal zit dit plugje in een "blind connector"
Gedachtenflits: misschien zit het geluids-keuze schakelaartje wel op de connector van de Horn? Het zou wel het grote aantal draadjes weer iets beter verklaren.
Re: Bumperloos
Geplaatst: 13 mar 2016 18:45
door OlafH
Helaas onmogelijk om hem eruit te halen zonder de bumper te demonteren. Als je weet hoe het zit heb je de bumper er in een halfuur op en af, dus dat valt mee. Zal hieronder even een de stappen op een rijtje zetten. De afbeeldingen van de bliepbliep staan in een dropbox map hier:
https://www.dropbox.com/sh/ndosdhl0wqgy ... HRila?dl=0
Bumper demonteren:
- Laadklep open zetten
- in de motorruimte 4 bouten M6 in het midden aan de voorzijde op het plastic paneel
- in beide wielkasten 1 M6 bout aan de binnenzijde waar de bumper overgaat in het spatbord
- onder de bumper ongeveer 20 cm naar achteren zitten 2 M6 bouten waarmee het kunststof paneel onder de auto van de bumper vastzit
- 2 x Tork schroef op de hoek van de bumper aan de onderkant voor elk wiel
- Als alles los is, Bumper aan de bestuurderskant lostrekken bij het voorspatbord
- Aan de binnenzijde van de bumper onder in de hoek aan de kant van de bestuurderszijde connector losmaken en buisje uit de bumper trekken.
- Bumper aan passagierszijde lostrekken bij het voorspatbord
- Nu kun je de bumper in zijn geheel voorwaarts eraf trekken
- Monteren in omgekeerde volgorde. Let op dat de stekker goed in de laadklep valt, daarom eerst openzetten voor demontage
Bliepbliep is makkelijk: 2 x M8 bouten losmaken, er steekt een pen door de carrosserie met twee klemmetjes. Die even indrukken en je trekt het hele ding naar voren los.
Re: Bumperloos
Geplaatst: 13 mar 2016 19:01
door zoe2goe
Top, en thanks.
De processor is een Freescale SPC5602. Bedrijf bestaat niet meer, is nu NXP (Eindhoven). Heet nu MPC5602P. 64K Data flash, 20KB RAM, 256KB Code flash, PMW.
http://www.nxp.com/products/microcontro ... s:MPC560xP?
Re: Bumperloos
Geplaatst: 13 mar 2016 19:16
door zoe2goe
CAN transceiver is een NXP UJA1076A. Heftig chipje, doet meteen voeding, watchdog etc.
http://www.nxp.com/products/interface-a ... tation_Tab
25P16vpa is een 16Mbit (2MB) flash geheugen. Drie keer raden wat daar in zit. Past toch een minuut of twee mp3 gecodeerde data in
http://pdf.datasheetcatalog.com/datashe ... fupcpy.pdf
Chipje ernaast (de 1334A) is een DAC, stereo, CD kwaliteit. Toe maar, niet eens via de PWM op de processor gedaan. Het begint een duur toetertje te worden!
http://www.nxp.com/documents/data_sheet/UDA1334ATS.pdf
En tenslotte de 7342 is een dual hexfet. Gewoon een elektronische aan uit schakelaar. International Rectifier, nu Infineon:
http://www.irf.com/product-info/datashe ... f7342q.pdf
Re: Bumperloos
Geplaatst: 13 mar 2016 19:19
door OlafH
Hahaha, het zal allemaal wel... laat mij de boel maar uit elkaar trekken, elektronica doe ik al 30 jaar niet meer aan

Re: Bumperloos
Geplaatst: 13 mar 2016 20:08
door zoe2goe
Conclusie: bloody geavanceerd dingetje, en zit voorwaar niet simpel in elkaar. Ik zag het het ding ook ergens voor slechts 174 Euro te koop

Te duur om even een reserve te kopen om mee te klooien. Architectuur is Power (zeg maar even voor het gemak oude Apple). Een redelijke veronderstelling (maar niet meer dan dat) is dat de geluiden in de externe Flash chip zitten, en alle programmatuur in de processor.
Ik denk dat het geen doen is om te proberen een dump van de processor software te maken en te analyseren. Dat kost maanden om uit te vogelen. Het is ongetwijfeld mogelijk die Flash chip te herprogrammeren via de CANbus, maar dan moet je wel de commando's weten. En als je die weet: voor dat je het weet programmeer je per ongeluk de processor en is-ie dood. De enige manier om te achterhalen hoe je dat goed moet doen is ofwel via totale reverse engineering van de firmware (zie boven), of een "opname" te bemachtigen van het programmeren van dat ding. Ik weet niet of jullie ooit een update van dit ding hebben gehad maar ik geef ons ook daar weinig kans
Wat mijns inziens wel een optie is, is om de Flash chip uit te lezen met een SOT knijper en wat hardware. Nadeel is natuurlijk dat je dan vreselijk in de hardware zit te roeren. Re-flashen is waarschijnlijk niet heel erg moeilijk, maar voor elke poging moet je terug naar de chip. Hmmmmm. Gedachten?
Re: Bumperloos
Geplaatst: 13 mar 2016 21:40
door OlafH
Kabel verlengen en kastje (tijdelijk) op een bereikbare onder de motorkap monteren?