Ik heb dit wel vaker gehad, zo nu en dan kwam dat voor. Maar de laatste maanden wordt het erger..
Ik moet nu soms wel 10x op de start knop drukken..
Re: Stuur slot probleem en dus niet "starten"
Geplaatst: 17 feb 2017 21:39
door GertjanVB
Nee dit niet, wel een terugkerende melding dat onderhoud nodig was, met de oranje steeksleutel. Onderhoud heeft echter 4 maanden geleden plaatsgevonden. Eerst regulier gereset door de dealer, de volgende dag was de melding halverwege de dag weer terug. Na uitlezen echter geen storingen waargenomen, toen hebben ze het dashboard opnieuw geprogrammeerd. Tot op heden geen rare meldingen meer.
Re: Stuur slot probleem en dus niet "starten"
Geplaatst: 17 feb 2017 22:03
door zoe2goe
Onderhoudsmelding: rustig op het pijltje omhoog drukken tot de melding verschijnt, dan 10 seconden vasthouden. Presto.
Re: Stuur slot probleem en dus niet "starten"
Geplaatst: 17 feb 2017 23:08
door PieterZoe
stuurkolom-error nog nooit gezien. Daar zou ik meteen mee naar de dealer gaan
Re: Stuur slot probleem en dus niet "starten"
Geplaatst: 19 feb 2017 07:43
door RudyH
Dit is een melding die ik nog nooit voorbij heb zien komen. Hou ons op de hoogte. Veel succes
Re: Stuur slot probleem en dus niet "starten"
Geplaatst: 28 feb 2017 19:56
door Jsj
Update:
De zoe is opgehaald door Renault Assitance.. En maandag ochtend bij de dealer geparkeerd.
Nu had ik mijn huiswerk al gedaan en was tot de conclusie gekomen dat de constructie identiek als bij andere Renault modellen is. Er zijn verschillende modules maar het komt allemaal op hetzelfde neer. Het lijkt sterk op de constructie van de Renault Megane 2 en laat youtube nou vol staan met probleem oplossingen daarvoor.
Kort door de bocht: Er zit onder de stuurstang een module met een connector en een pin die op en neer gaat en daarmee de stuurkolom vast zet. Bij mij reageert die module dus wisselend en blijft soms hangen. De status van de module is van invloed op het "start" proces. Indien deze dus niet goed werkt krijg je dus bovenstaande resultaat.
Nou zou je dus een module van een schade Zoe kunnen monteren nadat je de interne chip hebt ontdaan van zijn code. Bij de eerste keer starten zal dan de code worden weggeschreven en de volgende keren worden geverifieerd. Wis je de interne chip niet dan zal de auto niet starten omdat de codes niet corresponderen. Het wissen van de chip is niet zo heel moeilijk maar de module zit dicht en de chip gesoldeerd... Best wel een klusje dus.
Echter heb ik gelukkig van Renault 70 procent coulance gekregen en bedragen de kosten zo'n 140 euro voor het onderdeel en nog zo'n 50 diagnose kosten ( ik had ze al aardig op weg geholpen maar goed) Totaal dus zo'n 200 euro. Daarvoor ga ik zelf niet aan de slag maar zou er geen coulance zijn dan had ik dat wel gedaan. Zonder coulance ben je dus zo 500 euro verder !
Morgen ga ik de Zoe weer ophalen Ik heb wel weer genoeg benzine verstookt deze week
Re: Stuur slot probleem en dus niet "starten"
Geplaatst: 28 feb 2017 20:18
door RudyH
Goed om te horen dat het probleem gevonden is. Wel weer jammer dat het geld gaat kosten. Succes
Re: Stuur slot probleem en dus niet "starten"
Geplaatst: 01 mar 2017 00:48
door Wytze
Tjeetje JSJ,
Dus je auto is 2 jaar en 4 maanden oud.
En dan heb je geen garantie op dit onderdeel?
Ik vind dat wel vreemd hoor.
Het is geen slijtage onderdeel. Je mag dus verwachten dat het veel langer mee gaat als ruim 2 jaar.
Re: Stuur slot probleem en dus niet "starten"
Geplaatst: 01 mar 2017 09:20
door Niek_
Dat doen ze zo te lezen ook, hij heeft 70% coulance gekregen.
Re: Stuur slot probleem en dus niet "starten"
Geplaatst: 01 mar 2017 11:49
door Jsj
70 procent coulance op het het onderdeel. Inclusief arbeid en diagnose toch nog bijna 200 euro incl BTW moeten betalen..
toch zonde van het geld
Re: Stuur slot probleem en dus niet "starten"
Geplaatst: 01 mar 2017 22:53
door Wytze
Tja, ik vind het ook veel geld voor een overduidelijk ondeugdelijk produkt.
Je mag er toch van uit gaan dat iets dergelijks gewoon een decennium en tienduizenden keer starten minimaal meegaat.
Re: Stuur slot probleem en dus niet "starten"
Geplaatst: 22 mar 2024 16:03
door tim106gti
Ter info.....ik heb dit probleem gister ook ervaren met de ZOE50. Alleen op te lossen door het bovenkapje van de stuurkolom te verwijderen en het mechanische deel van het stuurslot een corrigerende tik te geven. Vervolgens een keer of tien de auto aan en uit gezet en het probleem (nog) niet weer ervaren. Uit laten lezen bij de dealer en die kwamen met de conclusie dat de accu moet worden vervangen. Aangezien de auto 4,5 jaar is en dit toch op de rol stond (ondanks goeie waarden) maar uit laten voeren. Ik heb de indruk dat de oorzaak in het stuurslot zelf zit maar dat gaan we dan nog ervaren. Mocht iemand tips hebben om dit zelf (structureel) te verhelpen dan hoor ik het graag.