Pagina 1 van 1
Lekkage rechter voor mat
Geplaatst: 21 aug 2017 10:18
door Kjschuil
In een droog zonnig weekend (wel de vrijdag erg veel regen gehad) ontdekte ik dat de mat aan de passagierskant kletsnat was. Onder de mat was het ook heel nat. Na laten drogen na rijden (in dorog weer) wederom heel nat.
Na aftrekken van een soort luikje onder de mat kwam ik hier (zie foto) veel water tegen. Notabene bij een hoogspanningsschakelaar (voor de brandweer met spuiten vermoed ik).
lekkage renault zoe.JPG
Heeft iemand dit weleens gehad?
Re: Lekkage rechter voor mat
Geplaatst: 21 aug 2017 11:28
door PieterZoe
@Kjschuil
Zoek even elders op het forum. Dit is eerder besproken. Het heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met de roosters aan de voorruitzijde (buiten), direct onder de rand van het motoruimtedeksel. Daar verzamelt zich vuil (blaadjes etc) die de kleine afvoergaatjes verstoppen. Even goed schoonmaken zodat die afvoergaatjes weer vrij zijn en je hebt geen last meer van lekkage in de cabine
Re: Lekkage rechter voor mat
Geplaatst: 21 aug 2017 12:31
door Kjschuil
PieterZoe schreef:@Kjschuil
Zoek even elders op het forum. Dit is eerder besproken. Het heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met de roosters aan de voorruitzijde (buiten), direct onder de rand van het motoruimtedeksel. Daar verzamelt zich vuil (blaadjes etc) die de kleine afvoergaatjes verstoppen. Even goed schoonmaken zodat die afvoergaatjes weer vrij zijn en je hebt geen last meer van lekkage in de cabine
Idd, het was de parafan. En ik maak notabene elke 2 weken die roosters schoon.
Link zeg dat dat zo makkelijk verstopt raakt en dan op die plek volloopt met water
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Lekkage rechter voor mat
Geplaatst: 21 aug 2017 19:16
door zoe2goe
En gewoon voor de weet: wat je daar ziet is de hoogspannings-onderbreker. Het is in essentie een stekker met vier dikke poten die paarsgewijs zijn doorverbonden. Twee zitten RECHTSTREEKS verbonden met de batterij, nog vóór het hoofdrelais. Dat hoofdrelais zit in de batterij, net als overigens dit ding. Het steekt er als het ware net bovenuit, maar als je de batterij verwijdert, gaat deze constructie mee.
Bij al het werk aan het HV circuit, inclusief software updates in modules in het HV circuit, wordt de auto middels het verwijderen van deze plug (in een tamelijk complexe "regendans" van iets doen, wachten, controleren, etc) spanningsvrij gemaakt. Ik moet nog ergens de procedure hebben, was uit mijn hoofd iets van 7 of 8 kantjes
De mannen met de spuiten gebruiken dit in principe niet. Als het eenmaal foute boel is drukken ze een dun plastic luikje bovenop de "schoorsteen" van de batterij door en laten hem helemaal vollopen met water. Einde oefening.