Pagina 1 van 1

Keiharde batterij tech

Geplaatst: 06 nov 2017 09:44
door zoe2goe
Ik liep tegen deze presentatie op, die behoorlijk diep ingaat op degeneratie van Li-Ion batterijen. Niet heel recent, maar wel de state of the art van onze generatie batterijen ongeveer. De allerbelangrijkste meenemer was voor mij: met name bij hogere temperaturen is langzaamladen volstrekt funest voor de levensduur. Korte versie: tijdens opladen treden er secundaire reacties op die primair afhankelijk zijn van tijd, niet van energie-flow. Langzaam laden = langere reactietijden = meer "slechte" bijproducten = snellere degeneratie. Dat had ik dus niet verwacht.


Re: Keiharde batterij tech

Geplaatst: 06 nov 2017 09:55
door NeufegliseThierry
Yes, 'gelukkig' bewijs voor wat ik al geruime tijd roep. Ik deed dat op basis van signalen vanuit Nissan en mijn platte constatering dat Leafs met 120.000 km en veel snellaadervaring (lees: ex-taxi's) nagenoeg geen degeneratie vertoonden terwijl net zulke oude exemplaren met weinig km's en veel langzaamladen dat al wel lieten zien.

Het lijkt erop dat laden sec slechts is voor de accutoestand en dat je dus moet zorgen dat het laadproces zo kort mogelijk is.

Re: Keiharde batterij tech

Geplaatst: 06 nov 2017 09:56
door NeufegliseThierry
En dus ook goed nieuws voor de veelrijders onder ons ;-)

Re: Keiharde batterij tech

Geplaatst: 08 nov 2017 00:21
door PieterZoe
Hey Jeroen, superinteressante presentatie. Vooral de eerste 15 minuten waarin de relatie tussen temperatur, laadsnelheid en degradatie wordt beschreven (en verklaard). Ook de verklaring voor het steeds minder worden van het verval is erg interessant.

Zoals je al aangaf, lijkt het er inderdaad op dat het vooral in de zomer aan te raden is om sneller te laden. In de experimenten uit deze presentatie ligt de maximum snelheid bij 2.5C (redelijk in de buurt bij de 2C die wij halen bij FastNed en Allego op 43kw).

Wat ze niet aangeven, en wat ik me dus nog afvraag, is:
- is er een maximum? M.a.w. is het nog beter om met 3C of zelfs 4C te laden? of gaan er dan andere negatieve processen een rol spelen? heb jij daar een idee over?
- Hoe verhoudt zich degradatie door langzaam laden tot degradatie als gevolg van de batterij lang op SOC=100% of SOC=0% houden?

Interessante materie. We leren steeds meer over het behoud van LiOn batteries...

Re: Keiharde batterij tech

Geplaatst: 08 nov 2017 01:02
door zoe2goe
Ik pretendeer niet de antwoorden op je vragen te weten, dus met die disclaimer.........
- sneller laden: lastig. Enerzijds zie je dat ze in de modelbouw tot soms wel 14C laden, maar of die ook 10 jaar in dagelijks gebruik meegaan..... ik heb het idee dat vooral thermisch management en de dimensionering van de laad-elektronica (uiteraard niet bij CCS) dan een rol gaat spelen, méér dan de chemie van een individuele cel.
- uit de presentatie begrijp ik dat beide elektroden in 100% geladen toestand zéér reactief zijn, dus ik denk dat dat toch niet helemaal onderschat moet worden.

Maar wat moeten we ermee? Aan de ene kant denk ik: lekker niks, want wat boeit het mij? Ik betaal genoeg aan batterij-huur en dat is dat. Aan de andere kant trekt het idee van laden op wat hoger vermogen wat meer. Ten minste vind ik dat ik moet overwegen naar 25A te gaan. Dan kan ik in theorie de volle PV wegwerken. Als ik dan ook nog zo bestuur dat via de dongle de SOC aan mijn huis-automatisering wordt doorgegeven (Node-RED en Mosquitto, voor de liefhebber) en ik daarmee de lader uitschakel op 90%, dan zou dat ws flink schelen. Maar niet in geld (voor mij).

Re: Keiharde batterij tech

Geplaatst: 08 nov 2017 09:40
door NeufegliseThierry
zoe2goe schreef:Maar wat moeten we ermee? Aan de ene kant denk ik: lekker niks, want wat boeit het mij? Ik betaal genoeg aan batterij-huur en dat is dat. Aan de andere kant trekt het idee van laden op wat hoger vermogen wat meer. Ten minste vind ik dat ik moet overwegen naar 25A te gaan. Dan kan ik in theorie de volle PV wegwerken. Als ik dan ook nog zo bestuur dat via de dongle de SOC aan mijn huis-automatisering wordt doorgegeven (Node-RED en Mosquitto, voor de liefhebber) en ik daarmee de lader uitschakel op 90%, dan zou dat ws flink schelen. Maar niet in geld (voor mij).
Tsja, deze kennis gebruiken vanuit het perspectief van milieudenken? Lijkt me een goede zaak. En: jij huurt, maar als je de accu koopt denk je er misschien puur vanuit je portemonnee al weer anders over.

Re: Keiharde batterij tech

Geplaatst: 21 nov 2017 10:23
door OlafH
Is er ook een optimum? Dus naarmate de batterij warmer, wordt er sneller geladen, dus beter? Of toch beter de batterij koelen (zoals onze Zoe doet) en iets langzamer laden? Persoonlijk zet ik altijd de eco knop aan tijdens snelladen zodat er a) sneller wordt geladen bij hoge temperaturen en b) minder energie verloren gaat aan allerlei ventilatoren en aircopompen.

Re: Keiharde batterij tech

Geplaatst: 21 nov 2017 10:47
door NeufegliseThierry
OlafH schreef:Is er ook een optimum? Dus naarmate de batterij warmer, wordt er sneller geladen, dus beter? Of toch beter de batterij koelen (zoals onze Zoe doet) en iets langzamer laden? Persoonlijk zet ik altijd de eco knop aan tijdens snelladen zodat er a) sneller wordt geladen bij hoge temperaturen en b) minder energie verloren gaat aan allerlei ventilatoren en aircopompen.
Net zoals bij mensen geldt bij accu's inderdaad dat er zoiets is als te warm of te koud en een 'range' waarbinnen wij/de accu prettig werkt. In mijn Leaf (en ook Evalia) zat een goede indicator, dan zag je op je dashboard hoe warm de accu was, vond ik behoorlijk nuttig bij lange afstanden (even op en neer naar Groningen vanuit de Randstad met veel snelladen en weinig afkoeltijd en de temperatuur liep flink op).

Vraagje terug: hoezo helpt het tijdens het laden de Eco knop in te drukken? Ik veronderstel dat je auto uitstaat aangezien dat het beste is tijdens het laadproces. Wat doet het er dan toe of de eco knop ingedrukt is of niet? Heb ik iets gemist in de handleiding?

Re: Keiharde batterij tech

Geplaatst: 21 nov 2017 19:30
door OlafH
De Zoe gaat koelen zodra de gemiddelde batterijtemperatuur boven de 28 graden komt. Dan springt de airco aan plus een hele rits ventilators. Als de auto op Eco staat tijdens het laden gaat de Zoe helemaal niet koelen, hoe warm de accu ook is (heb hem tot 41 graden gehad).

Re: Keiharde batterij tech

Geplaatst: 21 nov 2017 21:08
door zoe2goe
Volgens mij het is aanslaan van de batterijkoeling niet alleen een functie van de temperatuur van de batterij. Ook het laadvermogen lijkt er toe te doen. Als je aan een snellader hangt gaat de koeling veel eerder aan dan aan een langzame lader. Mem het "pre-emptive cooling". Is ook wel verstandig want met snelladen wordt er toch wel wat warmte ontwikkelt die wellicht de capaciteit van de koeler te boven gaat, m.a.w., als je dan wacht tot de temperatuur dat het moet ben je te laat.

De accu van (in ieder geval de oude) Leaf is, net als de Fluence ZE, aanzienlijk gevoeliger voor hoge temperaturen dan de ZOE. Dat is één van de redenen dat dat metertje ontbreekt.

Dat ECO is gewoon raar, maar wel handig. Ik kan de gedachtegang erachter (onder de aanname dat het een bewuste keuze is en geen bug) maar met heel veel moeite aan elkaar breien.

Re: Keiharde batterij tech

Geplaatst: 22 nov 2017 08:54
door OlafH
Het algoritme achter de koelfunctie is heel eenvoudig. Die functioneert vanaf 8 kW laadvermogen, daaronder niet. En altijd vanaf 28 graden is mijn ervaring.

Re: Keiharde batterij tech

Geplaatst: 22 nov 2017 08:57
door NeufegliseThierry
OlafH schreef:De Zoe gaat koelen zodra de gemiddelde batterijtemperatuur boven de 28 graden komt. Dan springt de airco aan plus een hele rits ventilators. Als de auto op Eco staat tijdens het laden gaat de Zoe helemaal niet koelen, hoe warm de accu ook is (heb hem tot 41 graden gehad).
Er vanuit gaande dat 28 graden een optimale temperatuur is, dan wil je toch helemaal niet de eco knop indrukken tijdens het laden?

Re: Keiharde batterij tech

Geplaatst: 22 nov 2017 09:41
door OlafH
Dat is dus de vraag, zie de eerste post van dit topic.

Re: Keiharde batterij tech

Geplaatst: 22 nov 2017 10:11
door zoe2goe
Olaf: absoluut onjuist. Op een warme zomeravond na een fikse rit koelt de Zoe op een 16A enkelfase. Sorry.

Neuf: knop, gewoon ook niet doen :-)

Re: Keiharde batterij tech

Geplaatst: 22 nov 2017 17:23
door OlafH
Zal er nog eens op letten, maar heb de schoorsteenfans nog niet horen aanslaan onder de 8 kW.

Re: Keiharde batterij tech

Geplaatst: 22 nov 2017 18:42
door zoe2goe
Gaat ook heel beheerst. En vast helemaal niet in deze temperaturen. Ik had het na een flink ritje op een zwoele zomeravond.

Re: Keiharde batterij tech

Geplaatst: 28 nov 2017 18:12
door OlafH
Gisteren met een accu van gemiddeld 32 graden aan een 8 kWh laadpaal gehangen. De enige fan die aansprong was in de neus. Aan de zijkanten en achter geen enkel geblaas te horen. Eco=0

Edit: zal de volgende keer ook eens kijken naar de airco functie op CanZe.

Re: Keiharde batterij tech

Geplaatst: 08 dec 2017 23:38
door OlafH
Sta nu te laden met een accu van 31 graden bij Fastned. Buiten 0 graden en de batterijkoeling is niet aan. Wordt de buitentemperatuur ook meegenomen of er wel of niet gekoeld moet worden wellicht?
Dit ia wat het airco scherm van CanZE weergeeft:Afbeelding

Re: Keiharde batterij tech

Geplaatst: 09 dec 2017 00:11
door zoe2goe
In ieder geval draait de compressor niet, dus geen actieve koeling. Zo te zien wel fans van de batterij. Met een buitentemperatuur van rond het vriespunt moet dat ook wel goed wezen lijkt me zo? Die 90% van de fan voorop is voor zover ik het begrijp voor de koeling van de elektronica bij dit soort vermogens. Ik ben even vergeten of naast de motor en de PEB ook de BCB een water-aansluiting heeft.

Re: Keiharde batterij tech

Geplaatst: 12 dec 2017 08:44
door OlafH
Ah, dat is natuurlijk logisch dat er geen airco koeling nodig is. Hoe zie dat de schoorsteen fans draaien?

Re: Keiharde batterij tech

Geplaatst: 12 dec 2017 10:20
door zoe2goe
Ik denk dat ik me vergist heb. De status van de batterij koeling kan zijn: Nee / Alleen koelen / gekoppeld koelen. Ik verwacht dat bij Nee die fans niet draaien (zacht geruis naast de achterwielen, klinkt een beetje als in een vliegtuig op kruishoogte), en dat de andere twee respectievelijk die fans aan zonder en met de AC bijgeschakeld zijn.

Re: Keiharde batterij tech

Geplaatst: 12 dec 2017 15:12
door zoe2goe
Beetje off topic maar ik wilde geen nieuw draadje starten:

https://www.greencarreports.com/news/11 ... g-analysis

Re: Keiharde batterij tech

Geplaatst: 12 dec 2017 22:11
door PieterZoe
Interessant Jeroen! vooral om te lezen hoe de prijs van de batterij is opgebouwd (Ampera e). Ik gebruik zelf regelmatig onderstaande plaatje in presentaties over prijsontwikkeling van de EV battery. Ik heb daar eigenhandig ook de form factor in geplot. Die ontwikkeling is ook bepalend voor het succes van de EV
Clipboard02.jpg

Re: Keiharde batterij tech

Geplaatst: 12 dec 2017 22:29
door VanGieterveen
OlafH schreef:De Zoe gaat koelen zodra de gemiddelde batterijtemperatuur boven de 28 graden komt. Dan springt de airco aan plus een hele rits ventilators. Als de auto op Eco staat tijdens het laden gaat de Zoe helemaal niet koelen, hoe warm de accu ook is (heb hem tot 41 graden gehad).
Niet mijn ervaring.
Rijdt atijd ECO en bij ca. 28 gr. C gaat de batterij koeling altijd bij.
Niet altijd voldoende 28 gr. C te houden, maar bijspringen doet ie zeker wel.

Re: Keiharde batterij tech

Geplaatst: 13 dec 2017 14:23
door EV-pioneer EVerhard
Klopt, hier hetzelfde waarbij het niet uitmaakt of je nu met 3,5, 11, of 43kW aan het laden bent....... Als de batterij heet is na een lange rit gaan bij het laden altijd de fans aan.