Pagina 1 van 1

Motor defect bij 23800km

Geplaatst: 02 jan 2019 20:36
door Hulshoofd
Beste Mensen,

Wat is jullie ervaring betreffende motor wissels?

Ik heb een Q210 uit 2013 die nu (half jaar na einde fabrieks garantie) een defect motor heeft. Heb de auto iets meer dan een jaar geleden gekocht (was origineel Franse wagen)
In de ochtend gewoon naar het werk gereden, in de middag terug naar huis, niet meer van z'n plek te krijgen.

Afgesleept, diagnose luid: Motor defect en storingen in PEB/EVC controller.
Kosten nieuwe motor €4000,-!!!!!!
Renault wil compenseren: 50% wordt effectief voor mij €1800,- excl montage.
Dit is pas stap 1. stap 2 zijn de controller storingen. Dit KAN verholpen zijn na vervanging van de motor, maar het kan ook zijn de de controoler(s) vervangen dienen te worden a €3000,- - 50% = €1500,-

Totaal dus €3300 aan onderdelen...... :discuss:

Ik denk dus direct aan een gevalletje gevolg schade.... controller defect daardoor motor defect of andersom...

Enig idee wat is hier nog aan kosten kan reduceren?? ik denk zelf aan het geval gevolg schade dat renault dan toch 1van de delen (motor of controller) volledig voor hun rekening gaan nemen en het andere deel tegen minimaal (liefst meer) korting blijft geven.

Zijn er mensen die hier ook mee te maken hebben gehad? en wat voor resultaten hier bij waren??

Storingscode via CANZE:
Code erreur : 2401
Niveau : erreur fatale

Re: Motor defect bij 32000km

Geplaatst: 02 jan 2019 21:43
door Sordone
Ik zag op ebay deze motor. Is niet duidelijk of ie van een q90 is. https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 3555903587

Re: Motor defect bij 32000km

Geplaatst: 02 jan 2019 22:34
door Hulshoofd

--> Bron/download
Sordone schreef:Ik zag op ebay deze motor. Is niet duidelijk of ie van een q90 is. https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 3555903587
Dit was nou niet echt het antwoord wat ik zoek... Ik zeg toch niet dat ik een 2e hands motor zoek.... Ik zoek de goedkoopste manier om het gewoon via de dealer te doen...

Renault een "poot uitdraaien" ten goed van mijn portemonnee...

Anders heb ik zeker geen recht op enige vorm van garantie meer.....

Re: Motor defect bij 32000km

Geplaatst: 03 jan 2019 00:00
door zoe2goe
Beste Hulshoofd,

Iedereen heeft recht op zijn eigen mening en zijn eigen methodes. Dus dit wordt ook "nou niet echt het antwoord wat je zoekt".

De context zoals ik die begrijp:
Je hebt een auto uit garantie, en uit de extra lange drive-train garantie
Je hebt hem tweedehands gekocht uit Frankrijk (de daarvan reden snap ik uitstekend, geen discussie)
Je bent aangewezen op Renault (tweedehands onderdelen zijn niet interessant. OK)

Maar je wilt ze "een poot uitdraaien". Ik denk persoonlijk dat, ondanks de begrijpelijke frustratie, dat niet helemaal het goede startpunt is denk je ook niet? Bij de meeste bedrijven kun je met een parallelimport sowieso onmiddellijk in de klei zakken.

Ergo volgens mij ben je aangewezen op coulance. Hoewel dat iets anders is dan met de hoed in de hand binnen te schuifelen, lijkt het me reëel (terecht of niet lijkt me weinig van belang) om dat als uitgangspunt te nemen.

Ik zou van deze bedragen ook wel een rode nek krijgen, maar 50% er af lijkt me gegeven de context een aardig startpunt en overigens conform de meeste coulancegevallen in zaken rond reguliere import auto's.

Re: Motor defect bij 32000km

Geplaatst: 03 jan 2019 07:58
door Hulshoofd
Ik heb wagen niet zelf geimporteerd, maar bij nederlandse dealer gekocht.

Wat bedoel jij met “extra lange” drivetrain garantie??

“Poot uit draaien” is misschien niet de meest taktische manier om het te zeggen, maar je snspt wat ik bedoel

Re: Motor defect bij 32000km

Geplaatst: 03 jan 2019 10:56
door zoe2goe
Renault Dealer of handelaar? De bekendste importeur van tweedehands ZOEs (die overigens op dit forum voor zover ik weet prima bekend staat) is bij mijn beste weten geen Renault dealer en dat maakt afhandeling wel degelijk uit. De ingangen binnen R-NL dan feitelijk veel beperkter zijn en je zelf met hun zult moeten dealen.

Een 2013 ZOE heeft twee jaar garantie "op de auto", zeg maar alles behalve het aandrijf-elektrisch systeem. Op dat systeem (en dat is waar we het nu over hebben) zit vijf jaar garantie. Je kunt die garantie betaald verlengen, maar dat moet je dan bij afloop van de standaard garantie, dus na twee jaar doen. Het lijkt me alemaal "water under the bridge" want die termijnen zijn verlopen en ik ga uit van geen betaalde, verlengde garantie.

Ja ik snap precies wat je bedoelt, en ik wil verder niets suggereren, maar ik geloof "c'est le ton qui fait la musique" en je zult uiteindelijk wel met Renault moeten dealen. Dit is een publiek forum. Ik bedoel met mijn antwoord, met de al gemaakte kanttekening dat iedereen op zijn eigen wijze dingen aanpakt, dat ik het niet zo zou aanvliegen.

Succes. Dit zijn geen leuke grappen.

Re: Motor defect bij 32000km

Geplaatst: 03 jan 2019 11:48
door Hulshoofd
Het was een renault dealer

Re: Motor defect bij 32000km

Geplaatst: 03 jan 2019 12:02
door PieterZoe
De Zoe was natuurlijk een compleet nieuwe technologie voor Renault en model 2013 was het eerste productiejaar. Veel van de onderdelen uit de aandrijflijn (motor, reductiebank, vermogenselectronica) zijn tussen 2013 en 2015 vervangen door nieuwe of significant verbeterde versies.
Veel van de forumleden rijden zo’n eerste generatie Zoe, origineel gekocht bij de dealer. Die dealers en RNL zijn doorgaans heel medewerkend geweest bij het oplossen van problemen, ook na de garantietermijn (wat op sommige onderdelen 2 jaar was). En de Zoe-rijders gunnen op hun beurt ook wat aan de dealers, bijv door het onderhoud daar te laten doen of originele accessoires daar te kopen. Deze ‘zakelijke wederkerigheid’ hoort (in mijn beleving) intrinsiek bij het pionieren inzake nieuwe technologie.
Met een importauto omzeil je dit principe, ook wanneer die bij een Renault-dealer terecht is gekomen (waar jij ‘m van gekocht hebt - ik denk dat de dealer de auto heeft ingeruild want importeren doen ze zelf niet lijkt me). De Renault-dealer heeft niets kunnen verdienen aan je auto gedurende de levensduur en ook voor RNL heb je met je importauto niet bijgedragen aan het behalen van resultaten. Het is dan ook niet redelijk (en niet verstandig) om te verwachten dat dealers of RNL meer voor je gaan doen dan wat volgens de coulance-principes gebruikelijk is. Een hoffelijke houding in hen richting zal je meer opleveren.

Wat je wel kunt doen, is het gesprek nog eens voeren met je verkoper over het risico van het kopen van een 2013-Zoe. Bij veel van die auto’s is de motor en de BCB al bij een lage km-stand vervangen. Jouw defect suggereert een zwak onderdeel uit die eerste generatie. Wellicht was jij je onvoldoende bewust van het risico van het kopen van een 2013-Zoe maar evenzeer had de dealer je daar wellicht van te voren iets meer over moeten vertellen? ook hier is hoffelijkheid een goed startpunt bij het gesprek. Succes!

Re: Motor defect bij 32000km

Geplaatst: 03 jan 2019 14:01
door TonVH
@pieterzoe

"Met een importauto omzeil je dit principe, ook wanneer die bij een Renault-dealer terecht is gekomen (waar jij ‘m van gekocht hebt - ik denk dat de dealer de auto heeft ingeruild want importeren doen ze zelf niet lijkt me). De Renault-dealer heeft niets kunnen verdienen aan je auto gedurende de levensduur en ook voor RNL heb je met je importauto niet bijgedragen aan het behalen van resultaten. Het is dan ook niet redelijk (en niet verstandig) om te verwachten dat dealers of RNL meer voor je gaan doen dan wat volgens de coulance-principes gebruikelijk is. Een hoffelijke houding in hen richting zal je meer opleveren."

Allereerst komt het volop voor dat ook dealers geïmporteerde auto's verkopen. En voor de Renault als organisatie maakt het niets uit of jouw auto door de NL-importeur is geïmporteerd of op andere wijze (bijv. uit buitenland). Ook voor de service maakt dat niets uit want die is voor elk land overdraagbaar en de lokale organisatie is verplicht tot onderhoud ongeacht waar de auto oorspronkelijk is verkocht. Allemaal standaard EU geregeld.

Er is absoluut geen sprake van "zakelijke wederkerigheid".

Uit diverse forum heb ik overigens de indruk dat Renault verre van veel souplesse heeft i.t.t. de Japanse merken waar souplesse en coulance vaak voorop staat.

Re: Motor defect bij 32000km

Geplaatst: 03 jan 2019 14:58
door maestro12
PieterZoe schreef:De Zoe was natuurlijk een compleet nieuwe technologie voor Renault en model 2013 was het eerste productiejaar. Veel van de onderdelen uit de aandrijflijn (motor, reductiebank, vermogenselectronica) zijn tussen 2013 en 2015 vervangen door nieuwe of significant verbeterde versies.
Veel van de forumleden rijden zo’n eerste generatie Zoe, origineel gekocht bij de dealer. Die dealers en RNL zijn doorgaans heel medewerkend geweest bij het oplossen van problemen, ook na de garantietermijn (wat op sommige onderdelen 2 jaar was). En de Zoe-rijders gunnen op hun beurt ook wat aan de dealers, bijv door het onderhoud daar te laten doen of originele accessoires daar te kopen. Deze ‘zakelijke wederkerigheid’ hoort (in mijn beleving) intrinsiek bij het pionieren inzake nieuwe technologie.
Met een importauto omzeil je dit principe, ook wanneer die bij een Renault-dealer terecht is gekomen (waar jij ‘m van gekocht hebt - ik denk dat de dealer de auto heeft ingeruild want importeren doen ze zelf niet lijkt me). De Renault-dealer heeft niets kunnen verdienen aan je auto gedurende de levensduur en ook voor RNL heb je met je importauto niet bijgedragen aan het behalen van resultaten. Het is dan ook niet redelijk (en niet verstandig) om te verwachten dat dealers of RNL meer voor je gaan doen dan wat volgens de coulance-principes gebruikelijk is. Een hoffelijke houding in hen richting zal je meer opleveren.

Wat je wel kunt doen, is het gesprek nog eens voeren met je verkoper over het risico van het kopen van een 2013-Zoe. Bij veel van die auto’s is de motor en de BCB al bij een lage km-stand vervangen. Jouw defect suggereert een zwak onderdeel uit die eerste generatie. Wellicht was jij je onvoldoende bewust van het risico van het kopen van een 2013-Zoe maar evenzeer had de dealer je daar wellicht van te voren iets meer over moeten vertellen? ook hier is hoffelijkheid een goed startpunt bij het gesprek. Succes!
Slecht verhaal, immers, is de verkoper verplicht te weten dan wel te vermoeden dat hij minder service of coulance zou krijgen als het een importauto is?
Sterker nog, de auto is gewoon gekocht met garantie dus waarom zou de koper in de garantieperiode wel alle 'voordelen' krijgen zoals bij een in NL verkochte auto en waarom na de garantie periode ineens niet meer?

Het wordt tijd dat Renault gaat beseffen dat iedere Renault rijder een klein stukje van hun boterham betaald en goede reclame (lees goede service) veel beter werkt dan slechte. Een slechte naam heb je snel, maar om die kwijt te raken ben je oneindig bezig.

Re: Motor defect bij 32000km

Geplaatst: 03 jan 2019 16:24
door zoe2goe
"Er is absoluut geen sprake van "zakelijke wederkerigheid". Uit diverse forum heb ik overigens de indruk dat Renault verre van veel souplesse heeft i.t.t. de Japanse merken waar souplesse en coulance vaak voorop staat."

50% coulance voor een reparatie aan een 5 jaar oude parallel geimporteerde auto is uiterst coulant. Je moet een tevreden mens zijn.

"Slecht verhaal, immers, is de verkoper verplicht te weten dan wel te vermoeden dat hij minder service of coulance zou krijgen als het een importauto is?"

Ja. En bovendien is het in het onderhavige geval nu juist NIET zo.

"Sterker nog, de auto is gewoon gekocht met garantie dus waarom zou de koper in de garantieperiode wel alle 'voordelen' krijgen zoals bij een in NL verkochte auto en waarom na de garantie periode ineens niet meer?"

Omdat de auto buiten de garantieperiode is (tenzij er nog een "bovag tweedehandsgarantie" loopt)

"Het wordt tijd dat Renault gaat beseffen dat iedere Renault rijder een klein stukje van hun boterham betaald en goede reclame (lees goede service) veel beter werkt dan slechte. Een slechte naam heb je snel, maar om die kwijt te raken ben je oneindig bezig."

Daar lijken ze zich zeer van bewust.

Re: Motor defect bij 32000km

Geplaatst: 03 jan 2019 18:23
door maestro12
Heb even mijn verhaal aangepast, had per ongeluk verkoper staan i.p.v. koper.

Re: Motor defect bij 23800km

Geplaatst: 03 jan 2019 18:49
door Hulshoofd
PieterZoe schreef:De Zoe was natuurlijk een compleet nieuwe technologie voor Renault en model 2013 was het eerste productiejaar. Veel van de onderdelen uit de aandrijflijn (motor, reductiebank, vermogenselectronica) zijn tussen 2013 en 2015 vervangen door nieuwe of significant verbeterde versies.
Veel van de forumleden rijden zo’n eerste generatie Zoe, origineel gekocht bij de dealer. Die dealers en RNL zijn doorgaans heel medewerkend geweest bij het oplossen van problemen, ook na de garantietermijn (wat op sommige onderdelen 2 jaar was). En de Zoe-rijders gunnen op hun beurt ook wat aan de dealers, bijv door het onderhoud daar te laten doen of originele accessoires daar te kopen. Deze ‘zakelijke wederkerigheid’ hoort (in mijn beleving) intrinsiek bij het pionieren inzake nieuwe technologie.
Met een importauto omzeil je dit principe, ook wanneer die bij een Renault-dealer terecht is gekomen (waar jij ‘m van gekocht hebt - ik denk dat de dealer de auto heeft ingeruild want importeren doen ze zelf niet lijkt me). De Renault-dealer heeft niets kunnen verdienen aan je auto gedurende de levensduur en ook voor RNL heb je met je importauto niet bijgedragen aan het behalen van resultaten. Het is dan ook niet redelijk (en niet verstandig) om te verwachten dat dealers of RNL meer voor je gaan doen dan wat volgens de coulance-principes gebruikelijk is. Een hoffelijke houding in hen richting zal je meer opleveren.

Wat je wel kunt doen, is het gesprek nog eens voeren met je verkoper over het risico van het kopen van een 2013-Zoe. Bij veel van die auto’s is de motor en de BCB al bij een lage km-stand vervangen. Jouw defect suggereert een zwak onderdeel uit die eerste generatie. Wellicht was jij je onvoldoende bewust van het risico van het kopen van een 2013-Zoe maar evenzeer had de dealer je daar wellicht van te voren iets meer over moeten vertellen? ook hier is hoffelijkheid een goed startpunt bij het gesprek. Succes!
Hoe moet ik als eerste keer electrisch rijder weten dat er in het verleden veel problemen met dit model is geweest??
Dan ga ik natuurlijk ook niet vragen of er veel problemen zijn..

Dat er toen al veel auto's heel veel onderdelen vervangen zijn was mijn niet bekend. Ik ben nu ook een soort "opgezadeld" met een keuze die de eerste franse eigenaar heeft gemaakt om geen garantie verlenging aan te vragen/kopen.
De renualt dealer waar ik hem gekocht hem (Kemperaar Alpen a/d Rijn) Wil graag een stuk van de kosten op zich nemen, maar dan wel reparatie bij hun (begrijpelijk dat ze dit willen ivm kosten), maar helaar is dit niet mogelijk om dat zij geen "ZE" dealer zijn... Maar ze mogen ze dus wel verkopen... Zou het dan ook niet zo moeten zijn dat een niet "ZE" dealer dan ook geen "ZE" Voertuigen kan verkopen??

En zo nog meer discutabele aannames/feiten die zo even de revue passeren..

Re: Motor defect bij 23800km

Geplaatst: 15 jan 2019 22:12
door Hulshoofd
Inmiddels al weer 3 weken zonder de zoe... hopelijk einde van de week klaar.. dan zou ik totaal op 4 weken zonder auto gezeten hebben.....

Motor defect bij 104.800km

Geplaatst: 22 dec 2019 15:28
door Jasperbon
Bij onze zoe uit 2013 hoorden we al geruime tijd vreemde geluiden maar we dachten dat dat zo hoorde. Totdat er motorstoringslampjes begonnen te branden en de auto er helemaal mee stopte. Nu bleek bij controle van Van Mossel Renault te Tiel dat de lagers in reductiebak totaal versleten waren. Het geluid v d elektromotor zou geen kwaad kunnen. Maar na weer 2 keer naast de weg tot stilstand te zijn gekomen bleek de gehele motor vervangen te moeten worden... dit moet ik zelf betalen want de garantie is verlopen. Ik raad iedereen ten zeerste aan de motor voor het eind v d garantie te laten controleren bij van Mossel want zij kennen nu het probleem. Anders ben je 3800 euro armer.

Re: Motor defect bij 23800km

Geplaatst: 22 dec 2019 21:32
door zoe2goe
Heel vervelend. Maar was wel een bekend probleem uit die tijd. Is ook veel over geschreven op dit forum. wellicht al geprobeerd maar anders zou ik toch nog even contact zoeken met Renault NL. Het was nl een productie-issue. Succes.

Re: Motor defect bij 23800km

Geplaatst: 23 dec 2019 16:51
door Jasperbon
bedankt! Renault Nederland neemt geen verantwoorderlijkheid voor ontwerpfouten en kinderziektes, ze hadden iedere Zoe terug moeten roepen. En bij Stam Renault hadden ze van beide problemen naar hun zeggen nog nooit gehoord...

Re: Motor defect bij 23800km

Geplaatst: 23 dec 2019 18:00
door zoe2goe
Ja Stam,dan zeg je ook wat (sorry to say). Ik rij met een glimlach 40 km enkele reis (ipv 3) om bij een dealer terecht te komen waar ik erg tevreden over ben. En dan moet ik nog betalen voor een huurauto (ipv anders een leenfiets) ook. Nuff said. Maar goed, daar heb je niks aan.

Re: Motor defect bij 23800km

Geplaatst: 31 dec 2019 14:43
door Jasperbon
Gisteren de Zoe opgehaald , de nieuwe motor is gemonteerd bij van Mossel Tiel. Ze hebben met Renault Nederland gepraat en die heeft 1000 euro korting op de factuur gegeven!! dus dat is mooi... Nu weer 1 jaar garantie op de motor.

Re: Motor defect bij 23800km

Geplaatst: 31 dec 2019 21:05
door zoe2goe
Niet fantastisch, maar toch iets beter dan verwacht. Ik hoop dat je er in 2020 veel plezier van hebt.

Re: Motor defect bij 23800km

Geplaatst: 19 dec 2022 11:53
door Ronnie Veheij
Wat erg allemaal. Ik heb een zoe uit 2017 nu net 5 jaar en 2 maanden oud. 88000 op de teller en ook "Elektr. storing motor" Ik vrees het ergste. Niet volgens normale verwachtingen van een consument dat zo een jonge auto defect gaat.

Re: Motor defect bij 23800km

Geplaatst: 19 dec 2022 19:52
door zoe2goe
Wel een necrothread alert natuurlijk!

Vreest niet ONMIDDELIJK, zij het dat ik geen voorspelling doe. Afgelopen donderdagmiddag was het hier zo ver: ROOD, GEVAAR, ELEKTRISCHE STORING, STOP! Na een half uurtje wachten niet weg en Renault belde een berger. En wat ik je brom, toen die een klein uur later verscheen was er natuurlijk niks aan de hand. Ik heb haar toch "weggestuurd" met dat soort van alarmen. Garage de boel uitgelezen en kwam met dringend advies de 12v accu te vervangen. Dat ga ik morgen doen Varta c22 voor 69.95 inc BTW en bezorging (kwartiertje werk)

Long story short: natuurlijk kan je motor naar de maan zijn en dat is niet grappig. Maar als ze "haar kop kwijt raakt" zijn de meldingen op het dashboard onbetrouwbaar en weinig informatief. Dus ja, samengeknepen billen, maar het zou zomaar veel minder erg kunnen zijn als gevreesd. Er wordt geduimd.