Pagina 1 van 1

Efficiency accu laadcircuit ?

Geplaatst: 02 mei 2019 22:20
door felixdonkers
Ik vraag me af wat de efficiency van het laadcircuit van mijn Zoe (41kWh accu) is, of zou moeten zijn. Op basis van enkele (informele) testen krijg ik het gevoel dat het laadcircuit van de Zoe niet bijzonder efficient is. De kWh-meter in de meterkast geeft aanmerkelijk meer energieverbruik weer dan mijn auto aangeeft geladen te hebben, naar ik schat zo'n 20% extra. Dus als mijn auto aangeeft 30kWh geladen te hebben, dan geeft mijn kWh meter een verbruik van zo'n 36kWh aan. Het verschil van 6kWh gaat dus op aan warmte. Is dit normaal?

En maakt het voor het rendement uit met welke snelheid je laad? Ik laad momenteel met 3*230V*10A = 6.9kW. Ik kan evt overschakelen op 3*230V*16A = 11kW.

Re: Efficiency accu laadcircuit ?

Geplaatst: 02 mei 2019 23:45
door zoe2goe
Er zijn verliezen in de batterij, gelijkrichter en lader; het wordt allemaal warm en je hoort af en toe de fans draaien. Een hoger vermogen is (ik zeg het voorzichtig) in zijn algemeenheid wat efficiƫnter: alle ontwerpen hebben een optimum, en dat ligt niet op 7 kW. Ja, de verliezen zijn in absolute zin hoger, maar de tijdsduur is korter en samen scheelt het iets. Ik laad zelf 16A 1 fase en in mijn 22 kWh batterij gaat ongeveer 27 kWh AC. Ik kijk niet op van je constatering.

Re: Efficiency accu laadcircuit ?

Geplaatst: 05 mei 2019 15:08
door felixdonkers
Er zijn veel sites die informatie geven over de afstand die met een volle accu gereden kan worden. Maar over de efficiƫntie van een acculader kan ik niks vinden. Bestaat er ergens een overzicht?

Re: Efficiency accu laadcircuit ?

Geplaatst: 08 mei 2019 15:48
door felixdonkers

Re: Efficiency accu laadcircuit ?

Geplaatst: 08 mei 2019 23:51
door Knarf93
thuisladen-t26181-80.html

Hier is ook het een en ander over gezegd.
Als je overal rekening mee gaat houden; in de zomer als de batterij warm is zal de auto ook de batterij koelen (wat weer vermogen kost).