Veilig 3-fasen laden: ZE Ready, Type B, etc. uitgelegd
Geplaatst: 28 aug 2013 11:27
[legend=Re: En het is geworden....
door MartijnEV » 20 Aug 2013 15:06]Ad, heb je bij de EV-Boxen zowel thuis als op kantoor de absolute zekerheid gekregen dat er een Type B aardlek- & foutstroomdetector in het circuit van de EV-Box zit? Die kan ofwel in de EV-Box zelf of in de meterkast zijn geplaatst.
EV-Box en andere fabrikanten stoppen er uit kostenbesparing vaak een Type A aardlek/foutstroomdetector in (A: ca 50 euro, B: ca 500 euro). Dat is bij 1-fase laadstations geen probleem.
Maar juist bij de Renault Zoe is bij een 3-fasen laadstation een Type A foutstroomdetectie niet veilig genoeg. Dit vanwege de technische opbouw van de Zoe. Die op zich heel mooi en uniek ge-engineerd is maar dus wel extra bedachtzaamheid vereist op het gebied van foutstroombeveiliging.
Overigens, de Europese (IEC) norm verplicht de Type B, maar in de praktijk blijken de fabrikanten zich daar dus helaas niet altijd aan te houden.[/legend]
[legend=Re: En het is geworden....
door Ad van der Meer » 20 Aug 2013 15:18]Dat zit bij mij allemaal binnen in de stoppenkast en idd niet in de EV-Box.
Overigens had ik al een laadpunt aan mijn antiekwinkel hangen. Dit is een RWE EBox (3x16A) zonder toeters, bellen, aardlekschakelaars ed, maar daar laad de Zoe ook gewoon.
Ad van der Meer
Nieuw lid[/legend]
[legend=Re: En het is geworden....
door MartijnEV » 20 Aug 2013 15:25]Hij zal zeker laden, dat is niet het probleem.
Het probleem is de persoonlijke veiligheid (kans op schok, brandgevaar, etc. in het geval van gelijkstroomfouten in de auto).
Het 3-fasen laden van een Zoe is uitsluitend met een Type B aardlek/foutstroomdetector 100% veilig.
Ik zou dit zeker even nakijken, in de meterkast staat het als opschrift vermeld op je aardlek/foutstroomautomaat die behoort bij de groep waar de EV-Box in zit. Staat er "Type B" op: alles ok. Staat er "Type A" op: zo snel mogelijk laten vervangen door een Type B.
MartijnEV
Nieuw lid[/legend]
[legend=Re: En het is geworden....
door RogerS » 23 Aug 2013 17:38]Zo de laadpaal is geplaatst. Nu wachten op de dealer tot deze belt met de mededeling dat de Zoe afgehaald kan worden.
RogerS
Nieuw lid[/legend]
[legend=Re: En het is geworden....
door MarcoZE » 23 Aug 2013 23:13]@ Roger, spannend hoor. Is er al een richtdatum bekend?
@ MartijnEV Ik heb begrepen dat de noodzaak van ZE Ready eis van een categorie B hoofdschakelaar veroorzaakt wordt door de ZOE. Deze kan als het laden stopt nog een lekstroom doorgeven richting de meterkast. Dit zou (volgens horen zeggen) opgelost kunnen worden met een onderdeel dat 100 euro kost, maar dat Renault desondanks niet ingebouwd heeft in de ZOE. Daardoor is de consument genoodzaakt een meterkast / laadpaal aanpassing te doen van ca 500 euro
Overigens zijn openbare laadpalen ook niet op deze manier gezekerd, dus daar zou in theorie dus ook het probleem kunnen ontstaan... Hoe groot is het probleem eigen waar we het hier over hebben. Ben jij wat meer technisch onderlegd en zou je daar je visie eens op kunnen geven?
MarcoZE
Nieuw lid[/legend]
[legend=Re: En het is geworden....
door RogerS » 24 Aug 2013 01:22]@MarcoZE: Nee helaas nog niet.
RogerS
Nieuw lid[/legend]
[legend=Re: En het is geworden....
door MartijnEV » 24 Aug 2013 21:32]De internationale normeringen (IEC) voor elektrische veiligheid bij het laden van elektrische voertuigen bepalen standaard al dat bij 3-fasen laden een Type B hoofdschakelaar/foutstroom-/aardlekdetector voorgeschreven is. Het is dus niet zo dat speciaal voor de Renault Zoe deze eis is gaan gelden. Hij geldt in het algemeen.
Wat is er dan feitelijk wel aan de hand?
- In de eerste plaats: Wat doet een aardlek-/foutstroomdetector? Deze beschermt de mens die gebruik maakt van een elektrisch apparaat tegen gevaar van elektrocutie door stromen die lopen waar ze niet moeten lopen. Bijvoorbeeld zoals we in huis tuin en keukenapparatuur kennen: als een elektrisch apparaat per ongeluk onder water zou komen te staan, dan zou je een schok kunnen krijgen als het apparaat niet geaard is. Als het wel geaard is, loopt de 'foute' stroom via de aardlekdetector, en deze slaat dan bij een lekstroom van 30 mA af. Daardoor krijg je geen schok. In huisapparatuur is een Type A aardlekdetector voor gewone huiselijke apparaten voldoende. Type A detecteert namelijk alle soorten foutstromen (dus naast aardlek ook andere fouten) van wisselspanning (AC), én van gelijkspanning (DC) mits deze een pulserend karakter hebben.
- Omdat tot nu toe alle elektrische auto's, behalve de Zoe, een aparte AC-lader component hebben is deze lader galvanisch gescheiden van de inverter, elektromotor en batterij. Tijdens het laden is er dus geen elektrische (galvanisch) stroompad mogelijk tussen de batterij/inverter/motor enerzijds en de lader/het laadstation/het wisselspanningsnet anderzijds. Daardoor kunnen er bij auto's met aoarte lader geen niet-pulserende DC-foutstromen optreden die de Type A detector niet zou kunnen detecteren. Dus voor die auto's is Type A geen probleem.
- De Renault Zoe echter is een unieke auto onder de elektrische auto's, omdat deze geen volledige galvanische scheiding heeft tussen batterij/inverter/motor/lader. Inverter en lader zijn namelijk één en dezelfde component. Als er gereden wordt is het een inverter die de DC batterijspanning omvormt naar AC wisselspanning om de motor te laten draaien. Als er geladen wordt keert de stroom om en wordt dezelfde component een lader, die de AC spanning uit het net omvormt naar DC spanning voor de batterij. Op zich een zeer fraai stukje Franse engineering waar Renault ook patenten op heeft begreep ik, en die leidt tot lagere productkosten én een lager voertuiggewicht. En nu komt het: bij de Renault Zoe kunnen, doordat er geen galvanische scheiding is, in sommige storingssituaties wél vlakke (= niet-pulserende) DC foutstromen optreden. Een Type A detector op een 1-fase aansluiting (bijv. een thuislader) zal hier nog steeds wel netjes op reageren bij 30 mA. Maar op een 3-fase aansluiting met Type A detector zal het mis gaan: de Type A detector zal door dergelijke DC foutstromen juist niet meer reageren en zelfs andere foutstromen ook niet meer detecteren. Potentieel levensgevaarlijk dus. Een Type B detector zal de vlakke DC foutstromen op drie fasen wél herkennen en dus ook in die situaties keurig aanspreken (= reageren). Daarom is in de internationale normeringen voor 3-fasen laden een Type B detector voorgeschreven. Renault heeft dit niet bedacht, het staat gewoon in de norm. Dus alle fabrikanten en installateurs van AC laadinfrastructuur zouden zich hier aan moeten houden. Een Premium fabrikant zoals Mennekes zelf doet dat dan ook, en houdt zijn installateurs er ook streng aan. Maar er zijn ook partijen die zich er minder netjes aan houden. Soms uit kostenbesparing/prijsstunten (een Type A kost ca. 50 euro, een Type B ca. 500 euro), soms uit onwetendheid (de norm is er wel maar wordt niet goed gelezen of begrepen). Tot nu toe was dat ook niet zo erg omdat tot nu toe vrijwel alle elektrische voertuigen een galvanisch gescheiden lader hebben. Maar nu is de Zoe er, zonder galvanische scheiding, en gaat dit deel van de norm dus wel een rol van wezenlijk belang spelen.
- Hoe zit dat dan met ZE Ready? Sommigen vinden het de omgekeerde wereld: er zijn al internationale (IEC) normen waar alle fabrikanten zich aan moeten houden; waarom zou Renault/Veritas dan aan andere fabrikanten zijn 'eigen' aanvullende norm moeten opleggen? Dat is discussieerbaar. Feitelijk is ZE Ready eigenlijk een extra toetsing aan de normen voor elektrische veiligheid die er al zijn, niets meer. Dus naar mijn mening is het prima dat Renault met ZE Ready poogt om de elektrische veiligheid van haar klanten extra zeker te stellen.
Ik blijf dan ook aandacht proberen te vestigen op het Type B issue, omdat ook ik graag wil dat iedereen veilig kan blijven laden. De norm is er niet voor niets, of er nu wel of niet ZE Ready is, iedereen moet zich aan de norm houden.
Publieke 3-fase laadpalen van goed fabrikaat en door professionele installateurs geplaatst (en de meeste zijn dat), zijn voorzien van een Type B detector. Dus waar qua foutstroomdetectie het niet goed gedaan is, heeft men de IEC norm niet gevolgd. ZE Ready of niet.
ZE Ready regelt naast het bovenstaande overigens ook nog op niveau van het communicatieprotocol tussen paal en auto enkele zaken, maar dat is weer een hele andere discussie.
MartijnEV
Nieuw lid[/legend]
[legend=Re: En het is geworden....
door RogerS » 25 Aug 2013 05:41]@MartijnEV: Bedankt voor de zeer duidelijke uitleg.
RogerS
Nieuw lid[/legend]
[legend=Re: En het is geworden....
door MarcoZE » 25 Aug 2013 10:15]@MartijnEV dank je wel hiervoor. Ik ga het eens voorleggen aan mijn installateur.
MarcoZE
Nieuw lid[/legend]
[legend=Re: En het is geworden....
door PieterZoe » 25 Aug 2013 14:38]Martijn, veel dank voor je duidelijke uitleg. Ik denk dat ik recentelijk te maken heb gehad met een storing op dit vlak: mijn Zoe staat al meer dan een week bij de garage omdat ik op een avond maar liefst 4 verschillende publieke laadpalen heb uitgeschakeld op het moment dat ik mijn Zoe aansloot. Renault onderzoekt de zaak en een onderdeel moest worden geïmporteerd. Ik zal hier een apart topic aan wijden zodra alle feiten helder zijn (en ik de auto weer terug heb!). Pieter
Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 4[/legend]
door MartijnEV » 20 Aug 2013 15:06]Ad, heb je bij de EV-Boxen zowel thuis als op kantoor de absolute zekerheid gekregen dat er een Type B aardlek- & foutstroomdetector in het circuit van de EV-Box zit? Die kan ofwel in de EV-Box zelf of in de meterkast zijn geplaatst.
EV-Box en andere fabrikanten stoppen er uit kostenbesparing vaak een Type A aardlek/foutstroomdetector in (A: ca 50 euro, B: ca 500 euro). Dat is bij 1-fase laadstations geen probleem.
Maar juist bij de Renault Zoe is bij een 3-fasen laadstation een Type A foutstroomdetectie niet veilig genoeg. Dit vanwege de technische opbouw van de Zoe. Die op zich heel mooi en uniek ge-engineerd is maar dus wel extra bedachtzaamheid vereist op het gebied van foutstroombeveiliging.
Overigens, de Europese (IEC) norm verplicht de Type B, maar in de praktijk blijken de fabrikanten zich daar dus helaas niet altijd aan te houden.[/legend]
[legend=Re: En het is geworden....
door Ad van der Meer » 20 Aug 2013 15:18]Dat zit bij mij allemaal binnen in de stoppenkast en idd niet in de EV-Box.
Overigens had ik al een laadpunt aan mijn antiekwinkel hangen. Dit is een RWE EBox (3x16A) zonder toeters, bellen, aardlekschakelaars ed, maar daar laad de Zoe ook gewoon.
Ad van der Meer
Nieuw lid[/legend]
[legend=Re: En het is geworden....
door MartijnEV » 20 Aug 2013 15:25]Hij zal zeker laden, dat is niet het probleem.
Het probleem is de persoonlijke veiligheid (kans op schok, brandgevaar, etc. in het geval van gelijkstroomfouten in de auto).
Het 3-fasen laden van een Zoe is uitsluitend met een Type B aardlek/foutstroomdetector 100% veilig.
Ik zou dit zeker even nakijken, in de meterkast staat het als opschrift vermeld op je aardlek/foutstroomautomaat die behoort bij de groep waar de EV-Box in zit. Staat er "Type B" op: alles ok. Staat er "Type A" op: zo snel mogelijk laten vervangen door een Type B.
MartijnEV
Nieuw lid[/legend]
[legend=Re: En het is geworden....
door RogerS » 23 Aug 2013 17:38]Zo de laadpaal is geplaatst. Nu wachten op de dealer tot deze belt met de mededeling dat de Zoe afgehaald kan worden.
RogerS
Nieuw lid[/legend]
[legend=Re: En het is geworden....
door MarcoZE » 23 Aug 2013 23:13]@ Roger, spannend hoor. Is er al een richtdatum bekend?
@ MartijnEV Ik heb begrepen dat de noodzaak van ZE Ready eis van een categorie B hoofdschakelaar veroorzaakt wordt door de ZOE. Deze kan als het laden stopt nog een lekstroom doorgeven richting de meterkast. Dit zou (volgens horen zeggen) opgelost kunnen worden met een onderdeel dat 100 euro kost, maar dat Renault desondanks niet ingebouwd heeft in de ZOE. Daardoor is de consument genoodzaakt een meterkast / laadpaal aanpassing te doen van ca 500 euro
Overigens zijn openbare laadpalen ook niet op deze manier gezekerd, dus daar zou in theorie dus ook het probleem kunnen ontstaan... Hoe groot is het probleem eigen waar we het hier over hebben. Ben jij wat meer technisch onderlegd en zou je daar je visie eens op kunnen geven?
MarcoZE
Nieuw lid[/legend]
[legend=Re: En het is geworden....
door RogerS » 24 Aug 2013 01:22]@MarcoZE: Nee helaas nog niet.
RogerS
Nieuw lid[/legend]
[legend=Re: En het is geworden....
door MartijnEV » 24 Aug 2013 21:32]De internationale normeringen (IEC) voor elektrische veiligheid bij het laden van elektrische voertuigen bepalen standaard al dat bij 3-fasen laden een Type B hoofdschakelaar/foutstroom-/aardlekdetector voorgeschreven is. Het is dus niet zo dat speciaal voor de Renault Zoe deze eis is gaan gelden. Hij geldt in het algemeen.
Wat is er dan feitelijk wel aan de hand?
- In de eerste plaats: Wat doet een aardlek-/foutstroomdetector? Deze beschermt de mens die gebruik maakt van een elektrisch apparaat tegen gevaar van elektrocutie door stromen die lopen waar ze niet moeten lopen. Bijvoorbeeld zoals we in huis tuin en keukenapparatuur kennen: als een elektrisch apparaat per ongeluk onder water zou komen te staan, dan zou je een schok kunnen krijgen als het apparaat niet geaard is. Als het wel geaard is, loopt de 'foute' stroom via de aardlekdetector, en deze slaat dan bij een lekstroom van 30 mA af. Daardoor krijg je geen schok. In huisapparatuur is een Type A aardlekdetector voor gewone huiselijke apparaten voldoende. Type A detecteert namelijk alle soorten foutstromen (dus naast aardlek ook andere fouten) van wisselspanning (AC), én van gelijkspanning (DC) mits deze een pulserend karakter hebben.
- Omdat tot nu toe alle elektrische auto's, behalve de Zoe, een aparte AC-lader component hebben is deze lader galvanisch gescheiden van de inverter, elektromotor en batterij. Tijdens het laden is er dus geen elektrische (galvanisch) stroompad mogelijk tussen de batterij/inverter/motor enerzijds en de lader/het laadstation/het wisselspanningsnet anderzijds. Daardoor kunnen er bij auto's met aoarte lader geen niet-pulserende DC-foutstromen optreden die de Type A detector niet zou kunnen detecteren. Dus voor die auto's is Type A geen probleem.
- De Renault Zoe echter is een unieke auto onder de elektrische auto's, omdat deze geen volledige galvanische scheiding heeft tussen batterij/inverter/motor/lader. Inverter en lader zijn namelijk één en dezelfde component. Als er gereden wordt is het een inverter die de DC batterijspanning omvormt naar AC wisselspanning om de motor te laten draaien. Als er geladen wordt keert de stroom om en wordt dezelfde component een lader, die de AC spanning uit het net omvormt naar DC spanning voor de batterij. Op zich een zeer fraai stukje Franse engineering waar Renault ook patenten op heeft begreep ik, en die leidt tot lagere productkosten én een lager voertuiggewicht. En nu komt het: bij de Renault Zoe kunnen, doordat er geen galvanische scheiding is, in sommige storingssituaties wél vlakke (= niet-pulserende) DC foutstromen optreden. Een Type A detector op een 1-fase aansluiting (bijv. een thuislader) zal hier nog steeds wel netjes op reageren bij 30 mA. Maar op een 3-fase aansluiting met Type A detector zal het mis gaan: de Type A detector zal door dergelijke DC foutstromen juist niet meer reageren en zelfs andere foutstromen ook niet meer detecteren. Potentieel levensgevaarlijk dus. Een Type B detector zal de vlakke DC foutstromen op drie fasen wél herkennen en dus ook in die situaties keurig aanspreken (= reageren). Daarom is in de internationale normeringen voor 3-fasen laden een Type B detector voorgeschreven. Renault heeft dit niet bedacht, het staat gewoon in de norm. Dus alle fabrikanten en installateurs van AC laadinfrastructuur zouden zich hier aan moeten houden. Een Premium fabrikant zoals Mennekes zelf doet dat dan ook, en houdt zijn installateurs er ook streng aan. Maar er zijn ook partijen die zich er minder netjes aan houden. Soms uit kostenbesparing/prijsstunten (een Type A kost ca. 50 euro, een Type B ca. 500 euro), soms uit onwetendheid (de norm is er wel maar wordt niet goed gelezen of begrepen). Tot nu toe was dat ook niet zo erg omdat tot nu toe vrijwel alle elektrische voertuigen een galvanisch gescheiden lader hebben. Maar nu is de Zoe er, zonder galvanische scheiding, en gaat dit deel van de norm dus wel een rol van wezenlijk belang spelen.
- Hoe zit dat dan met ZE Ready? Sommigen vinden het de omgekeerde wereld: er zijn al internationale (IEC) normen waar alle fabrikanten zich aan moeten houden; waarom zou Renault/Veritas dan aan andere fabrikanten zijn 'eigen' aanvullende norm moeten opleggen? Dat is discussieerbaar. Feitelijk is ZE Ready eigenlijk een extra toetsing aan de normen voor elektrische veiligheid die er al zijn, niets meer. Dus naar mijn mening is het prima dat Renault met ZE Ready poogt om de elektrische veiligheid van haar klanten extra zeker te stellen.
Ik blijf dan ook aandacht proberen te vestigen op het Type B issue, omdat ook ik graag wil dat iedereen veilig kan blijven laden. De norm is er niet voor niets, of er nu wel of niet ZE Ready is, iedereen moet zich aan de norm houden.
Publieke 3-fase laadpalen van goed fabrikaat en door professionele installateurs geplaatst (en de meeste zijn dat), zijn voorzien van een Type B detector. Dus waar qua foutstroomdetectie het niet goed gedaan is, heeft men de IEC norm niet gevolgd. ZE Ready of niet.
ZE Ready regelt naast het bovenstaande overigens ook nog op niveau van het communicatieprotocol tussen paal en auto enkele zaken, maar dat is weer een hele andere discussie.
MartijnEV
Nieuw lid[/legend]
[legend=Re: En het is geworden....
door RogerS » 25 Aug 2013 05:41]@MartijnEV: Bedankt voor de zeer duidelijke uitleg.
RogerS
Nieuw lid[/legend]
[legend=Re: En het is geworden....
door MarcoZE » 25 Aug 2013 10:15]@MartijnEV dank je wel hiervoor. Ik ga het eens voorleggen aan mijn installateur.
MarcoZE
Nieuw lid[/legend]
[legend=Re: En het is geworden....
door PieterZoe » 25 Aug 2013 14:38]Martijn, veel dank voor je duidelijke uitleg. Ik denk dat ik recentelijk te maken heb gehad met een storing op dit vlak: mijn Zoe staat al meer dan een week bij de garage omdat ik op een avond maar liefst 4 verschillende publieke laadpalen heb uitgeschakeld op het moment dat ik mijn Zoe aansloot. Renault onderzoekt de zaak en een onderdeel moest worden geïmporteerd. Ik zal hier een apart topic aan wijden zodra alle feiten helder zijn (en ik de auto weer terug heb!). Pieter
Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 4[/legend]