Effectieve laadsnelheid bij 11kW laadpunten
Geplaatst: 28 aug 2013 12:08
Ik had al het vermoeden dat ik bij mijn eigen laadpunten geen volle 11kW kon laden. Nu is dat niet zo vreemd, want volgens Renault zelf moet je met zo'n 20% laadverlies rekening houden. Dan echter nog kwam mijn rekensom niet uit. 11kW min 20% is ca. 9,2kW en ik kwam zelf maar tot 7,7-7,8kW. Dit heb ik met verschillende partijen opgenomen en ik heb zojuist van Elaad email gehad waarin uitgelegd werd dat dit volgens verwachting.
22kWh met 11kW is 2:00u
22kWh met 9,2kW is 2:23u
22kWh met 7,8kW is 2:49u
Ik denk dat ik wel een (deel)verklaring heb. Zoals ik zelf aan den lijve heb ondervonden begint de Zoe langzaam met laden als het niveau (SOC of State of Charge) laag is. Dit is om de accu te beschermen. Ook aan het einde van het laden vertraagd het laadproces om de zelfde reden. Zie dit als het vullen van een fles bij de kraan. Als de fles leeg is, spettert het water van de bodem door de hals naar buiten en als tie bijna vol is spuit het water naar buiten hoewel de fles dan nog niet helemaal vol is. Om de fles dus optimaal te vullen kun je de kraan dus aan het begin en het einde niet helemaal vol open draaien.
De nep-geek in mij zou dan tijdens het laden op het beeldscherm in de auto graag zien hoe dit verloopt, maar dat gaat wellicht een beetje ver.
Ik denk wel dat het belangrijk is dat EV rijders zich dit realiseren. Op het moment dat je de auto op het gemakje kunt laten laden is het niet zo belangrijk, maar als je zo snel mogelijk weer verder wilt dan is het wel prettig als je weet waar je aan toe bent en met hoeveel laadtijd je effectief moet rekenen.
De Zoe zelf weet dat iig niet. Ik merkte dat als de SOC erg laag is (vanmorgen 6%), dat de voorspelde laadtijd juist weer heel erg pessimistisch is. Ik denk dat dit overigens onnodig is. Renault weet donders goed hoe het laadgedrag van de auto is bij verschillende SOC's en verschillende laadvermogens. Het moet mogelijk zijn om de timer daarop aan te passen.
Nu heb ik dit geschreven en begin er al weer aan te twijfelen. Mijn verhaal zou betekenen dat een lading tussen 20% en 80% SOC met 9,2kW zou moeten gebeuren... Dit vraagt om een experiment morgen. Moet ik alleen zorgen dat ik met ongeveer 20% SOC aan kom.
22kWh met 11kW is 2:00u
22kWh met 9,2kW is 2:23u
22kWh met 7,8kW is 2:49u
Ik denk dat ik wel een (deel)verklaring heb. Zoals ik zelf aan den lijve heb ondervonden begint de Zoe langzaam met laden als het niveau (SOC of State of Charge) laag is. Dit is om de accu te beschermen. Ook aan het einde van het laden vertraagd het laadproces om de zelfde reden. Zie dit als het vullen van een fles bij de kraan. Als de fles leeg is, spettert het water van de bodem door de hals naar buiten en als tie bijna vol is spuit het water naar buiten hoewel de fles dan nog niet helemaal vol is. Om de fles dus optimaal te vullen kun je de kraan dus aan het begin en het einde niet helemaal vol open draaien.
De nep-geek in mij zou dan tijdens het laden op het beeldscherm in de auto graag zien hoe dit verloopt, maar dat gaat wellicht een beetje ver.
Ik denk wel dat het belangrijk is dat EV rijders zich dit realiseren. Op het moment dat je de auto op het gemakje kunt laten laden is het niet zo belangrijk, maar als je zo snel mogelijk weer verder wilt dan is het wel prettig als je weet waar je aan toe bent en met hoeveel laadtijd je effectief moet rekenen.
De Zoe zelf weet dat iig niet. Ik merkte dat als de SOC erg laag is (vanmorgen 6%), dat de voorspelde laadtijd juist weer heel erg pessimistisch is. Ik denk dat dit overigens onnodig is. Renault weet donders goed hoe het laadgedrag van de auto is bij verschillende SOC's en verschillende laadvermogens. Het moet mogelijk zijn om de timer daarop aan te passen.
Nu heb ik dit geschreven en begin er al weer aan te twijfelen. Mijn verhaal zou betekenen dat een lading tussen 20% en 80% SOC met 9,2kW zou moeten gebeuren... Dit vraagt om een experiment morgen. Moet ik alleen zorgen dat ik met ongeveer 20% SOC aan kom.