Pagina 1 van 2

Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 04 sep 2013 09:44
door MarcoZE
Tot nu toe is er bij Renault voor de ZOE nog geen oplaadkabel voor een regulier stopcontact leverbaar.
Nu duiken er in de Franse media berichten op dat deze binnenkort beschikbaar komt. De kabel zou op de IAA in Frankfurt worden gepresenteerd. Ik ben benieuwd of er dan ook een oplossing is gevonden voor het inefficiente laden bij lage stroomsterktes.

Bron onder meer:http://www.avem.fr/actualite-renault-zo ... um=twitter

Re: Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 04 sep 2013 11:01
door Tames
Ik begreep dat de chameleon lader simpelweg de lagere stroomsterkte niet accepteerde. Maar er is dus daarnaast ook een issue met inefficientie bij lage stroomsterktes? Is dit een zoe issue of een algemeen Li-Ion verhaal?

Lijkt me overigens vestandig dat Renault dit gaat doen, de realiteit haalt ze in:

http://code.google.com/p/open-evse/

Re: Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 04 sep 2013 23:59
door E-mission
Het hangt er vanaf hoe je de lader instelt (ik heb er eentje uit Italie, via het Franse forum). 6 amps accepteert de chameleon lader inderdaad niet, 8 amp wel maar geeft een dusdanig laag rendement (50%) dat het 30 uur duurt om op te laden, 10 amp levert ongeveer 18 uur (vanaf leeg) door een iets hoger rendement (70% geloof ik) en 16 amp (enkel via campingstopcontact vanwege warmte opbouw) gaat richting de 11 uur geloof ik met 80% rendement (uit m'n hoofd, op Franse fora staat het exact). Zo te lezen ligt het dus aan de chameleon lader.

Re: Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 05 sep 2013 10:38
door MarcoZE
Vandaar ook dat ik me afvraag, nu Renault wel met een schukostekker komt, of er een (software)update beschikbaar komt om de Cameleoncharger efficienter te maken bij lage stroomsterktes. Ik hoop 13 sep naar de IAA in Frankfurt te gaan. Dan zal ik dat daar eens navragen.

Re: Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 05 sep 2013 18:39
door Tames
Ik wil op korte termijn een elektrische auto kopen, het is voor mij een sterk argument om ook naar alternatieven voor de Zoe te kijken. Ben benieuwd of er inderdaad een oplossing komt. Ik zou liever niet een paar weken spenderen om dit helemaal uit te gaan vinden. Maar aan de nadere kant doet het me wel goed dat er blijkbaar al kant en klare kabels van andere merken zijn die door de chameleon geaccepteerd wordt.

Ik blijf dit met grote belangstelling volgen.

Re: Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 06 sep 2013 14:26
door Ad van der Meer

Re: Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 06 sep 2013 18:07
door Tames
Dit is wat de Renault dealer me mailt:

'Begin deze week heb ik hierover contact gehad met mijn productmanager van Renault. Deze bevestigd mij dat de kabel dit jaar niet meer zou komen. Renault is wel druk b ezig met de ontwikkeling van een dergelijke kabel van de ZOE. Op dit moment kan de ZOE al geladen worden met een dergelijk kabel. Omdat de laadtijd dan zeer lang is (circa 22 uur) is deze kabel nog niet uitgebracht door Renault. Zij zijn hiermee bezig, maar deze mag ik op korte termijn (dit jaar) niet meer verwachten volgens Renault.'


Bij aanschaf moet er nog steeds getekend worden dat je een wall box door een Z.E. ready installateur moet installeren. Toch niet de meest briljante marketing van Renault.

Is er al iemand die ervaringen heeft met andere laadmethoden dan de wall-box?

Re: Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 07 sep 2013 21:19
door MartijnEV
EV-Box (de 1-fase versie) werkt bij ons ook prima als thuislaadpunt voor de Zoe.

Re: Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 08 sep 2013 22:06
door PvdG
Ik heb thuis al een lader van deze club:
http://www.jk-automatisering.nl/jkevsolutions.html
Bij hun zijn veel varianten mogelijk, betaalbaar en vooral met vaste laadkabel is erg handig, lengte daarvan kan je zelf opgeven.
Je krijgt goed advies, ze kunnen eventueel ook de installatie doen.
Inmiddels 7 maanden in gebruik voor mijn Volvo V60 hybrid en tijdesn het proefrijden met de Zoe getest.
Op in instelling van 15A doet hij het goed en blijft hij het doen.
Ook thuis meteen mijn losse Volvo shuko kabel getest maar de max 13a is net te weinig waardoor het laden na een paar seconden helaas weer stopt, had handig geweest voor als je ergens op bezoek bent en dan toch even op een standaard stopcontact wilt laden. (Hoe laangzaam het ook mag gaan)
Op mijn werk hebben we een aantal ev-box laadpunten laten plaatsen.

Deze laadpunten zijn overigens niet ZE ready gecertificeerd zoals inderdaad op je offerte van de koop een soort voorgeschreven wordt.
Dit geldt overigens op dit moment ook voor alle openbare laadpunten die je onderweg gebruikt, dus nergens kan je de stekker zomaar insteken! (Dus eerst om het ZE ready certificaat vragen voordat e gaat beginnen met laden ?)
Mooie theorie dat stukje tekst, idee erachter natuurlijk helder maar dit slaat wel door.

Re: Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 09 sep 2013 22:03
door E-mission
Wees er ook van bewust dat de voorwaarden voor de batterij huur het toestaan om bij onregelmatige omstandigheden een EVSE kabel te gebruiken. Er is dus wel degelijk legaal genoeg ruimte, technisch is het tevens de Zoe die de voeding wel of niet toestaat.

Re: Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 10 sep 2013 18:06
door MarcoZE
De schukostekker is dus idd geïntroduceerd op Frankfurt.
http://t.co/C6p7PvtdQs

Re: Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 10 sep 2013 21:20
door Tames
Ben benieuwd of er voor deze optie iets aan de chameleon is gewijzigd, of dat dit ook voor de bestaande modellen tot de mogelijkheden gaat behoren.

Re: Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 10 sep 2013 21:47
door E-mission
Ik heb een Italiaanse aftermarket Schuko (plus CEE16 en CEE32) lader voor de Zoe. De vraag is of hij bij 10A nog steeds zo inefficient (70%) laadt inderdaad.

Re: Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 10 sep 2013 22:58
door renault15.17
Op deze foto is de tekst ook leesbaar:


Afbeelding

Foto in groot formaat:
http://www.goingelectric.de/forum/resources/images/2080

Niet vergeten dat dit wordt aangeboden als noodlaadkabel. In dat licht bezien moet je blij zijn dat je kunt laden en is rendement van ondergeschikt belang, toch?

Re: Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 10 sep 2013 23:35
door MarcoZE
Nou dat is hoe je het bekijkt. Noodladen betekent volgens mij dat je helaas geen spanning meer hebt op een punt waar je dat wel zou willen hebben. Dat impliceert dat je eigenlijk zo snel mogelijk weer wil doorrijden. Dus efficiency zou dan wel fijn zijn.

Re: Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 12 sep 2013 17:40
door MartijnEV
De oplossing die Renault heeft gevonden blijkt een onverwachte, maar effectieve:

Renault Zoe krijgt in 2014 tweede, kleinere lader aan boord specifiek bestemd voor 1-fase laden:
niet de enorme energieverliezen die de Chameleon lader heeft bij lage stroomsterktes, dus efficienter, dus kortere laadtijd.

http://avem.fr/actualite-renault-zoe-le ... um=twitter

Re: Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 12 sep 2013 19:17
door PvdG
Dat maakt het wel wat flexibeler.
Als je nu een Zoe gaat bestellen die dit jaar nog geleverd wordt heb je die dus niet?
Zouden ze dan de reeds leverde auto's (kosteloos) aanpassen?

Re: Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 12 sep 2013 20:49
door Tames
http://www.moteurnature.com/actu/uneact ... s_id=27120

In ieder geval zouden alle Zoe's wel aangepast kunnen worden volgens moteurnature. Ik heb de vraag ook uitstaan bij de importeur, zal het antwoord hier posten.

Renault vertelde me overigens vandaag per mail dat het laden bij een niet ZE ready laadpunt geen consequenties heeft voor garantie. Ze kunnen alleen de compatibiliteit niet garanderen.

Re: Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 12 sep 2013 21:24
door PvdG
Dan zouden de tekst op de offerte wel mogen aanassen, staat er nu gewoon niet vriendelijk op en lijkt alleen op indekken voor als er wat defect zou gaan.
Ben benieuwd naar het antwoord van de importeur en ook of er dan extra kosten aan verbonden zijn (naast de extra laadkabel)

Re: Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 13 sep 2013 16:08
door Tames
'antwoord' van Renault (zucht):

Er bestaat al een noodkabel die kan worden aangesloten op een normaal stopcontact (schuko) (grannykabel) dit geldt echter niet voor de Zoe. Er is op dit moment nog geen duidelijkheid over de produkten die op de IAA in Frankfurt worden gepresenteerd of deze ook in het assortiment in Nederland worden opgenomen.

Re: Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 13 sep 2013 17:33
door renault15.17
Wat een slecht antwoord zeg! Alsof de Zoe rijder gebonden is aan wat er in Nederland te krijgen is.

Re: Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 13 sep 2013 18:16
door PvdG
Ze hebben een beetje last van arrogantie bij Renault helaas.

Re: Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 13 sep 2013 22:13
door RogerS
Dat is bij PON niet anders hoor!

Re: Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 21 okt 2013 14:12
door avdvee
Zit ik in het handboekje (de kleine versie) van de Zoe te kijken; wordt daar gewoon melding gemaakt van deze kabel. Kortom Renault was het gewoon van plan te leveren ....

Iemand hier al ervaring mee? http://www.jk-evsolutions.nl/default.as ... &alstart=0

Re: Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 21 okt 2013 14:32
door E-mission
Ik heb dus een Schuko lader (tevens CEE16 en 32A) uit Italië, specifiek getest en afgesteld op de Zoe. De chameleon lader is echt een totaal ander beest als laders in andere auto's, universele schuko laders ga je problemen mee krijgen. Ik zal vandaag of morgen details, prijzen en bestel info hier posten.

Re: Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 21 okt 2013 15:18
door PvdG
Ik loop er ook altijd tijdje bij de Renault dealer tegen aan te schoppen dat in het instructie boekje gewoon door Renault zelf een schukostekker lader wordt afgebeeld en besproken.
Tijden de proefrit had ik dit gezien en tegen de verkoper gezegd (die had het overigens nog niet gezien in het boekje).
Mij werd toen verteld dat Renault Nederland die kabel gewoon niet levert omdat ze het geen goede oplossing vinden.
Onze Zoe wordt overigens ergens in november geleverd.
Wij hebben ook nog een V60 waar twee kabels bij zitten waaronder 1 met een schukostekker.
Met de Zoe proefrit deze thuis getest, lijkt in eerste instantie gewoon te werken maar na een 30 sec slaat hij uit.
Reden daarvan zou zijn dat met minimaal 14A zou moeten laden en die Volvo (Mennekes) kabel gaat van 6-13A.
Thuis heb ik een vast oplaadpunt (van JK-evsolutions die ik voor de V60 gebruik) die van 6-15A instelbaar is en deze werkt op 15A gewoon wel met de ZOE.

Het blijft gewoon prettig dat je ergens met een standaard stekker (schuko) ook in "nood" gevallen kan laden.
Of die losse kabel van J&K zou werken moet je gewoon vragen, die 10A lijkt me niet maar die 16A misschien wel maar daar zit wel zo'n blaauwe 16A CEE stekker aan (door een schuko stekker is 16A best veel)

Is mooi dat de E-mission wat meer details, prijzen en bestel info beschikbaar stelt.

Re: Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 21 okt 2013 15:37
door E-mission
De Zoe moet minimaal 8 ampere hebben (op 6 doet ie het niet), het niet doen heeft met iets anders te maken (ben even de term kwijt, maar je kan er alles over vinden op het Franse Zoe forum). Maar daar is mijn Schuko / CEE16A/32A van Davide wel voor geschikt dus. Overigens is het rendement dan wel heel laag, ongeveer 70%. Meer info later.

Re: Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 21 okt 2013 16:00
door PvdG
Ben benieuwd naar de verdere info.
Renault geeft zelf aan minimaal 3kW, bij 230V is dat dan minimaal 13,04 A.
Bij mijn vaste lader thuis doet hij het wel op 15A vandaar dat het op zich een logisch verhaal leek.
Tot de mooie lader van jouw die het al op 8a doet..............
Rendement is jammer maar beter iets aan stroom erin als niets.

Re: Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 21 okt 2013 16:22
door E-mission
Ik kan een nieuw verhaal intikken maar heb daar nog even geen tijd voor. Op het UK forum heb ik het verhaal al eens uitgelegd:

http://myrenaultzoe.com/index.php/topic ... able-evr01

Op het Franse forum (via chrome kan je direct vertalen) vind je alles over de technische details en de grote verschillen die de chameleon lader heeft ten opzichte van andere EV's:
http://renault-zoe.forumpro.fr/t1367-le ... e-davide-r

De makkelijke versie voor wie enkel via een normaal stopcontact (langzaam) wil druppelladen op 10 amp (18 uur vanaf leeg, rendement 70%) of via een campingstopcontact op 16a (rendement 80%, ca. 11 uur):

Bestel via davide@elpa.it :

EVR01-16A-T1 (it has CEE 16A blue monophase plug): 450€
10A gezekerde Schuko adapter: 50€
Shipping to EU: 40€

Direct bank transfer to the ELPA sas IBAN: IT 59 J 03268 68720 000760 187080 – Swift/bic: SELBIT2BXXX – Bank’s name: Banca Sella ag. Chiusa S. Michele
- Paypal. If you choose Paypal it takes 3.6%, so you must add this fee to the final price.
Add VAT 21% to the total if you’re not a company

That will enable the Zoe to plug into a regular socket. You plug it in, set it to 8A and turn it on. Charge from empty is then 30 hours. You can turn it up to 10A, charge is then 18 hours. But over an extended period check the temperature of the socket in that case.

Voor Nederlanders zonder bedrijf moet er dus over het totaal 21% BTW, dus kom je op 1.21x(450+50+40)= 653.40 euro en krijg je dus een lader die direct al in een 3 pins camping stopcontact kan (16 a, 11 uur) of via een adapter in een normaal stopcontact (10 a, 18 uur).

Ik heb dus zelf de 32A versie met 2 adapters voor die stekker:
Afbeelding

Re: Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 21 okt 2013 16:49
door PvdG
Dat is veel info.
Bedankt, ik ga het allemaal eens goed lezen.

Re: Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 21 okt 2013 22:33
door MartijnEV
Zou het een idee zijn om tbv Davides EVSE tevens een adapterkabeltje te maken met daaraan een Mennekes stekker?

Dan kan de Zoe ook laden bij de incompatible laadstations met 'oude software', zoals bijvoorbeeld diverse EV-Boxen, waaronder de EV-Box bij Profile Tyrecenter.

De EVSE neemt dan immers de Modus3 communicatie met de Zoe over, en die volgt wel het juiste protocol.

Re: Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 21 okt 2013 23:12
door evsolutions
Even een paar van onze bevindingen uit eigen testen en ervaringen met een ZOE,

PvdG, test inderdaad juist en door ons bevestigd in een persoonlijke test, 12/13A op de ratio en Volvo (mennekes) lader werkt niet op de Zoe, boven de 13 Amp met de Ratio laders wandlader op 15 en mobielelader op 16A werken wel. Volgens een kortere test zou zelfs 6A op een 3 fase lader ook werken.

De Mobiele lader van Ratio met CEE kan op 6/10/16A laden en is getest op de Zoe en die werkt. Als je een verloop van schuko stekker naar CEE contra gebruikt kun je met 16A ook laden, maar en deze maar is niet zomaar gesteld. Laden met 16A op een schuko stopcontact wordt ten strengste afgeraden vanwege de warmte ontwikkeling en de gevaren daarvan.
Op schuko is 10A het maximun wat in de regel wordt aangehouden, Volvo is met een 13A lader al aan de hoge kant gaan zitten, ondanks dat zij de temparatuur van het stopcontact meten kunnen zij daarmee niet voorkomen dat het elders in de bekabeling mis gaat. Een lange tijd grotere hoeveelheid stroom afnemen uit een stopcontact moet goed gecontroleerd worden aangelegd. Als je niet overtuigd bent van de aangelegde kwaliteit dan beter niet gebruiken.

Een mijn bevinding over een ZE Ready lader, alle laders moeten voldoen aan de IEC 61851 normering, de meeste doen dat ook netjes. Dus eigenlijk zijn alle laders geschikt boven het Amperage waarmee de Zoe begint met laden.

Renault stelt alleen allerlei randvoorwaarden aan de omgeving voor de lader, dus ook de meterkast/Aardlek/Automaat.

Re: Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 21 okt 2013 23:23
door evsolutions
Nog wat aanvullende informatie/ervaringen

Discussies over laadverliezen hebben op andere forums natuurlijk ook aandacht gekregen.

Conclusie op een paar forums, waarbij reacties komen van gebruikers met een 1 fase 16A lader en geschikte auto!

10 tot 30% laadverlies wordt daarin aangegeven, dit is onder andere ook afhankelijk van de buiten temparatuur.
Hoe lager de temp des temeer verlies, de temp geeft ook een groot verschil in de actieradius.

Mijn bevinding met een Ampera actieradius verschil bij -5 graden 40 km zelfde afstand en rijgedrag +20 graden 60km!!
Daarbij zijn snelweg km veel zwaarder dan 80km weg km, onder de zelfde condities +20 graden respectievelijk 60 en 80km

PS. op het topic thuisladen deze reactie ook opgenomen!!

Re: Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 22 okt 2013 00:30
door PvdG
Blijft vreemd dat de Elpa 1 fase lader wel vanaf 8A wil laden en de Mennekes mobiele lader en die van Ratio onder de 16A (mobiel ) niet?

Re: Laadkabel met Schukostekker

Geplaatst: 22 okt 2013 00:53
door evsolutions
PvdG schreef:Blijft vreemd dat de Elpa 1 fase lader wel vanaf 8A wil laden en de Mennekes mobiele lader en die van Ratio onder de 16A (mobiel ) niet?
Het zou getest kunnen worden waarom :?: misschien laad de Elpa wel met meervermogen dan hij aangeeft?

Voor een test hebben we wel een Zoe, een Elpa lader en een tester nodig...! En de tijd die er iemand in wil stoppen om te kunnen testen.

Ik ken nu 3 laders die onder de 14A niet werken op de Zoe..., en een die het wel zou doen :!: