Pagina 1 van 1
VOORSTEL: kaartje achter ruit
Geplaatst: 10 nov 2013 13:34
door renault15.17
Tot nu toe heb ik er nog niet heel vaak last van gehad, maar het kan erg lastig zijn. Een oplaadpaal die bezet is. En natuurlijk geen idee of de auto's die er staan, er nog 10 minuten staan of nog de halve dag. Bij een Zoe is er dan nog het voordeel dat je de laadtoestand van het dashboard kunt lezen (als de eigenaar dat tenminste niet uit heeft gezet). Maar bij andere EV's en PHEV's heb je helemaal geen idee.
Daarom zou ik willen voorstellen om een klein kaartje met je telefoonnummer in de auto te plakken. Ik mag toch aannemen dat de meeste EV rijders elkaar wel willen helpen zolang de infrastructuur nog niet 100% is (de komende 10 jaar dus

)
Ik heb vanmorgen onderstaand kaartje achter raampje achter de linker buitenspiegel geplakt. (Voor diegene die hetzelfde kaartje willen gebruiken, hieronder ook een link naar het word document. )
Link daar word bestand:
http://home.kpn.nl/d.vrijaldenhoven/Raa ... laden.docx
Re: VOORSTEL: kaartje achter ruit
Geplaatst: 10 nov 2013 13:39
door renault15.17
Zo ziet het er uit, excuses voor de spiegelingen:

Re: VOORSTEL: kaartje achter ruit
Geplaatst: 10 nov 2013 14:00
door avdvee
Leuk initiatief; al vraag ik me af of de gemiddelde PH-EV bezitter het een worst zal zijn. Die is immers niet gebonden aan stroom (immers een range-extender) en vooral zo niet enkel uit fiscale interesse gedeeltelijke EV rijder.
Hoe dan ook leuk idee maar ik heb nog wel de volgende suggesties:
- degenen die het kennen/ snappen hoeven geen uitleg maar voor 'newbies' denk ik dat de tekst ietwat onduidelijk is.
- waarom een NL vlaggetje?
- waarom een foto van het prototype (met LED lampen)?
- is dit plek handig? Beperkt het je zicht niet?
Re: VOORSTEL: kaartje achter ruit
Geplaatst: 10 nov 2013 16:37
door renault15.17
Tja, ik vind het feit dat het anderen misschien "een worst is" geen reden om het dan zelf ook maar niet te doen. Als je zelf de ervaring hebt gehad, en je ervaart dat als vervelend, dan kun je op zijn minst zelf proberen voor anderen de overlast te verminderen / beperken.
De afbeelding op het kaartje heb ik van de Zoe Fansite overgenomen, is puur om het wat aankleding te geven. En de plek is ideaal, neemt geen zicht weg. Maar linksonder op de voorruit zou ook kunnen.
Waarom is de tekst niet duidelijk? En wat zou er dan op moeten staan?
Re: VOORSTEL: kaartje achter ruit
Geplaatst: 10 nov 2013 16:50
door avdvee
Waarom is de tekst niet duidelijk? En wat zou er dan op moeten staan?
Nou ja moeten, kunnen. Wellicht meer iets van 'Paal bezet en wil je laden? Bel ....."
Re: VOORSTEL: kaartje achter ruit
Geplaatst: 10 nov 2013 17:53
door electronaut
Lache! Had ik dat nou een week geleden ook al gedaan. Omdat ik het zelf ook fijn zou vinden als ik ernstig verlegen om een laadbeurt bij een bezette laadpaal zou komen.
Het kaartje ligt in mijn dashboardkastje en ik haal het eruit als het nodig is. Toch altijd fijn als je als laadbehoeftige in elk geval weet waar je aan toe bent. Afgelopen woensdag voor het eerst toegepast in Nijkerk maar ik ben niet gebeld. Volgende keer beter.
Desalniettemin heb ik mijn Zoe direct verplaatst toen zij vol was. Laadpalen zijn geen parkeerplaatsen (tenzij het niet anders kan). Regel 1 van mijn zelfbedachte EV-etiquette.
Helaas denk ik dat het weinig navolging zal vinden omdat het merendeel van de laadpaalgebruikers PHEV-rijder is. Die hebben hem toch nooit nodig, en zullen dus vanuit die mindset met laadpalen omgaan: leuk als er een laadpaal is, zoniet, volgende keer beter.
Re: VOORSTEL: kaartje achter ruit
Geplaatst: 10 nov 2013 20:24
door renault15.17
Prima EV-etiquette Electronaut.
Ik hoop dat dit initiatief ook navolging krijgt bij andere "publieke laders" en dan met name ook bij de PHEV rijders. Ik zal dan ook geen mogelijkheid onbenut laten om het belang hiervan aan iedereen kenbaar te maken. En hoe meer mensen dat doen, hoe groter het bereik van deze boodschap en hoe meer kans op een (voor ons) positieve mindset.
Re: VOORSTEL: kaartje achter ruit
Geplaatst: 11 nov 2013 00:14
door avdvee
Desalniettemin heb ik mijn Zoe direct verplaatst toen zij vol was. Laadpalen zijn geen parkeerplaatsen (tenzij het niet anders kan). Regel 1 van mijn zelfbedachte EV-etiquette.
Lovenswaardig maar ik vind het behoorlijk ver gaan. Ben bereid om een kaartje achter te laten en iemand te helpen als het mogelijk is. Ik bedoel ik ga niet een zakelijke bespreking of werkzaamheden (tijdelijk) staken als het mij echt niet past. Ook zal ik niet uit eigen beweging mijn auto verplaatsen.
Nadrukkelijk ben ik het oneens met de stelling dat een laadpaal geen parkeerplaats is; de laadpalen gaan ten koste van publieke parkeerplaatsen. Daarnaast betaal je als EV-rijder de gewone parkeertarieven en in sommige gevallen betaal je zelfs extra voor deze service (extra = meer dan de geldende stroomkosten). Oftewel je betaalt voor een dienst.
Kortom ik zal een EV-rijder in nood zeker proberen te helpen maar ik zie dit als een gunst en geen automatisme. En ik realiseer me dat dit wellicht egoistisch klinkt, maar het is tenminste wel eerlijk.
Re: VOORSTEL: kaartje achter ruit
Geplaatst: 11 nov 2013 00:22
door avdvee
Wat dacht je van een kaartje op je dashboard?
http://images.pluginamerica.org/evcard.pdf
Re: VOORSTEL: kaartje achter ruit
Geplaatst: 11 nov 2013 00:30
door avdvee
Re: VOORSTEL: kaartje achter ruit
Geplaatst: 11 nov 2013 08:51
door PieterZoe
Goed initiatief, Dave en anderen. Wij hebben bij een specifieke laadpaal in Amsterdam ook al onder de 'vaste' gebruikers mob. nrs uitgewisseld en bellen elkaar als we om stroom verlegen zitten en de plek bezet is. Werkt prima
Re: VOORSTEL: kaartje achter ruit
Geplaatst: 11 nov 2013 09:03
door electronaut
avdvee schreef:Lovenswaardig maar ik vind het behoorlijk ver gaan. Ben bereid om een kaartje achter te laten en iemand te helpen als het mogelijk is. Ik bedoel ik ga niet een zakelijke bespreking of werkzaamheden (tijdelijk) staken als het mij echt niet past.
Dat doe ik ook niet, maar je kunt bijv wel wat afspreken. Ik ga bijv in de pauze altijd even buiten lopen, dus dan kan ik net zo goed afspreken dat ik dan even langs mijn Zoe loop om de laadpaal weer vrij te geven.
avdvee schreef:Ook zal ik niet uit eigen beweging mijn auto verplaatsen.
De infrastructuur gaat niet zo snel als de duizenden PHEV's die nu verkocht worden. Er komt een dag dat je zou wensen dat iemand anders wel die gewoonte had.
avdvee schreef:Nadrukkelijk ben ik het oneens met de stelling dat een laadpaal geen parkeerplaats is; de laadpalen gaan ten koste van publieke parkeerplaatsen.
'Gaan ten koste van' of 'zijn bedoeld als' is niet hetzelfde. Een andere kijk op de zaak is: als al die fossiele automobilisten al parkeerplaatsjes hebben moeten opofferen voor onze electro-auto's, kunnen wij tenminste ze zo zorgvuldig mogelijk gebruiken. Anders moeten er nog meer parkeerplaatsen omgetoverd worden in laadplekken. Mmmmm, is dat eigenlijk wel zo slecht?
avdvee schreef:Daarnaast betaal je als EV-rijder de gewone parkeertarieven en in sommige gevallen betaal je zelfs extra voor deze service (extra = meer dan de geldende stroomkosten). Oftewel je betaalt voor een dienst.
De dienst die je afneemt is 'electriciteit', niet 'parkeren'. Die laadpalen zullen ergens van betaald moeten worden. Ik denk dat we al zwaar 'gesubsidieerd' worden. Als we een reƫle prijs zouden moeten betalen, kwam het meer in de buurt van 1 euro per kWh schat ik. Nu is het, wat, 30 cent? Komt uit op misschien een euro of anderhalf voor een volle accu. Lijkt me niet de moeite waard voor een dag parkeren. En als je nou een plug-in Prius neemt. Die heeft zo'n kleine accu, dan gaat het echt nergens meer over: 4 schamele kWh'tjes oftewel een paar dubbeltjes. Maar houdt wel de hele dag een laadpaal bezet.
Als het een laadplek is in een betaald-parkerenzone, ja dan heb je een punt. Als je in een gemeente bent waar de laadplekken gratis zijn, dan moet je je auto gaan verzetten van een gratis plek naar een betaalplek. Dat is een moeilijke.
Bij mijn werk is het al een moeilijke om mijn auto preventief te verplaatsen. De laadplekken zijn in een betaald-parkerenzone, maar de gratis plekken zijn (zo tegen het eind van de ochtend als mijn accu vol is), allemaal bezet. Dus dan houd ik het maar bij een kaartje voor het geval er iemand in 'nood' verkeert.
avdvee schreef:Kortom ik zal een EV-rijder in nood zeker proberen te helpen maar ik zie dit als een gunst en geen automatisme. En ik realiseer me dat dit wellicht egoistisch klinkt, maar het is tenminste wel eerlijk.
Mee eens, het was niet als automatisme/verplichting bedoeld, ik had het ook over mijn 'zelfbedachte' ev-etiquette. En mijn etiquette is een 'work in progress'.
Re: VOORSTEL: kaartje achter ruit
Geplaatst: 11 nov 2013 12:54
door PieterZoe
ik vind het een hartstikke positieve ev-etiquette en ga zo'n briefje ook achter mijn raam plaatsen. Als 'pioneers' kunnen we bijdragen aan een zo goed mogelijk systeem voor elektrisch rijden.
Re: VOORSTEL: kaartje achter ruit
Geplaatst: 12 nov 2013 21:49
door renault15.17
@PieterZoe: helemaal goed
Ik heb inmiddels op enkele linkedin discussies ook een oproep gedaan. Veel reacties gaan daar over dat er technische oplossingen moeten komen en dat er in combinatie met parkeertarieven "gestimuleerd" moet worden je auto weg te zetten. Mijn mening is dat er, zolang er geen eenduidige (technische) standaards zijn op het gebied van oplaadpalen, apps ed. en er geen landelijk beleid is m.b.t. parkeren en opladen, we elkaar moeten helpen. En dat kan natuurlijk heel eenvoudig met zo'n kaartje.
Re: VOORSTEL: kaartje achter ruit
Geplaatst: 12 nov 2013 22:16
door avdvee
Wat dachten jullie hiervan? Lekker rood (en dus goed zichtbaar) met 'uiterlijke' tijd? Misschien wil een reclamemaker (Renault maar dan in het geel?) het wel sponsoren?
parkeren_laden2.JPG
Re: VOORSTEL: kaartje achter ruit
Geplaatst: 12 nov 2013 23:22
door MartijnEV
Perfect!, dit 'parkeerschijf' idee had ik ook al een tijdje in gedachten. Dit is denk ik de mooiste oplossing. Renault-geel zou mijn voorkeur hebben. En met een stekker-uit-stopcontact symbool in plaats van de 'P'.
Wie contacteert Renault NL? Zou toch perfecte marketing voor Renault zijn: "Renault Nederland doet met de gratis Oplaadschijf als eerste autoimporteur een perfecte suggestie voor voorbeeldgedrag tussen EV- en PHEV-rijders onderling en stimuleert daarmee het ontstaan van een zowel nuttige als aangename oplaadetiquette in Nederland" :- D
Re: VOORSTEL: kaartje achter ruit
Geplaatst: 13 nov 2013 10:01
door renault15.17
Mail aan de PR dames van Renault NL is verstuurd.

Re: VOORSTEL: kaartje achter ruit
Geplaatst: 13 nov 2013 10:30
door PieterZoe
geweldig! goed initiatief!
Re: VOORSTEL: kaartje achter ruit
Geplaatst: 13 nov 2013 10:40
door MarcoZE
Leuk idee! Geniaal ook met de "parkeerkaart" Hopelijk begrijpen de parkeerwachten het ook als je in een zone staat waar je eveneens een gewone parkeerkaart moet gebruiken

Re: VOORSTEL: kaartje achter ruit
Geplaatst: 13 nov 2013 10:42
door MartijnEV
Geweldig!
Ik heb alvast een prijsopgave gevraagd bij ons lokale reclamebureau.
Tevens kwam een idee in mij op voor een eventueel low-cost alternatief: we zouden ook een stapel gewone parkeerschijven (van 'vast' model) kunnen aanschaffen, en een geelkleurige bedrukte sticker met uitstansingen voor het tijdvenster laten drukken, die we dan op de parkeerschijven kunnen plakken.
Re: VOORSTEL: kaartje achter ruit
Geplaatst: 13 nov 2013 18:03
door avdvee
Mail aan de PR dames van Renault NL is verstuurd
LOL ik had ook al een mailtje naar 'mijn' contactpersoon gestuurd (daarbij verwijzend naar deze topic).
Re: VOORSTEL: kaartje achter ruit
Geplaatst: 20 nov 2013 01:36
door E-mission
Lastige aan het parkeerschijf idee is dat je moet verzinnen hoe lang het laden gaat duren. Ik heb wel eens bij, wat ik dacht volgens de app, een 11 kW paal geparkeerd en ben toen 2 uur lang gaan lunchen bij een vriend. Daarna kwam ik terug om weer naar huis te rijden (R'dam-Almere), bleek er nog maar 66% in te zitten (de Zoe app liep natuurlijk weer uren achter). Waarschijnlijk dus een 5 kW paal... Het werd toen nog een lange middag (43 kw paal bij Leiderdorp was uitgezet, 22 kw in Alphen ad Rijn deed het niet, etc...). De verwachting op de display duurt ook minimaal een paar minuten voordat dat klopt. Dus welke tijd draai je in?
Ter info, de LEAF heeft bovenop het dashboard (ik geloof ook uitschakelbaar) een indicatie van laadniveau dmv drie lampjes.
Re: VOORSTEL: kaartje achter ruit
Geplaatst: 20 nov 2013 10:45
door avdvee
Lastige aan het parkeerschijf idee is dat je moet verzinnen hoe lang het laden gaat duren. Ik heb wel eens bij, wat ik dacht volgens de app, een 11 kW paal geparkeerd en ben toen 2 uur lang gaan lunchen bij een vriend. Daarna kwam ik terug om weer naar huis te rijden (R'dam-Almere), bleek er nog maar 66% in te zitten
Sja, je moet ergens beginnen. Ik denk dat een beetje moet schatten op basis van ervaringen. Waar het om gaat is dat een andere EV rijder je niet gaat bellen/ SMS'en na een half uur. Ik zou bij twijfel minimaal 3 uurtjes inschatten (3 uur x 5KW is tenminste 75% gevuld).
(de Zoe app liep natuurlijk weer uren achter)
Nee dat vind ik niet natuurlijk

Ik heb hier ook last van; soms komen updates echt niet door en daarmee neemt de waarde/ betrouwbaarheid af van deze functie. Staat op de Wishlist zie ik.
Ter info, de LEAF heeft bovenop het dashboard (ik geloof ook uitschakelbaar) een indicatie van laadniveau dmv drie lampjes.
Lampjes of beter nog een wattage indicator lijkt me toch geen echt probleem? De app kan sowieso al onderscheid maken tussen laden en versneld laden (bij mij thuis op ca. 11kW wordt netjes 'versneld' aangegeven) dus dat is al een begin!!
En deze staat ook al op de wishlist.
Re: VOORSTEL: kaartje achter ruit
Geplaatst: 29 dec 2013 01:11
door avdvee
Hmmmm, ik had het voorstelletje bij Renault neergelegd en bij een Renaultdealer maar sindsdien is het stil geworden. Misschien toch maar het voorbeeld van Dave volgen en kaartje printen?
Re: VOORSTEL: kaartje achter ruit
Geplaatst: 31 jan 2014 09:39
door fivari
Ik vond
een gelijkaardig initiatief met een downloadbare pdf op
http://e-auto.tv/. Afprinten, uitknippen en plakken, telefoonnummer erop en klaar.

Re: VOORSTEL: kaartje achter ruit
Geplaatst: 31 jan 2014 09:46
door MartijnEV
Top!!
Dat is precies wat we zoeken, toch?
Splitpennetje (die herinner ik mij nog van de lagere school) halen bij de knutselwinkel, kaart uitknippen, in elkaar zetten, plakken en klaar.
Re: VOORSTEL: kaartje achter ruit
Geplaatst: 31 jan 2014 10:00
door avdvee
Cool, wel opmerkelijk dat wij het idee hier in november hebben geplaatst en zij deze print in december hebben gemaakt. Je zou vermoeden dat ze hier zijn wezen buurten.....
Re: VOORSTEL: kaartje achter ruit
Geplaatst: 01 feb 2014 12:13
door PieterZoe
Wat maakt het uit wie het bedacht heeft. Het is voor het algemene nut (van de e-rijders). Ik ga um uitprinten en gebruiken
Re: VOORSTEL: kaartje achter ruit
Geplaatst: 01 feb 2014 13:48
door avdvee
Wat maakt het uit wie het bedacht heeft
Ach ALS het zo zou zijn is een bronvermelding niet onredelijk. Nu staat er zelfs een copyright bij ..... terwijl er wellicht sprake is van 'prior art'.
Re: VOORSTEL: kaartje achter ruit
Geplaatst: 01 feb 2014 19:54
door HJK
Uitstekend initiatief. Zondag wordt knutseldag hier

Re: VOORSTEL: kaartje achter ruit
Geplaatst: 01 feb 2014 21:10
door Admin
[verberg]Iemand in dit topic die mij wat kosten
per PB wil/kan toesturen ?
Aantallen / drukkleuren / eventueel reeds ondernomen contacten (contactpersonen).
Zie ook de poll :
eschijf-voor-wanneer-laadpaal-mogelijk- ... 16920.html[/verberg]
Re: VOORSTEL: kaartje achter ruit
Geplaatst: 22 mar 2014 11:17
door DutchTrafficConsult
De "groene" parkeerschijf is afgelopen najaar door meerdere personen geopperd. Je kunt gewoon een papieren hoesje om je bestaande parkeerschijf doen. Heb ik hier
eschijf-voor-wanneer-laadpaal-mogelijk- ... 16920.html een voorbeeld van gepost. Overigens hoef je bijna nergens je blauwe parkeerschijf bij oplaadpunten te gebruiken, omdat een op parkeerplaats dat met een P-bord is aangegeven (de meeste oplaadpunten) je wettelijk mag parkeren zonder schijf.
Ik ben wel voorstander voor een kaartje met telefoonnummer of mailadres
kenteken@gmail.com of zo, als je de mogelijkheid hebt om op verzoek je auto te verzetten. Of als je in verband met laadnood een andere auto hebt geblokkeerd.
Ik hoorde ook dat er ergens een laadpaal is met vijf Outlanderrijders in de buurt. Die zijn een whatsapp-groepje begonnen.
De kern is, dat je aanspreekt en aangesproken wilt worden. De meeste mensen die serieus op stroom rijden willen dat wel, maar kunnen ook niet elk willekeurig moment van hun werk weglopen. En ik merk na bijna twee jaar dat berijders van 'gewone' auto's steeds beter snappen dat ze de oplaadpunten vrij moeten houden.
Groet, Alex
P.S. Ik ben vrijwel de enige gebruiker van de openbare laadpaal bij mij in de straat. Om voor het gevoel van de buurt geen twee parkeerplaatsen in de straat bezet te houden, haal ik de auto er niet altijd weg als 'ie vol is, maar plaats een kaartje op A5-formaat voor de ruit dat ik gerust plaats wil maken voor een ander. Daar blijkt iedereen totnutoe tevreden mee te zijn.